וול סטריט
צילום: unsplash.com @bylolo

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

עונת הדוחות מעלה הילוך עם דוחות צפויים של טסלה נטפליקס וחברות גדולות נוספות, האנליסטים מתמקדים בהעלאת הריבית המתקרבת, בהתחזקות הדולר אל מול היורו והחששות ממיתון באירופה
גיא טל | (12)

עונת הדוחות מעבירה הילוך עם כמה דוחות חשובים שיתפרסמו השבוע, כולל נטפליקס (לקראת הדוחות) וטסלה. בנקים וחברות תעופה נוספים יצטרפו למדווחות כמו גם חברות תרופות ותקשורת.

במישור המאקרו יפורסמו נתוני התחלות הבניה ואישורי הבניה ביום שלישי ומדד התעשיה של פילידלפיה ביום חמישי. באותו יום צפוי הבנק המרכזי האירופי להעלות לראשונה את הריבית ברבע לאחוז לאחר 6 שנים בהן לא העלה הבנק את הריבית. גם לאחר ההעלאה הצפויה הריבית על הפקדונות תישאר שלילית. ביום שישי צפוי להתפרסם מדד מנהלי הרכש בארה"ב, יפן ומספר מדינות באירופה. 

צפויות לדווח השבוע:

ביום שני:  BANK OF AMERICA GOLDMAN SACHS INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES

יום שלישי:  NETFLIX JOHNSON & JOHNSON NOVARTIS AG ADS

ביום רביעי:  TESLA INC UNITED AIRLINES ABBOTT LABORATORIES ALCOA

ביום חמישי:  AT&T INC AMERICAN AIRLINES

ביום שישי:  VERIZON AMERICAN EXPRESS TWITTER INC

האינפלציה בארצות הברית ממשיכה להיות הסיפור המרכזי בשווקים כשבשבוע האחרון היא שוב הפתיעה לרעה עם זינוק כלפי מעלה וחצתה את רף ה-9%. אינפלציית הליבה מגיעה כבר לקצב שנתי של 8%. לדברי יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסתמנים לחצי אינפלציה גם בסחורות וגם בשרותים. בלידר שמים דגש על האצה במחירי השכירות (סעיף הדיור הראשי מהווה 32% מהמדד), כאשר ישנן אינדקציות להמשך עליה במחירי השכירות. 

משמעות הדבר שהשוק מתחיל לתמחר אפשרות ריאלית להעלאת ריבית של 100 נ"ב (1%) בסוף יולי. בלידר סבורים שהסבירות לתרחיש כזה נמוכה, אך המשך העלאה אגרסיבית לרמה של 4% עד סוף שנה בהחלט סבירה - פעמיים 0.75% ופעמיים 0.5% בהחלטות הקרובות. שוק האג"ח עדיין לא מתמחר ריסון כה אגרסיבי. 

גם בבנק הפועלים מצביעים על הסתברות שעולה להעלאת ריבית היסטורית של 1%, בעוד לסוף שנה צופים בפועלים ריבית של בין 3.5% ל-3.75%. עוד מצביעים כלכלני הבנק על כך שהיפוך עקום התשואות מחמיר  - הריבית ל-10 שנים ירדה ל-2.92%, התשואה לחמש שנים עומדת על 3.05%, ירידה קלה, והתשואה לשנתיים נשארה יציבה על 3.12%. 

כלכלני בנק לאומי מסכימים אף הם שצפויה עליית ריבית של בין 0.75% ל-1%. בלאומי סבורים שהמדד הבא יראה כבר התמתנות במחירי הסחורות ולעלות בשיעור מיתון יחסית. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בבנק לאומי שמים דגש על ההחלטה של הבנק המרכזי בקנדה על העלאת ריבית של 1%: 

המלך "נועד "לזרז את התהליך –FRONT LOADING – של הגעה לריבית גבוהה יותר, וזאת במקום להגיע לרמה גבוהה יותר בסופו של תהליך ממושך יותר. במסיבת העיתונאים טען הנגיד של הבנק המרכזי של קנדה כי מחזורי הידוק שהתאפיינו במהלך מהיר בתחילת הדרך נוטות לגרור "נחיתות" כלכליות רכות יותר, והדגיש כי הבנק רוצה "להגיע במהירות לקצה העליון או מעט מעל הטווח הניטרלי של הריבית". מכך ניתן לשער שלאחר העלאת הריבית הזו, תבוא העלאה קטנה יותר, אך עדיין משמעותית, של 75 נ"ב בספטמבר" - כך לדברי כלכלני בנק לאומי. האם קנדה תסמן את הדרך לארצות אחרות, ובראשן ארצות הברית?

היחלשות האירו נמשכה בשבוע האחרון ולראשונה מאז שנת 2002 היורו והדולר שווים, הדולר אף הגיע לרמה של 0.996 דולר לאירו. מתחילת השנה נחלש האירו ב-11%, חולשה המוסברת במשבר האנרגיה באירופה והחשש שרוסיה תעצור את אספקת הגז הטבעי, כמו גם הפער הגדל בשיעורי הריבית בין האירו לדולר. לדעת דיוויד זאן מפרנקלין טמפלטון מגמת התחזקות הדולר תמשך עוד זמן מה בגלל מגמת הבדלי שערי הריבית והמשך המלחמה באוקראינה. לדעתו, במקרה של עצירת הגז הרוסי לחלוטין אירופה עלולה להידחף למיתון שעשוי לשנות את קצב העלאות הריבית של הבנק המרכזי האירופי. גם בבנק לאומי מצביעים על משק האנרגיה האירופי כמקור לדאגה שעלול אף להוביל למיתון. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אמרתי אפל קנו סיטי יס.אוף אמריקה (ל"ת)
    שמשון 18/07/2022 08:29
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    לקנות מניות. נסדק וסנופי.דאקס .יעלה ניגמר (ל"ת)
    טלמי 18/07/2022 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אלברט 18/07/2022 08:27
    הגב לתגובה זו
    אמרו הבנקים חלשיםז- טסו . אמרו אינטל תיחתך המלצת מכירה תעלה וחזק .הכל הפוך. הכל נגמר
  • 6.
    נכון הכל מאחורינו הכל למעלה.וחזק (ל"ת)
    טיילור 18/07/2022 08:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    משה 18/07/2022 08:24
    הגב לתגובה זו
    כשהציבור ירצה להכנס זה יהיה לקראת שיא חדש
  • 4.
    תהיו רק בלונג דאקס נסדק ועוד אין משבר (ל"ת)
    טיילור 18/07/2022 06:10
    הגב לתגובה זו
  • אתה אומר ועוד אין משבר? משמע...עוד יהיה אל תדאגו!? (ל"ת)
    לטיילור 18/07/2022 06:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ימחקו השורטיסטים גם היום (ל"ת)
    צחי 18/07/2022 06:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מוטי 18/07/2022 06:08
    הגב לתגובה זו
    אמרו לקמכטר פייסבוק ומאזעולה זה סימן רק לקנות. אמרו למכור אינטל רק לקנות. אמרו השוטרים יירדו רק לקנות הם יעלו
  • 1.
    לרון 17/07/2022 17:54
    הגב לתגובה זו
    נחלש עם הזמן והשפעתו על כוון השוק נמוגה לאיטה
  • אמרת...לא אמרת..כלום ושום דבר...מה המסר שלך למשקיעים? (ל"ת)
    ללרון 17/07/2022 18:59
    הגב לתגובה זו
  • לרון 18/07/2022 09:15
    בכותרות בעוד זמן לא יהיה שם והשפעתו תיפחת בהדרגה,יותר ברור???
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.