אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

מאסק לא הביא בשורה ביום המשקיעים. המניה צנחה 5.6% במסחר המאוחר

האנליסטים ציפו שיום המשקיעים של מאסק יוליד רכב חדש במחיר נגיש יותר. אבל האיש העשיר בעולם בשלו - החליט לדבר על שינויי האקלים ולהציג מודל ירוק יותר של החברה. המשקיעים לא התרשמו
איציק יצחקי |

האנליסטים, ובעיקר המשקיעים, המתינו בכיליון עיניים ליום המשקיעים שערכה אתמול טסלה TESLA INC. החברה עמדה לחשוף תכנית אסטרטגית חדשה אתמול, אבל הציפיה המרכזית הייתה ונותרה לראות דגם חדש של טסלה, וכמה שיותר זול.

הצמיחה, צפו האנליסטים, יכולה להנגיש את מותג הרכב החשמלי הפופולרי באמריקה להרבה יותר קונים. הם ציפו שטסלה תציג רכב חדש שעולה 30 אלף דולר, כלומר במחצית הסכום, כדי לייצר צמיחה והמלצת מחיר קניה גבוה יותר למניה. בקיצור - אופק למשקיעים.

טסלה רוצה לעקוף את טויוטה. האם היא יכולה למכור רכב ב-30 אלף דולר?

מאסק כמו מאסק, לא מנסה לרצות אף אחד. אולי זו הסיבה שבגללה הוא חזר להיות האיש העשיר בעולם. טסלה לא חשפה רכב זול. היא פשוט הודיעה כי תעשה מעבר לשימוש "ירוק" יותר ותסייע לעולם. כן, במקום להציג רכב חדש ונוצץ, טסלה החלה להתמקד בשינויי האקלים, תוך כדי מעבר מדלקים ועולם מזהם לעתיד טוב יותר.

פעילות ירוקה זה דבר מבורך, אבל האם זה מה שהמשקיעים רוצים לשמוע? לא בטוח. וול סטריט ציפתה בכיליון עיניים לבשורה של מאסק וזה לא קרה. במקום להכריז על הנחה, הוא אמר להם שהוא דואג לעולם ירוק יותר. האכזבה לא איחרה לבוא. מניית טסלה ירדה ב-5.6% במסחר המאוחר. את המשקיעים לא עניינה העובדה שמאסק משקיע בתכנית אב ירוקה. כלומר, זה כן חשוב להם, אבל לא עד כדי כך שירוצו לקנות עוד.

מאסק אמר באירוע שהעולם יכול לעבור במהירות לאנרגיה מתחדשת בעזרת סוללות (לאחסון אנרגיה סולארית לשימוש בלילה, למשל) וכמובן לכלי רכב חשמליים המונעים בסוללות. הוא גם הביא מספרים. התכנית שלו היא פשוטה: שכל העולם יעבור לאנרגיה מתחדשת עד 2050, מה שיצריך השקעה "קטנה" מצדו - 10 טריליון דולר. "זה פחות ממה שהעולם ישקיע בדלקים - 14 טריליון דולר", אמר. מאסק טוען כי ההשקעה הכוללת היא ל-20 שנה. הוא יצטרך לעשות שימוש בשתי עשיריות האחוז מכדור הארץ לצורך ייצור ואחסון סוללות ליצירת אנרגיה משמש ורוח.

"היום הזה הוא לא רק עבור משקיעי טסלה, אלא לכל מי שמשקיע בכדור הארץ", אמר מאסק. בנוסף, בטסלה טוענים כי לחברה יש תהליך הרכבה חדש הכולל יצירת חזית ואחורית של המכונית בנפרד, שיכול להוזיל את עלויות הייצור ב-50%. טסלה גם אומרת שכלי רכב עתידיים לא ידרשו שימוש במזהמים מיותרים אלא בסוללה שתקל על מקור חומרי גלם. אז רגע, שאלו המשקיעים - אם עלויות הייצור יקטנו, למה לא מורידים מחירים? זה ייקח זמן, הסבירו בטסלה. והמניה ירדה.

קיראו עוד ב"גלובל"

כל יצרנית רכב גדולה מאמינה היום שכלי רכב עם אפס פליטות מזהמים הם העתיד של התעשייה ורבים מנסים לחקות את טסלה. ייתכן שחלקה של טסלה במכירות רכבי EV יצטמצם כעת ככל שהתחרות תגבר. זאת גם הייתה אחת הסיבות לכך שהמניות ירדו בשנה שעברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social