לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע הנעילה המעורבת של שבוע המסחר החולף. האנליסטים בוחרים להתמקד בשני נתוני מאקרו עיקריים - רמת הצריכה הגבוהה וההתאוששות של סקטור התעבורה האווירית.
רמת ההכנסה והצריכה בארה"ב נותרה גבוהה
לקראת פתיחת שבוע המסחר, יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, מפנים זרקור לכך שלמרות שבחודש מאי ההכנסה הפנויה ירדה ב-2% היא עדיין גבוהה ב-8.8% יחסית לערב משבר הקורונה. הצריכה הפרטית נותרה יציבה במאי אך עדיין גבוהה ב-5.3% לעומת ערב הקורנה. שיעור החיסכון עומד על 12.4% (2.3 טריליון דולר מעל חיסכון ערב המשב).
עם זאת, "עדיין צריכת השירותים נמוכה יחסית לעומת הזינוק בצריכת מוצרים. הנעלם הגדול הינו עד כמה הסרת המגבלות על צריכת שירותים שונים תביא ללחצי אינפלציה נוספים עקב הביקוש הכבוש. כבר ראינו עלייה חדה במחירי הטיסות ובתי מלון".
- נייקי עולה 2%, אינטל יורדת 3% ומהי המגמה בחוזים?
- התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההתאוששות התעבורה האווירית תורמת לעלייה בצריכת מוצרי בני קיימא
ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, מצביעים על כך שההתאוששות של התעבורה האווירית בארה"ב תורמת לעלייה בצריכת מוצרי בני קיימא.
העלייה של 2.3% בחודש מאי 2021 בהזמנות מוצרים בני קיימא משקפת גידול נוסף בהזמנות של מטוסים, מה שמשקף את ההתאוששות בטיסות. מדובר בגידול של 7.6% בחודש מאי 2021 בהזמנות של כלי תחבורה, כאשר הזמנות כלי הרכב המנועיים עלו ב -2.1%, בהתאם לעלייה בייצור בחודש שעבר, בעוד שבהזמנות של המטוסים המסחריים הייתה עלייה של 27.4%. לדבריהם, "זה שינוי של ממש לאחר שנה של ביטולי הזמנות, ובמסגרת זו חברת בואינג רשמה מהפך מהיר בהזמנות בחודשים האחרונים והזמנות המטוסים המסחריים עולות כמעט בקנה אחד עם הממוצע לטווח הארוך".
למעט כלי הובלה, ההזמנות עלו בשיעור של 0.3% בלבד, כאשר ההזמנות על מוצרי הון (מכונות וציוד) שאינן לצרכי ביטחון, ולמעט מטוסים ירדו ב -0.1%. הסקרים של הזמנות חדשות עדיין מצויות ברמה גבוהה והחולשה בחודש מאי נראית כחולפת. כל זה מצביע על עלייה צפויה בהשקעה בציוד עסקי בנתוני הרביע השני של 2021.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
כמו כן, נרשמה התרחבות קלה בגירעון המסחרי ל-88.1 מיליארד דולר מ-85.7 מיליארד דולר עקב ירידה קלה בייצוא, בזמן שהיבוא עלה. מבחינת התרומה לתוצר, היצוא נטו יהיה קרוב לניטרלי ברבע השני.
- 3.טל 27/06/2021 20:23הגב לתגובה זונגמרה המסיבה
- המסיבה מתחילה (ל"ת)לילי 28/06/2021 08:25הגב לתגובה זו
- 2.בלון אדום (ל"ת)Sqqq 27/06/2021 19:12הגב לתגובה זו
- 1.רחמים משיח 27/06/2021 17:24הגב לתגובה זומתאים גם למי שחסר רקע וניסיון קודם חפשו בגוגל נדב בר ניב 51 אחוז
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
