גון דיר
צילום: טוויטר
דוחות

ג'ון דיר עקפה את הציפיות - למה המניה יורדת?

המניה מאבדת גובה על רקע חששות מהאטה במכירות וירידה באיכות הרווח; בוול-סטריט מודאגים מהתלות בהטבות מס להשגת היעדים הפיננסיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ג'ון דיר חקלאות

מניית יצרנית הציוד החקלאי ג'ון דיר Deere & Co יורדת עד 3% למרות שהחברה דיווחה על רווח למניה טוב מהתחזיות. המשקיעים מביעים דאגה מהירידה החדה במכירות ומאיכות הרווח שהושג בעזרת הטבות מס.


החברה דיווחה ביום חמישי על רווח למניה של 3.19 דולר ברבעון הראשון של שנת 2025, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 3.11 דולר למניה. עם זאת, המכירות הסתכמו ב-6.8 מיליארד דולר, נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 7.7 מיליארד דולר. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בירידה דרמטית - אז רשמה החברה רווח של 6.23 דולר למניה על מכירות של 10.5 מיליארד דולר. הנתונים משקפים את המצב המאתגר בשוק החקלאי האמריקאי.


ג'ון דיר הותירה את תחזית הרווח השנתי שלה ללא שינוי, וצופה רווח נקי של 5-5.5 מיליארד דולר. אולם, כפי שציין האנליסט טים ת'יין מריימונד ג'יימס, השמירה על התחזית התאפשרה בעיקר הודות להטבות מס ולא בזכות שיפור תפעולי.


ירידה של 30% במכירות ציוד חקלאי ב-2025

החברה צופה ירידה של 30% במכירות הציוד החקלאי הגדול בארה"ב בשנת 2025. תחזית המכירות הכוללת למגזר הציוד החקלאי הגדול הורעה, ועתה החברה צופה ירידה של 15-20% לעומת תחזית קודמת לירידה של כ-15%.


הירידה החדה במכירות ברבעון הראשון, שעמדה על כ-35%, מעוררת חשש בקרב המשקיעים שקצב ההתאוששות יהיה איטי מהצפוי. האנליסטים בוול סטריט צופים ירידה שנתית של כ-15% במכירות הציוד.


גורם נוסף המעיב על המניה הוא אי-הוודאות סביב השפעת המכסים שעשוי להטיל הנשיא טראמפ. החברה מפעילה מתקנים במקסיקו, שם מאיים טראמפ להטיל מכסים של 25%, ובנוסף המכסים על פלדה ואלומיניום עלולים להשפיע על עלויות הייצור.


הרקע לירידה בביצועים: המצב של החקלאים האמריקאים

הרקע לירידה בביצועי החברה הוא המצב הכלכלי המאתגר של החקלאים האמריקאים. ההכנסה החקלאית הנקייה בארה"ב ירדה ל-163 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 165 מיליארד דולר ב-2023, וירידה חדה מהשיא של 228 מיליארד דולר ב-2022. משרד החקלאות האמריקאי צופה התאוששות מסוימת ב-2025, עם הכנסה צפויה של 194 מיליארד דולר. אולם, הנהלת ג'ון דיר ציינה כי רמות המלאי הגבוהות של ציוד משומש עלולות לעכב את ההתאוששות במכירות הציוד החדש.

קיראו עוד ב"גלובל"


מגזר הציוד החקלאי הגדול מהווה כ-45% מסך מכירות הציוד של החברה ברבעון הראשון, ולכן להאטה במגזר זה השפעה משמעותית על התוצאות הכוללות. האנליסט טים ת'יין מריימונד ג'יימס, למרות הביקורת על איכות הרווח, ממשיך להמליץ על קנייה עם מחיר יעד של 500 דולר למניה.


חברות רכב גדולות כמו פורד וג'נרל מוטורס נמנעו מלכמת את ההשפעה הצפויה של המכסים על תוצאותיהן הכספיות, והמשקיעים מקווים שגם במקרה של ג'ון דיר ההשפעה על הרווחיות תהיה מוגבלת.


