ההתרסקות באיזיצ'יפ, הזדמנות או סכין נופלת?
מאז 2009 אנחנו מאמינים שהכלכלה הגלובלית חוזרת, והמספרים אכן מוכיחים כך. אבל כשקראנו את הפרוטוקול שיצא מוועידת ה-20-G בסוף השבוע - התחלנו לדאוג. התקשורת אומנם התרכזה בנושא הסורי, אבל לא בשביל סוריה נערך הכנס, אלא בשביל הכלכלה הגלובלית. יודעים מה הכי מטריד את משתתפי הכנס? "בנקאות הצללים", הכינוי שניתן למגזר הפיננסי שפועל כבנקים אבל אינו מפוקח - קרנות הון פרטיות, קרנות ההדג', קרנות מזומן ענקיות ואפילו חברות הענק הגלובאליות שמלאות בכסף. על פי הפרוטוקול, שווי הנכסים שמנהלת בנקאות הצללים, הגיע בסוף 2012 ל-67 טריליון דולרים - כמחצית הנכסים שמנהלת הבנקאות המפוקחת, שגם בה רמת הפיקוח מגוחכת (הנכסים של חמשת הבנקים המובילים בארה"ב שווים היום 8.3 טריליון דולרים - 2.5 טריליון יותר מ-2007). זו הבעיה האמיתית הכי גדולה של הכלכלה הגלובלית, וכל זה לפני שמדברים בכלל על שוק הניגזרים, הגורם העיקרי למשבר 2008, שחזר לעצמו בגדול והיקף הנכסים הממונפים בו נאמד ב-633 טריליון לעומת 586 ב-2007 והפיקוח עליו לא פחות מגוחך מאשר ב-2007.
כלומר, המערכת הפיננסית חזרה למצב בו הנהלות בנקאי הצללים ניצבות שוב בפני פיתויים ספקולטיביים גדולים בהרבה מאלה שניהלו (וברובן הוחלפו בנוכחיות) ב-2007-2008. הפחד האמיתי, ש"השומרים" על הקופה, הרגולטורים וסוכנויות הדירוג, הם עדיין אותם אנשים ששמרו על הקופה ב-2007, והבנתם של אלו בנקרא לא השתפרה בחמש השנים שעברו מאז.
יודעים מה הייתה לבסוף החלטת הפעולה של ה-20-G ? "G-20 members agreed to figure out a way to control shadow-banking by 2015”. תקראו טוב, עד 2015 הם ימצאו דרך כיצד לפקח על בנקאות הצללים. זו אפילו לא בדיחה טובה, הרי עד 2015 בנקאי הצללים, שיודעים היטב מהי הדרך הנכונה לפיקוח, ימצאו דרך לעקוף כל דרך עליה יחליטו המחוקקים. הפיקוח יבוא (אולי) רק אחרי המשבר הגדול הבא, שכרגיל יהיה גדול בהרבה מקודמו. תשאלו ודאי מדוע המחוקקים לא עושים משהו בנידון, והתשובה פשוטה - הלובי של וול סטריט ומערכות הבנקים. את הציבור הנושא לא מעניין, הוא אינו מבין במה המדובר ובעיקר בגלל השטחיות שהשתלטה על עולם ההשקעות. אם ניקח כדוגמא את מה שקרה לאיזיצ'יפ (סימול: EZCH) בשבוע שעבר, נבין כולנו שהשטחיות מעלה הרבה מקום לדאגה. אם התנהגות המשקיעים ב-EZCH משקפת את התנהגות כל המשקיעים בטווח הקצר (ונראה לנו שכן), זה מאותת שמקומותיהם של הטיפשים שנפלו במשבר 2008 התמלאו מחדש בטיפשים של 2013 - והשוק מוכן למשבר נוסף. אנחנו לא אופטימיים כפי שאתם חושבים.
למה איזיצ'יפ ירדה כך?
