פיטר ברזין, BCA; קרדיט: רשתות חברתיות
פיטר ברזין, BCA; קרדיט: רשתות חברתיות

"ה-S&P 500 ייפול ב-20% עד סוף השנה, השוק לא מתמחר מיתון"

פיטר ברזין, האסטרטג הראשי של חברת המחקר BCA מזהיר: הסיכון למיתון בארה"ב עומד על 75% וה-S&P 500 צפוי לצנוח ל-4,450; "המניות משקפות תרחיש אידיאלי - וזה פשוט לא נכון"

רוי שיינמן | (26)

השווקים עלו בשבוע שעבר על רגע ההצהרות מכיוון טראמפ והממשל לגבי רגיעה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. למרות שסין הכחישה, טראמפ התעקש שמתקיימות שיחות בין הצדדים, והמדדים חזרו כמעט לרמות בהן היו לפני הכרזת המכסים מתחילת החודש. עם זאת, האנליסטים ממשיכים להיות פסימיים - פיטר ברזין, האסטרטג הראשי ב-BCA Research ומי שמכונה כיום "הדוב הגדול של וול סטריט", מעריך כי הסיכון למיתון בארצות הברית בשנה הקרובה עומד על 75%, וכי שוקי המניות כמעט כלל לא מתמחרים את הסיכון הזה.


לפי תחזיותיו של ברזין, מדד ה-S&P 500 צפוי לרדת משמעותית ולסיים את השנה ברמה של 4,450 נקודות, ירידה של כ-19% מהרמה היום. לדבריו, המשקיעים מתעלמים מהאיומים הקריטיים שמתרחבים ברקע, ובראשם העלויות הכלכליות של מלחמות הסחר והחולשה המתרחבת בפעילות הצרכנית והעסקית.


למה ברזין סבור שהשוק ייפול?

הגורם המרכזי לפסימיות של ברזין הוא נטל המכסים, שלדבריו נותר כבד גם אחרי ההקלות האחרונות שהוכרזו. ברזין מציין כי שיעור המכסים האפקטיבי בארצות הברית כיום הוא הגבוה ביותר מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת. לדבריו, חוסר הוודאות שנוצר סביב המדיניות המסחרית כבר מתחיל להשפיע על חברות, שמצמצמות השקעות הוניות, מהלך שעלול להוביל להאטה בשוק העבודה.


גם הצרכן האמריקאי מושפע: ברזין מתריע כי עליית המחירים הצפויה עקב המכסים עלולה להכביד על ההוצאות הפרטיות. מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל Procter & Gamble Co  , ג'ון מולר, סיפק עדות לכך כשציין לאחרונה ירידה ניכרת במכירות מוצרי הכביסה של החברה, מה שמעיד על כך שהאמריקאים כבר מתחילים לצמצם הוצאות בחלק מהמקומות.


מעבר לכך, מספר מדדים תומכים בתחזיות של בריזן: מדד התמ"ג של הפדרל ריזרב באטלנטה מצביע על ירידה של 0.4% ברבעון הראשון, בעוד בגולדמן זאקס מצביעים על ירידה של 0.2%. גם מדדי סנטימנט הצרכנים מפגינים חולשה בחודשים האחרונים, עדות נוספת לכך שהכלכלה האמריקאית מתקררת עוד לפני שמלחמות הסחר הגיעו לשיאן.


השוק לא מתמחר את הסיכון

לצד הסכנה למיתון, ברזין מדגיש כי שוק המניות האמריקאי מתומחר כיום ברמות גבוהות שאינן תואמות את המציאות הכלכלית. המכפיל העתידי של מדד S&P 500 עומד על כ-20 - רמה גבוהה בהשוואה לתקופות של משברים בעבר. במהלך משבר הקורונה במרץ 2020, למשל, עמד המכפיל על 13.4 בלבד, ובשיא המשבר הפיננסי הגדול ב-2008 הוא צנח ל-8.9.


