
מארס תרכוש את קלנובה ב-36 מיליארד דולר - באירופה לא מתלהבים
בעוד הרגולטורים האמריקאים אישרו את העסקה, הנציבות האירופית פתחה בחקירה מקיפה ומזהירה: "לא נאפשר שהרכישה תעלה עוד יותר את עלות עגלת הקניות"
הרגולטורים האמריקאים אישרו את רכישת קלנובהKellanova 0.05% - יצרנית הפרינגלס והפופ-טארטס - תמורת 36 מיליארד דולר. מדובר לא רק בעסקה נוספת, אלא במהלך שמטרתו לבנות אימפריית חטיפים שתשלוט על מה שאנשים קונים ובאיזה מחיר. האמריקאים קיבלו זאת בברכה, אך באירופה הסיפור שונה לחלוטין.
הנציבות האירופית פתחה בחקירה מקיפה ונתנה למארס אולטימטום: עד ה-31 באוקטובר הם צריכים להוכיח שהעסקה לא תפגע בצרכנים, אחרת היא תיחסם. טרזה ריברה, הממונה על התחרות באיחוד האירופי אמרה: "כאשר מחירי המזון עדיין גבוהים בשל האינפלציה, חיוני להבטיח שהרכישה לא תוסיף להעלות את עלות עגלת הקניות".
החברה המאוחדת צפויה לשלוט על 12% משוק החטיפים והממתקים באמריקה. זה אולי נשמע כלא הרבה, אולם כאשר מדובר במותגים המהווים "חובה" בכל סופרמרקט - כמו סניקרס, פרינגלס וקלוג'ס - הכוח האמיתי גדול הרבה יותר מהנתון הזה.
המהלך הזה לא מגיע במקרה. זה חלק ממגמה שמתפשטת בכל העולם: חברות מזון ענקיות מתאחדות כדי לחזק את כוח המיקוח שלהן מול רשתות השיווק. כשאתם חושבים שאתם בוחרים בין מותגים שונים, למעשה אתם פשוט משלמים לאותה החברה ממקום אחר.
הבעיה היא כזאת: כשחברה שולטת במותגים שהצרכנים לא יכולים בלעדיהם, היא יכולה להעלות מחירים בלי לחשוש שאנשים יפסיקו לקנות. אתם תמשיכו לקנות את ה-M&M's לילדים גם אם זה יעלה עוד חמישה שקלים. רשתות השיווק באירופה כבר מתכוננות. הן יודעות בדיוק מה מחכה להן: חברת מארס חדשה וחזקה שתגיע אליהן למשא ומתן ותציב עובדה "המחירים עולים, קחו או תוותרו, זה לא משנה". ובסוף, כמו תמיד, הצרכנים יהיו אלה שישלמו את החשבון.
מה שקורה כאן זה סימפטום של בעיה הרבה יותר גדולה. לא רק חברות הטכנולוגיה נלחמות על שליטה בשווקים - גם תעשיית המזון עברה לריכוזיות קיצונית. כשמעט חברות שולטות בהרבה מותגים, התחרות הופכת לתיאטרון. יש אשליה של בחירה, אבל בפועל הכסף זורם לאותם כיסים.
מארס, כמובן, לא מודה בכלום. החברה טוענת שהמיזוג יביא חדשנות ויותר אפשרויות לצרכנים. יש להם נקודה: השוק עדיין מלא מתחרים כמו פפסיקו, קראפט היינץ והרשיז. השאלה היא איך נראית התחרות הזאת בפועל, ולא רק על הנייר.

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI
לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.
קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.
התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.
הכסף רץ אחרי ה-AI
אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.
.jpg)
לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
חברת התוכנה הישראלית צפויה להציג הכנסות של כ-293.6 מיליון דולר ברבעון השני ורווח מתואם של 0.86 דולר למניה, לאחר רצף של תוצאות טובות בדוחות האחרונים; לצד השקת שלושה כלי AI חדשים ושדרוג המלצות אנליסטים, נרשמו בחודשים האחרונים מכירות מניות גדולות מצד בכירים,
במחירים גבוהים משמעותית מהשווי הנוכחי, איך המניה תגיב היום?
עדכון: מאנדיי מאכזבת ונופלת ב-15%
חברת התוכנה הישראלית מאנדיי monday.com -29.8% תפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט את תוצאותיה לרבעון השני של 2025. הצפי בשוק הוא להכנסות של כ-293.6 מיליון דולר, עלייה של 24.4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, אך האטה לעומת צמיחה של 34.4% באותה תקופה אשתקד. הרווח המתואם צפוי לעמוד על 0.86 דולר למניה.
ברבעון הקודם עקפה מאנדיי את תחזיות האנליסטים עם הכנסות של 282.3 מיליון דולר, עלייה שנתית של 30.1%, וכן הפתעה חיובית ב־EBITDA ובחיובים (billings). החברה הוסיפה 243 לקוחות אנטרפרייז משלמים מעל 50 אלף דולר בשנה, והגיעה ל־3,444 לקוחות מסוג זה. בשנתיים האחרונות הצליחה מאנדיי לעקוף את תחזיות ההכנסות בכל רבעון, בפער ממוצע של 2.7%. בנוסף, החברה העלתה תחזיות להכנסות של בין 1.22-1.226 מיליארד דולר השנה לעומת תחזית קודמת של 1.208-1.221 מיליארד דולר.
מה אומרים האנליסטים?
בית ההשקעות Baird העלה בשבוע שעבר את המלצתו למניה מ"נייטרלי" ל"תשואת יתר", והעלה את מחיר היעד מ-280 ל-310 דולר. האנליסט רוב אוליבר מציין את הפוטנציאל המשמעותי של החברה בתחום הבינה המלאכותית, כשהוא רואה במאנדיי "שכבת אינטליגנציה" שתאפשר לארגונים להפיק ערך מהדור החדש של GenAI ו-Agentic AI. לדבריו, הפלטפורמה של מאנדיי מעוצבת סביב שימושים עסקיים מוגדרים וממוקדת בערך ללקוח, בניגוד לחלק מהמתחרות. Baird צופה רבעון חזק והמשך מומנטום עד כנס המשתמשים ואירוע המשקיעים הצפוי בספטמבר.
- מאנדיי: "לא מחליפים עובדים אלא מעצימים אותם"
- מאנדיי משיקה 3 כלי AI חדשים לייעול תהליכי העבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בסה"כ הסיקור של מאנדיי חיובי עם 6 המלצות "קניה" ו-16 "תשואת יתר", עם מחיר יעד ממוצע של 351$ למניה.
בעלי התפקיד מוכרים
עוד
לפני הדוחות הצפויים, נרשמו בחודשים יוני ויולי מכירות מניות משמעותיות מצד בכירים בחברה, במחירים שנעו סביב 305-308 דולר למניה, אשר גבוהים מהמחיר הנוכחי שנע סביב 250$ למניה. בין המכירות הבולטות: מייסד שותף ערן זינמן, שמכר 70 אלף מניות בשווי של כ-21.57 מיליון
דולר, והמנכ"ל המשותף רועי מן, שמכר בסה"כ מעל 14.8 אלף מניות ביותר מ-4.5 מיליון דולר.