אל נא תטעו, הודעתה של סיסקו (סימול: CSCO) לא הייתה הסיבה למנוסת משקיעי EZCH ולקיחת כ-30% מערך החברה מיוקנעם. הרוב הגדול של המוכרים עשה זאת לאחר שהכותרות "הסבירו" למשקיעים, שרבים מהם נמצאים במניה מלכתחילה בגלל סיסקו, שסיסקו אינה זקוקה יותר למעבדים של איזיצ'יפ. היא צפויה להפסיק לקנות מאיזי ולפיכך, מכירות החברה ירדו בכ-40%. אם בעיון, לא רק שלא תמצאו כלום על EZ, גם לא תמצאו שום סיבה שתומכת בכותרות. סיסקו כותבת שהיא חושפת את מעבד הרשת המתקדם ביותר בעולם, מעבד העל Cisco® nPower™, שעוצב באופן ייחודי כ"אינטרנט לכל מטרה" (Internet of Everything). הם פיתחו אותו על מנת לפגוש את הביקוש להתקדמות התנועה על הרשת. "ככל שיותר פעילות נעשית על הרשת, כך גם עלה הצורך במעבד שיעמוד בהתפתחויות". בלה, בלה, בלה - האם המעבד החדש של סיסקו באמת מסכן את עתידה של איזי? ואם כן, האם ירידה של 25% מספיקה? אולי צריך 50%? האם יכול להיות שאין כל קשר בין המעבד המופלא של סיסקו לזה של איזי? אנחנו לא יודעים אם הקישור שנעשה בין ההודעה של סיסקו לאיזיצ'יפ נעשה במתכוון על מנת להוריד את EZCH, אבל ברור שזה הצליח בגדול ואף יותר מכך - עד שנדע כולנו את האמת, שמו ל-EZCH תקרת זכוכית על הראש.
כיוון שהנהלת החברה הישראלית כבר הוכיחה פעמים רבות שמה שאומרים המומחים אינו בהכרח נכון, אפשר להניח שזה המצב גם כעת. אבל מה שקרה בסוף השבוע - נפילה של 24.8% תוך שעה ורבע של מסחר ביום ה' האחרון עם מחזור גדול פי 27 מהממוצע - היא תוצאה של כותרות נטו ושטחיות. אין שום סיבה בעולם שמה שפרסמה סיסקו היה צריך להשפיע כך על EZCH.האם יכול להיות שכתוצאה מ זו אצו-רצו משקיעי EZCH ומכרו מניותיהם? קשה לנו להאמין. ולמרות זאת, לאחר כמה דקות מעת הפירסום, הוצפה הרשת בכותרות על פיהן EZCH תהיה הנפגעת העיקרית (40% מהכנסותיה מגיעות ממעבדים שהיא מוכרת לסיסקו). מדוע תפגע איזיצ'יפ? "כי זה המעבד האולטימטיבי", זעקו הפרשנים בגרוש, "לא צריך אף מעבד אחר" - אם לא צריך אף מעבד אחר, איזי תפגע בגדול. מילא המשקיע התמים, כל הזמן הסבירו לו שכדאי לקנות EZCH בגלל הביקוש מ-CSCO, לכן הוא בורח. אבל מה עושה אנליסט שזה עתה הוציא המלצת קניה על EZCH עם מחיר יעד של 39 או 40? מנסה להסביר ללקוחותיו ששום דבר לא קרה ויותר מכך.
גרי מובלי מבית ההשקעות בנטש-מרק, חידש המלצתו ומחיר היעד של 40 בסוף השבוע שעבר, ומסביר "סיסקו הודיעה על אפליקציית מוליכים חדשה לרשת (ASIC) בשם “nPower”. היא עוצבה לאפשר ניהול כמויות אינפורמציה גדולות, בשילוב קשר בו זמני עם כל צעצועי האלקטרוניקה, כמו שעון חכם". כלומר, סיסקו באה לשוק עם מעבד קצה חדש - "בדיוק על מעבדים מהסוג הזה פרחו היחסים בין סיסקו לאיזיצ'יפ", טוען מובלי, "האם סיסקו לא השתמשה במעבדי איזיצ'יפ בכל מעבדי הקצה שלה עד כה"? Jeffrey Schreiner מבית ההשקעות Feltl & Co's השאיר גם הוא את המלצת הקניה שלו ומחיר יעד של 39 דולרים. שריינר הוא אנליסט מוליכים ותיק ומוכר. לצד EZCH , איתה הצליח בגדול עד כה, הוא עוקב ומוציא מחקרים על חברות מהסוג שלRambus, Cypress Semiconductor, Cirrus Logic, MIPS Technology , AuthenTec, ועוד. "סיסקו כלל לא אמרה למה מיועד המעבד", אומר שטיינר, "והמשקיעים הגיבו בשליפה". אבל הבעיה של איזיצ'יפ, שבשלב הנוכחי עננת הפחד "ממה שתעשה סיסקו" תלחץ על המניה. עד שהאמת תצא לאור עלול לקחת זמן, וסיסקו לא תגיב לשטויות שנכתבו ונאמרו בקשר לאיזיצ'יפ. בפועל, עד שמשהו יתברר יעבור הרבה מים בירדן, אנחנו מניחים שהסיכוי שאיזי תיפגע נמוך בהרבה מהסיכוי שסיסקו תגדיל ההזמנות. אבל בין העובדה שלנו ולאחרים אין מושג על איזו טכנולוגיה בדיוק מדברת סיסקו לחשש שמרחף מעל למניה בעניין הקיצוץ במכירות, נראה לנו שכדאי להמתין בצד ולראות מה יקרה.
