טראמפ פאוול
צילום: טוויטר
טראמפ נגד פאוול

הערב החלטת הריבית בארה"ב - מה צפוי?

ג'רום פאוול, יו"ר הפד' יודע שמחכה לו שנה קשה - הערב זה מתחיל. הוא צפוי לדבר על החשש מעליית אינפלציה כהסבר לנסיגה מהורדות הריבית - טראמפ יתקוף. האם פאוול ייכנע ומי צודק?  

רוי שיינמן | (4)

האם הפד יתנהל עצמאית -  או שטראמפ ישפיע על ההחלטות?


הערב צפוי הפדרל ריזרב להכריז על החלטת הריבית הראשונה של 2025, כשברקע מתיחות כלכלית ופוליטית גדולה. אחרי שלוש הורדות רצופות, הצפי הוא שהריבית תישאר ללא שינוי ברמה של 4.5%, מהלך שהשווקים כבר תומחרו כמעט במלואו. אלא שהדינמיקה החדשה שנוצרה עם שובו של דונלד טראמפ לבית הלבן עלולה להפוך את השנה הזו לפחות צפויה עבור הכלכלה האמריקאית. הויכוחים והעימות של ג'רום פאוול יו"ר הפד' מול הנשיא דונלד טראמפ תפסו כותרות כבר בקדנציה הקודמת של טראמפ, הם יחזרו גם עכשיו. הערב זה מתחיל - נראה שטראמפ לא יסכים למסר שיגיע מדבריו של פאוול שידבר ככל הנראה על החשש מעליית אינפלציה. טראמפ מבהיר שצריך להוריד את הריבית שהיא גבוהה מדי ביחס לאינפלציה ושהיא פוגעת בעסקים. 


השוק מתרגל לריבית גבוהה – וההורדות נראות רחוקות

מאז ספטמבר 2024, הפד ביצע שלוש הורדות ריבית ברצף, אחרי תקופה של יותר משנה בה הריבית נותרה ברמה הגבוהה של 5.25%. אולם, הבנק המרכזי אותת כבר בסוף השנה שעברה על שינוי כיוון מסוים – לא עוד הורדות רצופות, אלא מדיניות זהירה הרבה יותר. יו"ר הפד, ג'רום פאואל, הדגיש במסיבת העיתונאים האחרונה כי "הבנק חייב להימנע מקבלת החלטות פזיזות" – מהלך שמבהיר שלא כל הורדה צפויה להתרחש באופן אוטומטי.


לפי נתוני שוק החוזים העתידיים על הריבית של בורסת שיקגו (CME), ההסתברות שהריבית תישאר ללא שינוי הערב עומדת על 99.5%. גם בהחלטת הריבית הבאה במרץ, השוק מעריך סיכוי של 67.6% להותרת הריבית על כנה. רק ביוני צופים הסוחרים סיכוי משמעותי יותר להורדה נוספת.


אינפלציה, צריכה פרטית והחלטות בהמשך השנה

אחד הנתונים הקריטיים ביותר שעשויים להשפיע על החלטות הפד בהמשך השנה הוא מדד המחירים לצרכן (CPI), שבדצמבר הפתיע מעט כשעלה ב-2.9% – יותר מהתחזיות. עם זאת, מדד הליבה, שלא כולל מחירי מזון ואנרגיה, דווקא אותת על התמתנות מסוימת, מה שמאפשר לפד להיות זהיר. ביום שישי הקרוב יתפרסם גם מדד המחירים לצריכה פרטית (PCE), שנחשב לכלי המרכזי שבו משתמש הפד למדידת האינפלציה, והוא עשוי להשפיע על ההחלטות העתידיות.


טראמפ נגד הפד: האם הנשיא ינסה להתערב?

בעוד הפד מנסה לשמור על עצמאות מוחלטת, טראמפ, שחזר לבית הלבן, מאותת כבר מהשבוע הראשון כי יש לו דעה ברורה לגבי המדיניות המוניטרית. בנאום שנשא בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, הוא דרש "להוריד את הריבית מיד", ואף טען כי הוא "מבין בריבית יותר מהפד עצמו". המילים הללו מעוררות חשש בקרב אנליסטים כי טראמפ ינסה להשפיע על הבנק המרכזי דרך מינויים חדשים או לחצים פוליטיים ישירים.


בכירים בבנק ג'יי.פי. מורגן סבורים כי טראמפ ינסה לקדם מדיניות שתתמוך בהורדות ריבית מהירות יותר, מתוך כוונה לעודד צמיחה כלכלית – גם אם הדבר יבוא על חשבון יציבות האינפלציה. פאואל, שצפוי להישאר בתפקידו לפחות עד 2026, עלול למצוא את עצמו מול מתקפות חוזרות מצד הנשיא, כפי שקרה גם בכהונתו הראשונה.


