Wolfspeed; קרדיט: רשתות חברתיות
Wolfspeed; קרדיט: רשתות חברתיות

יצרנית השבבים הוותיקה שמתרסקת ב-50% לשפל של 27 שנה

עם האטה במכירות, סגירת מפעל, מענק ממשלתי של 750 מיליון דולר שמוטל בספק ואחוז גבוה של שורטיסטים במניה - מינוי המנכ"ל החדש של Wolfspeed מרגיז את המשקיעים, שמרגישים שההנהלה מנותקת מהמציאות ומרסקים את המניה

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה Wolfspeed שבבים

מניית יצרנית השבבים האמריקאית Wolfspeed Wolfspeed -6.01%   צוללות ב-50% לרמה הנמוכה ביותר מאז 1998, זאת בעקבות מינוי מנכ"ל חדש, אחרי שהמנכ"ל הקודם פוטר במפתיע וללא פירוט בנובמבר האחרון, ועל רקע המשך המאבק של החברה לייצוב מצבה הפיננסי. כ-32.5% ממניות החברה נמצאות בפוזיציית שורט, מה שמעיד על צכך שהשוק מצפה לעוד ירידות.


מי זאת Wolfspeed?

Wolfspeed מתמחה בפיתוח וייצור שבבים לתעשיית הרכב. במשך תקופה מסוימת, נהנתה החברה מביקושים גבוהים במיוחד לאור הביקושים מצד יצרניות הרכבים החשמליים. עם זאת, בשנה האחרונה החברה מתקשה להתמודד עם ההאטה החדה בביקושים מצד אותו מגזר שהעלה אותה למעלה בעבר.


בשיא של סוף 2021 המניה נסחרה לפי שווי של כ-23 מיליארד דולר, ומאז היא נפלה ב-98% לשווי של כ-444 מיליון דולר. כשהייתה בשיא השקיעה החברה משמעותית בהרחבת הפעילות, כולל הקמה של מפעלים חדשים בארה"ב. אולם, בעקבות ההאטה בשוק, נאלצה החברה לסגור את מפעל הייצור שלה בעיר דרהם, צפון קרוליינה, והודיעה כי תפטר 20% מכוח העבודה שלה.


השוק לא אוהב את המנכ"ל החדש - והמניה מתרסקת

החברה הכריזה החברה על מינויו של רוברט פיורלה (Robert Feurle), ותיק בתעשיית השבבים, לתפקיד המנכ"ל החדש. הוא ייכנס לתפקיד ב-1 במאי ויחליף את גרג לואו, שפוטר ללא עילה בנובמבר האחרון. ההנהלה מקווה שהמינוי יסייע בהחזרת האמון של המשקיעים, אבל השוק מקבל את ההודעה אחרת, והמניה מתרסקת.


השוק לא רואה במינוי של רוברט פיורלה פתרון אמיתי או מיידי לבעיות הקשות שהחברה מתמודדת איתן. מדובר באדם מנוסה בתחום, אבל השוק לא חושב שהוא יכול לרענן את החברה או אפילו להביא למהפך שהרבה מהמשקיעים חושבים שהחברה צריכה. המהלך נתפס כסמלי בלבד, ואולי אף כצעד של "מעט מדי, מאוחר מדי".


Wolfspeed נמצאת במקום רע,  המכירות מאטות וברבעון האחרון הם הסתכמו ב-180 מיליון דולר לעומת 200 מיליון דולר ברבעון המקביל, החברה ממשיכה לפטר עובדים, סוגרת את המפעל, ומסתמכת על מענק ממשלתי שטרם אושר. השוק מחפש הנהלה שתצא בצעדים אמיצים וגדולים - גיוס הון, מיזוגים, מכירת נכסים או שינוי מודל עסקי, לא רק פרצוף חדש על כיסא המנכ"ל. בינתיים בקופת החברה נותרו מזומנים בסך של כ-1.4 מיליארד דולר, כאשר החברה שורפת כ-725 מיליון דולר בשנה. חוסר ההכרזה על תוכנית הבראה לצד המינוי יצר רושם של ניתק בין ההנהלה למציאות.


החברה בונה על המענק הממשלתי - שספק אם בכלל יגיע

Wolfspeed ממתינה למענק של כ-750 מיליון דולר במסגרת חוק ה-CHIPS האמריקאי, התוכנית שאושרה ב-2022 ומטרתה לתמרץ ייצור שבבים בתוך ארה"ב. החוק הקצה סכום עתק של 52.7 מיליארד דולר לתמיכה בתעשייה, כאשר Wolfspeed הייתה אמורה להיות בין הנהנות.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, המימוש של המענק מוטל כעת בספק. הנשיא דונלד טראמפ, כבר קרא לבטל את החוק ולנתב את הכספים להפחתת החוב הלאומי, וההצהרה הזו מגבירה את החשש ש-Wolfspeed לא תראה את הכסף.


"המענק של Wolfspeed הפך להיות הגבוה ביותר שטרם הוענק, ולכן הוא נמצא בסיכון תחת הממשל החדש", הסביר ברוקס אידלט, אנליסט בכיר בחברת CFRA Research. לדבריו, אם החברה לא תקבל את המענק, "המשמעות תהיה הרסנית - והיא תיאלץ לבצע מהלך התייעלות נרחב כדי לשמר מזומנים".


מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-444 מיליון דולר אחרי צניחה של 57% מתחילת השנה ושל 90% בשנה האחרונה.

מניית Wolfspeed בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימיאא 02/04/2025 09:21
    הגב לתגובה זו
    למה שחברה מסוג שבבי אמבדד בלבד תהיה שווה 23 מיליארד 2021 הייתה ממש יותר מדי אופטימית
  • 2.
    קלי 29/03/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    לפני שבוע כתבתי יכול 20%לדעתי ירד ל16500תוך שבועהכול בגלל טראמפ המגולומן ישנה דעתו המכסים ועוד
  • 1.
    קניתי 2000 (ל"ת)
    יהיה טוב 28/03/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.