הכלכלה הטורקית קורסת - אינפלציה של 60%, עליית ריבית ועליית מסים
כלכלת טורקיה ידעה עליות ומורדות תלולות בעשרים וכמה השנים האחרונות. תרשים 1, שמראה את התוצר לנפש בטורקיה, מדגים את התנודות החריפות הללו. אפשר לראות את הירידה החדה בתוצר לנפש, ירידה של כ- 27%, בין שנת 2000 ל-2001, בעקבות פיצוץ משבר הדוט-קום בעולם. המיתון הזה חיזק את מפלגת החירות והצדק של ארדואן, והוביל להשתלטות של המפלגה על השלטון בראשית שנות ה- 2000. ומה קורה היום? הכלכלה קורסת. ארדואן משלהב את העם הטורקי נגד ישראל, כפי שתראו מיד - אולי כדי לברוח מהבעיות הכלכליות שעוטפות אותו.
מלהיט את העם - אבל מה עם הכלכלה הקורסת? ארדואן (Voice of America)
הבעיות של ארדואן וטורקיה
בתחילת שנות השלטון של מפלגת החירות והצדק, המפלגה נקטה מדיניות שנחשבת לתומכת בשווקים. היא הפריטה עסקים ממשלתיים רבים, וקידמה קבלת השקעות מחו"ל. כתוצאה מכך, הכלכלה צמחה, והמפלגה התחזקה.
- טורקיה רוכשת 20 מטוסי טייפון מאנגליה בעסקה של 10.7 מיליארד דולר
- ארדואן מחסל מתנגדים מבית: צו מעצר נוסף נגד ראש עיריית איסטנבול בחשד לריגול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרשים 1: תוצר לנפש (בדולרים, מחירים קבועים). מקור: הבנק העולמי
הבעיה היא שצמיחה כלכלית יכולה להסתיר בעיות, אבל לא להעלים אותן. בעיה מרכזית אחת של טורקיה היא שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. תרשים 2 מראה את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה (אחוז האנשים בגילאים 15-64 שמועסקים או מחפשים עבודה באופן פעיל) בטורקיה לעומת ארה"ב, ישראל, והממוצע באיחוד האירופאי. אפשר לראות ששיעור ההשתתפות בתורכיה נמוך משמעותית מאשר במדינות מפותחות אחרות. הסיבה המרכזית לכך היא שיעור השתתפות נמוך של נשים בכוח העבודה.
תרשים 3 מראה את השינויים בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה מאז שנות ה- 1990. אפשר לראות שבארה"ב הוא היה ונשאר סביב ה- 70%, בזמן שבאירופה ובישראל הוא טיפס מכ-53% לאזור ה-70%. בטורקיה, לעומת זאת, שיעור התעסוקה של נשים היה ונשאר סביב ה- 36%.
כשלא מנצלים חלק גדול מכוח העבודה, פוטנציאל הצמיחה של המדינה מוגבל. זאת אחת הסיבות לכך שהתוצר לנפש של טורקיה היה בשיאו כ- 12 אלף דולרים, בזמן שבישראל הוא סביב ה-55 אלף דולרים, והממוצע של האיחוד האירופאי הוא סביב ה-41 אלף דולרים.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כדי לפצות על פוטנציאל הצמיחה הנמוך, השלטון הטורקי נקט במדיניות יותר ויותר מתערבת לאורך השנים. אם בתחילת תקופת הכהונה של ארדואן המגמה הייתה להפריט חברות ממשלתיות, ולהפחית את ההתערבות של הממשלה בשוק, הרי שבעשור הקודם המגמה התחלפה. זה כלל מינוי מקורבים לתפקידי מפתח, התערבות בוטה בפעילות של הבנק המרכזי, והתערבות בפעילות של הבנקים כדי שאלו ייתנו אשראי בזול לחברות ולאנשים פרטיים. בפרט, המשטר עודד מתן אשראי לחברות בענף הבנייה (שחלקן הגדול נשלט על ידי מקורבים לשלטון), כדי שאלו יבנו כמה שיותר, וכך יעודדו את הצמיחה.
הבעיה עם ביצוע של בנייה ללא מגבלה היא שזה אומנם מגדיל את התוצר, אבל לא בהכרח יש ביקוש לכל מה שבונים. ב- 2018, הפער בין הביקוש להיצע התפוצץ, כשהתברר שיש בטורקיה כ- 2 מיליון דירות לא מכורות, כמות שמספיקה ל- 3 שנים. חברות בנייה נאלצו להוריד מחירים, חלק מהן פשטו את הרגל, והנשיא עודד את הבנק המרכזי לחתוך את הריבית כדי לסייע לביקוש וזה העלה אותה החודש ל-40%.
