אסטרטג המניות הראשי בגולדמן זאקס: "קצב ההאצה במחירי המניות יואט"
"רמות הערכות השווי הנוכחיות של המניות אינן כה אטרקטיביות וזולות בהשוואה לאשתקד, לאחר שתשואות האג"ח עלו לדרגות ריאליות יותר והמגמה של הערכות היתר - התהפכה", כך כתב פיטר אופנהיימר, אסטרטג המניות הראשי בגולדמן זאקס בטור דעה שפורסם ב"סאנדיי טלגרף" ועוסק בהשקעות בשווקי המניות בשנת 2014.
"התחזיות מכאן ואילך עבור שוקי המניות יעוצבו בעיקר על ידי הצמיחה בפועל ברווחים ובדיבידנדים שיחולקו בפועל. אנו רואים זאת כמהלך אופייני של מעבר משלב "תקווה" קצר ועוצמתי, בו המניות עולות בחדות, לשלב של "צמיחה" עמומה ומתמשכת יותר עם תשואות המונעות על ידי רווחים וחלוקת דיבידנדים".
אופנהיימר הוסיף, "אנחנו נשארים בדעה כי גם השנה הרווחים יגדלו, בשל עלייה בשולי רווח כמו גם צמיחה בתמ"ג הגלובאלי. בשווקים באירופה, לדוגמה, אנו מצפים כי הרווחים יגדלו ב- 14% בשנת 2014. קצב זה של צמיחה אולי נשמע גבוה, אולם יהיה יחסית מתון בסרגל של התאוששות טיפוסית שבתום מיתון".
קצב ההאצה במחירי המניות יואט
"בהתאם לכך, אנו צופים שקצב ההאצה במחירי המניות יואט. אך אל לנו לשכוח כי האינפלציה הינה נמוכה ועשויה להישאר כך גם בהמשך.
התשואה האמיתית (בניכוי האינפלציה) שאנו צופים לשנת 2014 עבור שוקי המניות באירופה היא בסביבות 13%, והיא נותרת טובה יותר מהממוצע לטווח הארוך".
"כמו כן, מאחר והתשואות של האג"ח הממשלתיות נותרו נמוכות מאד, התשואה העודפת למניות (התשואה שהיינו מצפים לקבל במחירי המניות בהשוואה לתשואות באג"ח ממשלתיות), צפויה להיות בשליש העליון של התשואות היחסיות, בהשוואה היסטורית מאז שנות ה-80".
- ״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בשנים האחרונות, כשחוסר הוודאות גבר, חברות כמו גם משקיעים אגרו מזומנים. ככל שהביטחון שב המגמה מתהפכת. חברות צפויות להעניק יותר לבעלי המניות ב-Buybacks ובדיבידנדים, כמו גם להשקיע יותר לשם צמיחה עתידית. אנחנו בגולדמן סאקס מתמקדים במציאת הזדמנויות טובות לקבלת 'תשואה כוללת', בעיקר חברות שלהן תשואה יפה ורציונאלית וכן תחזית לחלוקת דיבידנד מוגדלת. נשלים זאת באמצעות המלצה לנטייה לחשיפה לשווקים מתפתחים.
מסתכל על השנה שחלפה ועוד קודם
"השנה, האינדיקאטורים המאקרו כלכליים החלו סוף-סוף להראות סימנים שהתנאים הכלכליים עשויים להשתפר בבריטניה, ארה"ב ואפילו במדינות גוש האירו מוכות המשברים. בהתאמה, הייתה זו שנה טובה לנכסי סיכון"
אסטרטג המניות הראשי של גולדמן זאקס התייחס בכך לתשואות שנרשמו בשנה החולפת במדד MSCI, המדד העולמי, שעלה ב-20%, מדד ה- S&P 500בארה"ב עלה ב-25%, ואפילו למדד ה-Eurostoxx 50 שהצליח "לקחת ריבאונד" של 16%. אולם לדבריו "להתייחס לחודש ינואר כאל נקודת המוצא זה די שרירותי. טרנדים בשווקים יכולים להתחיל בכל זמן נתון, וההתאוששות במה שמכונה נכסים בסיכון (דוגמת מניות) קדמה לתחילת השנה".
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
"ואכן, למרות רצף המכשולים הכלכליים, שוק המניות האמריקני הצליח לנסוק ב-160% מאז השפל שנבע מנפילת ליהמן ברדרס בשנת 2008. שווקי המניות של מדינות גוש האירו התמודדו עם ימים קשים אף יותר, אך אפילו הם הצליחו לעלות בכ-40% מאז שנשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דראגי הביע את חששותיו מהתרסקות האירו הקרובה, עוד באמצע 2012.
רק עכשיו המניות מתחילות להתאושש מהעשור הגרוע ביותר מזה 100 שנה
"לשיטתנו, "חוסר הקורלציה" המוקדמת בין שווקי המניות ובין הכלכלות בהן הם ממוקמים קשורה לאופן שבו השווקים הפיננסים תפקדו בשנים שקדמו למשבר הכלכלי. על מנת לשים את הדברים בקונטקסט ארוך טווח, רק עכשיו המניות מתחילות להתאושש מהעשור הגרוע ביותר והדל בתשואה בהשוואה לאג"ח ממשלתיות (נכסים "נטולי סיכון") מזה למעלה ממאה שנה".
"התקופה הארוכה הזאת של תשואות עגומות עבור בעלי המניות ביחס למחזיקי אג"ח (משקיעים אשר הלוו כסף לממשלות על ידי קניית חובותיהן) משקפת את הערכת היתר של המניות בשנות ה-90. בעשור הזה, הייתה תקופה ממושכת של צמיחה רציפה, בשילוב עם אינפלציה ושיעורי ריבית נמוכים, דבר שחיזק למשקיעים במניות את הביטחון וכפועל יוצא הערכות השווי גדלו. זה הגיע לשיא בסוף העשור הקודם עם המהפכה הטכנולוגית, אשר יצקה במשקיעים אופטימיות נוספת. כאשר בועת הטק התנפצה בשנת 2000, גם הערכות השווי קרסו. ואף תקופה קצרה של צמיחה בראשיתה של המאה רוסנה על ידי המשבר הכלכלי, שהחל בשוק הדיור האמריקני והמשיך בחובותיהן העצומים של מספר מדינות סוברניות באירופה".
"ההשפעה המצטברת הייתה הורדת הריבית ותשואות האג"ח הממשלתיות, דבר שהביא לפרץ עליה במחירי איגרות החוב הממשלתיות, בדיוק כשמחירי המניות צללו מחשש למיתון וסיכונים מערכתיים נוספים. מהלך יחסי זה במחירים משתקף באחת התקופות הגרועות במאה האחרונה עבור בעלי מניות, אבל גם סיפק בסיס שווי אטרקטיבי כדי להתחיל ממנו בתהליך של "ריבאונד" חד במחירים - לאחר שחלק מהחששות הכבדים התפוגגו".
"לנקודת פיתול זו הייתה השפעה משמעותית על אי הוודאות, שכן נרשמה עליה בשווי מחירי המניות זמן רב לפני שהחלה צמיחה אמיתית בכלכלה וברווח. התוצאה הייתה עלייה בהערכות השווי ובמכפילי הרווח".
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
