5 שאלות לגבי עסקת היצוא למצרים

חוזה ייצוא הגז למצרים מרשים בכל קנה מידה. אולם השותפויות הותירו את המשקיעים ללא מענה לשאלות המכריעות

גיא בן סימון | (10)

עסקת הגז הענקית עליה דיווחו שותפויות הגז אתמול הפתיעה לא רק את השוק, אלא גם את מרבית האנליסטים שרק שלשום לא נתנו הרבה סיכוי לאופציה המצרית. בוקר לאחר הזינוק החד במניות הגז, קשה שלא לשאול מספר שאלות מטרידות.

1. גובה ה-Take or Pay? ההסכם שנחתם לא התייחס לגובה תעריף המכירה בעוד שהמוכרות התחייבו לספק לרוכשת כמות שנתית של כ-3.5 BCM (לא ברור כמה דולפינס מתחייבת לרכוש מתמר ולוויתן). זה בסדר, הרי חברה עסקית לא מחויבת לחשוף את המחיר ללקוח, וגם לא בכל החוזים הקיימים מגנון זה מפורסם. נזכיר כי עד הדיונים סביב מתווה הגז אף אחד לא ידע מהו מחיר הגז לחברת חשמל. כעת, בהסכם החדש מחיר הגז שיימכר לא ידוע במדויק אך האנליסטים בשוק גזרו מחיר של 6.5 דולרים ליחידה לפי חישוב ממוצע משוקלל של סל ההכנסות חלקי סך הכמויות. מדובר בהערכות בלבד ורק נזכיר כי ברקע, התחרות נושפת בעורף. מנגד, מחיר הגז בשתי העסקאות מבוסס על נוסחת מחיר המוצמדת למחירי חבית נפט מסוג ברנט (Brent). אמנם אין בנמצא מחיר עולמי לגז ולכן קשה להתייחס למחירי הגז הטבעי כמקשה אחת, אך מחירי הנפט והגז הטבעי בעולם מרימים ראש, בין אם במזרח אסיה, הולנד ובטורקיה, מה שעשוי לספק תמיכה למחיר. מצד שני, חולשת המחרים עז כה הביאה את חברת חשמל למשא ומתן לפתוח את החוזה בשאיפה להוריד את מחירו. במידרוג מעריכים היום כי מחיר הגז לחברת חשמל יופחת לכל הפחות ב-12.5%. מה זה אומר לגבי עתיד מחיר הגז בהנחה כי החדשות על הרצון לפתיחת החוזה הגיעו למצרים?

2. החוזה מחייב? החוזה שנחתם עם לוויתן הינו חוזה מחייב. כלומר, כמות הגז שמורה והשותפויות לא יכולות להתחייב על הגז ללקוח אחר. משכך, מנגנון ה-Take or Pay גבוה יותר לעומת החוזה שנחתם מול תמר ששם התמונה קצת שונה. החוזה מול תמר - שרלבנטי לישראמקו, לתמר פטרוליום, דלק קידוחים ודור אלון - נחשב Interruptible, כלומר הסכם להספקה בלתי סדירה של גז על בסיס מזדמן. מדובר בפרקטיקה מקובלת ברוב המדינות העושות שימוש בגז טבעי לחשמל ותעשייה ואין ספק כי הוא נחות מזה של יצרן בעל הסכם לאספקת גז סדירה. כלומר, כל כמות שתרד מהאספקה ששותפות תמר חויבה לספק לשוק המקומי תוכל להימכר לדולפינוס. עם זאת, לתמר עומדת האופציה להפוך את החוזה למחייב, כמו בלוויתן. כלומר, מבסיס מזדמן לבסיס נוקשה. 

3. איך יוליכו את הגז? על המגעים להולכת הגז באמצעות הצינור התת ימי שהוקם על ידי  East Mediterranean Gas והמצוי בבעלותה דווח כבר ב-2014. עם זאת, אפשרויות נוספות נלקחות כעת בחשבון, כמו העברת הגז דרך ירדן אך זו אופציה יקרה. בנוסף נשקלת בניית צינור דרך כרם שלום אך בהתחשב במצב הביטחוני בסיני קשה שלא לשאול מה ימנע משידור חוזר של סאגת פיצוץ צינור הולכת הגז של EMG שהפילה אותה לברכיים עד לפשיטת רגל. כך או כך, סוגיית העברת הגז לא הגיעה לכדי פתרון.

