Wolfspeed; קרדיט: רשתות חברתיות
Wolfspeed; קרדיט: רשתות חברתיות

יצרנית השבבים הוותיקה שמתרסקת ב-50% לשפל של 27 שנה

עם האטה במכירות, סגירת מפעל, מענק ממשלתי של 750 מיליון דולר שמוטל בספק ואחוז גבוה של שורטיסטים במניה - מינוי המנכ"ל החדש של Wolfspeed מרגיז את המשקיעים, שמרגישים שההנהלה מנותקת מהמציאות ומרסקים את המניה

רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה Wolfspeed שבבים

מניית יצרנית השבבים האמריקאית Wolfspeed Wolfspeed -6.01%   צוללות ב-50% לרמה הנמוכה ביותר מאז 1998, זאת בעקבות מינוי מנכ"ל חדש, אחרי שהמנכ"ל הקודם פוטר במפתיע וללא פירוט בנובמבר האחרון, ועל רקע המשך המאבק של החברה לייצוב מצבה הפיננסי. כ-32.5% ממניות החברה נמצאות בפוזיציית שורט, מה שמעיד על צכך שהשוק מצפה לעוד ירידות.


מי זאת Wolfspeed?

Wolfspeed מתמחה בפיתוח וייצור שבבים לתעשיית הרכב. במשך תקופה מסוימת, נהנתה החברה מביקושים גבוהים במיוחד לאור הביקושים מצד יצרניות הרכבים החשמליים. עם זאת, בשנה האחרונה החברה מתקשה להתמודד עם ההאטה החדה בביקושים מצד אותו מגזר שהעלה אותה למעלה בעבר.


בשיא של סוף 2021 המניה נסחרה לפי שווי של כ-23 מיליארד דולר, ומאז היא נפלה ב-98% לשווי של כ-444 מיליון דולר. כשהייתה בשיא השקיעה החברה משמעותית בהרחבת הפעילות, כולל הקמה של מפעלים חדשים בארה"ב. אולם, בעקבות ההאטה בשוק, נאלצה החברה לסגור את מפעל הייצור שלה בעיר דרהם, צפון קרוליינה, והודיעה כי תפטר 20% מכוח העבודה שלה.


השוק לא אוהב את המנכ"ל החדש - והמניה מתרסקת

החברה הכריזה החברה על מינויו של רוברט פיורלה (Robert Feurle), ותיק בתעשיית השבבים, לתפקיד המנכ"ל החדש. הוא ייכנס לתפקיד ב-1 במאי ויחליף את גרג לואו, שפוטר ללא עילה בנובמבר האחרון. ההנהלה מקווה שהמינוי יסייע בהחזרת האמון של המשקיעים, אבל השוק מקבל את ההודעה אחרת, והמניה מתרסקת.


השוק לא רואה במינוי של רוברט פיורלה פתרון אמיתי או מיידי לבעיות הקשות שהחברה מתמודדת איתן. מדובר באדם מנוסה בתחום, אבל השוק לא חושב שהוא יכול לרענן את החברה או אפילו להביא למהפך שהרבה מהמשקיעים חושבים שהחברה צריכה. המהלך נתפס כסמלי בלבד, ואולי אף כצעד של "מעט מדי, מאוחר מדי".


Wolfspeed נמצאת במקום רע,  המכירות מאטות וברבעון האחרון הם הסתכמו ב-180 מיליון דולר לעומת 200 מיליון דולר ברבעון המקביל, החברה ממשיכה לפטר עובדים, סוגרת את המפעל, ומסתמכת על מענק ממשלתי שטרם אושר. השוק מחפש הנהלה שתצא בצעדים אמיצים וגדולים - גיוס הון, מיזוגים, מכירת נכסים או שינוי מודל עסקי, לא רק פרצוף חדש על כיסא המנכ"ל. בינתיים בקופת החברה נותרו מזומנים בסך של כ-1.4 מיליארד דולר, כאשר החברה שורפת כ-725 מיליון דולר בשנה. חוסר ההכרזה על תוכנית הבראה לצד המינוי יצר רושם של ניתק בין ההנהלה למציאות.


החברה בונה על המענק הממשלתי - שספק אם בכלל יגיע

Wolfspeed ממתינה למענק של כ-750 מיליון דולר במסגרת חוק ה-CHIPS האמריקאי, התוכנית שאושרה ב-2022 ומטרתה לתמרץ ייצור שבבים בתוך ארה"ב. החוק הקצה סכום עתק של 52.7 מיליארד דולר לתמיכה בתעשייה, כאשר Wolfspeed הייתה אמורה להיות בין הנהנות.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, המימוש של המענק מוטל כעת בספק. הנשיא דונלד טראמפ, כבר קרא לבטל את החוק ולנתב את הכספים להפחתת החוב הלאומי, וההצהרה הזו מגבירה את החשש ש-Wolfspeed לא תראה את הכסף.


