היום שאחרי תוכנית ההרחבה הכמותית: הנפגעים והמרוויחים
תוכנית ההרחבה הכמותית בארה"ב מתקרבת לסיומה. הוויכוח כיום בין הפעילים הוא רק על העיתוי וקצב צמצום התוכנית. כיצד כל זה ישפיע על המשקיעים ומי בכל זאת יהיו המרוויחים?
תוכנית ההרחבה הכמותית נועדה לעודד צמיחה בכלכלת ארה"ב, על ידי רכישה מאסיבית של אגרות חוב לטווח ארוך ונכסים מגובי משכנתאות. כך הצליח הבנק הפדרלי בארה"ב לשטח את עקום התשואות, כלומר ליצור מצב בו הריבית נמוכה הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. מצב כזה מעודד את הציבור לחזור לשוק הנדל"ן, תוך לקיחת משכנתאות זולות, ואת החברות לקחת הלוואות לצורך התרחבות. יחד עם זאת, ברור לכולם, שמתקרבת השעה בה צריך להפסיק את ההזרמות, שכן תופעות הלוואי שלה עשויות להיות מסוכנות.
המשמעות
הקטנת הביקוש לאגרות חוב ארוכות גורמת כמובן לירידה במחיריהן, וכתוצאה מכך לעליית הריבית - מהלך בעל השפעה שלילית על התמחור של סוגים רבים של נכסים. למרות זאת, לא כל הנכסים צפויים להגיב באותה צורה. חלק מן החדשות כבר מגולמות במחירים, אבל הדרך טרם הסתיימה.
השפעת צמצום התוכנית על מגוון משקיעים וסוגי נכסים
- אגרות חוב . מחזיקי אג"חים הם הנפגעים העיקריים מהפסקת ההזרמה. צמצום הביקוש לאג"ח מביא לירידה במחיריהן ולעלייה בתשואה. ככל שהאיגרת ארוכה יותר, כך ההפסד הפוטנציאלי גדול יותר. המשקיעים באג"ח ארוכות של ממשלת ארה"ב כבר הפסידו למעלה מ-10% מכספם מאז חודש מאי האחרון.
- האינפלציה בארה"ב עלתה ל־2.7% ביוני בצל המכסים
- האם האינפלציה חוזרת? נתוני יוני בארה"ב צפויים להטריד את הפד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- לווים בבנק ולוקחי משכנתאות . עליית הריבית משפיעה באופן מיידי על כל מי שמבקשים לקחת הלוואות. כבר היום הריבית על משכנתאות בארה"ב עלתה באופן משמעותי ביחס לריבית שהיתה לפני פחות משנה.
- זהב . עליית הריבית כשלעצמה אמורה להחליש את מחיר הזהב. כאשר הריבית היתה אפסית, ההשקעה בזהב לא היתה כרוכה בהפסד של ריבית אלטרנטיבית. גם החשש מאינפלציה בעקבות תוכנית ההרחבה תמך במחיר זהב גבוה. לכן, צמצום התוכנית אמור להשפיע לרעה על מחיר הזהב. אך, למרות כך, הזהב מושפע גם מגורמים אחרים. לכן קשה לנבא אילו גורמים יהיו דומיננטיים יותר. התפתחות אינפלציונית, אם תתרחש תתמוך שוב במחיר הזהב.
- מניות . יש סיבה לאופטימיות. לעליית הריבית השפעה שלילית גם על שוק המניות. התשואה שניתן לקבל בנכסים חסרי סיכון עולה. יחד עם זאת, ברננקי הודיע במספר הזדמנויות, שצמצום תוכנית הרכישה מותנה בשיפור בנתונים הכלכליים בארה"ב. שיפור בנתונים הכלכליים, משמעותו פירמות רווחיות יותר - מצויין לשוק המניות.
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שלושת האסים שבלעדיהם אנבידיה אבודה
- מניות הבנקים (בעיקר בארה"ב) . עלייה בריבית לטווח ארוך צפויה להשפיע לחיוב על רווחי הבנקים. הסיבה לכך פשוטה, עיקר הפיקדונות בבנקים מוחזקים לתקופות קצרות יחסית, הבנקים משלמים עליהם ריבית אפסית. מנגד, רוב ההלוואות הן דווקא לטווח ארוך והריביות שהבנקים גובים עליהן הולכות וגדלות ככל שהריבית ארוכת הטווח עולה. רווחי הבנקים עשויים לעלות באופן משמעותי ביותר.
- נדל"ן בארה"ב . שוק הנדל"ן בארה"ב עדיין מתאושש. צמצום תוכנית ההרחבה ממתנת את ההתאוששות, אך לא עוצרת אותה לחלוטין. מחירי הנדל"ן בארה"ב צפויים להמשיך לטפס בקצב מתון יותר. נדל"ן במדינות אחרות בעולם מושפע משלל גורמים, שצריכים להיבדק באופן ספציפי.
- מטבעות . מטבעות מושפעים ממגוון רחב של גורמים ולא ניתן לנבא את כיוונם. יחד עם זאת, ברמה התאורטית, ניתן להניח שצמצום תוכנית הרכישה צפוי לחזק את הדולר בעולם בטווח הארוך. עליית הריבית על הדולר בשילוב שיפור במצב הכלכלה האמריקנית, תומכים בהתחזקותו בטווח הארוך, במיוחד ביחס לאירו, שכן באירופה הריבית צפויה להישאר נמוכה זמן רב יותר.
לסיכום, בין אם הבנק הפדרלי יחל בצמצום תוכנית ההרחבה הכמותית בדצמבר ובין אם בתחילת שנת 2014, התוצאה כנראה לא תשתנה מהותית. המקום שנראה אטרקטיבי ביותר מבחינת יחס סיכוי - סיכון, הוא גם כיום שוק המניות. נכון, שגם תמחור המניות אמור להיפגע מצמצום התוכנית, אבל אם הרקע לצמצומה הוא שיפור בכלכלה, הרי ששוק המניות צפוי להמשיך להיות המקום המועדף על המשקיעים גם בשנה הבאה, ואולי, אף מעבר לכך.
- 2.ברור שבתי השקעות ימליצו תמיד על מניות... (ל"ת)הנשר 18/12/2013 08:36הגב לתגובה זו
- 1.גולשת 17/12/2013 20:33הגב לתגובה זושלום מר קבין, האם תוכל לנקוב במספר מניות או סקטורים בארהב שלדעתך מתאימים להשקעה ב2014?תודה מראש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