ההנהלה תידרש להתמודד עם אתגרים משמעותיים בשנת 2025, כאשר הן המכירות והן הרווחיות צפויים לרדת באופן משמעותי. היכולת של החברה לעמוד בתחזיות תלויה במידה רבה בקצב ההתאוששות של המגזר החקלאי האמריקאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

תיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיותתיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיות

מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין

במהלך סוף השבוע, צולם סרטון שמתעד נסיעה אוטונומית לחלוטין של Model Y, והחברה מתקדמת לפעילות ללא מפקח בטיחות אנושי; למרות שוואימו מובילה בנסיעות בתשלום, טסלה מקדמת מודל מבוזר שעשוי לשנות את התמונה

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה רובוטקסי

מניית טסלה Tesla 0.23%   ממשיכה להתקרב לשיא כל הזמנים, ומשקיעים מתמקדים בהתקדמות הטכנולוגית בתחום הנהיגה האוטונומית. אתמול סגרה המניה בעלייה של 3.6% למחיר 475.31 דולר, לאחר שהגיעה במהלך היום לרמות גבוהות יותר. שיא כל הזמנים של המניה עומד על 479.86 דולר, מלפני כשנה, ב-17 בדצמבר 2024, והשיא התוך-יומי ב-52 השבועות האחרונים הוא 488.54 דולר. מתחילת 2025 עלתה המניה בכ-18%, על אף ירידה משמעותית במכירות ברחבי העולם, גם בעקבות שינוי מדיניות סובסידיות וגם בעקבות תחרות הולכת וגוברת בסגמנט. 

לאחר שהמניה עלתה דווקא בגלל מוצר שעוד לא נמצא ביצור מסחרי, רובוט האופטימוס, העלייה האחרונה נובעת דווקא מההתקדמות בשירות הרובוטקסי של טסלה. בסוף השבוע האחרון אישר אלון מאסק כי החברה החלה לבחון רכבים אוטונומיים ללא איש צוות שישמש כמפקח בטיחות אנושי. סרטון שפורסם ברשתות החברתיות הראה Model Y נוסע ריק ברחובות העיר. זהו צעד משמעותי לעבר פריסה מסחרית רחבה, שכן הסרת המפקחים מאפשרת הפעלה זולה ומהירה יותר של צי הרכבים. עד כה פעל השירות באוסטין עם מפקח במושב הנוסע, וההרחבה האחרונה כוללת אזורים נוספים בעיר. טסלה מתכננת להכפיל את גודל הצי באוסטין בחודש הבא, ולהרחיב את השירות לאזורים נוספים כמו מפרץ סן פרנסיסקו.

במורגן סטנלי מעריכים כי טסלה תגדיל את צי הרובוטקסי לכ-1,000 כלי רכב על הכביש בשנת 2026, לעומת כ-50 עד 150 כלי רכב בלבד כיום. עד סוף שנת 2035, במורגן סטנלי מצפים שלטסלה יהיו כמיליון רובוטקסי פעילים במספר ערים.

התחרות מול וואימו 

מערכת ה-FSD של טסלה (Full Self-Driving) ממשיכה להתקדם והיא כרגע בגירסה ה-14. העדכון האחרון כולל שיפורים בטיפול במצבים נדירים, דחיסת וידאו משופרת ומודל עם פי 10 פרמטרים בהשוואה לגרסאות קודמות. גרסת הרובוטקסי באוסטין מתקדמת בכשישה חודשים מהגירסה המוצעת לציבור הרחב, והחברה צופה שיפורים נוספים שיאפשרו נהיגה ללא התערבות אנושית, ברוב המקרים. טסלה משתמשת בנתונים ממאות אלפי רכבים כדי לאמן את המודלים, מה שמקנה לה יתרון בקנה מידה על פני מתחרים שמסתמכים על ציים קטנים יותר.

בהשוואה ישירה, וואימו של גוגל מובילה כיום בשוק הרובוטקסי המסחרי. על פי נתונים מעודכנים, במהלך דצמבר 2025 ביצעה כ-450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, עלייה מ-250 אלף נסיעות באפריל 2025. בסך הכל ביצעה וואימו מעל 14 מיליון נסיעות ב-2025, פי 3 מהשנה הקודמת. היא פועלת בחמש ערים בארה"ב ומתכננת להגיע למיליון נסיעות שבועיות עד סוף 2026.