פרסום מפת העולם
צילום: iStock

הפרסום הגלובלי חולה בקורונה; "60% מכוח האדם בסקטור בארץ בחל"ת"

לפי סקר שנערך על ידי המכון לפרסום אינטראקטיבי האירופאי, 98% ממוכרי שטחי הפרסום הורידו את תחזית הרווח השנתית שלהם לאור ביטולי קמפיינים המוניים. "הסקטור נמצא בהמתנה, למרות שאתרי החדשות חזקים בתנועה", נקבע בסקר
ארז ליבנה | (1)

הוותיקים יותר שבינינו ודאי זוכרים את מלחמת לבנון השנייה, שם כל תאגיד זב חוטם לקח 'חסות' על המלחמה שנתפסה בזמנה ככושלת. הציבור הופצץ באותם ימים פעמיים. פעם אחת מרקטות של חיזבאללה שפגעו בצפון כולו ושהגיעו עד חדרה, ובפעם השנייה על ידי פרסומות בטלוויזיה, עקב ההתמכרות ההמונית הקולקטיבית למהדורות חדשות בתקופות שכאלה. 

הפרסום באותם ימים, חטף את אחת מהמכות התודעתיות הקשות בהיסטוריה של המדינה. הציבור הגיב בשאט נפש ובמקום לקבל תמונות ניצחון, התאגידים הישראליים הגדולים חטפו נוקאאוט ביחסי ציבור. מאז, כלקח כואב מהמיאוס שזכו אותן חברות - כמו גם הקונוטציה השלילית של שיוך דעה או רגש למוצר עם מלחמה - הובילה את רוב החברות המסחריות לעצור בחדות את מרבית תקציבי הפרסום בישראל בזמני משבר. 

הגיוני סך הכול. דין קורונה כדין מלחמה עולמית. את זה כבר ביססנו מזמן. הזקנים אמנם מתים במקום הצעירים והתשתיות לא נהרסות, אבל הכלכלה נעצרת באופן דומה. המצב מוביל, הן בארץ והן בעולם, לירידה חדה בעוגות הפרסום בכלל והסטקור הוא אחד מהסקטורים שנפגעים ראשונים כתוצאה ממשברים כמו זה.

למה? כי אלא אם כן אתם מוכרים ציוד רפואי או תרופות, אף אחד, אבל אף אחד, לא רוצה שהמוצר שלו יקושר למגפה עולמית - עיינו ערך בירה קורונה המקסיקנית, שבתחילת החודש הודיעה על הפסקת ייצור הבירה, כשעד לפני המשבר הייתה בין הנמכרות בעולם. 

איך זה בא לידי ביטוי? ביטול קמפיינים בהיקפים עצומים ונזק של מאות מיליונים. 

אתרי החדשות פורחים - עוגת הפרסום קטנה

סקר חדש שפרסם המכון האירופאי לפרסום אינטראקטיבי (IAB) מוצא את מה שכולם בסקטור כבר ידעו. תקציבי עוגות הפרסום של המפרסמים הגדולים - ובכלל - נחתכו בצורה משמעותית. למרות הנהירה לשירותים מקוונים ופריחה של השמנות ומשלוחים, גם הפרסום באונליין, שבעשור וחצי האחרון נגס יותר ויותר בפרסום המסורתי, נפגע.

החלק הארי בתקציבי הפרסום העולמיים מגיעים מעסקים קטנים ומושקעים בפייסבוק, אינסטגרם, גוגל ואמזון. מסעדות, ברים, אנשי מקצוע, חנויות, מעצבים ועוד. כמה מהם מפרסמים עכשיו? כמה מהם בכלל עובדים עכשיו?

בסקר האחרון שערך ה-IAB, נמצא ש-70% ממוכרי שטחי הפרסום בעולם הורידו את תחזית ההכנסות לתקופה שבין מרץ ליוני. 98% מכלל מוכרי השטחים הורידו את תחזית ההכנסות ל-2020 כולה. הסקר עוד מצא כי מי שמרוויחים מהמצב הם אתרי החדשות, אבל גם הם פחות מרוויחים מהמצב. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הסקר מצא ש-88% מהאתרים קיבלו ביטולים של קמפיינים ו-86% מהנשאלים אמרו כי מפרסמים ביקשו לעצור את הפרסום באופן גורף. עוד עולה כי 17% מהמוציאים לאור חושבים שהוכנסו ל-"רשימות שחורות", מאחר ואין רצון למותגים להיות מזוהים עם המגפה. 

הנתונים מראים עוד, שבהשוואה רבעונית ל-2019, ישנה ירידה של 21% בהוצאה על מדיה מקוונת וירידה של 30% בהוצאות על מדיות מסורתיות כמו רדיו, טלוויזיה ועיתונות. כמו כן 33% מהנשאלים מצפים להמשך ירידה בפרסום בדיגיטל וירידה של 39% במדיה המסורתית. 

"60% מהעובדים בארץ בחל"ת א פוטרו"

בארץ, מרבית המשרדים הגדולים הוציאו עובדים לחל"ת או נפטרו מכוח אדם מיותר. עד כמה המצב גרוע? בסקר שערך איגוד השיווק הישראלי בקרב בכירי התעשיה במחצית השנייה של חודש מרץ - שבו בחן את השפעת מגיפת הקורונה על תוכניותיהן העסקיות והשיווקיות של החברות המובילות במשק - 76.5% מהנשאלים טענו כי הרווח שלהם יפחת לעומת התחזית הראשונית. 85% מ-73 הנשאלים טענו כי הממשלה חייבת לסייע לסקטור לצאת מהמשבר. 

"אני מעריך ש-60% מכוח האדם בארץ הוצא לחל"ת או פוטר", אומר דני יעקובוביץ, סמנכ"ל הקריאיטיב במשרד ראובני פרידן. "ראינו ירידה מאוד חדה בתקציבי הפרסום, אבל אנחנו נכנסים לחודש של מבחן, כשאני חושב שמרבית המפרסמים יפנימו שזה משהו ארוך טווח, כך שאלה שיושבים על הגדר עכשיו יחזרו לפרסם. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בלי תיירות ותעופה 16/04/2020 14:32
    הגב לתגובה זו
    נחזור לתקופת האבן - מפעלים, חנויות + מוסכים.
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.