ירון שמיר
צילום: Bizportal

קופת הגמל כדרך להעברת הון לדור הבא

ירון שמיר | (2)
נושאים בכתבה קופות גמל

קופת הגמל איבדה מבחינת רבים את האטרקטיביות שלה בשנת 2008. אם עד שנה זו כספים שהופקדו לקופת גמל הונית היו ניתנים למשיכה כסכום חד פעמי ולרוב ללא מס הרי שהחל משנה זו שונו תקנות מס ההכנסה וכספים שהופקדו גם לקופת גמל הונית החל משנה זו יועדו למשיכה החל מגיל 60 וכפנסיה (משיכה חודשית). כתוצאה מזה ההפקדות לקופות גמל ירדו בעשרות אחוזים, לא תמיד בצדק.

 

מה היתרונות של הפקדה לקופת גמל?

אחד היתרונות הבולטים הוא כמובן שקופת גמל המנוהלת בצורה נכונה הינה כלי חסכון יעיל מאוד לפנסיה. עקב העובדה כי רובנו לא נגיע לפנסיה המזכירה את רמת השכר לה היינו רגילים במהלך תקופת עבודתנו, הגדלת הפנסיה היא מחויבת המציאות.

 

יתרה מזאת, הפקדה לקופת גמל באופן אישי מקנה לעתים קרובות השתתפות של מס ההכנסה בהפקדה ומכאן שהערך הפיננסי של הקופה עולה. לפעמים ההטבה שנקבל ממס ההכנסה תהיה גבוהה בהרבה מהמס אותו נשלם, אם נשלם בעת המימוש. מכאן שבהחלט כדאי גם לחוסכים הצעירים יותר לא לבטל את האופציה בהפקדה לקופת גמל באופן עצמאי ולבדוק כל מקרה לגופו.

 

יחד עם זאת בטור שלהלן אני רוצה להציג את היתרונות דווקא לחוסכים המבוגרים יותר בינינו אשר מקבלים כבר פנסיה חודשית וחושבים כיצד לחסוך ביעילות.

 

פנסיה, קופת גמל והעברה לדור הבא

 

לכל הפנסיונרים שבינינו לא אחדש הרבה אם אספר כי פנסיה הינה הכנסה חייבת במס הכנסה ולעתים גם בביטוח לאומי (תלוי בגיל). יחד עם זאת אני מניח שאחדש לרבים אם אספר להם כי הפקדה חודשית או שנתית לקופת גמל בגובה של 16% מהפנסיה שלהם (ועד מקסימום של כ-33,000 ש"ח לשנה) תגרום להפחתת הפנסיה החייבת במס.

 

להפחתה זו קוראים ניכוי וזיכוי והיא פועלת כמו אצל עצמאים הזכאים להפחית את הכנסתם החייבת במס על ידי הפקדה לקופות גמל. ניקח לדוגמא פנסיונר אשר הפנסיה שלו עומדת על 15,000 ש"ח והוא משלם מס הכנסה של כ-1,500 ש"ח בחודש. במידה ואותו פנסיונר יפקיד לקופת גמל 2,400 ש"ח לחודש יקטן המס אותו הוא משלם לכ- 750 ש"ח בלבד או במילים אחרות מס הכנסה שנתי נמוך בכ-8,000 ש"ח. בנוסף, כאמור יחסוך אותו פנסיונר כ-29,000 ש"ח לשנה.

 

כיצד הוא יוכל למשוך את הכסף חזרה?

 

משיכה של אותו כסף חזרה למעשה תייתר את כל המהלך והמס אותו הוא ישלם במשיכה יהיה לפחות זהה להטבה אותה הוא קיבל. אבל, אם יחליט אותו פנסיונר להעביר את הסכום שנצבר בקופת הגמל לידי המוטבים בהם יבחר אותה קופה תעבור אליהם בפטור ממס הכנסה וגם ממס רווח הון. אם נעשה חשבון פשוט חסכון של כ-10 שנים יביא לצבירה של כ-300,000 ש"ח רק מהקרן.

 

כיצד לנהל את הכסף?

 

את הכסף ניתן לנהל בכמה צורות כמו לדוגמא בחירה במסלול השקעה שמציעה קופת הגמל ומעבר בין המסלולים ללא מס אך גם למי שמתעניין בדרך של ניהול עצמי - IRA תוך ניהול של הכסף כדרך להעברתו לדורות הבאים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

האם מתאים לכל אחד?

 

כנראה שלא, ובוודאי שהיתרונות הגדולים גלומים בעיקר לאלו שהפנסיה שלהם גבוהה מהממוצע. יחד עם זאת חשוב לזכור את האפיק הזה ולהתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תיקון 190 07/05/2017 16:27
    הגב לתגובה זו
    אנא בדיקה של משיכת יורשים לקופת גמל .
  • 1.
    שי 07/05/2017 15:56
    הגב לתגובה זו
    נקודה מעניינת, ועדיין- מי שצפוי לפנסיה של 15K בחודש (נניח שצבירה בגובה 3M) ויכול לחסוך מתוכם 2400 ש"ח בחודש, יכול פשוט לנייד 500K מהפנסיה לקופ"ג רגע לפני קבלת הקצבה, ולקבל קצבה שתספק אותו, לצד חסכון די גדול שניתן להורשה עם פטור ממס וללא התעסקויות עם רשות המסים בגיל זיקנה. באיזו נקודה עדיפה כל אחת מהאלטרנטיבות לדעתך?
סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.