מארס תרכוש את קלנובה ב-36 מיליארד דולר - באירופה לא מתלהבים
בעוד הרגולטורים האמריקאים אישרו את העסקה, הנציבות האירופית פתחה בחקירה מקיפה ומזהירה: "לא נאפשר שהרכישה תעלה עוד יותר את עלות עגלת הקניות"
הרגולטורים האמריקאים אישרו את רכישת קלנובהKellanova -0.05% - יצרנית הפרינגלס והפופ-טארטס - תמורת 36 מיליארד דולר. מדובר לא רק בעסקה נוספת, אלא במהלך שמטרתו לבנות אימפריית חטיפים שתשלוט על מה שאנשים קונים ובאיזה מחיר. האמריקאים קיבלו זאת בברכה, אך באירופה הסיפור שונה לחלוטין.
הנציבות האירופית פתחה בחקירה מקיפה ונתנה למארס אולטימטום: עד ה-31 באוקטובר הם צריכים להוכיח שהעסקה לא תפגע בצרכנים, אחרת היא תיחסם. טרזה ריברה, הממונה על התחרות באיחוד האירופי אמרה: "כאשר מחירי המזון עדיין גבוהים בשל האינפלציה, חיוני להבטיח שהרכישה לא תוסיף להעלות את עלות עגלת הקניות".
החברה המאוחדת צפויה לשלוט על 12% משוק החטיפים והממתקים באמריקה. זה אולי נשמע כלא הרבה, אולם כאשר מדובר במותגים המהווים "חובה" בכל סופרמרקט - כמו סניקרס, פרינגלס וקלוג'ס - הכוח האמיתי גדול הרבה יותר מהנתון הזה.
המהלך הזה לא מגיע במקרה. זה חלק ממגמה שמתפשטת בכל העולם: חברות מזון ענקיות מתאחדות כדי לחזק את כוח המיקוח שלהן מול רשתות השיווק. כשאתם חושבים שאתם בוחרים בין מותגים שונים, למעשה אתם פשוט משלמים לאותה החברה ממקום אחר.
הבעיה היא כזאת: כשחברה שולטת במותגים שהצרכנים לא יכולים בלעדיהם, היא יכולה להעלות מחירים בלי לחשוש שאנשים יפסיקו לקנות. אתם תמשיכו לקנות את ה-M&M's לילדים גם אם זה יעלה עוד חמישה שקלים. רשתות השיווק באירופה כבר מתכוננות. הן יודעות בדיוק מה מחכה להן: חברת מארס חדשה וחזקה שתגיע אליהן למשא ומתן ותציב עובדה "המחירים עולים, קחו או תוותרו, זה לא משנה". ובסוף, כמו תמיד, הצרכנים יהיו אלה שישלמו את החשבון.
מה שקורה כאן זה סימפטום של בעיה הרבה יותר גדולה. לא רק חברות הטכנולוגיה נלחמות על שליטה בשווקים - גם תעשיית המזון עברה לריכוזיות קיצונית. כשמעט חברות שולטות בהרבה מותגים, התחרות הופכת לתיאטרון. יש אשליה של בחירה, אבל בפועל הכסף זורם לאותם כיסים.
מארס, כמובן, לא מודה בכלום. החברה טוענת שהמיזוג יביא חדשנות ויותר אפשרויות לצרכנים. יש להם נקודה: השוק עדיין מלא מתחרים כמו פפסיקו, קראפט היינץ והרשיז. השאלה היא איך נראית התחרות הזאת בפועל, ולא רק על הנייר.

שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
"אל תקנה מניות אם אתה לא מסוגל לספוג הפסד של 50%"; וההשקעה האחרונה שהתחילה בהפסד ועברה מהר לרווח של מעל 20%; איך לתפוס הזדמנויות?
וורן באפט שוב נגד השוק. בחודשים האחרונים הוא אסף מניות של מניה מוכה, לוזרית שנפלה כמו אבן. הוא העריך שהצרות בצרורות הן עניין של זמן. הוא התחיל לאסוף בשקט והפסיד. אסף עוד והפסיד, רכש עוד הרבה ועבר לרווח על כל ההשקעה.
זה ניצול הזדמנות, זה ניצול של סנטימנט שלילי עמוק למניה מסוימת, למרות שיש לה ערך גדול, וזה מגובה בפונדמנטלס טובים - בסיס איתן לרווחים ורווחיות טובה. וכל זה בהבנה שההשקעה יכולה להסב הפסד, אפילו כבד בטווח הקרוב, אך לטווח הארוך היא השקעה טובה.
בפועל, תוך חודשים ספורים באפט הרוויח על ההשקעה 20%. חלקכם כבר מזהה - מדובר ביונייטד הלת', חברת הביטוח הרפואי שנכנסה לסערה מושלמת של נסיבות שליליות שהפילו את המניה "הכבדה". באפט חיכה לנפילה ואסף.