נראה לנו שבין תהליך התמזגות ה-IT לעולם הרפואה (מה שנקרא telehealth) שתופס תאוצה, הטכנולוגיות החדשות שמאפשרות ביצועים טובים יותר לגלולות הצילום ונטיית רופאים לעבור מאנדוסקופיה לשיטות נוחות כמו הדמיה או גלולות המצלמות, נפתח לגיוון צוהר שיאפשר לחברה לפרוץ. ב שעשינו בינואר השנה הקדשנו קטע לבירור הודעת ההנהלה על ויתור המשך הניסויים למכירת החברה. כתבנו אז ואנו חושבים כך גם היום, שלמכור היה רעיון טיפשי למדי, החברה רק בתחילת דרכה. חבל ש-IDB לא הצליחה למצוא מאז קונה עבור בלוק המניות שבידה (כ-45.5%). בכל מקרה, מאז העדכון האחרון, אושרה לחברה גלולת ה-PillCam SB3, הגלולה המשופרת למעי הדק, שבהחלט מרחיבה את האפשרויות של גיוון בתחום. מה שחשוב יותר, שהרשות הרפואית ביפן, ה-Pharmaceuticals & Medical Device Agency, אישרה את גלולת ה-PillCam Colon שמיועדת להצצה לתוך המעי הגס ומתחרה ישירה במכשור האנדוסקופיה. האישור היפני חשוב מאוד. ה- PillCam Colonכבר אושר לשימוש בבריה"מ, חלקים מאסיה ואמריקה הלטינית אבל לא בארה"ב. מדובר בדור שני של הגלולה. כאשר זו תעבור את ה-FDA, היא תכניס את גיוון לעולם אחר לחלוטין, גדול פי כמה מהקיים.
מאז סוף חודש יוני, GIVN נמצאת במגמת עלייה, הן בשל האישורים והן בשל הביצועים המשתפרים. אבל מגמות כאלו ראינו לא פעם בעבר, וכולן הסתיימו במפח נפש למשקיעים. אבל הפעם, אם אכן תצליח החברה להעביר את גלולת המעי הגס ב-FDA, המגמה עשויה להפוך לפריצה של ממש. האמת שחזרנו לגיוון בגלל "הופעת" החברה הפרטית, פרוטיאוס, בוול סטריט וגלולת ה-Check-up שלה. גלולתה של פרוטיאוס, ה"ingestible sensor", כפי שמכנים אותה, אינה מתחרה בגלולות של גיוון, אבל היא בהחלט חלק מתהליך "פריצת הצוהר", גם בעבור גיוון. העניין בה, במיוחד של ענקיות רפואה כמו נובארטיס (סימול: NVS), מדטרוניקס (סימול: MDT) או סט ג'וד מדיקל (סימול: STJ) שכולן מושקעות בה, אינו רק בשל מטרתה לפקח על פעילות תרופות בתוך גוף החולה, אלא גם בשל הרצון לשכנע רופאים להשתמש בגלולות על חשבון האנדוסקופיה. הגלולה אושרה לשימוש ע"י ה-FDA בחודש שעבר, לאחר שחודש קודם הצטרפה אורקל (סימול: ORCL) כמשקיעה. אין לנו ספק שאם ה-PillCam Colon תאושר ב-FDA, מכירות החברה יעלו משמעותית, וכך גם העניין שיגלו ענקיות הציוד הרפואי.
