ידידיה אפק
צילום: Bizportal

בשיא כל הזמנים - קרן הסל החדשה ששוברת את הכלים

ניתוח מיוחד על המהפכה שהביאה לזינוק במספר קרנות הסל החדשות; בשנת 2017 נקבע שיא חדש - עד כה הושקו 253 קרנות

ידידיה אפק | (10)

במשך עשרות שנים שלטו מנהלי ההשקעות האקטיביים ביד רמה על עולם ניהול הנכסים בארה"ב ובשאר העולם. תעשיית קרנות הנאמנות, בה בלטו מנהלי ההשקעות שהבדילו את עצמם ממדדי היחס ומיתר הקרנות, ריכזה נכסים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים וצמחה כמעט בכל שנה באחוזים נאים. האפשרות להשקיע בקרן העוקבת אחר מדד מסוים לא הייתה קיימת לפני 1977, וגם לאחר שנה זו היה נתח הקרנות ה"פסיביות", כלומר עוקבות המדדים, זניח מאוד.

רק בשלב מסוים לקראת סוף המאה ה-20 החלה לחלחל המודעות שהיצמדות למדד עשויה להועיל למשקיעים יותר מהישענות על מנהלי הקרנות האקטיביות. בשנות ה-90 החל מה שהיום ניתן להגדיר כ"מהפכת המדדים" – יותר ויותר יועצי השקעות ומשקיעים, פרטיים ומוסדיים כאחד, הפנימו שקרנות מחקות או תעודות סל זולות מספקות תשואה עודפת לאורך זמן בהשוואה לתעשיית הקרנות האקטיבית.

בשנים האחרונות התעצמה המגמה הזו, עם עשרות מיליארדי דולרים שזרמו מדי חודש לתעשיית קרנות הסל בארה"ב בפרט ובעולם בכלל. בהתאם, מספר קרנות הסל החדשות זינק מדי שנה. שימו לב לנתון הבא – מאז 2006, הושקו בארה"ב לפחות 90 קרנות סל חדשות בכל שנה! ב-3 השנים האחרונות לא ירד מספר קרנות הסל החדשות מ-220 בשנה, ועד כה ב-2017 הושקו 253 קרנות סל חדשות, שיא כל הזמנים.

בעוד שמרבית הנכסים בתעשיית קרנות הסל נמצאים בקרנות שנצמדות למדדים גנריים, כמו S&P 500 או מדדי MSCI, בשנים האחרונות הולך וגדל נתח השוק של קרנות סל מסוג אחר. קרנות סל אקטיביות הפכו ב-5 השנים האחרונות לקטגוריה שקשה יותר ויותר להתעלם ממנה, עם 65 קרנות סל אקטיביות חדשות רק ב-2017 (כרבע מקרנות הסל החדשות שהושקו השנה). קרנות אלה יוצרות מצב מעניין, בו הגבולות בין הניהול הפסיבי לניהול האקטיבי הולכים ומיטשטשים. 

מה זו קרן סל אקטיבית?

נתחיל בהסבר על המהות של קרנות הסל הגנריות שכולנו מכירים. שני המאפיינים הבולטים של קרנות סל הם מדיניות ההשקעה, כלומר המדד אחריו עוקבת הקרן, והאופן בו נסחרת הקרן, ממש כמו מניה רגילה. משתי הבחינות האלו, כל קרן סל הנסחרת באופן רציף בבורסה ועוקבת אחר מדד כלשהו (גם מדדי מומנטום, תנודתיות נמוכה, או שילוב של מספר פקטורים עדיין נחשבים למדדים) נכנסת לקטגוריית הניהול הפסיבי, מאחר שלמנהל הקרן אין באמת יכולת להחליט בעצמו על הרכב הקרן.

מנגד, קרנות סל אקטיביות אינן מתיימרות לעקוב אחר מדד כלשהו, ומציגות אך ורק מדיניות השקעה כללית. מדיניות זו מנוסחת לרוב בסגנון "הקרן תשאף להשיא תשואה חיובית לאורך זמן", ובידי מנהלי הקרן היכולת לשנות כאוות נפשם את הרכב נכסי הקרן מדי יום. בשונה מקרנות נאמנות מסורתיות, שדומות למודל הזה מבחינת מדיניות ההשקעה, קרנות סל אקטיביות נסחרות בבורסה ממש כמו קרנות סל רגילות, ומחירן נקבע לפי ביקוש והיצע בשוק ולא על ידי הערך הנכסי הנקי של הקרן.