זאת ועוד - המהלכים של טראמפ ובעיקר הכוונה להעלות מכסים מעלים את ציפיות האינפלציה, מעלים את תשואת האג"ח האמריקאי ועלולים להתבטא בעלייה בפועל באינפלציה כבר בחודשים הקרובים. הפד' לא יוריד ריבית כשיש סיכון מחודש להעלאת אינפלציה. זה יהיה כנראה המאבק הגדול בחודשים הקרובים בזירה הכלכלית האמריקאית - טראמפ נגד פאוול. פאוול נזכיר אמר עם בחירת טראמפ שאין לו שום כוונה לעזוב את תפקידו מוקדם מהצפוי.  

קיראו עוד ב"גלובל"


שאלות ותשובות


מה משמעות הותרת הריבית ללא שינוי עבור השווקים?

אם הפד לא יוריד את הריבית כפי שהשווקים ציפו, זה עלול לגרור תגובה שלילית בשוקי המניות והאג"ח. משקיעים שהימרו על הורדות מהירות עלולים להתאכזב, והדולר עשוי להתחזק.


האם הפד עדיין מתכנן להוריד ריבית השנה?

כן, אבל בקצב איטי הרבה יותר. לפי הערכות השוק, הורדת ריבית משמעותית עשויה להגיע רק באמצע השנה, סביב יוני או יולי, ולא בטווח הקרוב.


איך טראמפ ישפיע על ההחלטות של הפד?

טראמפ לא יכול להורות לפד להוריד ריבית, אך הוא יכול למנות חברים חדשים למועצת המנהלים של הבנק ולנסות ליצור לחץ פוליטי להאיץ את קצב ההורדות.


מה השפעת החלטת הריבית על ישראל?

אם הפד ישאיר את הריבית גבוהה, זה ישפיע על בנק ישראל, שעלול להימנע מהורדות ריבית משמעותית כדי לשמור על יציבות שער החליפין ולמנוע פגיעה בשקל.


מה הנתון הבא שהמשקיעים מחכים לו?

מדד הצריכה הפרטית (PCE), שיתפרסם ביום שישי, ייתן תמונה ברורה יותר לגבי מצב האינפלציה בארה"ב – וזה יהיה הנתון הקריטי לקראת החלטת הריבית במרץ.




תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קריסות 29/01/2025 18:27
    הגב לתגובה זו
    קריסות טלטלה בקרוב
  • 3.
    לרון 29/01/2025 18:15
    הגב לתגובה זו
    על כלוםלא מעניין 0.25% בקושי מודה קראתי רק כותרתתודיעו לגרינברגאולי יתאמץ פחותאורך כתבה מקוצר ב 66% עדיףכמו מפולת
  • 2.
    יש שריף חדש!!!!! (ל"ת)
    אין על טראמפ 29/01/2025 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פברואר השחור 29/01/2025 14:38
    הגב לתגובה זו
    ובעקבותיו מחירי הדירות בגוש דן קורסים 30 אחוז.
בועה
צילום: גיא טל
ניתוח טכני

מה צפוי ב-S&P 500 - האם יצא מספיק אוויר מהבלון?

לאחרונה נערכנו ליציאת אוויר מוול סטריט ואוויר אכן יצא. השאלה האם יצא מספיק? הנה התובנות שלנו

זיו סגל |

ובכן, הגענו ליעד הפיבונאצ׳י הראשון לירידה באזור ה-6480, מבחינה סטטיסטית התנודה למטה הייתה קיצונית וביום שישי היה יום היפוך (סגירה חיובית מעל הפתיחה) כך שיש סיכוי שלטווח הקצר נושפי האוויר ירגעו.  שבירה של 6480 תלמד על 6200 כעל היעד הבא. איתות חיובי יהיה מעל 6720. 

6480-6720 הם לפיכך גבולות המעקב שלנו לתחילת שבוע המסחר ומפה נמשיך. 



מה אומרות המניות המופלאות

הגם שמבחינתי תשומת הלב המוגברת למניות ה״מופלאות״ היא בעיקר עניין למערכת היחסים בין תקשורת פיננסית לקוראים (שכן יש מלא מניות מעניינות לתיק) אז שמבחינת אומדן סיכויי השוק לעלות או לרדת יש לניתוח המצרפי שלהן משמעות. נעבור עליהן ביחד ונסכם.


- AAPL: מצב טכני מורכב שכן היא ברמת שיא אבל יש אופטימיות כל עוד מעל 260. שם אותה בצד הירוק בינתיים.


- AMZN: מעל רמת תמיכה ואין סיבה שלא תהיה בצד הירוק כרגע. 


ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.