אנבידיה ג'נסן הואנג
צילום: טוויטר

אנבידיה בשיא כל הזמנים, שווי של 3.7 טריליון דולר, מה מכפיל הרווח?

המניה מזנקת לשווי שיא של 3.7 טריליון דולר והאנליסטים מעלים תחזיות, אך במקביל ג'נסן הואנג התחיל לממש מניות בהיקף עצום - האם מדובר באיתות אזהרה או רק במפגש טבעי עם רווחים?

רוי שיינמן |

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. -3.15%   נסחרת בעליות שמביאות אותה לשיא כל הזמנים של 153 דולר, מה שמעניק לחברה שווי שוק אדיר של 3.7 טריליון דולר. מדובר בעלייה של כ-14% מתחילת השנה, ושל כ-21% בשנה האחרונה, וזאת למרות אתגרים לא מבוטלים כמו מגבלות הייצוא לשוק הסיני והלחצים מצד המתחרות. הנסיקה של אנבידיה מסמלת לא רק את כוחה של החברה אלא גם את האופטימיות ששוררת בשוק כולו. המדדים המרכזיים בוול סטריט מתנהלים גם הם ברמות שיא, ואנבידיה - שנחשבת אולי למניה הפופולארית ביותר בשוק - הפכה לסוג של מדד נוסף לשוק.


עם העלייה במניה, מכפיל הרווח העתידי של אנבידיה עומד על כ-26 - נמוך בהשוואה למכפילים שהציגה בעבר, אך עדיין מכפיל שעלול להיות גבוה אם הצמיחה לא תהיה מהירה כפי שמצפים, אולי כתוצאה מהאטה בשוק שתגיע עקב המכסים או מסיבות אחרות. לצד זאת לאחרונה גם אימץ המנכ"ל ג'נסן הואנג תכנית למכירת מניות בהיקף של 865 מיליון דולר, מה שמעלה את החשש כי הואנג חושב שהמחיר כבר גבוה.


גם תחזיות האנליסטים מטפסות - מחיר יעד של 250 דולר

על רקע ההייפ סביב אנבידיה, בנק ההשקעות Loop Capital העלה השבוע את מחיר היעד שלו למניה ל-250 דולר - הגבוה ביותר בוול סטריט כיום ומחיר שמשקף אפסייד של 65%. האנליסטים מעריכים כי שוק שבבי ה-AI יגיע לשווי של 2 טריליון דולר עד 2028, מה שיכול להביא את אנבידיה לשווי שוק של 6 טריליון דולר - כמעט כפול מהשווי הנוכחי.


מעבר לשבבים עצמם, החברה מתחילה לתפוס תאוצה גם בתחום הענן. שירות DGX Cloud, שהושק לפני שנתיים, עדיין לא משמעותי בדוחות , אבל הצמיחה שלו מהירה, ואם ימשיך כך, הוא עשוי להפוך לאיום ממשי על פעילות הענן של אמזון Amazon.com Inc. -2.49%  , גוגל Alphabet -1.15%   ומיקרוסופט Microsoft Corp -1.6%  , והצלחה כזו יכולה להוות מנוע צמיחה נוסף לחברה.


בנוסף, הלילה אחרי המסחר צפויה לפרסם חברת מיקרון Micron Technology, Inc -10.87%   את דוחותיה, ותוצאות חזקות מצדה עשויות לחזק עוד יותר את המומנטום סביב מניית אנבידיה. מיקרון היא אחת מהספקיות המרכזיות של שבבי HBM החיוניים למעבדים הגרפיים של אנבידיה. אם יתברר כי הביקוש לשבבים האלה חזק מהצפוי, המשקיעים עשויים לראות בכך סימן שאנבידיה הגדילה הזמנות, מה שמעיד שהיא עצמה קיבלה יותר הזמנות בתקופה האחרונה.


מנוע הצמיחה הבא של החברה

במקביל לשיאים בשווי השוק, מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג מנסה להזיז את תשומת הלב קדימה, אל מנועי הצמיחה העתידיים של החברה. באסיפת בעלי המניות השנתית שנערכה היום, הדגיש הואנג כי מלבד הבינה המלאכותית, תחום הרובוטיקה הוא ההזדמנות הגדולה ביותר שעומדת בפני אנבידיה כיום. 

לדבריו, החברה צועדת לקראת עתיד שבו יהיו מיליארדי רובוטים, מאות מיליוני רכבים אוטונומיים ועשרות אלפי מפעלים חכמים, כולם יופעלו על ידי טכנולוגיות מתקדמות של אנבידיה, כמו שבבי ה-Drive ומודלים חדשים של רובוטים דמויי אדם שפיתחה החברה לאחרונה. ההכנסות מהתחום הזה עדיין מהוות רק חלק קטן מהסך הכולל, כ-567 מיליון דולר ברבעון האחרון, או 1% מכלל ההכנסות אבל מדובר בזינוק שנתי של 72%, ונראה שבחברה רואים בו בסיס לעתיד של טריליוני דולרים. "מזמן הפסקנו לראות את עצמנו כחברת שבבים", אמר הואנג, והסביר כי אנבידיה כיום היא פלטפורמת תשתית רחבה לעולם הבינה המלאכותית, הכוללת לא רק שבבים אלא גם שירותי ענן, תוכנה ורשתות תקשורת מהירות.

קיראו עוד ב"גלובל"


המימושים של הואנג: מפגש מוצדק עם רווח או נורת אזהרה?

דווקא כשאנבידיה שוברת שיאים, מנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, החל לממש מניות בהיקף משמעותי. בימים האחרונים מכר הואנג 100 אלף מניות תמורת 14.4 מיליון דולר, וזו הפעם הראשונה השנה שבה הוא מממש מניות במסגרת תוכנית מסודרת (10b5-1) שאימץ במרץ האחרון. על פי התוכנית, הואנג יוכל למכור עד 6 מיליון מניות עד לסוף השנה, בשווי כולל של כ-865 מיליון דולר.


תכנית המכירה עוררה שאלות בקרב המשקיעים - האם הואנג מרגיש שהמניה יקרה מדי? האם הוא מזהה סימני האטה בהמשך? או שמדובר בצעד טכני בלבד ומפגש לגיטימי עם רווחים אחרי שהביא את החברה לביצועים פנומנליים בשנים האחרונות? גם מארק סטיבנס, חבר דירקטוריון ומיליארדר בעצמו, מכר לאחרונה מעל 600 אלף מניות אנבידיה תמורת כ-88 מיליון דולר, ומתכוון למכור עד 4 מיליון מניות. להבדיל מהואנג, סטיבנס לא פועל לפי תוכנית 10b5-1, דבר שמחדד עוד יותר את השאלה האם ההנהלה חוששת שהמניה הגיעה לרמות שיא.


מנגד, חשוב לזכור כי המכירות מהוות רק חלק קטן מסך ההחזקות של הבכירים, ובפרט של הואנג, שמחזיק עדיין בחבילת מניות עצומה ומהווה את הגורם המזוהה ביותר עם הצלחת החברה. מצד אחד, אנבידיה נתפסת כחברה בעלת מונופול באחד השווקים החשובים היום - שבבי ה-AI - עם כוח תמחור גדול ורוח גבית ממהפכת ה-AI. מצד שני, השוק תוהה האם קצב ההשקעות האדיר בתחום תשתיות הבינה המלאכותית אכן יניב את ההכנסות המצופות, או שמא נגיע בקרוב לרוויה שתדרוש תיקון, והמימושים של הואנג אולי תומכים בטענה שהמחיר הנוכחי אכן גבוה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.