ליפ בו טאן אינטל
ליפ בו טאן אינטל

המנכ"ל החדש של אינטל רכש מניות ב-25 מיליון דולר

למרות השקעה אישית משמעותית, מניית החברה ממשיכה להידרדר; האם ליפ-בו טאן יצליח להתמודד עם האתגרים הרבים שקודמו נכשל בהם?

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה אינטל

בצעד שמאותת על מחויבות אישית, ליפ-בו טאן, האיש שזה עתה נכנס לתפקיד מנכ"ל ענקית השבבים אינטל Intel Corp -3.11%  , הוציא מכיסו הפרטי סכום של 25 מיליון דולר לרכישת מניות החברה. המהלך, שהתרחש בתוך שבוע מכניסתו לתפקיד, היה למעשה מימוש של התחייבות שחתם עליה עם קבלת המינוי – להשקיע סכום זה במניות החברה בתוך 30 הימים הראשונים לכהונתו.


"ההשקעה משקפת את אמונו של ליפ-בו באינטל ואת מחויבותו ליצירת ערך לבעלי המניות," כך מסרה החברה בתגובה רשמית. טאן, שהחל את תפקידו ב-18 במרץ, לא איבד זמן וכבר ב-21 לחודש רכש למעלה ממיליון מניות במחיר של 23.96 דולר ליחידה – המחיר בו נסגרה המניה ביום המסחר הקודם, על פי הדיווח שהוגש לרשות ניירות הערך האמריקאית.


מה שמעניין בהשקעה זו היא העובדה שטאן בחר לבצע אותה דרך קרן משפחתית, שכעת מחזיקה בכ-1.2 מיליון מניות של אינטל. בנוסף, המנכ"ל החדש מחזיק עוד כ-16,000 מניות בחשבונו האישי וכ-500 מניות נוספות דרך תוכנית חיסכון פנסיוני.


בניגוד לקודמו בתפקיד, פט גלסינגר, שנהנה משכר בסיס של 1.25 מיליון דולר בשנה, טאן הסכים לשכר בסיס של מיליון דולר. עם זאת, עיקר התגמול שלו מבוסס על ביצועי מניית אינטל ביחס למדד S&P 500, כאשר הוא צפוי לקבל מענקי יחידות מניה ואופציות שערכן תלוי בהצלחתו להוביל את החברה קדימה.


האתגרים של מנכ"ל אינטל החדש

גלסינגר, שעזב את החברה בדצמבר האחרון, חווה תקופה מאתגרת בראש אינטל. ביצועי המניה בזמן כהונתו היו כה חלשים, עד שכמעט כל יחידות המניה מבוססות הביצועים שהוענקו לו נמחקו לחלוטין. הירידות החדות במניית אינטל בשנים האחרונות משקפות את האתגרים העצומים איתם מתמודדת החברה מול מתחרותיה העיקריות בשוק השבבים העולמי. הכניסה של טאן לתפקיד לא הביאה עדיין לשינוי במגמת המניה. בימים הראשונים לכהונתו, מחיר המניה דווקא המשיך לרדת בכ-6% נוספים. עם זאת, בוול-סטריט מעריכים כי דרוש זמן עד שהשפעת המנהיגות החדשה תורגש, וכי השקעתו האישית המשמעותית של טאן מהווה סימן מעודד למשקיעים הפוטנציאליים.


האתגר המשמעותי ביותר עבור המנכ"ל החדש יהיה להחזיר לאינטל את מעמדה כמובילה טכנולוגית בשוק השבבים העולמי. בשנים האחרונות, החברה איבדה נתחי שוק משמעותיים לטובת מתחרות כמו AMD בתחום המעבדים, ונותרה מאחור בתחום השבבים לבינה מלאכותית לעומת אנבידיה. במקביל, אינטל נאבקת להדביק את הפער מול TSMC הטאיוואנית בטכנולוגיות ייצור מתקדמות.


עבור טאן, האתגרים הללו אינם חדשים. הוא מגיע לתפקיד עם ניסיון עשיר בתעשייה, ומוכר כמומחה בתחום תכנון השבבים וטכנולוגיות הייצור. המשקיעים מקווים כי היכרותו העמוקה עם תעשיית השבבים תאפשר לו לנווט את אינטל דרך הסערה הנוכחית, וכי השקעתו האישית המשמעותית היא אכן סימן לביטחון ביכולתו להצליח במשימה המורכבת הזו.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ממש עצוב. 26/03/2025 23:03
    הגב לתגובה זו
    הקנייה התגלתה כגרועה מאוד ברודקום מסרבת לקנות חלקים מאינטל וגם חברות אחרות מעדיפותשלא לקנות חטיבות באינטל.תוך שבועות צפטר 11.
  • 3.
    דנה 26/03/2025 22:33
    הגב לתגובה זו
    אולי הוא טוב בניהול אבל הוא יפסיד את כל כספו תוך חודשיים.אינטל במצב קריטי לקראת פשיטת רגל.
  • 2.
    אינטל מחוסלת 26/03/2025 22:31
    הגב לתגובה זו
    מי שמחזיק במניות הדבר הנכון למכור בכל מחיר וללא הגבלת שער.
  • 1.
    יעלי 26/03/2025 20:25
    הגב לתגובה זו
    וגם המניות בבורסה הישראלית יפלו 50 אחוז עד סוף 2025.
  • אדרבה 27/03/2025 00:18
    הגב לתגובה זו
    והאמיצים תמיד מנצחים
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.