הדיווח שעשוי להצית מחר תנודה חזקה במחיר הנפט - שימו לב

גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה נפט

בחודש נובמבר האחרון הצליחו המדינות החברות באופ"ק (יחד עם לא מעט מדינות שאינן חברות בקרטל) להחליט על קיצוץ בתפוקת הנפט. המהלך, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר, הביא להתייצבות מחיר הנפט ועצירת המפולת. אלא שאותה החלטה מחודש נובמבר הייתה על קיצוץ למשך 6 חודשים, וכעת ניכרת עצבנות לגבי השאלה - מה יקרה ביום שאחרי.  

קרטל אופ"ק עורך היום סבב פגישות בכוויית כדי לבחון האם להאריך את הסכם הקפאת תפוקה מעבר לחודש יוני הקרוב על מנת להמשיך ולתמוך במחיר הנפט. בפגישות היום משתתפות 11 מפיקות נוספות (מלבד חברות אופ"ק), כולל רוסיה שהסכימה בדצמבר האחרון לחתוך את התפוקה שלה בכ-1.8 מיליון חביות ליום לאורך המחצית הראשונה של 2017. לפי דיווחים מהשעה האחרונה, נראה שהכיוון הוא חיובי, כלומר הארכת משך הקיצוץ. 

נזכיר כי ההסכמות אליהן הגיעו המפיקות בדצמבר הצליחו להרים את מחיר הנפט מעל ל-50 דולר לחבית. עם זאת, נתונים מכיוון ארה"ב שהצביעו על המשך המומנטום בהיקף ההפקה (גידול מתמשך במספר אסדות הקידוח הפעילות)  - הכבידו על מחיר הנפט ששוב נפל מתחת לרף ה-50 דולרים ונסחר כעת סביב ה-48 דולרים. 

שר האנרגיה הרוסי, אלכסנדר נובאק, אמר כי מלאי הנפט העולמי צפוי לרדת ברבעון השני של השנה - מה שצפוי לתמוך ברמת המחירים. לדבריו, ובהמשך להסכם ההקפאה שנחתם בדצמבר, רוסיה צמצמה עד כה את תפוקת הנפט ב-185 אלף חביות ליום. לדבריו, רוסיה תגיע ליעד שהציבה - צמצום של 300 אלף חביות ביום. נובאק סיכם את הדברים מבחינתו באמרו כי עדיין מוקדם מדי כדי להחליט אם יש צורך בהארכת הסכם ההקפאה והמצב יתבהר יותר לכיוון החודשים אפריל עד מאי השנה. מנגד, המפיקה השנייה באופ"ק אחרי סעודיה - עיראק, הפיקה 4.312 מיליון חביות ליום בממוצע בחודש מארס, כאשר הייצוא נחתך ב-187 אלף חביות ליום וצפוי לרדת בהמשך ל-210 אלף חביות ביום. שר הנפט העיראקי אמר כי מדינתו תתמוך בהארכת ההסכם במידה ומדינות אחרות בארגון יסכימו גם כן.

לעומתו, שר האנרגיה האלג'יראי ביקש להאריך את ההסכם ב4-3 חודשים נוספים. לדבריו, ניתן יהיה לאמוד באופן ברור יותר את האפקט של ההסכם מדצמבר (כולל השפעת גידול מספר האסדות בארה"ב) רק בעוד מספר שבועות.

בשורה התחתונה, מטיוטת הסכם שהוציאו היום המדינות שהתכנסו בכווית עולה כי ההמלצה היא להארכת ההחלטה על קיצוץ בתפוקת הנפט למשך 6 חודשים נוספים. אין מדובר עדיין בהחלטה רשמית, אך בהחלט מדובר בהצהרת כוונות, ומחר כאשר יפתח המסחר בנפט יהיה מאוד מעניין לראות את תגובת הסוחרים.

מחיר הנפט בשנה האחרונה: 

נציין כי הנפילה במחיר הנפט בשבועות האחרונות הייתה קשורה לגידול בהפקת הנפט בארה"ב וצד זה גידול במלאי הנפט האמריקני. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פוטין 26/03/2017 18:48
    הגב לתגובה זו
    רוסיה מתכוננת לשער 40 לנפט לשנים רבות אז מי צודק?
  • 2.
    התחזית הרוסית:40 ד' בסוף 17,ישאר כך ב18-19 (ל"ת)
    ואולי זו תחז' אופטימ 26/03/2017 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כולם מרמים את כולם ישנו שוק שחור למכליות במחיר מופחת (ל"ת)
    הכי ותיק 38 26/03/2017 14:36
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.