"המענק של Wolfspeed הפך להיות הגבוה ביותר שטרם הוענק, ולכן הוא נמצא בסיכון תחת הממשל החדש", הסביר ברוקס אידלט, אנליסט בכיר בחברת CFRA Research. לדבריו, אם החברה לא תקבל את המענק, "המשמעות תהיה הרסנית - והיא תיאלץ לבצע מהלך התייעלות נרחב כדי לשמר מזומנים".


מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-444 מיליון דולר אחרי צניחה של 57% מתחילת השנה ושל 90% בשנה האחרונה.

מניית Wolfspeed בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימיאא 02/04/2025 09:21
    הגב לתגובה זו
    למה שחברה מסוג שבבי אמבדד בלבד תהיה שווה 23 מיליארד 2021 הייתה ממש יותר מדי אופטימית
  • 2.
    קלי 29/03/2025 10:42
    הגב לתגובה זו
    לפני שבוע כתבתי יכול 20%לדעתי ירד ל16500תוך שבועהכול בגלל טראמפ המגולומן ישנה דעתו המכסים ועוד
  • 1.
    קניתי 2000 (ל"ת)
    יהיה טוב 28/03/2025 20:53
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

מניות בולטות בוול סטריט: ברודקום צונחת, לולולמון מזנקת - והביטקוין מתאושש

מה קורה בטסלה ומה צפוי בפתיחה?

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה ברודקום

החוזים על המדדים מתנדנדים: החוזה על ה-S&P 500 יורד 0.2%, נאסד"ק יורד 0.6%, דאו ג'ונס עולה ב-0.1%. הסיבה העיקרית לחולשה היא מניות טכנולוגיה כמו ברודקום, שמשפיעה בחוזקה על S&P 500 ונאסד"ק 100. ברודקום פרסמה אתמול אחרי סגירת המסחר והשוק התאכזב מהתחזיות. 


טסלה צוללת על רקע ירידה חדה במכירות EV


מניית טסלה Tesla -1.01%  יורדת מעט. נתוני מכירות נובמבר מראים נפילה לשפל של שלוש שנים, עם 39,800 מכירות בארה"ב - ירידה של 23% משנה קודמת. זהו הנתון הנמוך ביותר מאז ינואר 2022, למרות השקת גרסאות זולות יותר של Model Y ו-Model 3 באוקטובר, שתומחרו ב-5,000 דולר פחות. הסיבה העיקרית: ביטול זיכוי המס הפדרלי של 7,500 דולר בספטמבר, שפגע בשוק ה-EV כולו, כשבאופן יחסי  טסלה ספגה פחות – שוק ה-EV ירד 41%, וחלקה של טסלה עלה ל-56.7% מ-43.1%.

באירופה, המצב גרוע יותר: עד אוקטובר, המכירות ירדו 30% ל-180,688 רכבים, כאשר באוקטובר לבדו ירדו 48.5% ל-6,964 יחידות. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לא עוזר עם ציוציו נגד הנציבות האירופית, שקרא לפרק אותה, מה שפוגע בתדמית. התחרות מסין חריפה: BYD מכרה 138,390 רכבים באירופה עד אוקטובר, עלייה של 285% משנה קודמת, וכמעט היתה כפול במסירת מטסלה באוקטובר עם 17,470 מכירות (עלייה של 206.8%). BYD מתכננת להכפיל את רשת המכירות באירופה ל-2,000 נקודות עד סוף 2026, עם 1,000 עד סוף 2025, ומשלבת BEV ו-PHEV כדי להתחמק ממכסים.

בסין, מכירות טסלה ירדו 6% עד נובמבר, מה שמאיים על השנה הראשונה השלילית אי פעם שם, והשנייה הגלובלית ברציפות. למרות זאת, המשקיעים מתעלמים כרגע מה-EV ומתמקדים ב-AI: טסלה משתמשת במחשוב AI לאימון נהיגה אוטונומית ורובוטים הומנואידיים, והשיקה את רובוטקסי ביוני. מכירות רובוטים צפויות ב-2026, מה שמבטיח רווחים עתידיים גבוהים.


הסנטימנט עדיין חיובי, הביטקוין מתאושש


הסנטימנט הכללי נשאר חיובי יחסית, למרות כמה אכזבות בודדות שמורידות את השוק. הביטקוין, שמשמש לעתים קרובות כמדד מוביל לרמת הסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת, מציג התאוששות נאה - עלייה של 2.3% ב-24 השעות האחרונות לרמה של 92,250 דולר. זה מגיע אחרי ירידה זמנית מתחת ל-90,000 דולר אתמול, בעקבות חששות מהפסקה בהורדות הריבית של הפד ומכירה כללית בסקטור הטכנולוגיה.