זה אומנם עודד את הביקוש לדירות, אבל יצר סדרה של בעיות חדשות. ראשית, האינפלציה התעוררה. האינפלציה בתורכיה מעולם לא הודברה לחלוטין - בראשית שנות ה- 2000 היא ירדה למעט מתחת ל-10%, ונשארה יציבה ברמה הזאת. המדיניות הממשלתית שעודדה מתן אשראי זול גרמה להתחלה של עלייה באינפלציה ב-2018, עלייה שנבלמה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה ב-2020. אבל כשהמגיפה נגמרה, האינפלציה טיפסה במהירות, והגיעה לאזור ה- 70% ב- 2022. גם ב- 2023, היא תישאר כנראה ברמה גבוהה של סביב ה-60%.
התפרצות האינפלציה ביחד עם הריבית הזולה שהחזיק הבנק המרכזי הובילה למשבר דיור מחודש כי הביקוש התעורר הרבה יותר מהר מההיצע. כשיש אינפלציה משתוללת והריבית נמוכה, אנשים רוצים לרכוש נכסים שהערך שלהם נשמר, וזה מוביל אנשים לשוק הדיור. אבל כשכולם רוצים לרכוש, והאינפלציה משתוללת החלשים נפגעים, כי הם מוצאים את עצמם במצב שבו גם אין להם דירה, וגם אין להם איך לשלם שכר דירה.
איך משפיע המחסור במט"ח על הכלכלה הטורקית?
בעיה נוספת, וקשה יותר מבחינת הממשלה היא מחסור כרוני במטבע חוץ. טורקיה היא יבואנית גדולה, ויש לה גירעון תמידי במאזן התשלומים. כל זמן שהריבית בעולם הייתה נמוכה, אפשר היה להתמודד עם זה באמצעות גיוס של חוב בחו"ל. אבל כשהריבית בעולם עולה, והמשקיעים הזרים בורחים ממדינה שבה הם לא סומכים על השלטון, נעשה הרבה יותר קשה לממן את הייבוא. טורקיה ניסתה להתמודד בעזרת סיוע ממדינות המפרץ. בנקודת זמן מסוימת, זה אפילו הביא את הממשל הטורקי לנסות להתקרב לממשלה בישראל.
אבל זה לא מספיק, ולכן הממשלה בטורקיה הבינה שאין לה ברירה אלא לנסות לנהל את הכלכלה בצורה שקולה יותר. לצורך כך, מונתה נגידה חדשה לבנק המרכזי, חפיזה גאיה ארקאן, שבאה אחרי שנים של לימודים ועבודה בארה"ב. היא הביאה איתה לבנק בכירים נוספים שיש להם רקע אמריקאי, וביחד הם מנהלים מדיניות מוניטרית שמרנית. בתוך מספר חודשים הם העלו את הריבית ל-40%, וכנראה שהם יעלו אותה עוד.
במקביל, הממשלה נאלצת להעלות את המיסים, כולל את המע"מ ואת המס על הדלק ועל מכוניות. עליות הריבית ביחד עם עליות המיסים יכניסו, כנראה, את הכלכלה הטורקית למיתון בשנה הבאה. אם הממשלה תמשיך את התהליך הזה, זאת יכולה להיות ההתחלה של תהליך הבראה. אלא אם כן הנשיא יגלה שהמשבר הכלכלי פוגע בפופולריות שלו, ואז הכל יכול להשתנות.
ד"ר אביחי שניר, המחלקה לכלכלה, אוניברסיטת בר-אילן
תרשים 2: שיעור השתתפות בכוח העבודה. מקור: הבנק העולמי
תרשים 3: שיעור השתתפות של נשים בכוח העבודה. מקור: הבנק העולמי
תרשים 4: אינפלציה. מקור: הבנק העולמי
- 17.שאול 29/11/2023 16:00הגב לתגובה זושני עמים מטומטמים . הטורקים לא מעיפים את הצורר המושחת שלהם ארדואן .הישראלים לא מעיפים את הצורר המושחת שלהם נתניהו . שני צדדים לאותה מטבע .
- 16.כשיש מנהיגים טיפשים וקיצוניים העם סובל (ל"ת)29/11/2023 15:38הגב לתגובה זו
- דרור 30/11/2023 10:00הגב לתגובה זומנהיגים מושחתים נרקיסיסטים ואישה פסיכופטית שתיינית .