באפט הגדיל בהדרגה את אחזקתו בחברת הביטוח הרפואי הגדולה בעולם במהלך 2024, בשיא המשבר והחקירות. מאז, המניה זינקה בכ-20% - וההשקעה עומדת כבר על רווח נאה של מאות מיליוני דולרים.
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- ברקשייר האת'וויי קרובה לרכישת היחידה הפטרוכימית של אוקסידנטל ב-10 מיליארד ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה הזו היא שיעור חשוב עם מספר תובנות. באפט ממשיך להוכיח שכשהשוק "רועד" זה הזמן לקנות. הכלל הבסיסי בהשקעות והוא קצת נשכח בשנים האחרונות הוא שמניה הופכת לאטרקטיבית יותר כשהיא יורדת. היא הופכת זולה וזה הזמן לבדוק ואולי לקנות. בשנים האחרונות הכלל שעובד הוא "המגמה היא החבר" שזה בעצם לקנות בעליות. זה עובד, אבל זה עובד מסיבות פסיכולוגיות יותר מאשר כלכליות. חשוב שתקראו: למה משקיעים מתנהגים כמו עדר - והמחיר שאנו משלמים על כך. אתם כנראה חלק מהעדר ודווקא בגלל זה, כדאי שתקראו על המחקר שנעשה במספר מקומות בעולם ותפנימו שהעדר בסוף "מתרסק".

יוניויז'ן של אהרון פרנקל בעסקה של כמיליארד דולר עם צבא ארה"ב
מיסטראל תהיה הקבלן הראשי במכירה בהיקף 982 מיליון דולר של מערכת חימוש משוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision; החוזה מול צבא ארה״ב יכלול רכש, פריסה, אימונים ותחזוקה של המערכת והאספקה הראשונית צפויה להתחיל בתחילת 2026
חברת Mistral Inc האמריקאית זכתה בחוזה רב־שנתי מסוג IDIQ (שאינו מוגבל בכמות) עם צבא ארצות הברית בהיקף כולל של 982 מיליון דולר לאספקת מערכת החימוש המשוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision שבבעלות אהרון פרנקל. החוזה, שנוגע לתכנית LUS (מערכות קטלניות בלתי מאוישות) של הצבא, מיועד לכסות רכש, פריסה, אימונים ותמיכה לאורך מחזור חיי המערכת.
Mistral תהיה הקבלן הראשי, תנהל את האינטגרציה, ההטמעה, האימונים והתמיכה הלוגיסטית. Uvision תספק את הפלטפורמה ואת הטכנולוגיה.
UVision Air היא חברה ישראלית שהוקמה ב-2011 בצור יגאל, ועוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של טילים מתקדמים ומערכות חימוש משוטט ("מל"ט מתאבד/רחפן קמיקזה") עבור כוחות יבשה, ים ואוויר בעולם. החברה ביססה את מעמדה כחלוצה עולמית בטכנולוגיות חימוש משוטט, עם שיתופי פעולה מתקדמים עם צה"ל וצבאות מערביים ונאט"ו ותעשיות ביטחוניות מובילות.
מהו ה-HERO 120 ומהם רחפני "קמיקזה"?
ה-HERO 120 היא מערכת חימוש משוטט (loitering munition) שנקראית גם רחפן "קמיקזה" בטווח בינוני. היא יכולה להמריא, לשוט מעל אזור מטרה במשך זמן מסוים לצורך תצפית ולהכין תקיפה מדויקת, ואז לצלול ולהתפוצץ על המטרה. יתרונה המרכזי הוא היכולת לשלב מודיעין וזיהוי בזמן אמת ("cue-to-strike"), ולבצע פגיעות מדויקות במטרות כגון כלי רכב משוריינים, יעדים בעלי ערך גבוה או תשתיות אויב. כל התהליך, משלב האיתור ועד לפגיעה, קורה במהירות ובקישור ישיר בין החיישנים, מערכות הפיקוד והנשק.
המערכת מותאמת לפריסה ממגוון מפלטפורמות, כלי רכב משוריינים, כלי שיט, ומסוקים קרביים ומאפשרת לצוותים קדמיים לפרוס ולהשיק את המערכת מהמקום שבו הם נמצאים, או להשיק אותה מרחוק ממיקום בטוח (עמדת 'סטנד-אוף'). על פי היקף ההזמנה ותנאי החוזה, האספקה הראשוניו צפויה להתחיל בתחילת 2026, מה שמחייב שורה של הכנות תעשייתיות, קווי ייצור והכשרות מהירות בשנה הקרובה.
- אהרון פרנקל מעמיק את האחיזה בתמר: רכש מניות בכחצי מיליארד שקל בשבועיים, והופך לשחקן מרכזי במשק הגז
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יואב בנאי, סמנכ״ל בכיר ב-Mistral: “החוזה הזה מסמן אבן דרך משמעותית בשותפות שלנו עם צבא ארה״ב ובשיתוף הפעולה האסטרטגי עם Uvision. ה-HERO 120 משלבת עוצמה, גמישות ופשטות תפעול — ואנו גאים להעמיד יכולת זו לרשות הכוחות המזוינים של ארה״ב".