אלון מאסק טסלה
צילום: פייסבוק אלון מאסק

טסלה רוצה לעקוף את טויוטה. האם היא יכולה למכור רכב ב-30 אלף דולר?

אחרי שהמניה עלתה ב-60% השנה, חברת הרכבים תארח ברביעי אירוע משקיעים, אבל אלה מצפים לבשורה: מחיר רכב נמוך עשוי להזניק את המניה ולגרום גם למספר הרכבים הנמכר לטפס, אפילו מעל המובילה טויוטה. אלון מאסק יביא בשורה חדשה?
איציק יצחקי | (2)

ביום רביעי תארח חברת טסלה TESLA INC אירוע משקיעים, במסגרתו יעלו לא מעט נושאים חשובים על הפרק, כמו למשל ענייני תזרים המזומנים בחברה של אלון מאסק, אבל בעיקר - ציפיות לעתיד.

המכירות של טסלה הם בכלל לא העניין. המשקיעים רוצים לשמוע שטסלה מתכננת משהו חדש. חלקם כתבו לאחרונה שהחברה זקוקה להשקת רכב במחיר נמוך יותר, כדי להבטיח צמיחה גבוהה יותר עד סוף העשור וגם כדי להגן על נתח השוק שלה מול דגמי EV של חברות מתחרות - טויוטה למשל.

מניית טסלה עלתה בשיעור של 60% השנה. אחרי עליה כל כך גבוהה, היא זקוקה לבשורה חדשה שתעזור לה להמשיך ולפרוח. האנליסטים מאמינים שהבשורה הזאת היא נגזרת של המחיר. רכב חדש במחיר של 30 אלף דולר עשוי להיות הזרז להמשך הצמיחה של המניה.

הרכבים מודל S ו-X הם רכבי הדור הראשון של טסלה. הם עולים כיום בערך 100 אלף דולר. מודל 3 הפופולרי ומודל Y הם מהדור השני והמחיר שלהם הוא 50-60 אלף דולר (לא בארץ, בחו"ל).

לכן הם סבורים שתג מחיר נמוך יותר, שיאפשר ליותר אנשים לרכוש את הרכב של החברה, יכול לגרום לטסלה לצמוח. על פי הערכות שונות, הצי הנוכחי של הרכבים של החברה רלוונטי ל-55% מהשוק, בעוד שמחיר נמוך יותר במחצית יכסה כמעט את כלל השוק.

אם מאסק יבוא עם בשורה ברביעי, ייתכן מאוד שזה ישפיע מיידית על מחיר המניה. מאז שדגם 3 הגיח לעולם ב-2017 ודגם Y נולד ב-2020, טסלה לא הנגישה את המחיר. ההערכה היא שתמכור מיליון רכבים מדגם Y בשנה הנוכחית והיא תהיה המכונית הכי נמכרת בעולם. במצב הזה, בביקושי שיא כאלה, יהיה קשה לה לצמוח אלא אם תחשוב מחוץ לקופסה. כיום, הדגם הנמכר בעולם הוא טיוטה קורולה Toyota Motor, עם מכירות של כ-1.1 מיליון בשנת 2022. דגם Y מכר 760 אלף יחידות.

מספר אנליסטים מוכרים שמים את מחיר המניה ב"החזק", אבל שינוי במדיניות של החברה תוביל אותם לשנות את ההמלצה ל"קניה", במחיר גבוה מ-196 דולר - מחיר המניה כיום. חלק מהאנליסטים סבורים שמחיר של 25-30 אלף דולר לרכב הוא הגיוני, בהתחשב בעלויות הייצור שלו. במצב הזה, הם אומרים, טסלה תמכור יותר ממיליון יחידות בשנה ב-3 השנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אוריאל 27/02/2023 10:37
    הגב לתגובה זו
    זאת תהיה גולת הכותרת של יום רביעי
  • 1.
    [email protected] 27/02/2023 08:47
    הגב לתגובה זו
    לטסלה אין ברירה, היצרנים הסינים מציפים את השוק עם דגמים זולים וטובים. התחרות החזקה תביא ממש בקרוב להוזלה חדה במחירי המכוניות החשמליות. כדאי לחכות, אנחנו נרוויח.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון

זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים

אדיר בן עמי |

אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.


גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.


המיקוד עובר לחלל

מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.


בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.


עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.