לדבריו, גם אם לא יתרחש מיתון עמוק, העובדה שהשווקים אינם מתמחרים אפילו האטה מתונה מהווה סיכון להמשך. "המניות כיום משקפות תרחיש כמעט אידיאלי של המשך צמיחה - וזה פשוט לא מה שהנתונים הכלכליים מראים", הזהיר ברזין.

קיראו עוד ב"גלובל"


בנוסף, ברזין מעריך כי גם אם שיחות הסחר יובילו לריכוך נוסף במדיניות המכסים, למשק ייקח זמן להתאושש מהנזק שכבר נגרם. לכן, הוא סבור שהמניות האמריקאיות צפויות להניב ביצועים נחותים ביחס לשווקים אחרים בשנים הקרובות.


התחזיות הפסימיות של ברזין זוכות לתשומת לב לא רק בגלל התוכן שלהן, אלא גם בזכות הרקורד שלו. ברזין, בעל ניסיון של יותר מ-30 שנה ככלכלן ואסטרטג, כולל תפקידים בקרן המטבע הבינלאומית (IMF) ובגולדמן זאקס, התבלט בשנים האחרונות כאשר חזה את היעדר המיתון בארצות הברית בשנת 2022, תחזית שסתרה את דעת רוב המשקיעים והאנליסטים בוול סטריט באותה תקופה.


גם אנליסטים נוספים פסימיים

ברזין הוא לא הבכיר היחיד בשוק שפסימי להמשך. בסוף השבוע שעבר גם מייקל הארטנט, אסטרטג ההשקעות הראשי של בנק אוף אמריקה, הפגין פסימיות לגבי השווקים. הארטנט קרא למשקיעים "לנצל את העליות מהשבוע כדי להיפטר מהמניות", והזהיר כי "המכירות בשווקי המניות צפויות להימשך".


הארטנט ציין כי תהליך הפיחות הממושך בדולר האמריקאי ובריחת ההון מהנכסים האמריקאים יימשכו כל עוד הפדרל ריזרב לא יוריד ריבית, לא ייחתם הסכם סחר ברור עם סין, והצריכה לא תתייצב. בנוסף, הוא ציין כי העליות האחרונות בשוק ממוקדות מדי, בעיקר במניות טכנולוגיה בודדות, תופעה שמאפיינת שווקים לא בריאים.


לדבריו, אסטרטגיית ההשקעה המתבקשת כעת היא למכור מניות אמריקאיות ולחפש הזדמנויות באג"ח, זהב ובשווקים בינלאומיים. גם הוא ציין שהשווקים אינם מתמחרים נכון את הסיכונים, וכי יש לנקוט משנה זהירות.