4. דולפינוס - הערפל עדיין מרחף? החוזה שנחתם מול חברת דולפינוס מעלה מחדש את הסוגיה לגבי זהות הרוכשת של הגז הישראלי. לפי השותפויות, דולפינוס היא חברה העוסקת בסחר בגז טבעי ואשר מתעתדת לספק גז לצרכנים תעשייתיים ומסחריים גדולים במצרים. מאחורי החברה הרשומה באיי הבתולה עומד איש עסקים בשם עלא עראפה. ב-2013 אמר עראפה כי בהוראת שלטונות מצרים הופסקו המגעים לייבוא גז מישראל. עם זאת, בספטמבר האחרון שינתה מצרים את החוק המקומי באופן שמאפשר לגורמים פרטיים במשק להתקשר בהסכמים לייבוא גז, ובשבוע שעבר תוקנו התקנות הרלוונטיות ליישום חוק זה, מה שככל הנראה נתן את האות לחתימה על ההסכם. עם זאת, הערפל סביב דולפינוס לא התפוגג ולא ברור האם יש בכלל התחייבות מצרית בהסכם.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    חיים8 26/02/2018 05:43
    הגב לתגובה זו
    ככה שמצרים רק מתווך.ולכן לא סביר שחילופי שילטון ישפיעו.
  • 9.
    ישראלי 24/02/2018 22:12
    הגב לתגובה זו
    תפשו אותו עם המכנסיים למטה ועכשיו הוא מבלבל את המוח עם כתבה שיטחית תודה שטעית וזהו !
  • 8.
    יוסי 21/02/2018 18:33
    הגב לתגובה זו
    הבנתי מדברי הנשיא סיסי שהחזון שלו זה להפוך את מצרים למעצמת אנרגיה, שגם תייצא גז לאירופה. כלומר, המצרים יקנו מהשותפות בתמר ובלוויתן במחיר X , ינזילו אותו במתקן ההנזלה שלהם במצרים וימכרו חלק ממנו לאירופה במחיר Y
  • 7.
    דווקא ישראל מדאיגה 20/02/2018 22:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם האנליסטים המצריים מזהירים את הציבור מחוסר היציבות בישראל, ומהעובדה שמערכת המשפט והמשטרה הן הרקובות והמושחתות בעולם המערבי.
  • 6.
    אנלסטים במבוכה ועכשו חופרים בראש (ל"ת)
    kobes 20/02/2018 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלדד 20/02/2018 15:29
    הגב לתגובה זו
    הפרוייקט הזה קטן על האמריקאים החוזה יהיה רווחי הם לא בעסק מאתמול צנרת למצרים זה דבר פשוט
  • 4.
    רמי 20/02/2018 15:28
    הגב לתגובה זו
    עד כה כל מה שנובל תכננה יצא לפועל תשובה ונובל יחד זה עוצמה הגז הזה יצא ימכר ויכניס לרציו מליארדים בינתיים יאספו החכמים בזול
  • 3.
    אבוי לספקנים 20/02/2018 15:01
    הגב לתגובה זו
    העיתונות המקומית דיווחה על כך בעליצות רבה ( ...כי זה פוגע לכאורה בתשובה ומשקיעי יחידות ההשתתפות....) ומניות הגז צללו.... עכשיו פתאום מוטל ספק - אז זהו שעד היום דלק רציו ונובל קיימו כל מה שהובטח על ידן וכך יהיה גם הלאה !
  • 2.
    מי הפחדנים שמוכרים מניות גז ? הרוויחו קצת נבהלו מעצמם ? (ל"ת)
    יעקב 20/02/2018 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יצחק תשובה 20/02/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    באמת שכחנושצריך לדבר על הולכת הגז... וואלה. נראה לכם אפשר בשקיות של רמי לוי? או לכתב שלכם יש רעיון אחר?
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.