טסלה רוצה לעקוף את טויוטה. האם היא יכולה למכור רכב ב-30 אלף דולר?
ביום רביעי תארח חברת טסלה TESLA INC אירוע משקיעים, במסגרתו יעלו לא מעט נושאים חשובים על הפרק, כמו למשל ענייני תזרים המזומנים בחברה של אלון מאסק, אבל בעיקר - ציפיות לעתיד.
המכירות של טסלה הם בכלל לא העניין. המשקיעים רוצים לשמוע שטסלה מתכננת משהו חדש. חלקם כתבו לאחרונה שהחברה זקוקה להשקת רכב במחיר נמוך יותר, כדי להבטיח צמיחה גבוהה יותר עד סוף העשור וגם כדי להגן על נתח השוק שלה מול דגמי EV של חברות מתחרות - טויוטה למשל.
מניית טסלה עלתה בשיעור של 60% השנה. אחרי עליה כל כך גבוהה, היא זקוקה לבשורה חדשה שתעזור לה להמשיך ולפרוח. האנליסטים מאמינים שהבשורה הזאת היא נגזרת של המחיר. רכב חדש במחיר של 30 אלף דולר עשוי להיות הזרז להמשך הצמיחה של המניה.
הרכבים מודל S ו-X הם רכבי הדור הראשון של טסלה. הם עולים כיום בערך 100 אלף דולר. מודל 3 הפופולרי ומודל Y הם מהדור השני והמחיר שלהם הוא 50-60 אלף דולר (לא בארץ, בחו"ל).
- מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה
- טסלה נגד טראמפ? מכתב לא חתום מטעם החברה: מלחמת הסחר פוגעת בנו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לכן הם סבורים שתג מחיר נמוך יותר, שיאפשר ליותר אנשים לרכוש את הרכב של החברה, יכול לגרום לטסלה לצמוח. על פי הערכות שונות, הצי הנוכחי של הרכבים של החברה רלוונטי ל-55% מהשוק, בעוד שמחיר נמוך יותר במחצית יכסה כמעט את כלל השוק.
אם מאסק יבוא עם בשורה ברביעי, ייתכן מאוד שזה ישפיע מיידית על מחיר המניה. מאז שדגם 3 הגיח לעולם ב-2017 ודגם Y נולד ב-2020, טסלה לא הנגישה את המחיר. ההערכה היא שתמכור מיליון רכבים מדגם Y בשנה הנוכחית והיא תהיה המכונית הכי נמכרת בעולם. במצב הזה, בביקושי שיא כאלה, יהיה קשה לה לצמוח אלא אם תחשוב מחוץ לקופסה. כיום, הדגם הנמכר בעולם הוא טיוטה קורולה Toyota Motor, עם מכירות של כ-1.1 מיליון בשנת 2022. דגם Y מכר 760 אלף יחידות.
מספר אנליסטים מוכרים שמים את מחיר המניה ב"החזק", אבל שינוי במדיניות של החברה תוביל אותם לשנות את ההמלצה ל"קניה", במחיר גבוה מ-196 דולר - מחיר המניה כיום. חלק מהאנליסטים סבורים שמחיר של 25-30 אלף דולר לרכב הוא הגיוני, בהתחשב בעלויות הייצור שלו. במצב הזה, הם אומרים, טסלה תמכור יותר ממיליון יחידות בשנה ב-3 השנים הקרובות.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 2.אוריאל 27/02/2023 10:37הגב לתגובה זוזאת תהיה גולת הכותרת של יום רביעי
- 1.[email protected] 27/02/2023 08:47הגב לתגובה זולטסלה אין ברירה, היצרנים הסינים מציפים את השוק עם דגמים זולים וטובים. התחרות החזקה תביא ממש בקרוב להוזלה חדה במחירי המכוניות החשמליות. כדאי לחכות, אנחנו נרוויח.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
