
מארס תרכוש את קלנובה ב-36 מיליארד דולר - באירופה לא מתלהבים
בעוד הרגולטורים האמריקאים אישרו את העסקה, הנציבות האירופית פתחה בחקירה מקיפה ומזהירה: "לא נאפשר שהרכישה תעלה עוד יותר את עלות עגלת הקניות"
הרגולטורים האמריקאים אישרו את רכישת קלנובהKellanova 1.25% - יצרנית הפרינגלס והפופ-טארטס - תמורת 36 מיליארד דולר. מדובר לא רק בעסקה נוספת, אלא במהלך שמטרתו לבנות אימפריית חטיפים שתשלוט על מה שאנשים קונים ובאיזה מחיר. האמריקאים קיבלו זאת בברכה, אך באירופה הסיפור שונה לחלוטין.
הנציבות האירופית פתחה בחקירה מקיפה ונתנה למארס אולטימטום: עד ה-31 באוקטובר הם צריכים להוכיח שהעסקה לא תפגע בצרכנים, אחרת היא תיחסם. טרזה ריברה, הממונה על התחרות באיחוד האירופי אמרה: "כאשר מחירי המזון עדיין גבוהים בשל האינפלציה, חיוני להבטיח שהרכישה לא תוסיף להעלות את עלות עגלת הקניות".
החברה המאוחדת צפויה לשלוט על 12% משוק החטיפים והממתקים באמריקה. זה אולי נשמע כלא הרבה, אולם כאשר מדובר במותגים המהווים "חובה" בכל סופרמרקט - כמו סניקרס, פרינגלס וקלוג'ס - הכוח האמיתי גדול הרבה יותר מהנתון הזה.
המהלך הזה לא מגיע במקרה. זה חלק ממגמה שמתפשטת בכל העולם: חברות מזון ענקיות מתאחדות כדי לחזק את כוח המיקוח שלהן מול רשתות השיווק. כשאתם חושבים שאתם בוחרים בין מותגים שונים, למעשה אתם פשוט משלמים לאותה החברה ממקום אחר.
הבעיה היא כזאת: כשחברה שולטת במותגים שהצרכנים לא יכולים בלעדיהם, היא יכולה להעלות מחירים בלי לחשוש שאנשים יפסיקו לקנות. אתם תמשיכו לקנות את ה-M&M's לילדים גם אם זה יעלה עוד חמישה שקלים. רשתות השיווק באירופה כבר מתכוננות. הן יודעות בדיוק מה מחכה להן: חברת מארס חדשה וחזקה שתגיע אליהן למשא ומתן ותציב עובדה "המחירים עולים, קחו או תוותרו, זה לא משנה". ובסוף, כמו תמיד, הצרכנים יהיו אלה שישלמו את החשבון.
מה שקורה כאן זה סימפטום של בעיה הרבה יותר גדולה. לא רק חברות הטכנולוגיה נלחמות על שליטה בשווקים - גם תעשיית המזון עברה לריכוזיות קיצונית. כשמעט חברות שולטות בהרבה מותגים, התחרות הופכת לתיאטרון. יש אשליה של בחירה, אבל בפועל הכסף זורם לאותם כיסים.
מארס, כמובן, לא מודה בכלום. החברה טוענת שהמיזוג יביא חדשנות ויותר אפשרויות לצרכנים. יש להם נקודה: השוק עדיין מלא מתחרים כמו פפסיקו, קראפט היינץ והרשיז. השאלה היא איך נראית התחרות הזאת בפועל, ולא רק על הנייר.