אימתי תיחשב העברת כספים בין חברות אחיות לדיווידנד שניתן לחברת האם?

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

ע"א 4254/13 1. שמואל לוי; 2. אמבסדור נדל"ן חו"ל בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 3

תקציר: ע"א 4254/13

1. שמואל לוי; 2. אמבסדור נדל"ן חו"ל בע"מ נ' פקיד שומה ירושלים 3

בית המשפט העליון דחה ערעור שעניינו סיווג העברת כספים בין חברות אחיות זרות. בית המשפט העליון אישרר את קביעת בית המשפט המחוזי לפיה יש לסווג את העברת הכספים כדיווידנד שניתן לחברה האם, חברה תושבת ישראל, ולא כהלוואה בין החברות האחרות.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

-------------------------------------------------------

מדובר בערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים שקבע כי העברת כספים בין חברות אחיות תושבות הונגריה תיחשב לדיווידנד שניתן לחברת האם - חברה משפחתית תושבת ישראל. בית המשפט דחה את עמדת המערערת שלפיה הסכומים האמורים הם בגדר הלוואה בין החברות ההונגריות, וקבע כי ההסכם בין הצדדים מלמד כי החברה האחות שהעבירה את הסכומים לשתי החברות האחיות האחרות מחלה הלכה למעשה לחברות האחיות (ומשכך גם למערערת, המחזיקה במלוא מניות שתי החברות האחיות האחרות) על הסכומים האמורים. נפסק כי מדובר בהטבה כלכלית שנתנה חברת הבת ההונגרית למערערת כחברת האם, כשהמערערת החליטה על שימוש בכספים אלו בדרך של הפקדתם בחברות האחיות.

דיון

-----

ראשית, יש לבחון את קביעת בית המשפט המחוזי שלפיה חברה אחות אחת מחלה לשתי החברות האחיות האחרות על ההלוואות הניצבות במרכז ערעור זה. מהסכם הסינדיקציה בין הצדדים ובין משקיעים חיצוניים עולה כי המערערת ראתה בכספים שהעבירה החברה האחות האחת לחברות האחיות האחרות כספים שקיבלה היא עצמה; ושנית, כי החברה האחות האחת ויתרה לחברות האחיות ובאמצעותן למערערת על השבת הסכום הנקוב בהסכם. לא הוכח בבית המשפט המחוזי, כמו גם בערעור דנן, כי כוונת הצדדים האמיתית להבדיל מזו המשתקפת בלשונו הברורה של ההסכם היא זו שלה טוענים המערערים. בענייננו אין מדובר בשאלת פרשנות חוזה שבה נחלקים הצדדים הנצים לאותו חוזה, כי אם בניסיונה של חברה נישומה לפרש לאחר מעשה חוזה שכרתה עם צד שלישי באופן המנוגד ללשונו הברורה, תוך "קריאה משלימה" לכתוב. הפרשנות המוצעת, שלפיה סעיף זה הוא צופה פני עתיד במובן זה שמדובר בסכומים שעוד עתידים להגיע למערערת בהמשך, ככל שיהיו רווחים מעליית ערך הקרקע וההלוואות תשוחררנה עומדת בניגוד ללשון ההסכם אשר ניכר כי אינה משתמעת לשני פנים.

סיווג התקבול - המערערים טוענים לפנינו כי לא ניתן לראות בסכום משום דיווידנד, הואיל ומקורו של הממון שמתוכו "חולק" לכאורה דיווידנד הוא בהלוואה שניטלה מהבנק ולא ברווחים שהופקו על ידי החברה האחות. אלא שכבר נפסק בנסיבות שבהן לא הוחזרה הלוואה שנטל אדם מחברה שהיה בעל מניות בה כי 'הלוואה' לצמיתות הניתנת לאדם על-ידי חברה בשל היותו בעל מניות באותה חברה, מן הדין לראות בה ריווח-שבפירות. אף אין לקבל את טענת המערערים שלפיה החברה האחות האחת והחברות האחיות האחרות היוו "יחידה כלכלית אחת" או "כיס אחד", מצב שבו מגמת הפסיקה והפקודה היא למנוע לכאורה תשלום מס ביניהן. ברי כי אירוע המס קרי: מועד חתימת הסכם הסינדיקציה הוא "קו פרשת המים". בגדרו נכנסו לתמונה שחקניות חדשות המשקיעות שהיה צורך להסדיר את היחסים אל מולן. משאלה הם פני הדברים, אף אם יונח כי יש ממש בטענת המערערים כשלעצמה, נקל לראות כי אין מדובר בענייננו ב"כיס אחד" או ב"יחידה כלכלית אחת" כלל ועיקר נוכח כניסת המשקיעות לתמונה.

