חיסון קורונה
צילום: Mufid Majnun

כמה זמן ייקח לפתח חיסון נגד האומיקרון?

תומר אמן | (9)

פייזר ומודרנה, יצרניות החיסונים המובילות בעולם הודיעו כי הן בוחנות הזן החדש של הקורונה - אומיקרון, במטרה להתאים את החיסונים שלהן לזן הזה שנחשב-נתפס כמאיים יותר מזנים קודמים. על פי ההערכות של מומחי רפואה הזן הזה עמיד יותר לחיסונים ועל רקע החששות מהתפשטות הזן ומבלימה בהתאוששות הכלכלית, נסגרה אתמול וול סטריט בירידות חדות - היום הגרוע ביותר לדאו ג'ונס מתחילת השנה. מנגד, מניות התרופות המפתחות חיסונים ותרופות זינקו - הפרנסה שלהן מובטחת לעוד שנה לפחות. 

 

הזן החדש שגם הגיע לישראל אותר לראשונה בדרום אפריקה והוא מדאיג מאוד את אירגוני הבריאות שהגדירו  אותו כמסוכן. על רקע האיום שנובע ממנו, חברות התרופות המובילות בתחום החיסונים מתחילות לבדוק אותו ולהיערך בהתאם. פייזר הענקית עם שותפתה ביונטק  החלו בניסוי ראשוני לבחינת הווריאנט החדש והשפעת החיסונים עליו כשאנשי המחקר מסבירים כי  המידע שיתקבל בניסוי הראשוני (בטוחח של השבועיי הקרובים) ילמד האם הווריאנט החדש יצריך שינויים בחיסון ואם כן, אז איזה סוג של שינויים.

ואם החיסון יצטרך חיסון זה ייקח  להערכת החברה שישה שבועות. כלומר, למרות הבהלה צפוי חיסון לזן המיוחד גם אם הוא סתגלן יותר ועמיד לחיסון הקיים, תוך כחודשיים. מרגע שיש חיסון ועד להגעתו לחולים לוקח אומנם עוד חודש-חודשיים, ועדיין אלו בשורות טובות. 

גם במודרנה משדרים אופטימיות. מצד אחד, מסבירים בחברה כי מספר רב של מוטציות שכוללות את הזן החדש, מפחיתים את האפקטיביות של החיסון, אך מצד שני- החברה בוחנת מספר חלופות לזריקות בוסטר נגד האומיקרון, כולל אחת במינון גבוה יותר. החברה גם מפתחת זריקת בוסטר ספציפית לווריאנט החדש ולהערכתה זה עניין של מספר חודשים עד להשקה.

יצרניות חיסונים נוספות - ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרהזנקה בוחנות את עמידות הזן החדש של הקורונה לחיסון שלה וכך בעצם בתעשייה כולה - נובהווקס ויצרניות אחרות שמפתחות חיסונים שעדיין לא הגיעו לשוק. בפועל, שוק החיסונים לקורונה הולך להיות בעתיד הקרוב צפוף כשכעת יש 5 חברות שמשווקות חיסונים ותוך שנה זה עשוי להגיע לקרוב ל-10 חברות. התחרות בין החברות מגבירה את הסיכוי לפתרון גם לוויריאנטים מורכבים יותר.  

אתמול במסחר בוול סטריט מניות התרופות שמפתחות חיסונים או תרופות זינקו. מודרנה זינקה ב-22%, פייזר ב-5%. המשך התחלואה והמורכבות של המגפה תורמים לעסקים שלהן. וולסטריט סבורה שהווריאנט מסוכן ושהחברות המחסנות ייהנו שוב מגל של ביקושים לחיסונים (המתאימים) ובכך מובטחת להם תקופה ממושכת של מכירות מוגברות - בדומה לשנה האחרונה. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    תמים 28/11/2021 10:30
    הגב לתגובה זו
    הבורסה היא הרמאות והעושק הגדולה ביותר שהאנושות המציאה.
  • 7.
    מודאג 28/11/2021 08:44
    הגב לתגובה זו
    זמן טוב לקנות מניות בבורסה
  • 6.
    עולם מטורלל שחי בפחד בגלל חברות התרופות הנוכלות (ל"ת)
    מרמים את כולם 28/11/2021 07:12
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קדימה לחסן את כולם שוב (ל"ת)
    לסמם את ההמון 27/11/2021 17:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ביולוג 27/11/2021 14:45
    הגב לתגובה זו
    יש אופטימיות מוגזמת, שכאן ניתן לפתח חיסון ושאכן ניתן לפתחו ולהפיצו במהירות. השוק מנופח לחחוטין, וירידה של 2% משקפת אמונה שתוך זמן קצר, יש חיסון חדש או שכלל לא יהיה בו צורך. אבל עדיין מחיר המניות גבוה משמעותית מהמצב לפני המגיפה, ולכן יותר סביר שהמניות ירדו
  • איציק 27/11/2021 15:27
    הגב לתגובה זו
    אתה גאון
  • 3.
    לרון 27/11/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
    זמן,כך או אחרת,הזן הזה הוא קונספירציה להפחדה כדי שהעולם ילך להתחסן ,ראו את מה שנפל בבורות הבורסה ואת מה שמנגד עלה,והגיעו למסקנה!!
  • 2.
    שמוליק 27/11/2021 12:23
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שקרה על כל הפייק ווריאנטים עד היום. זה כבר פעם שניה שמוכרים ווריאנט דרום אפריקאי בדיוק באותו טיעון כאילו שיש בו יותר מוטציות
  • 1.
    שמתם לב שזה פורסם בבלק פריידי. קונספרצית כסף (ל"ת)
    G 27/11/2021 10:47
    הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.