הדיווח שעשוי להצית מחר תנודה חזקה במחיר הנפט - שימו לב

גיא בן סימון | (3)
נושאים בכתבה נפט

בחודש נובמבר האחרון הצליחו המדינות החברות באופ"ק (יחד עם לא מעט מדינות שאינן חברות בקרטל) להחליט על קיצוץ בתפוקת הנפט. המהלך, שנכנס לתוקף ב-1 בינואר, הביא להתייצבות מחיר הנפט ועצירת המפולת. אלא שאותה החלטה מחודש נובמבר הייתה על קיצוץ למשך 6 חודשים, וכעת ניכרת עצבנות לגבי השאלה - מה יקרה ביום שאחרי.  

קרטל אופ"ק עורך היום סבב פגישות בכוויית כדי לבחון האם להאריך את הסכם הקפאת תפוקה מעבר לחודש יוני הקרוב על מנת להמשיך ולתמוך במחיר הנפט. בפגישות היום משתתפות 11 מפיקות נוספות (מלבד חברות אופ"ק), כולל רוסיה שהסכימה בדצמבר האחרון לחתוך את התפוקה שלה בכ-1.8 מיליון חביות ליום לאורך המחצית הראשונה של 2017. לפי דיווחים מהשעה האחרונה, נראה שהכיוון הוא חיובי, כלומר הארכת משך הקיצוץ. 

נזכיר כי ההסכמות אליהן הגיעו המפיקות בדצמבר הצליחו להרים את מחיר הנפט מעל ל-50 דולר לחבית. עם זאת, נתונים מכיוון ארה"ב שהצביעו על המשך המומנטום בהיקף ההפקה (גידול מתמשך במספר אסדות הקידוח הפעילות)  - הכבידו על מחיר הנפט ששוב נפל מתחת לרף ה-50 דולרים ונסחר כעת סביב ה-48 דולרים. 

שר האנרגיה הרוסי, אלכסנדר נובאק, אמר כי מלאי הנפט העולמי צפוי לרדת ברבעון השני של השנה - מה שצפוי לתמוך ברמת המחירים. לדבריו, ובהמשך להסכם ההקפאה שנחתם בדצמבר, רוסיה צמצמה עד כה את תפוקת הנפט ב-185 אלף חביות ליום. לדבריו, רוסיה תגיע ליעד שהציבה - צמצום של 300 אלף חביות ביום. נובאק סיכם את הדברים מבחינתו באמרו כי עדיין מוקדם מדי כדי להחליט אם יש צורך בהארכת הסכם ההקפאה והמצב יתבהר יותר לכיוון החודשים אפריל עד מאי השנה. מנגד, המפיקה השנייה באופ"ק אחרי סעודיה - עיראק, הפיקה 4.312 מיליון חביות ליום בממוצע בחודש מארס, כאשר הייצוא נחתך ב-187 אלף חביות ליום וצפוי לרדת בהמשך ל-210 אלף חביות ביום. שר הנפט העיראקי אמר כי מדינתו תתמוך בהארכת ההסכם במידה ומדינות אחרות בארגון יסכימו גם כן.

לעומתו, שר האנרגיה האלג'יראי ביקש להאריך את ההסכם ב4-3 חודשים נוספים. לדבריו, ניתן יהיה לאמוד באופן ברור יותר את האפקט של ההסכם מדצמבר (כולל השפעת גידול מספר האסדות בארה"ב) רק בעוד מספר שבועות.

בשורה התחתונה, מטיוטת הסכם שהוציאו היום המדינות שהתכנסו בכווית עולה כי ההמלצה היא להארכת ההחלטה על קיצוץ בתפוקת הנפט למשך 6 חודשים נוספים. אין מדובר עדיין בהחלטה רשמית, אך בהחלט מדובר בהצהרת כוונות, ומחר כאשר יפתח המסחר בנפט יהיה מאוד מעניין לראות את תגובת הסוחרים.

מחיר הנפט בשנה האחרונה: 

נציין כי הנפילה במחיר הנפט בשבועות האחרונות הייתה קשורה לגידול בהפקת הנפט בארה"ב וצד זה גידול במלאי הנפט האמריקני. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פוטין 26/03/2017 18:48
    הגב לתגובה זו
    רוסיה מתכוננת לשער 40 לנפט לשנים רבות אז מי צודק?
  • 2.
    התחזית הרוסית:40 ד' בסוף 17,ישאר כך ב18-19 (ל"ת)
    ואולי זו תחז' אופטימ 26/03/2017 16:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כולם מרמים את כולם ישנו שוק שחור למכליות במחיר מופחת (ל"ת)
    הכי ותיק 38 26/03/2017 14:36
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים