דחיית ערעור בקשר לאי התרת הוצאות דמי ניהול בגין עסקאות מקרקעין

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

תקציר עמ 1209/07 אשטרום מרכזי מסחר ומלונאות בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב 1
עו"ד לילך דניאל |

תקציר עמ 1209/07

אשטרום מרכזי מסחר ומלונאות בע"מ

נ' פקיד שומה תל אביב 1

בית המשפט בתל אביב דחה ערעור בנוגע לסירובו של המשיב שלא להתיר ניכוי הוצאות, דמי ייעוץ ודמי ניהול אשר לטענת המערערת הוצאו בקשר עם שתי עסקאות מקרקעין. בית המשפט פסק כי הסכומים אשר לטענת המערערת שולמו כדמי ניהול לא הוכחו על ידה, ובכל מקרה נראה כי סכומים אלה שולמו בעבור השבחת המקרקעין ולא כהוצאה שוטפת לפי סעיף 17 רישה לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").

עוד נפסק כי אין למצוא בהסדר הפשרה שהושג עם שלטונות מיסוי מקרקעין אשר לפיו הותרו בניכוי רק חלק מההוצאות שנתבעו על ידי המערערת, כמאפשר לתבוע את יתרת ההוצאות שלא הותרו כהוצאות פירותיות.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

בערעור דנן תוקפת המערערת את החלטת המשיב שלא להתיר ניכוי הוצאות, דמי ייעוץ ודמי ניהול אשר הוציאה לטענתה בקשר עם שתי עסקאות מקרקעין, כמפורט להלן.

בשנת 2003 מכרה המערערת את החזקותיה (50%) באשמורת תיכונה בע"מ, איגוד מקרקעין (להלן: "עסקת אשמורת"). בדיווח לרשויות מיסוי מקרקעין דרשה המערערת להכיר בהוצאה בסך 4,000,000 ש"ח, שלטענתה שילמה לאשטרום נכסים בע"מ המחזיקה ב-99% ממניותיה (להלן: "אשטרום") - כדמי ניהול. ביום 29.5.2005 נכרת הסכם פשרה בין המערערת לבין מנהל מיסוי מקרקעין, שלפיו הוכר לניכוי סך של 1,800,000 ש"ח בלבד. סמוך לאחר מכן הגישה המערערת דוח התאמה לשנת המס 2003, ובו כללה ניכוי נוסף בסך של 2,200,000 ש"ח במישור הפירותי.

בשנת 2004 מכרה המערערת את חלקה במגרש בבר אילן (להלן: "עסקת בר אילן"). בדוח התאמה לשנת המס 2004 דרשה המערערת להכיר בניכוי סכום של 5,000,000 ש"ח וסכום נוסף בסך 1,100,000 ש"ח, שלטענתה שולמו לאשטרום כדמי ייעוץ וניהול בקשר עם עסקת בר אילן.

לטענת המשיב, התשלומים בסך 5,000,000 ש"ח ו-1,100,000 ש"ח מתייחסים למכר זכויות במקרקעין, ועל כן היה על המערערת לדרוש להכיר בתשלומים אלה כהוצאה במסגרת הדיווח לרשויות מיסוי מקרקעין. באשר לתשלום בסך 2,200,000 ש"ח - משהסכימה המערערת להפחית את סכום הניכוי בשומת מס שבח לסך של 1,800,000 ש"ח, אין למתוח את הליכי השומה, ההשגה והערעור שבחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") לדוח ההתאמה למס לשנת 2004. לטענתו, סכומים אלו הוצאו שלא לייצור הכנסתה של המערערת כנדרש בסעיף 17 רישה לפקודה.

מנגד טוענת המערערת כי בהיעדר עובדים משלה ולצורך קידום המיזמים שבהם עסקה וייצור הכנסה מפיתוח, מבנייה, מהשכרה וממכירה של נכסי מקרקעין, רכשה המערערת מאשטרום שירותי ייזום, תיווך ושיווק. לפיכך, יש לראות בתשלומים ששילמה לאשטרום בגין שירותים אלה הוצאה עסקית פירותית, הקשורה במישרין עם עסקה של המערערת והמותרת בניכוי לפי הוראות סעיף 17 לפקודה.

עוד נטען כי במהלך הדיונים מול רשויות מס שבח נקבע כי הסכום בסך 2.2 מיליון ש"ח הוא הוצאה בעבור הפעילות השוטפת של אשטרום לטובת אשמורת, ובשל כך מותר בניכוי לפי הפקודה, וכי קביעה זו מחייבת את המשיב. לפיכך החלטת המשיב שלא להתיר את ניכוי התשלומים מכוח הפקודה היא בבחינת טיפול בלתי הוגן, שתוצאתו - אי ניכוי הוצאות ותשלום מס שאינו מס אמת.

