היום שאחרי תוכנית ההרחבה הכמותית: הנפגעים והמרוויחים
תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב מתקרבת לסיומה. הוויכוח כיום בין הפעילים הוא רק על העיתוי וקצב צמצום התוכנית. כיצד כל זה ישפיע על המשקיעים ומי בכל זאת יהיו המרוויחים?
תוכנית ההרחבה הכמותית נועדה לעודד צמיחה בכלכלת ארה"ב, על ידי רכישה מאסיבית של אגרות חוב לטווח ארוך ונכסים מגובי משכנתאות. כך הצליח הבנק הפדרלי בארה"ב לשטח את עקום התשואות, כלומר ליצור מצב בו הריבית נמוכה הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. מצב כזה מעודד את הציבור לחזור לשוק הנדל"ן, תוך לקיחת משכנתאות זולות, ואת החברות לקחת הלוואות לצורך התרחבות. יחד עם זאת, ברור לכולם, שמתקרבת השעה בה צריך להפסיק את ההזרמות, שכן תופעות הלוואי שלה עשויות להיות מסוכנות.
המשמעות
הקטנת הביקוש לאגרות חוב ארוכות גורמת כמובן לירידה במחיריהן, וכתוצאה מכך לעליית הריבית - מהלך בעל השפעה שלילית על התמחור של סוגים רבים של נכסים. למרות זאת, לא כל הנכסים צפויים להגיב באותה צורה. חלק מן החדשות כבר מגולמות במחירים, אבל הדרך טרם הסתיימה.
השפעת צמצום התוכנית על מגוון משקיעים וסוגי נכסים
- אגרות חוב . מחזיקי אג"חים הם הנפגעים העיקריים מהפסקת ההזרמה. צמצום הביקוש לאג"ח מביא לירידה במחיריהן ולעלייה בתשואה. ככל שהאיגרת ארוכה יותר, כך ההפסד הפוטנציאלי גדול יותר. המשקיעים באג"ח ארוכות של ממשלת ארה"ב כבר הפסידו למעלה מ-10% מכספם מאז חודש מאי האחרון.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- לווים בבנק ולוקחי משכנתאות . עליית הריבית משפיעה באופן מיידי על כל מי שמבקשים לקחת הלוואות. כבר היום הריבית על משכנתאות בארה"ב עלתה באופן משמעותי ביחס לריבית שהיתה לפני פחות משנה.
- זהב . עליית הריבית כשלעצמה אמורה להחליש את מחיר הזהב. כאשר הריבית היתה אפסית, ההשקעה בזהב לא היתה כרוכה בהפסד של ריבית אלטרנטיבית. גם החשש מאינפלציה בעקבות תוכנית ההרחבה תמך במחיר זהב גבוה. לכן, צמצום התוכנית אמור להשפיע לרעה על מחיר הזהב. אך, למרות כך, הזהב מושפע גם מגורמים אחרים. לכן קשה לנבא אילו גורמים יהיו דומיננטיים יותר. התפתחות אינפלציונית, אם תתרחש תתמוך שוב במחיר הזהב.
- מניות . יש סיבה לאופטימיות. לעליית הריבית השפעה שלילית גם על שוק המניות. התשואה שניתן לקבל בנכסים חסרי סיכון עולה. יחד עם זאת, ברננקי הודיע במספר הזדמנויות, שצמצום תוכנית הרכישה מותנה בשיפור בנתונים הכלכליים בארה"ב. שיפור בנתונים הכלכליים, משמעותו פירמות רווחיות יותר - מצויין לשוק המניות.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא...
- מניות הבנקים (בעיקר בארה"ב) . עלייה בריבית לטווח ארוך צפויה להשפיע לחיוב על רווחי הבנקים. הסיבה לכך פשוטה, עיקר הפיקדונות בבנקים מוחזקים לתקופות קצרות יחסית, הבנקים משלמים עליהם ריבית אפסית. מנגד, רוב ההלוואות הן דווקא לטווח ארוך והריביות שהבנקים גובים עליהן הולכות וגדלות ככל שהריבית ארוכת הטווח עולה. רווחי הבנקים עשויים לעלות באופן משמעותי ביותר.
- נדל"ן בארה"ב . שוק הנדל"ן בארה"ב עדיין מתאושש. צמצום תוכנית ההרחבה ממתנת את ההתאוששות, אך לא עוצרת אותה לחלוטין. מחירי הנדל"ן בארה"ב צפויים להמשיך לטפס בקצב מתון יותר. נדל"ן במדינות אחרות בעולם מושפע משלל גורמים, שצריכים להיבדק באופן ספציפי.
- מטבעות . מטבעות מושפעים ממגוון רחב של גורמים ולא ניתן לנבא את כיוונם. יחד עם זאת, ברמה התאורטית, ניתן להניח שצמצום תוכנית הרכישה צפוי לחזק את הדולר בעולם בטווח הארוך. עליית הריבית על הדולר בשילוב שיפור במצב הכלכלה האמריקנית, תומכים בהתחזקותו בטווח הארוך, במיוחד ביחס לאירו, שכן באירופה הריבית צפויה להישאר נמוכה זמן רב יותר.
לסיכום, בין אם הבנק הפדרלי יחל בצמצום תוכנית ההרחבה הכמותית בדצמבר ובין אם בתחילת שנת 2014, התוצאה כנראה לא תשתנה מהותית. המקום שנראה אטרקטיבי ביותר מבחינת יחס סיכוי - סיכון, הוא גם כיום שוק המניות. נכון, שגם תמחור המניות אמור להיפגע מצמצום התוכנית, אבל אם הרקע לצמצומה הוא שיפור בכלכלה, הרי ששוק המניות צפוי להמשיך להיות המקום המועדף על המשקיעים גם בשנה הבאה, ואולי, אף מעבר לכך.
- 2.ברור שבתי השקעות ימליצו תמיד על מניות... (ל"ת)הנשר 18/12/2013 08:36הגב לתגובה זו
- 1.גולשת 17/12/2013 20:33הגב לתגובה זושלום מר קבין, האם תוכל לנקוב במספר מניות או סקטורים בארהב שלדעתך מתאימים להשקעה ב2014?תודה מראש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
