Wolfspeed; קרדיט: רשתות חברתיות
Wolfspeed; קרדיט: רשתות חברתיות

יצרנית השבבים הוותיקה שמתרסקת ב-50% לשפל של 27 שנה

עם האטה במכירות, סגירת מפעל, מענק ממשלתי של 750 מיליון דולר שמוטל בספק ואחוז גבוה של שורטיסטים במניה - מינוי המנכ"ל החדש של Wolfspeed מרגיז את המשקיעים, שמרגישים שההנהלה מנותקת מהמציאות ומרסקים את המניה

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה Wolfspeed שבבים

מניית יצרנית השבבים האמריקאית Wolfspeed Wolfspeed 0.49%   צוללות ב-50% לרמה הנמוכה ביותר מאז 1998, זאת בעקבות מינוי מנכ"ל חדש, אחרי שהמנכ"ל הקודם פוטר במפתיע וללא פירוט בנובמבר האחרון, ועל רקע המשך המאבק של החברה לייצוב מצבה הפיננסי. כ-32.5% ממניות החברה נמצאות בפוזיציית שורט, מה שמעיד על צכך שהשוק מצפה לעוד ירידות.


מי זאת Wolfspeed?

Wolfspeed מתמחה בפיתוח וייצור שבבים לתעשיית הרכב. במשך תקופה מסוימת, נהנתה החברה מביקושים גבוהים במיוחד לאור הביקושים מצד יצרניות הרכבים החשמליים. עם זאת, בשנה האחרונה החברה מתקשה להתמודד עם ההאטה החדה בביקושים מצד אותו מגזר שהעלה אותה למעלה בעבר.


בשיא של סוף 2021 המניה נסחרה לפי שווי של כ-23 מיליארד דולר, ומאז היא נפלה ב-98% לשווי של כ-444 מיליון דולר. כשהייתה בשיא השקיעה החברה משמעותית בהרחבת הפעילות, כולל הקמה של מפעלים חדשים בארה"ב. אולם, בעקבות ההאטה בשוק, נאלצה החברה לסגור את מפעל הייצור שלה בעיר דרהם, צפון קרוליינה, והודיעה כי תפטר 20% מכוח העבודה שלה.


השוק לא אוהב את המנכ"ל החדש - והמניה מתרסקת

החברה הכריזה החברה על מינויו של רוברט פיורלה (Robert Feurle), ותיק בתעשיית השבבים, לתפקיד המנכ"ל החדש. הוא ייכנס לתפקיד ב-1 במאי ויחליף את גרג לואו, שפוטר ללא עילה בנובמבר האחרון. ההנהלה מקווה שהמינוי יסייע בהחזרת האמון של המשקיעים, אבל השוק מקבל את ההודעה אחרת, והמניה מתרסקת.


השוק לא רואה במינוי של רוברט פיורלה פתרון אמיתי או מיידי לבעיות הקשות שהחברה מתמודדת איתן. מדובר באדם מנוסה בתחום, אבל השוק לא חושב שהוא יכול לרענן את החברה או אפילו להביא למהפך שהרבה מהמשקיעים חושבים שהחברה צריכה. המהלך נתפס כסמלי בלבד, ואולי אף כצעד של "מעט מדי, מאוחר מדי".


Wolfspeed נמצאת במקום רע,  המכירות מאטות וברבעון האחרון הם הסתכמו ב-180 מיליון דולר לעומת 200 מיליון דולר ברבעון המקביל, החברה ממשיכה לפטר עובדים, סוגרת את המפעל, ומסתמכת על מענק ממשלתי שטרם אושר. השוק מחפש הנהלה שתצא בצעדים אמיצים וגדולים - גיוס הון, מיזוגים, מכירת נכסים או שינוי מודל עסקי, לא רק פרצוף חדש על כיסא המנכ"ל. בינתיים בקופת החברה נותרו מזומנים בסך של כ-1.4 מיליארד דולר, כאשר החברה שורפת כ-725 מיליון דולר בשנה. חוסר ההכרזה על תוכנית הבראה לצד המינוי יצר רושם של ניתק בין ההנהלה למציאות.


החברה בונה על המענק הממשלתי - שספק אם בכלל יגיע

Wolfspeed ממתינה למענק של כ-750 מיליון דולר במסגרת חוק ה-CHIPS האמריקאי, התוכנית שאושרה ב-2022 ומטרתה לתמרץ ייצור שבבים בתוך ארה"ב. החוק הקצה סכום עתק של 52.7 מיליארד דולר לתמיכה בתעשייה, כאשר Wolfspeed הייתה אמורה להיות בין הנהנות.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, המימוש של המענק מוטל כעת בספק. הנשיא דונלד טראמפ, כבר קרא לבטל את החוק ולנתב את הכספים להפחתת החוב הלאומי, וההצהרה הזו מגבירה את החשש ש-Wolfspeed לא תראה את הכסף.


"המענק של Wolfspeed הפך להיות הגבוה ביותר שטרם הוענק, ולכן הוא נמצא בסיכון תחת הממשל החדש", הסביר ברוקס אידלט, אנליסט בכיר בחברת CFRA Research. לדבריו, אם החברה לא תקבל את המענק, "המשמעות תהיה הרסנית - והיא תיאלץ לבצע מהלך התייעלות נרחב כדי לשמר מזומנים".


מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-444 מיליון דולר אחרי צניחה של 57% מתחילת השנה ושל 90% בשנה האחרונה.

מניית Wolfspeed בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימיאא 02/04/2025 09:21
    הגב לתגובה זו
    למה שחברה מסוג שבבי אמבדד בלבד תהיה שווה 23 מיליארד 2021 הייתה ממש יותר מדי אופטימית
  • 2.
    קלי 29/03/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    לפני שבוע כתבתי יכול 20%לדעתי ירד ל16500תוך שבועהכול בגלל טראמפ המגולומן ישנה דעתו המכסים ועוד
  • 1.
    קניתי 2000 (ל"ת)
    יהיה טוב 28/03/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.