אימתי חתימה על זיכרון דברים אינה בבחינת מכירת זכות במקרקעין

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר וע 19393/11 יהודית לוביא נ' מנהל מיסוי מקרקעין חדרה
עו"ד לילך דניאל |

תקציר וע 19393/11

יהודית לוביא נ' מנהל מיסוי מקרקעין חדרה

ועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בחיפה פסקה כי זיכרון הדברים שעליו חתמו הצדדים בקשר עם עסקה למכירת דירה - אינו בבחינת מכירת זכות במקרקעין. הוועדה פסקה כי בנסיבות הערר זיכרון הדברים נעדר תוקף משפטי מחייב לעניין דיני החוזים, ומשכך הוא אינו בבחינת מכירת זכות במקרקעין.

בין היתר, בזיכרון הדברים לא מצויים פרטים מדויקים של הנכס פרט לכתובתו; אין תיאור של הנכס; לא נקבעה התמורה; לא נקבעו תנאי התשלום וכדומה. כמו כן כותרת המסמך היא "הסכם בלתי מחייב".

לנוכח האמור והואיל והעוררת מכרה דירה מזכה ביום 22.3.2009, נדחתה בקשתה להצביע על כך כי הדירה נמכרה עם חתימת זיכרון הדברים (25.2.2010) - בטרם חלפו 12 חודשים מעסקת המכירה הקודמת. לפיכך אין היא יכולה ליהנות מהפטור הקבוע בסעיף 49ה לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") במכירת שתי דירות מזכות בתקופה של 12 חודשים.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

מהו המועד שבו מכרה העוררת את דירתה - זוהי השאלה המונחת לפתחנו בתיק זה. המחלוקת בנוגע למועד המכירה מתעוררת עקב בקשתה של העוררת לזכות בפטור מתשלום מס שבח במסגרת הוראת הפטור הקבועה בסעיף 49ה לחוק, המעניק פטור בגין מכירת שתי דירות מזכות בתוך 12 חודשים.

ביום 25.3.2010 נערך ונחתם הסכם מכר ולפיו מכרה העוררת דירה הכוללת שלושה וחצי חדרים הנמצאת בחדרה. ביום 10.5.2010 הוגשה לשלטונות מיסוי מקרקעין הצהרה על מכירת זכות במקרקעין. בהצהרה דיווחו העוררת והרוכשת כי הדירה נמכרה ביום 25.3.2010 תמורת סך של 970,000 ש"ח, וכן סומן בטופס ההצהרה כי לא נערך זיכרון דברים או הסכם קודם להסכם מיום 25.3.2010.

כעבור ימים ספורים, ביום 11.6.2010 נשלחה על ידי בא כוחה של העוררת הודעה לשלטונות מיסוי מקרקעין על טעות שנפלה בהצהרה. בהודעה נאמר כי כבר ביום 25.2.2010 נערך בין הצדדים זיכרון דברים, והעתקו צורף להודעה. תכלית ההודעה הייתה כנראה להצביע על כך כי מועד מכירת הדירה היה כבר ביום 25.2.2010. אף שלהודעה לא צורפה כל בקשת פטור, מתברר כי העוררת ביקשה ליהנות מהפטור הקבוע בסעיף 49ה לחוק במכירת שתי דירות מזכות בתקופה של 12 חודשים. הואיל והעוררת מכרה דירה מזכה ביום 22.3.2009, היא ביקשה להצביע על כך כי הדירה נמכרה בטרם חלפו 12 חודשים מעסקת המכירה הקודמת.

המשיב לא קיבל את הודעת התיקון, וקבע את מועד מכירת הדירה ליום 25.3.2010. בשים לב לקביעתו זו לא ניתן היה להעניק לעוררת את הפטור על פי סעיף 49ה לחוק.

העוררת טוענת כי יש לקבוע את מועד המכירה ליום 25.2.2010 - המועד שבו נערך ונחתם בין הצדדים מסמך המכונה על ידה "זיכרון דברים". לטענת העוררת, גם אם המסמך אינו ממלא את דרישות חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 ופסיקת בתי המשפט בדבר תוקפו המחייב של זיכרון דברים, הרי בנסיבות המקרה הנדון יש לקבוע כי אפשר לראות בו מסמך המשכלל התחייבות חוזית תקפה. עוד נטען כי על תוקפו של זיכרון הדברים אפשר ללמוד גם מהתנהגותם המאוחרת יותר של הצדדים, ומהעובדה כי בסופו של דבר נחתם הסכם על בסיס ההסכמות שנקבעו באותו מסמך.

