השקעה באג"ח להמרה ומניות בכורה – השקעה פאסיבית או אקטיבית?
סביבת הריבית הנמוכה השוררת כיום בשוק גורמת למשקיעים רבים לנסות ולחפש אפיקי השקעה לא שגרתיים, כאלה המניבים מצד אחד תשואה חיובית גבוהה יחסית, ומאידך גיסא בעלי תנודתיות נמוכה יותר מזו שאנו רואים לעיתים בשוק המניות. שני אפיקים כאלה הם איגרות חוב להמרה ומניות בכורה.
איגרות חוב להמרה הן אגרות חוב הנושאות אופציה להמרת היחידות למניות במחיר ידוע מראש. אפיק זה מאפשר חשיפה לעליות במחיר המניה, אך אם מחירה של המניה לא עלה די כדי שמימוש האופציה יהיה כדאי, עדיין ניתן לקבל תשואה מעצם החזקת האיגרת. בדרך זו מקבלים מעין רצפה להפסד הפוטנציאלי במקרה של ירידה במחירי המניה.
מניות בכורה נושאות שם מטעה במקצת, שכן בתכונותיהן הן דומות יותר לאיגרות חוב מאשר למניות, כאשר יתרונן המרכזי הוא בעדיפות שהן מקנות בקבלת הדיבידנדים על פני שאר בעלי המניות. הדיבידנד שנקבע מראש, הוא זה שגורם למניות הבכורה להיות דומות יותר לאיגרות חוב.
מכיוון שמדובר באפיקים לא רגילים, כשלכל מוצר מנגנון חישוב תשואה שונה משל רעהו, יש חשיבות רבה לבחירת הניירות המתאימים לתיק ההשקעה. במקרים אלו, דווקא השקעה במדד פאסיבי, שאינה מביא בחשבון את מאפייני הניירות, עלולה לפגוע במשקיע ולהסב לו הפסדים.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תעודת הסל הגדולה ביותר העוקבת אחר אג"ח להמרה, שייכת לחברת SPDR, והיא כוללת חשיפה ל-96 איגרות חוב שונות. כשבאים לבחון את האג"חים המוחזקים בתעודה מגלים כי על אף שמה (אג"ח להמרה), לרוב הניירות בתעודה יש דווקא מאפיינים שדומים יותר למניות. הקורלציה של התעודה עם מדד המניות האמריקאי, S&P 500, עומדת על 88.5% בעוד שהקורלציה עם מדד אג"ח אמריקאי עומדת על קרוב לאפס. דווקא בזמני משבר, בהם אנו מחפשים הגנה מהירידות, מחיר תעודות סל זו יורד כמו מחירי מדדי מניות ואפילו יותר (במשבר של תחילת השנה מדד ה-S&P ירד ב-11.84% ואילו התעודה ירדה ב-12.9%). גם בתקופה של עליות בה מחיר התעודה עולה, הוא מציג ביצועי חסר בהשוואה למדד ה-S&P 500 , אשר הניב בחמש השנים האחרונות תשואה עודפת של 43%.
מכיוון שהמטרה של שילוב אג"ח להמרה בתיק היא הקטנת התנודתיות, תעודה בעלת חשיפה הדומה למדד מניות, לא תורמת לתיק ההשקעות, ולו רצינו להשקיע במניות, הרי שקיימות אופציות אחרות טובות יותר. במקרה זה נעדיף החזקה ישירה באג"ח להמרה, שעונה על הדרישות אותם חיפשנו מלכתחילה.
תעודת הסל הגדולה ביותר של מניות בכורה שייכת לחברת iShares ונכון להיום נושאת תשואה לפדיון אטרקטיבית של קרוב ל-5.5%. גם כאן יש להכיר את המאפיינים הספציפיים של מניות בכורה. אחד מהדברים שיש לבדוק הוא האם המניה צוברת את הזכות לקבל את הדיבידנד המובטח או לא. בתקופות משבר, עלולה הנהלת החברה להחליט שהיא אינה מחלקת דיבידנד, ומניה שאינה צוברת, לא תקבל את הדיבידנד המובטח, ולא תפוצה על אי החלוקה. מאפיין נוסף של מניות בכורה, המצוין בתשקיף ההנפקה, הוא היכולת של החברה לבצע פדיון מוקדם למניה ללא צורך בקבלת אישור.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
בתעודת הסל של iShares כ-28% מההחזקות הן מניות בכורה שניתן לבצע בהן פדיון מוקדם עד סוף השנה. מניות אלו, הנסחרות במחיר הגבוה מהמחיר בהן החברה יכולה לפדות אותם, עלולות להניב תשואה שלילית למחזיק בהן, אם יפדו על ידי החברה (הפסד ההון מהמימוש במחיר הקריאה עלול להיות גבוה יותר מהדיבידנד המתקבל). התשואה האטרקטיבית של 5.5% עלולה להיחתך בחדות בשל האפשרות לפדיון מוקדם, ובסופו של יום, הרווח המתקבל לא תמיד מצדיק את הסיכון. גם כאן יש יתרון למשקיע האקטיבי שירכוש את אותן מניות בכורה עם תאריך פדיון רחוק, הנסחרות במחיר הנמוך או קרוב למחיר הפדיון. שתי דוגמאות אלה מצביעות על כך שלפעמים מעקב פסיבי באמצעות תעודות סל אחרי מדדים, נושא בחובו חסרון, בהשוואה להשקעה אקטיבית.
- 3.atuk19 02/11/2016 23:25הגב לתגובה זויש כמה אגח בפרמיה שלילית, או בפרמיות נמוכות מהריבית הצפויה. כשהאגח נכנסת לתוך הכסף זו פשוט מניה שמחלקת ריבית. ומצד שני יש לה אופציית פוט שמגינה מירידות.
- 2.מה השם של תעודות הסל למיניהם (ל"ת)cc 22/10/2016 17:50הגב לתגובה זו
- 1.גיל להבא תרשום גם את השם והסיבול של התעודות (ל"ת)ים כחול 19/10/2016 19:16הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
