יצרנית השבבים הוותיקה שמתרסקת ב-50% לשפל של 27 שנה
עם האטה במכירות, סגירת מפעל, מענק ממשלתי של 750 מיליון דולר שמוטל בספק ואחוז גבוה של שורטיסטים במניה - מינוי המנכ"ל החדש של Wolfspeed מרגיז את המשקיעים, שמרגישים שההנהלה מנותקת מהמציאות ומרסקים את המניה
מניית יצרנית השבבים האמריקאית Wolfspeed Wolfspeed -6.55% צוללות ב-50% לרמה הנמוכה ביותר מאז 1998, זאת בעקבות מינוי מנכ"ל חדש, אחרי שהמנכ"ל הקודם פוטר במפתיע וללא פירוט בנובמבר האחרון, ועל רקע המשך המאבק של החברה לייצוב
מצבה הפיננסי. כ-32.5% ממניות החברה נמצאות בפוזיציית שורט, מה שמעיד על צכך שהשוק מצפה לעוד ירידות.
מי זאת Wolfspeed?
Wolfspeed מתמחה בפיתוח וייצור שבבים לתעשיית הרכב. במשך תקופה מסוימת, נהנתה החברה מביקושים גבוהים במיוחד
לאור הביקושים מצד יצרניות הרכבים החשמליים. עם זאת, בשנה האחרונה החברה מתקשה להתמודד עם ההאטה החדה בביקושים מצד אותו מגזר שהעלה אותה למעלה בעבר.
בשיא של סוף 2021 המניה נסחרה לפי שווי של כ-23 מיליארד דולר, ומאז היא נפלה ב-98% לשווי של כ-444 מיליון דולר. כשהייתה בשיא השקיעה החברה משמעותית בהרחבת הפעילות, כולל הקמה של מפעלים חדשים בארה"ב. אולם, בעקבות ההאטה בשוק, נאלצה החברה לסגור את מפעל הייצור שלה בעיר דרהם, צפון קרוליינה, והודיעה כי תפטר 20% מכוח העבודה שלה.
השוק לא אוהב את המנכ"ל החדש - והמניה מתרסקת
החברה הכריזה החברה על מינויו של רוברט פיורלה (Robert Feurle), ותיק בתעשיית השבבים, לתפקיד המנכ"ל החדש. הוא ייכנס לתפקיד ב-1 במאי ויחליף את גרג לואו, שפוטר ללא עילה בנובמבר האחרון. ההנהלה מקווה שהמינוי יסייע בהחזרת
האמון של המשקיעים, אבל השוק מקבל את ההודעה אחרת, והמניה מתרסקת.
- וולפספיד מתחמקת מפשיטת רגל ומזנקת ב-50%
- צנחה 49% בשבוע - וולפספיד בדרך לפשיטת רגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק לא רואה במינוי של רוברט פיורלה פתרון אמיתי או מיידי לבעיות הקשות שהחברה מתמודדת איתן. מדובר באדם מנוסה בתחום, אבל השוק לא חושב שהוא יכול לרענן את החברה או אפילו
להביא למהפך שהרבה מהמשקיעים חושבים שהחברה צריכה. המהלך נתפס כסמלי בלבד, ואולי אף כצעד של "מעט מדי, מאוחר מדי".
Wolfspeed נמצאת במקום רע, המכירות מאטות וברבעון האחרון הם הסתכמו ב-180 מיליון דולר לעומת 200 מיליון דולר ברבעון המקביל,
החברה ממשיכה לפטר עובדים, סוגרת את המפעל, ומסתמכת על מענק ממשלתי שטרם אושר. השוק מחפש הנהלה שתצא בצעדים אמיצים וגדולים - גיוס הון, מיזוגים, מכירת נכסים או שינוי מודל עסקי, לא רק פרצוף חדש על כיסא המנכ"ל. בינתיים בקופת החברה נותרו מזומנים בסך של כ-1.4 מיליארד
דולר, כאשר החברה שורפת כ-725 מיליון דולר בשנה. חוסר ההכרזה על תוכנית הבראה לצד המינוי יצר רושם של ניתק בין ההנהלה למציאות.
החברה בונה על המענק הממשלתי - שספק אם בכלל יגיע
Wolfspeed ממתינה למענק של כ-750 מיליון דולר במסגרת
חוק ה-CHIPS האמריקאי, התוכנית שאושרה ב-2022 ומטרתה לתמרץ ייצור שבבים בתוך ארה"ב. החוק הקצה סכום עתק של 52.7 מיליארד דולר לתמיכה בתעשייה, כאשר Wolfspeed הייתה אמורה להיות בין הנהנות.
- מהמסכים לשטח: למה קרנות הגידור מרחיבות פעילות ישירה בשוק הסחורות
- איך אנבידיה הצליחה לשנות את מדיניות היצוא לסין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
עם זאת, המימוש של המענק מוטל כעת בספק. הנשיא דונלד טראמפ, כבר קרא לבטל את החוק ולנתב את הכספים להפחתת החוב הלאומי, וההצהרה הזו מגבירה את החשש ש-Wolfspeed לא תראה את הכסף.
"המענק של Wolfspeed הפך להיות הגבוה ביותר שטרם הוענק, ולכן הוא נמצא בסיכון תחת הממשל החדש", הסביר ברוקס אידלט, אנליסט
בכיר בחברת CFRA Research. לדבריו, אם החברה לא תקבל את המענק, "המשמעות תהיה הרסנית - והיא תיאלץ לבצע מהלך התייעלות נרחב כדי לשמר מזומנים".
מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-444 מיליון דולר אחרי צניחה של 57% מתחילת השנה ושל 90% בשנה האחרונה.
- 3.אנונימיאא 02/04/2025 09:21הגב לתגובה זולמה שחברה מסוג שבבי אמבדד בלבד תהיה שווה 23 מיליארד 2021 הייתה ממש יותר מדי אופטימית
- 2.קלי 29/03/2025 10:42הגב לתגובה זולפני שבוע כתבתי יכול 20%לדעתי ירד ל16500תוך שבועהכול בגלל טראמפ המגולומן ישנה דעתו המכסים ועוד
- 1.קניתי 2000 (ל"ת)יהיה טוב 28/03/2025 20:53הגב לתגובה זו
הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?
על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים
המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.
עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.
אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.
כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.
- "צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה.
משקיעים AIלקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?
אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל
גבוה וינדנד את הסנטימנט
שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.
המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.
הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה
יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.
פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.
- תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?
- המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.