הנוכחות של קרנות הסל האקטיביות מורגשת כיום בעיקר בתחום האג"ח, שם יכולים מנהלי השקעות מתוחכמים לייצר תשואה עודפת מעל למדדי השוק, אך גם שם היקף הנכסים עדיין זעום לעומת כלל שוק קרנות הסל. קרנות אקטיביות החלו לצוץ גם בתחום המניות, כאשר יותר ויותר גופים החלו להשיק קרנות סל ייחודיות משלהן. אחת הדוגמאות המעניינות שהגיעו לשוק בתקופה האחרונה היא קרן הסל האקטיבית BERN של חברת Exchange Traded Concepts.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

"השקעות פסיביות גרועות ממרקסיזם"

BERN, או בשמה המלא Bernstein US Research ETF, היא קרן העוקבת אחר סל של המניות המומלצות ביותר על ידי מחלקת המחקר של Sanford C. Bernstein, אחד מגופי המחקר המוערכים והנחשבים ביותר בעולם. הקרן מנהלת היום כ-2.6 מיליון דולר בלבד, כמעט חודשיים לאחר השקתה, שמושקעים ב-62 מניות שונות. בין השמות הבולטים בקרן – בואינג (סימול: BA), אדובי (סימול: ADBE), פיי-פל (סימול: PYPL) ועוד. לקרן סל זו גם מקבילה למניות בינלאומיות, שנקראת BRGL.

הקרנות החדשות האלו מעניינות משתי סיבות. האחת, הן מאפשרות למשקיעים פרטיים, שלהם אין גישה ישירה לסקירות המקיפות והמקצועיות של ברנסטין, לעקוב אחר המניות המומלצות ביותר של מחלקת המחקר, או פשוט לקנות את הסל כולו. לאורך זמן ניתן יהיה גם לשפוט את טיב ההמלצות של מחלקת המחקר על פי ביצועי הקרן מול המדדים המובילים, מה שהיה קשה לעשות עד כה.

הסיבה השניה נוגעת לנייר עמדה שהוציאו האנליסטים בברנסטין לפני כשנה, עם הכותרת המפוצצת "Passive Investing is Worse to Society Than Marxism" – השקעות פסיביות גרועות לחברה האנושית יותר ממרקסיזם. מיותר לציין שנייר העמדה הפרובוקטיבי הזה משך הרבה מאוד תשומת לב (וכנראה זו הייתה המטרה מלכתחילה), וליבה עוד יותר את הדיון המתמשך על הנזקים האפשריים שיגרמו אם כולם יעברו להשקיע באמצעות מוצרים פסיביים.

כעת, רק שנה לאחר פרסום נייר העמדה ההוא, ברנסטין "חצו את הקווים" והצטרפו למהפכת המדדים עם שתי קרנות סל משלהם. עם זאת, מכיוון שקרן הסל מוגדרת "אקטיבית", והיא אינה עוקבת אחר מדד כלשהו, לא מדובר באמת בסיבוב פרסה של ברנסטין אלא סביר יותר להניח שהם זיהו הזדמנות להכנסה נוספת. למען הסר ספק, אנחנו לא ממליצים בשום פנים על רכישת הקרן הזו, אם כי נמשיך לעקוב אחר הביצועים שלה בעניין. מי יודע, אולי הקרן הזו תכריע אחת ולתמיד את הדיון המתמשך – אקטיבי או פסיבי? לברנסטין הפתרונות.

10 האחזקות הגדולות בקרן:

*** הכותב הוא מנהל מחקר מדדים באינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב המאמר אין עניין אישי בניירות המוזכרים במאמר, והוא אינו מתכוון לפעול בניירות אלה בקרוב. אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    זהירות: מחזורים קטנים (ל"ת)
    נתי 21/12/2017 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מדוע יש לי הרגשה שזאת הרצה של הסל ? (ל"ת)
    קורא בין השורות 15/12/2017 18:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יאיר 14/12/2017 17:29
    הגב לתגובה זו
    ... מעניין למה?
  • dd 15/12/2017 20:51
    הגב לתגובה זו
    http://www.etf.com/BERN
  • 3.
    זיו 14/12/2017 16:53
    הגב לתגובה זו
    מה עוד שאין בכלל מחזורים שם. מצב של קונים אבל בעת מכירה לא תמצאו קונים
  • 2.
    מאיר 14/12/2017 16:44
    הגב לתגובה זו
    אפילו אלו המשקיעות במניות במזרח התיכון, ז"א, בחצי האי ערב עשו תשואת דו סיפרתיות...
  • 1.
    כתוב שהקרן מנהלת 2.6 מיליון דולר בלבד...? (ל"ת)
    קראתי נכון? 14/12/2017 15:30
    הגב לתגובה זו
  • קראת נכון. (ל"ת)
    יאיר 14/12/2017 17:29
    הגב לתגובה זו
  • Net Assets- 2.6m (ל"ת)
    זיו 14/12/2017 16:55
    הגב לתגובה זו
  • פחות ממחיר דירה ב ת'א (ל"ת)
    zev101 18/12/2017 16:25
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.