עוד מלינים המערערים כי ככל שעניין לנו בדיווידנד, שומה היה על המשיב למסותו במועד קבלתו, דהיינו במועד שבו הועברו הכספים בפועל. גם בעניין זה מקובלת קביעתו של בית המשפט המחוזי שלפיה אירוע המס הוא מועד חתימת הסכם הסינדיקציה דהיינו, המועד שבו נמחלו למערערת, כמחזיקה בחברות האחיות, ההלוואות. אף אם ניתן היה להתייחס לסכומים שהועברו כהלוואות קודם לחתימת הסכם הסינדיקציה, הרי ממועד חתימתו שינו סכומים אלה את אופיים בשים לב לכך שנקבע כי אין חובה להשיבם. העברות הכספים הכשירו אפוא את הקרקע להסכמות שהתקבלו במסגרת ההסכם, שבו נקבע כי כספים אלה נמשכו כבר על ידי המערערת. משאלה הם פני הדברים, ברי כי אירוע המס הוא למעשה המחילה האמורה, שמועדה הוא בשנת המס שבערעור. לבסוף, אשר לטענת המערערים שלפיה הדין ההונגרי ששרר באותה עת לא א פשר לראות במחילה בין חברות קשורות דיווידנד בידי בעלי המניות, הרי דינה להידחות מן הטעם כי דין זה לא הוכח, לא לפני בית המשפט העליון ולא לפני בית המשפט המחוזי.

תוצאה

--------

הערעור נדחה. המערערים חויבו בהוצאות משפט בסך 50,000 ש"ח.

בבית המשפט: העליון

לפני: כב' השופטים א' חיות, ע' פוגלמן וד' ברק-ארז

ניתן ביום: 22.2.2015

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה

רבבות רבות של עסקים ישלמו מסים על חלוקת רווחי עבר, חלק יעדיפו לשלם את הקנס; עד סוף נובמבר 3,000 בעלי מניות יבקשו בהתאם להוראת שעה לפרק את החברה שלהם כדי לדחות מסים; בקרוב: סימולטור באתר רשות המסים שיעשה סדר לגבי חבות המס שלכם - ביזפורטל עושים סדר בחוק כנראה הכי לא חוקי ולא הוגן שחוקק בישראל בשנים האחרונות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רווחים כלואים

החוק על מיסוי הרווחים הכלואים מקומם מכמה סיבות. בראש וראשונה כי הוא לא היה אמור לחול על עסקים לגיטימיים, יצרנים, כלכליים. הוא היה אמור לחול על עסקים שיצרו מבנים של תכנון מס מתוחכם שבעיקר דוחה את המס על השכר. לא הוגן שכל העובדים במשק ישלמו מס, אבל עשירים יקימו חברה שדרכה יצליחו לברוח ממס וישלמו רק 23% מס על הרווחים. אם כולם משלמים עד 50%, אז בטח שעשירים צריכים לשלם 50%. 

אלא שרשות המסים שהתחילה בהתמקדות בגופים האלו ובעיקר בשיטה שנקראת - חברות ארנק, לקחה את ההזדמנות בשתי ידיים ומיסתה את כולם. כמעט כולם - חוץ מהעשירים. זה אפילו מקומם מהנקודה הקודמת. דווקא את העשירים שמשתכרים מעל 30 מיליון שקל ודווקא מבני שותפויות עם מעל 5 שותפים היא הוציאה מתחולת החוק. במילים אחרות, רצו למסות את אלו שמתכננים לברוח ממס, ובסוף מיסו את כולם והוציאו דווקא את אלו עם תכנוני המס, לרבות משרדי רואי החשבון ועורכי הדין הגדולים שהתחמקו מהמס הזה. 

המס הזה מסדר למדינה את הקופה ומקטין את הגירעון. הוא צפוי להביא 10 מיליארד שקל השנה ובכנס של יועצי המס, נציגי רשות המסים אמרו שהם בפרוש רואים את זה קורה, למרות כל הספקות שהיו בתחילת הדרך. זה המקום להדגיש כי רשות המסים מצליחה הרבה יותר מהתחזית. היא תגבה ב-30 מיליארד שקל יותר מהתחזית וכך היא בעצם "מצילה" את הגירעון. הכלכלה הישראלית חזקה גם בזכות גבייה חזקה. ההוצאות אומנם עלו מאוד בשנתיים של מלחמה, אבל המסים קיזזו חלק גדול מהעלייה הזו (שי אהרונוביץ מציל את הגירעון התקציבי; גביית המסים זינקה ב-16.6%)

רו"ח כארים כנעאן, ראש מטה מנהל רשות המסים, אמר בכנס של יועצי המס כי עד כה הוגשו מעל 1,200 בקשות לניצול הוראת השעה שמשמעותה בגדול סוג של שינוי מבנה החברה (פירוק, חלוקה) שבמסגרתו יש הקלות במס. מעביירם את הנכסים לבעל השליטה ודוחים את המס ובמקביל יש הקלה גם במס רכישה.