דיון

ההלכה קובעת כי כדי שתיכלל עסקה בנוגע לזכות במקרקעין בהגדרת מכירה - עליה להיות עם תוקף משפטי מחייב. הדרישה כי לאירוע שבגינו מוטל המס יהיה תוקף משפטי מחייב קשורה בדרישה לקיומה של הרמוניה בין הדינים (מיסוי מקרקעין וחוק החוזים). בדרך כלל שאלת עיתוי "המכירה" והקדמת המועד לשלב שבו נחתמו הסכמים מוקדמים מתעוררת במצב ההפוך מהמקרה שבפנינו - כאשר שלטונות המס מבקשים לראות בהסכם המוקדם כמועד הרלוונטי לצורך קביעת "יום המכירה". לעניין זה יש להזכיר כי בתי המשפט קבעו פעמים רבות שאם נכרת הסכם מוקדם כגון זיכרון דברים, ואם על פי דיני החוזים לאותו הסכם מוקדם תוקף משפטי מחייב והוא ניתן לאכיפה, הרי יש לראותו גם כמועד שבו בוצעה עסקת המכירה.

מן הכלל אל הפרט - ביום 25.2.2010 חתמו המוכרת והרוכשת על מסמך שאותו כינו "הסכם בלתי מחייב". במסמך זה לא מצויים פרטים מדויקים של הנכס פרט לכתובתו; אין תיאור של הנכס; לא נקבעה התמורה; לא נקבעו תנאי תשלום וכדומה. עם זאת, בעת חתימת המסמך הופקד צ'ק בסך 15,000 ש"ח בנאמנות אצל המתווך. ההסכם אף אינו כולל התחייבות לרכישה - כל שנאמר בו הוא כי הגברת מוצפי ומר גרשון "מתעניינים לרכוש". המתווך הבהיר כי המסמך נעשה "כדי להבטיח את הדירה" בעבור הקונה, אולם לא דובר בין הצדדים על תוקפו המחייב של המסמך.

בא כוח העוררת הסכים בטיעוניו כי המסמך מיום 25.2.2010 אינו בגדר הסכם משפטי מחייב, וכי אם הייתה מתבקשת אכיפתו אזי בית המשפט לא היה נענה לבקשה שכזו. עם זאת הוא סבור כי בשים לב לחתימת ההסכם, אפשר בדיעבד לראות במועד חתימת זיכרון הדברים כמועד שבו הצדדים גמרו בדעתם להתקשר בהסכם מחייב. טענה זו אין לקבל.

אמנם התנהגות מאוחרת יכולה ללמד מה היה אומד דעתם של הצדדים באותו מועד, אולם במקרה זה אין חולק כי במועד חתימת המסמך לא הייתה כוונה ליצור התקשרות משפטית מחייבת. הצדדים הדגישו בזמן אמת כי מדובר ב"הסכם לא מחייב". נזכיר כי אחד המבחנים לבחינת תוקפו של "זיכרון דברים" כהסכם טרומי הוא "נוסחת הקשר" שבין המסמך לבין ההסכם. במקרה זה נוסחת הקשר ברורה - המסמך אינו מחייב.

למסקנה זו אפשר להגיע גם מהתנהגות הצדדים לאחר מכן. בהסכם מיום 25.3.2010 אין כל אזכור של המסמך מיום 25.2.2010, ואפילו הצ'ק בסך 15,000 ש"ח שהופקד בנאמנות אצל המתווך לא אוזכר בהסכם. כמו כן הצ'ק לא היה חלק מתשלום התמורה, ויתרה מזו - הוא הוחזר לרוכשת ונקרע. בהצהרה לשלטונות המס ציינו הצדדים כי לא נערך זיכרון דברים קודם. אילו סברו שזיכרון הדברים הוא בבחינת עסקה מחייבת אזי היו טורחים לציין זאת.

כפי שצוין לעיל, בדרך כלל מתעוררת שאלת תוקפו המחייב של הסכם מוקדם (זיכרון דברים) בנסיבות הפוכות - כאשר מבקש מנהל מיסוי מקרקעין לקבוע כי העסקה נכרתה במועד זיכרון הדברים. הכרה בטענת העוררת במקרה זה תביא להטלת חובת דיווח ותשלום מס על ככל המתקשרים בעסקאות, גם במקרים שבהם טרחו והדגישו כי טרם נכרת הסכם מחייב או במקרים שבהם טרם סוכמו כל פרטי העסקה. ברי שזו תוצאה בלתי סבירה אשר תכביד על הציבור ותקשה על ניהול משא ומתן, מחשש כי כל הסכם מוקדם ייחשב לעסקת מכר מקרקעין.

תוצאה

הערר נדחה.

בוועדת הערר שליד בית המשפט המחוזי בחיפה

לפני כב' השופט רון סקול

ניתן ב-23.2.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.