- 11.שלמה אני עפר לרגליך! השפוי היחיד שנשאר (ל"ת)איתן 17/09/2013 17:31הגב לתגובה זו
- 10.שלמה גרינברג 17/09/2013 14:43הגב לתגובה זונכון הוא שהזרמה מסיבית מהסוג הזה, על פי תורות הכלכלה, עלולה לבסוף לגרום לאינפלציה ושאר מחלות ידועות ובמיוחד למדינה בגירעון בסדרי הגודל של ארה"ב אלא שבמקרה הנוכחי האלטרנטיבות גרועות בהרבה. כהתחלה בארנאנקי, שבונה על כך שמהפכות הטכנולוגיה והאינפורמציה מקזזות את האינפלציה, רוכש אגרות חוב ממשלתיות פעולה שגורמת לריבית להישאר נמוכה מחד ומאפשרת לחברות לגייס כסף זול ולהשקיע ולצרכן לקנות, מה שעוזר לצמיחה. לדעתי הוא מתקרב לשלב שבו יצטרך להפסיק וזאת בשל הצמיחה המתגברת
- 9.שלמה גרינברג 17/09/2013 08:14הגב לתגובה זולדינו (1): הבעיה הרגילה של חלום שמתקשה להתגשם. הבעיה של הכסף מחד ושל מוצר שלא מצליח לתפוס פוגעת בחברה. קשה לדעת מה יקרה כרגע התמונה לא טובה. לדוד (4): יש לי הרושם שמלאנוקס נכנסת ל"מסלול מארוול" שזה מסלול שחברות טכנולוגיה מבטיחות רבות עוברות ולדעתי, כמו במקרה של מארוול, זה ייקח זמן (אני מדבר על וול סטריט)
- 8.לא למכור. סבלנות (ל"ת)יעל 16/09/2013 21:36הגב לתגובה זו
- 7.כתוב שמקסים מוריד מחיר היעד לאיזיציפ..? (ל"ת)יוסי 16/09/2013 20:16הגב לתגובה זו
- 6.בודק 16/09/2013 20:14הגב לתגובה זושלמה , אין ספק שהירידה נוכחית היא בעקבות הודעה שאף אחד לא ממש מבין או יודע לנתח. למרות זאת, השווי של איזיציפ היה גבוה בצורה בלתי סבירה ושיקף שיעורי צמיחה בלתי סבירים. המכפילים שבהם נסחרה המניה היו לא הגיוניים ושיקפו "חלומות ורודים במיוחד" . גם היו , בשווי הנוכחי נראה כי החברה מתומחרת גבוה מאוד. לדעתי זה היה רק עניין של זמן עד שהשוק יתמחר מחדש את המניה לשווי סביר יותר . ההודעה זירזה זאת ללא ספק, אבל לדעתי גם פירסום התוצאות במהלך השנתיים הקרובות היו מביאים לאותו אפקט (אלא עם החלומות היו מתגשמים)
- 5.חיים 16/09/2013 19:02הגב לתגובה זוגם אם זה לא נכון קשה מאד לעצור את ההידרדרות באיזיציפ רק הודעה יכולה לשנות את הירידה במנייה.
- 4.דוד 16/09/2013 18:14הגב לתגובה זושלום שלמה. חשבתי שזה היציאה מתא אבל אין לה תחתית. האם אתה מאמין בה???
- 3.תודה שלמה 16/09/2013 17:42הגב לתגובה זושלמה תודה על המאמרים שלך! והשאלה הישירה - האם אתה סבור שאיזיציפ וגיוון הן הזדמנות? שנה טובה לך!
- 2.שאלה לשלמה 16/09/2013 14:03הגב לתגובה זונוקט ברננקי האם זהו אכן הפתרון בצורה של הדפסת כסף ? או שזוהי פשוט אלכימיה במיטבה ?
- 1.דינו 16/09/2013 10:59הגב לתגובה זותודה שלמה על הכתבה המעניינת. אשמח אם תוכל להעריך סיכוייה של הנ"ל להמשיך לשרוד ולחזור לימיה הטובים. תודה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