"אנחנו בקצב של 100 בקשות ביום, נגיע ל-3,000 עד סוף נובמבר", מעריך כנעאן. הבקשות האלו דווקא דוחות מס, אבל כנעאן מסביר כי צפי הגבייה נותר 10 מיליארד שקל; כשאתם רואים גירעון תקציבי נמוך, תזכרו שזה בזכות רשות המסים לרבות גביית מס על דיבידנדים (חלוקתם מפחיתה, מונעת את המיסוי על רווחים ראויים לחלוקה). רשות המסים בעצם אומרת דבר מאוד פשוט - הרווחתם בעבר - תשלמו את הרווחים האלו כדיבידנד, אל תאגרו רווחים בחברה. חלוקת דיבידנד מחויבת במס - בעל השליטה מחויב ב-30% וזה במקרים רבים עולה לאור מס על עשירים (הרחבה: מס על עשירים)

סמוטריץ ממשלהסמוטריץ ממשלה

סמוטריץ’: “אין כוונה לפגוע בהטבות המס בקרנות ההשתלמות”

משרד האוצר מפריח "בלוני ניסוי" כדי לבדוק אם בשלה העת למסות את החסכון הפופולרי; אחרי שהכלכלן הראשי באוצר הציע לקצץ בהטבות המס, שר האוצר מבהיר שאין כוונה לפגוע באפיק החיסכון “לא נבטל הטבה שמחזיקה את מעמד הביניים אחרי שנה כלכלית קשה”

מנדי הניג |

אחרי הסערה הציבורית סביב האפשרות לפגיעה באחד מאפיקי החיסכון הפופולריים בישראל, קרנות ההשתלמות, הודיע שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ כי אין בכוונת הממשלה לשנות את תנאי המס הנהוגים כיום. ההצהרה מגיעה ימים ספורים אחרי שהכלכלן הראשי במשרד האוצר, שמואל אברמזון, פרסם דוח שבו הציע לצמצם את ההטבות, בטענה שהן מוטות לטובת העשירונים העליונים - האוצר חקר ומצא - קרנות השתלמות זה מוצר מנצח...לעשירים

הדוח של הכלכלן הראשי העלה לדיון מחודש את אחד מנושאי החיסכון המרכזיים במשק - קרנות ההשתלמות, שנחשבות זה שנים לאפיק היחיד שמאפשר חיסכון לטווח בינוני בלי תשלום מס רווח הון. לפי הנתונים שהוצגו, תשעה מתוך עשרה עובדים בעשירון העליון נהנים מקרן השתלמות, בעוד שבעשירון התחתון רק אחד מתוך עשרה. המשמעות, לטענת אברמזון, היא שההטבה שעלתה לקופת המדינה יותר משני מיליארד שקל בשנה מופנית בעיקר כלפי בעלי שכר גבוה, ולא אל השכבות שזקוקות לתמריץ חיסכון אמיתי.

בדוח הוצעו כמה צעדים לצמצום ההטבה, בהם הפחתת תקרת ההכנסה המזכה בהפקדה והגבלת הפטור ממס לשש שנות חיסכון בלבד. המשמעות הייתה שכל סכום שיופקד מעבר לכך ייחשף למס רווח הון עם המשיכה. ההצעה עוררה תגובות חריפות מצד ההסתדרות וחברי כנסת רבים - גם מהקואליציה - שהבהירו כי לא יסכימו לפגיעה באפיק שנחשב לקו הגנה חשוב לעובדים, בעיקר במעמד הביניים.

האוצר לוקח צעד אחורה - עד לפעם הבאה

בעקבות הלחץ הציבורי והפוליטי, סמוטריץ’ קטע את הדיון עוד לפני שהגיע לשולחן ועדת הכספים. “אין מקום לפגוע בהטבת המס הזאת, במיוחד עכשיו, אחרי שנה שבה הציבור נשא על כתפיו את עיקר הנטל הכלכלי של המלחמה”, אמר השר בדיון פנימי במשרדו. לדבריו, “לא נכון לבטל הטבה שחוסכת לעובדים כסף אמיתי ומעודדת חיסכון דווקא כשהם מנסים להתאושש”.

למעשה, מדובר בשחזור של תסריט שחוזר כמעט מדי שנה ניסיון מצד הדרג המקצועי באוצר לצמצם את עלות ההטבות, שמסתיים בהבהרה מצד הדרג הפוליטי שהנושא ירד מהפרק. קרנות ההשתלמות, שהחלו בשנות ה-50 כקרן השתלמות למורים ועובדי מדינה, הפכו עם השנים לכלי חיסכון רחב לשכירים ועצמאים, שמאפשר למשוך את הכסף אחרי שש שנים ללא מס.