גון דיר
צילום: טוויטר
דוחות

ג'ון דיר עקפה את הציפיות - למה המניה יורדת?

המניה מאבדת גובה על רקע חששות מהאטה במכירות וירידה באיכות הרווח; בוול-סטריט מודאגים מהתלות בהטבות מס להשגת היעדים הפיננסיים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ג'ון דיר חקלאות

מניית יצרנית הציוד החקלאי ג'ון דיר Deere & Co יורדת עד 3% למרות שהחברה דיווחה על רווח למניה טוב מהתחזיות. המשקיעים מביעים דאגה מהירידה החדה במכירות ומאיכות הרווח שהושג בעזרת הטבות מס.


החברה דיווחה ביום חמישי על רווח למניה של 3.19 דולר ברבעון הראשון של שנת 2025, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 3.11 דולר למניה. עם זאת, המכירות הסתכמו ב-6.8 מיליארד דולר, נמוך משמעותית מהתחזיות שעמדו על 7.7 מיליארד דולר. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בירידה דרמטית - אז רשמה החברה רווח של 6.23 דולר למניה על מכירות של 10.5 מיליארד דולר. הנתונים משקפים את המצב המאתגר בשוק החקלאי האמריקאי.


ג'ון דיר הותירה את תחזית הרווח השנתי שלה ללא שינוי, וצופה רווח נקי של 5-5.5 מיליארד דולר. אולם, כפי שציין האנליסט טים ת'יין מריימונד ג'יימס, השמירה על התחזית התאפשרה בעיקר הודות להטבות מס ולא בזכות שיפור תפעולי.


ירידה של 30% במכירות ציוד חקלאי ב-2025

החברה צופה ירידה של 30% במכירות הציוד החקלאי הגדול בארה"ב בשנת 2025. תחזית המכירות הכוללת למגזר הציוד החקלאי הגדול הורעה, ועתה החברה צופה ירידה של 15-20% לעומת תחזית קודמת לירידה של כ-15%.


הירידה החדה במכירות ברבעון הראשון, שעמדה על כ-35%, מעוררת חשש בקרב המשקיעים שקצב ההתאוששות יהיה איטי מהצפוי. האנליסטים בוול סטריט צופים ירידה שנתית של כ-15% במכירות הציוד.


גורם נוסף המעיב על המניה הוא אי-הוודאות סביב השפעת המכסים שעשוי להטיל הנשיא טראמפ. החברה מפעילה מתקנים במקסיקו, שם מאיים טראמפ להטיל מכסים של 25%, ובנוסף המכסים על פלדה ואלומיניום עלולים להשפיע על עלויות הייצור.


הרקע לירידה בביצועים: המצב של החקלאים האמריקאים

הרקע לירידה בביצועי החברה הוא המצב הכלכלי המאתגר של החקלאים האמריקאים. ההכנסה החקלאית הנקייה בארה"ב ירדה ל-163 מיליארד דולר ב-2024, לעומת 165 מיליארד דולר ב-2023, וירידה חדה מהשיא של 228 מיליארד דולר ב-2022. משרד החקלאות האמריקאי צופה התאוששות מסוימת ב-2025, עם הכנסה צפויה של 194 מיליארד דולר. אולם, הנהלת ג'ון דיר ציינה כי רמות המלאי הגבוהות של ציוד משומש עלולות לעכב את ההתאוששות במכירות הציוד החדש.

קיראו עוד ב"גלובל"


מגזר הציוד החקלאי הגדול מהווה כ-45% מסך מכירות הציוד של החברה ברבעון הראשון, ולכן להאטה במגזר זה השפעה משמעותית על התוצאות הכוללות. האנליסט טים ת'יין מריימונד ג'יימס, למרות הביקורת על איכות הרווח, ממשיך להמליץ על קנייה עם מחיר יעד של 500 דולר למניה.


חברות רכב גדולות כמו פורד וג'נרל מוטורס נמנעו מלכמת את ההשפעה הצפויה של המכסים על תוצאותיהן הכספיות, והמשקיעים מקווים שגם במקרה של ג'ון דיר ההשפעה על הרווחיות תהיה מוגבלת.


ההנהלה תידרש להתמודד עם אתגרים משמעותיים בשנת 2025, כאשר הן המכירות והן הרווחיות צפויים לרדת באופן משמעותי. היכולת של החברה לעמוד בתחזיות תלויה במידה רבה בקצב ההתאוששות של המגזר החקלאי האמריקאי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.