"הנחושת היא 'הנפט החדש'. המחיר עשוי להגיע ל-20 אלף דולר לטון"
מחירי הסחורות עלו ב-3% באפריל, והמדד העולמי עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-80%. כך, בעוד מחיר הזהב עלה ב-4.7%, מחיר הנחושת עלה אותו זמן ב-82% ומחיר הכסף עלה ב-77%.
אז מדוע זה קורה והאם מדובר בסימן אזהרה לעולם?
הביקוש לנחושת נמצא בעלייה הן בגלל היחלשות הדולר בעולם לאחר הדפסות הכסף העצומות של הפד' בעקבות משבר הקורונה (הכפלת מאזן הפד' מ-4 טריליון דולר לכמעט 8 טריליון דולר) והן בעקבות תפקידו החיוני במספר ענפי תעשייה בצמיחה מהירה והמעבר לתשתיות ירוקות, כמו סוללות לטרנד העולמי של הרכבים החשמליים וגם בנושאים של חיווט מוליכים למחצה והשקעה בחשמול בכלל.
מלאי הנחושת שנמדד בטונות נמצא כעת ברמות שנראו לאחרונה רק לפני 15 שנה, כלומר, מדובר בהיצע מלאי שיספיק לקצת יותר משלושה שבועות של ביקוש - והבעיה היא שזה קורה דווקא כשהכלכלה העולמית מתחילה להיפתח ולהתאושש מהקורונה.
אסטרטג הסחורות של בנק אוף אמריקה, מייקל ווידמר מזהיר כי העולם בדרך להישאר ללא מלאים של נחושת וכי תהיה לכך השפעה משמעותית על מחיר הנחושת בעולם "בהתחשב בסביבה הבסיסית ובמלאי המדולדל מחיר הנחושת עשוי לעלות ל-13 אלף דולר לטון בשנים הקרובות, וזאת לאחר שחצה לאחרונה את מחיר של 10 אלף דולר, לראשונה זה עשור. על פי בנק אוף אמריקה המחירים אף עשויים להגיע ל-20 דולר לטון עד שנת 2025.
- השותף של באפט לא האמין בזהב. היום הוא היה אוכל את הכובע
- מ-AI לזהב? מחיר המתכת עשוי להכפיל את עצמו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, התחזית קדימה אינה טובה יותר: "אנו צופים גירעונות בשוק הנחושת, וירידות מלאי נוספות השנה והשנה הבאה. המלאי בבורסת המתכות של לונדון קרוב לנקודת הקצה בה המרווחים יכולים לנוע בצורה קיצונית ואלימה, וקיים סיכון שנכס הבסיס ייסחר במחיר גבוה יותר מאשר שוק החוזים העתידיים עבור הנכס (Backwardation נ"א)".
ווידמר גם הדגיש כי עלייה בתנודתיות כתוצאה מירידות מלאי אינה חסרת תקדים. זה כבר קרה בשנים 2006-2007 כאשר המחסור בניקל העלה את מחירו ביותר מ-300%.
מתי זה יתאזן?
בבנק אוף אמריקה צופים כי לאחר גירעונות ב-2021 וב-2022, שוק הנחושת יתאזן מחדש ב-2023 וב-2024 אך זה רק לזמן קצר. בבנק צופים כי הגירעונות במלאי הנחושת יתחדשו ב-2025.
"לדעתנו, היצע הגרוטאות הוא קריטי ואנו סבורים כי השימוש בגרוטאות במתכות ובזיקוק עשוי לגדול מכ-4,200 טון בשנת 2016 ל-6,700 טון בשנת 2025" אמר ווידמר. "אם הציפייה שלנו להגדלת ההיצע בחומר משני לא תתממש, המלאים עלולים להידולדל בשלוש השנים הקרובות, מה שיגרום לשינויי מחירים אלימים עוד יותר שעלולים להעלות את המתכת האדומה מעל 20 אלף דולר לטון.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כיצד ניתן להרוויח מכך?
לדברי דייויד נויהאוזר, מייסד ומנכ"ל קרן הגידור האמריקאית ליוורמור פרטנרס "נחושת היא כיום המצרך החביב ביותר עלינו. אני חושב שנחושת היא 'הנפט החדש' ויש כאן פוטנציאל אדיר בחמש עד עשר השנים הבאות, למחירים של 20 אלף דולר לטון".
הוא סירב לחשוף את שמות החברות בהן הוא משקיע אך אמר כי: "אנו חושבים שיש כמה חברות בעלות שווי קטן מאוד, סולידיות, שיש להן פוטנציאל ייצור מסיבי, והערכות השווי שלהן אטרקטיביות".
- 4.אייל 07/05/2021 08:36הגב לתגובה זולנחושת בלבד CPER אבל אני מעדיף להיצמד להובלה הימית Breakwave Dry Bulk Shipping ETF BDRY חקור לפני שקונה
- 3.חיים 07/05/2021 08:09הגב לתגובה זואף פעם לא שמענו מהם על חברה או מניה כשהיא נמצאת במינימום שהיא תקפוץ במאה ובמאתיים אחוז הם תמיד ממליצים אחרי שהיא כבר עשתה זאת אז אלה לא אנליסטים אלה חארטה בארטה
- 2.מצויין. אז איך ניתן להשקיע בנחושת? (ל"ת)טל 07/05/2021 05:17הגב לתגובה זו
- cper (ל"ת)ר.ל 07/05/2021 17:54הגב לתגובה זו
- 1.קצת סימבולים של חברות/ETFים? מישהו? (ל"ת)מחפש 06/05/2021 22:05הגב לתגובה זו
- DBB, CPEB ,JCC (ל"ת)קופר 07/05/2021 13:16הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
