מספר נקודות מההסכם של 'לוויתן' מול ירדן - והמניה המועדפת
שותפות 'לוויתן' דיווחו על הסכם ייצוא גז היסטורי לירדן: 45 BCM למשך 15 שנים בהיקף כספי כולל של כ-10 מיליארד דולר. מדובר בהסכם חיובי מאוד ואסטרטגי למאגר, הצפוי להוות עוגן לפיתוחו. ההסכם כנהוג כולל מנגנון TOP ואופציה להגדלת הכמות השנתית מ-3 לכ-3.5 Y/BCM. עם זאת, לא פורסמו מחיר הבסיס, נוסחת ההצמדה ושיעור ה-TOP.
מדובר בהסכם שהוא קודם כל אסטרטגי:
- ברמה העסקית מדובר על הסכם עוגן המאפשר התקדמות משמעותית בקבלת מימון לפיתוח המאגר ובקבלת החלטת השקעה סופית (FID) עד סוף 2016, בהתאם ללו"ז.
- ברמה הגיאופוליטית מדובר על הסכם ייצוא גז היסטורי וצפויות לו השלכות ברמה המדינית והאזורית. שותפות לוויתן עומדת באבן דרך מרכזית לקראת התקדמות משמעותית בפיתוח המאגר.
אבן דרך הבאה – חתימה על הסכם מימון
השותפויות כבר נערכות במרץ להשגת המימון. מתקיימים מו"מ מתקדמים עם בנקים זרים במקביל לגיוסי הון:
- נובל חתמה על הסכם למכירת 3%-4% מתמר בתמורה לכ- 369-492 מיליון דולר בהתאמה (לפני מס) וצפויה למכור את האחוזים הנותרים במהלך 2017 בתמורה לכמיליארד דולר.
- אבנר ודלק קידוחים נערכות לגיוס בהיקף של כ-400 מיליון דולר. בנוסף, הודיעו על מכירת כריש תנין ובוחנות את הנפקת חלקן בתמר, מהלכים שככל שיושלמו, יכניסו לקופתן כמיליארד דולר וחצי.
- רציו השלימה לאחרונה גיוס של כ-25 מיליון דולר באמצעות הנפקת אופציות, וסדרה נוספת צפויה לפקוע בתחילת דצמבר. בהנחת מימוש מלא מדובר על כ- 35 מיליוני דולר נוספים.
ההסכם טוב לירדן
לפני שנתיים ההיקף הכספי הסתכם בכ-15 מיליארד דולר. תנאי השוק מאפשרים לירדן, השרויה במשבר כלכלי חמור, להפחית את התמורה הכולל לכ-10 מיליארד דולר ולחסוך כ-300 מיליוני דולר בשנה. כמו כן, ירדן רוכשת היום LNG לפי נוסחת מחיר של 13.5% * ברנט 0.5 mmbtu/$. ככל שמחירי הברנט יעלו, תהיה ירדן חשופה לעליית מחירים משמעותית יותר מאשר בגז בצנרת.
- "אין חשש מהתלקחות הגזרה הירדנית כפי שמנסים לצייר"
- צבא ירדן עוצר מחבלים בדרך לישראל - על האינטרסים של ירדן ועד כמה הגבול דק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בטחון באספקת אנרגיה, רכש גז בצנרת מישראל מאזן את סיכון התלות ברכש LNG. ייתכן שירדן הצליחה לקשור תנאים מדיניים מסחריים נוספים לרכש הגז. למרות יתרונותיו הכלכליים, צפוי ההסכם לעורר התנגדות בקרב גופים קיצוניים בממלכה.
עומדים בלו"ז?
לפי נובל – כן. החברה צופה כי FID יתקבל לקראת סוף 2016 והפיתוח צפוי להמשך שלוש שנים, קרי תחילת הפקה בסוף 2019. אנחנו מעריכים כי ה-FID יתקבל בסוף 2016 עד תחילת 2017, והתחלת הפקה תחל בשנת 2020.
מדובר בהודעה חיובית מאוד בהיבט המסחרי: עמידה באבן דרך מרכזית המסכמת את שנת תשע"ו - שנה של השלמת מתווה הגז וחזרה לפיתוח.הסכם ירדן נכלל בהערכות השווי השונות ללויתן. אנחנו הערכנו כי לוויתן ימכור כ- 4 BCM/Y במחיר בסיס של כ- 6$. עם זאת הערכנו כי למשק המקומי יימכרו כ- 1.5 Y/BCM בלבד. נמתין לראות איזה הסכמי גז ייחתמו ונעדכן את המודל בהתאם. כרגע אין שינוי במחירי היעד ובהמלצות ונבחן אותן בקרוב: רציו - המעודפת עלינו בסקטור – 0.36 ש"ח ליה"ש, קניה בסיכון גבוה. דלקד – 13.94 ש"ח ליה"ש, קניה. אבנר – 2.50 ש"ח ליהש, תשואת יתר. ישראמקו – 0.69 ש"ח ליהש, תשואת שוק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
לסיכום – ההסכם עם ירדן הוא בראש ובראשונה אסטרטגי. גם ברמה העסקית וגם ברמה המדינית. להערכתנו, ההתקדמות באבני הדרך תימשך ובמהלך הרבעון הרביעי ייחתמו הסכמי מימון ולקראת סוף 2016 – תחילת 2017, תתקבל החלטת השקעה סופית לפיתוח המאגר. אנו מעריכים כי להתקדמות תהיה השפעה חיובית על המסחר ביהש, ורציו ממשיכה להיות המניה המעודפת עלינו בסקטור (עדיין בסיכון גבוה).
***אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה נוספת והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.
- 4.דור 27/09/2016 22:27הגב לתגובה זואבנר בעלת נתח גדול יותר מרציו בלויתן. אני מחזיק דווקא אבנר ולא רציו.
- 3.סתם1 27/09/2016 19:32הגב לתגובה זותסתכלי על המחירים הממוצעים שפרסמו בהודעות לבורסה הסכמים מול אדלטק ו-IPM - הם מגלמים 6.2$-6.4$ בהתאמה. בעוד אנו יודעים שהסכום האמיתי שישולם היום הינו 4.7$ ל-MMBTU. מכיוון שהחוזים האלה צמודים לרכיב הייצור בעוד החוזה של ירדן צמוד לנפט, ודלק צופה עלייה גבוהה יותר בברנט מאשר ברכיב הייצור, זה אומר שהמחיר בחוזה מול ירדן הוא באיזור של המחירים של היחפים
- 2.אבנר ודלק 27/09/2016 08:49הגב לתגובה זוובסוף יצא ששלי יחימוביץ צדקה כשאמרה להשקיע במניות גז זה הימורים. נא לפרט איזה גיוסים מדובר
- 1.סלוק 26/09/2016 20:42הגב לתגובה זוכיום 36..זה מוכיח שאסור להעזר באנליסטים
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