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    שקרניהו 30/04/2025 19:25
    הגב לתגובה זו
    כה אמר הנביא חרטא.
  • 22.
    שמוליק ב 30/04/2025 11:19
    הגב לתגובה זו
    מנסיון רב שנים השוק דווקא אוהב מיתון מאחר שמיתון הוא הקטליזטור העיקרי להפחתת ריבית וככל שהמיתון יותר עמוק הפחתת הריבית עצימה יותר. הפחדת גולשים מיותרת לחלוטין !!!
  • 21.
    כמו גורמי ביטחון שמפחידים אותנו כל הזמן כדי שלא לעשות כלום (ל"ת)
    יצחק 29/04/2025 23:32
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    משה 29/04/2025 21:07
    הגב לתגובה זו
    אני לא מבין איך הכתב יודע שהמדדים יפלו ב 20 אחוזאיך הוא יודע שהשוק לא מתמחר מיתוןאיך הוא יודע מה טרמפ חושב ומה יהיו צעדי הנגיד הפדלדעתי לא להתייחס לנאמר בכתבה . העובדה שהשווקים ממשיכים לעלות.
  • 19.
    משה 29/04/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
    נראה שכותב הכתבה מעוניין שהשוק יירד.זה אותו כתב שרשם כתבה שבה הוא מתאר שתהיה סערה בשווקים.נכון להיום השוק מפגין עוצמה וממשיך לעלות. כמו כן במהלך חודש מאי החברות מפרסמות דוחות כספיים רבעוניים ולכן לדעתי המגמה החיובית תמשך.
  • 18.
    בגלל הסכנה בנסדק תשקיעו באירופה (ל"ת)
    מייק1 29/04/2025 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    בבה ונגה מדבר מפוזיציה כל לאחד ניהיה נביא (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2025 10:30
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    כשיש הרבה כתבות לגבי ירידות תקנו (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2025 10:11
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 29/04/2025 09:47
    הגב לתגובה זו
    לא יכול להיות שנבידיה מנהלת את הפנסיה של חצי עולם.כדי שמנייה כזו תקבל חלק יחסי הגיוני בכלל המניות עליה ועל המאג 7 לרדת כ 60% כדי להתאזן במשקל הכללי וזה גורר את המדד כ 20% שאר המניות יסחפו למטה גם כן ובכללי המדד יבקר באיזור ה 4100. זו התחזית שלי.
  • 14.
    משה 29/04/2025 09:23
    הגב לתגובה זו
    כאשר יטילו מכסים על יבוא לארהב תהייה פחות תחרות לחברות בארהב.
  • 13.
    השאלה האם הוא חזה את משבר 2008 אם לא הוא סתם כמו כל אחד אחר (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
  • גם אם חזה אז ..יכול לטעות עכשיו..אין קשר. (ל"ת)
    בא 30/04/2025 03:41
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    משקיע רציונלי 29/04/2025 07:38
    הגב לתגובה זו
    הסכמי סחר שייחתמו בחודשים הקרובים. ירידת ריבית . בנוסף יש לקחת בחדהון את הפטריוטיות האמריקאית. הם הולכים לקנות מוצאףרים אמריקאים ומניות . המניות האמריקאיות יציגו תשואה עודפת.
  • 11.
    משקיע7 29/04/2025 06:30
    הגב לתגובה זו
    אם אתם לפני הוצאה משמעותית בשנים הקרובות הקטינו חשיפה למניות.אם אתם פנסיונרים כנל.
  • 10.
    אני לא יכול לחכות לנביא השורטיסט הבא (ל"ת)
    בא 29/04/2025 05:00
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    דני לוין 29/04/2025 00:58
    הגב לתגובה זו
    שימו לב שלבנתיים כל הירידות של השני באפריל תוקנו במלואם וכן מדד הויקס בירידה
  • 8.
    הוא אומר 75% חחח. מקסימום הכל יקרה הפוך יגיד אמרתי 75% (ל"ת)
    קשקשנים בשקל 29/04/2025 00:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 29/04/2025 00:16
    הגב לתגובה זו
    נבדוק אותו
  • 6.
    סיכוי נמוך למי.ון סיכוי קטן למפולת 20 אחוז (ל"ת)
    מכאל 29/04/2025 00:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 29/04/2025 00:02
    הגב לתגובה זו
    למה אתה עושה לעצמך את זה מה נותנת לך התחזית הזו .למה זה טוב לתת תחזית .סחר לא מגיד עתידות ולא נביא אלה מגיב למה שקורה
  • משקיע קטן 29/04/2025 20:03
    הגב לתגובה זו
    רק price action
  • 4.
    אנונימי 28/04/2025 23:39
    הגב לתגובה זו
    הרצון להרוויח על חשבון אחרים מעביר אותו על דעתו אין סיבה חוץ מפאניקה שמולידה מצבי קיצון
  • 3.
    הלך הכסף דוד (ל"ת)
    מושון 28/04/2025 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ואי ואי (ל"ת)
    הברזון המכוער 28/04/2025 22:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חחחח עוד שוורטיסט (ל"ת)
    אנונימי 28/04/2025 21:51
    הגב לתגובה זו
  • מכר בזול ועכשיו מאוחר לקנות...אין מה לעשות לאמועיל הפחדות (ל"ת)
    אנונימי 29/04/2025 00:56
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.