- המגיב 30/11/2023 21:29עגיל שאיבדה במדבר ?
- 15.הבנקים ובכירי מערכת הביטחון והמשפט = דיפ סטייט (ל"ת)Q 29/11/2023 12:07הגב לתגובה זו
- 14.שיקרסו אמן (ל"ת)א 28/11/2023 19:27הגב לתגובה זו
- 13.גרפים 1-3 מראים שפור במדדים ה-3 שנים האחרונות. כתב אהבל (ל"ת)כלכלן בכיר 28/11/2023 17:21הגב לתגובה זו
- 12.ואנחנו רוצים דיקטטורה אצלינו. עם מטומטם בישראל (ל"ת)28/11/2023 16:18הגב לתגובה זו
- 11.מצוין. ארדואן התגלה כגאון פיננסי שיודע להעלים הלירה (ל"ת)חוזר לאנטישמי 28/11/2023 14:58הגב לתגובה זו
- 10.הם צריכים עוד רעידת אדמה הפעם ללא עזרה מישראל (ל"ת)ברי 28/11/2023 14:24הגב לתגובה זו
- 9.כמו כל המנהיגים.המובלמים מאשימים את היהודים בהכל (ל"ת)28/11/2023 14:16הגב לתגובה זו
- 8.דני 28/11/2023 14:01הגב לתגובה זוהאם מישהו אצלנו היה מתעניין בכורדים אם לחם היה עולה 20 ₪?
- מת בפעם האחרונה קנית לחם ? (ל"ת)המגיב 28/11/2023 23:23הגב לתגובה זו
- 7.את מי מעניינת טורקיה 28/11/2023 13:54הגב לתגובה זוברוח העתון הביביסטי
- 6.לילי 28/11/2023 12:45הגב לתגובה זודיכוי , שחיתות , הוצאות להורג , רדיפה , וכליאה וכפייה . אלה הפעולות של האחים המוסלמים בכל מדינה בה אחזו בשילטון .
- 5.יעקב 28/11/2023 12:40הגב לתגובה זותיכף ביבי האפס יעזור להם
- 4.מה חשבתם (ל"ת)דיקטטרה 28/11/2023 12:11הגב לתגובה זו
- 3.חבל שלא מינו את אליעזר פישמן לנגיד הבנק של טורקיה (ל"ת)תוהה 28/11/2023 12:09הגב לתגובה זו
- 2.מאייר 28/11/2023 11:54הגב לתגובה זוניתוח מעמיק של הסתבכות הכלכלה הטורקית ,וזה בסמיכות להחלטת הנגיד שלנו להילחם באינפלציה ,שנון, אבל המסקנה שבגלל זה הוא משלהב את עמו נגד ישראל לדעתי קצת שגויה ,כי השנאה ליהודים קיימת המון דורות ובמקומות רבים בעולם ותמיד כשאנחנו חלשים ,משל "ראה את אשר עשה לך עמלק בדרך בצאתך ממצריים ואתה עייף ויגע ולא ירא אלוקים "אני מפנה אותך לספרו של נג'יב מחפוז על גביריוני שכונתנו ,וכן למתחולל בכל בית ספר תמיד יש הערצה לחזק וכאפות לחלש ,ולאחר מלחמת ששת הימים היתה אלינו הערצה מקיר לקיר ,ואחרי נפילות וויכוחים בתוכנו כשאנחנו חלשים אנחנו הופכים לילדי הכאפות של העולם ,אנחנו צריכים לעבוד חזק על האחדות בתוכינו ולהציג תמונה חזקה מבפנים כדי שהעולם יכבד אותנו ובעיקר הערבים ,
- שמנהיגים סמכותנים כמו ארדואן ושוחדיהו מובילים לאבדון (ל"ת)מה הלקח 28/11/2023 13:53הגב לתגובה זו
- 1.גבי 28/11/2023 11:31הגב לתגובה זואתה חי בעננים ובגדול לא מבין הרבה כי אתה מסתכל על המזרח במשקפיים מערביות וזו הטעות של כל הכתבים והמנתחים של המערביים ולא ניתן לשנות את זה כי לא שומעים אף כתב מזרחי את דעתו וכך גם פה במדינה שלנו , אז חבל בכלל להתיחס למה שכתבתה
- זכות דיבור רק למזרחי 28/11/2023 13:51הגב לתגובה זורק מנהיג מזרחי כמו שוחדיהו יכול להצליח במזרח התיכון בן גוריון קטן ליד יאיר נתניהו המזרחי חחח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