דיון

התשלומים בקשר עם עסקת בר אילן - לא נמצא כל פירוט באשר לשירותים שלכאורה העניקה אשטרום למערערת, אשר בגינם חויבה המערערת בחמשה מיליון ש"ח. גם בתצהירו של רו"ח דולה מטעם המערערת לא נמצאו פרטים אודות היקף השירותים, שלכאורה העניקה אשטרום למערערת בקשר עם המגרש בבר אילן. המסמך שהגישה המערערת בקשר עם ההוצאות שהוציאה בעסקת בר אילן לא נתמך בתצהיר, ולא הוצגו חשבוניות לאימותו. מכל מקום, ככל שיש במסמך זה כדי ללמד על הוצאות שהיו למערערת או לאשטרום בקשר עם המגרש בבר אילן, נראה כי לכאורה מדובר בהוצאות תכנון ומדידה שנועדו לקידום התב"ע (תוכנית בניין עיר) - הוצאות אשר אינן בגדר פעולות עסקיות שוטפות של המערערת, אלא פעולות להשבחת המקרקעין.

בהתחשב בכל אלה, נראה כי התשלומים ששילמה המערערת לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן - קשורים לכל היותר לשירותים שהעניקה אשטרום למערערת בקשר עם רכישת המגרש בבר אילן ומכירתו, ולא עם ביצוע המיזם העסקי שתוכנן על מגרש בר אילן ולא יצא אל הפועל. לפיכך נדחתה טענת המערערת, שלפיה התשלומים אשר שילמה לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן היו קשורים במישרין עם עסקה של המערערת.

התשלום בקשר עם עסקת אשמורת - לטענת המערערת, במסגרת הסדר פשרה עם שלטונות מיסוי מקרקעין הוכר רק חלק מההוצאה ששימשה להכנת הסכם המכירה, ולצורך כך נקבע סכום שרירותי של 1.8 מיליון ש"ח. זאת מכיוון שבמסגרת הסכם הניהול צוין כי דמי הניהול משולמים בין היתר בעבור הפעילות השוטפת של אשטרום לטובת אשמורת - לפיכך לטענת המערערת, אף על פי ששלטונות מיסוי מקרקעין אינם מתכחשים להסכם ולסכום שחושב בהתאם לו, הם מוכנים להכיר רק בחלק מההוצאה ששימשה להכנת הסכם המכירה, ואילו את שאר הסכום עליה לתבוע בדוח המס כהוצאה פירותית - כך לטענתה נאמר לה על ידי נציגת המשיב. בשל כך תבעה החברה בדוחותיה את ההפרש בסך 2.2 מיליון ש"ח, כאמור לעיל.

רו"ח דולה מטעם המערערת לא צירף לתצהירו את הסכמי הפשרה שנכרתו בין המערערת לבין רשויות מיסוי מקרקעין. הסכמי הפשרה צורפו לתצהירו של עו"ד עיקאב זחאלקה, המצהיר מטעם המשיב. בהסכמים האמורים לא נמצאה תמיכה לגרסת רו"ח דולה באשר לדברים שנאמרו על ידי נציגת המשיב. מכל מקום, אין באמור לעיל קביעה של נציגת המשיב כי יתרת התשלום שלא הותרה לניכוי מותרת בניכוי לפי הפקודה, ואין באמירה המיוחסת לנציגת המשיב כדי לחייב את המשיב להתיר בניכוי תשלום ששילמה המערערת לאשטרום בקשר עם עסקת אשמורת.

לטענת המערערת אין ספק ש"הוצאות ההשבחה" בעניינה אכן הוצאו, וכי הקרקע בבר אילן כמו גם מניות אשמורת אכן זכו להשבחה על ידה, ולפיכך אין ספק ש"הוצאות ההשבחה" (ההוצאות אשר תרמו לעליית ערך המקרקעין, להשבחתם, להבשלתם וכדומה) נכנסות לגדר סעיף 39(1) לחוק. למרות עמדה חד משמעית זו לא נקטה המערערת בהליך הערר הקבוע בחוק, כדי לשנות את החלטת המנהל להתיר בניכוי רק חלק מהתשלום ששילמה לאשטרום בקשר עם עסקת אשמורת (במקום זאת התקשרה עם רשויות מיסוי מקרקעין בהסכמי פשרה). נוסף על כך בחרה המערערת שלא לדווח לרשויות מיסוי מקרקעין על התשלומים ששילמה לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן.

בהתנהלות זו מנעה המערערת אפשרות להתיר בניכוי את התשלומים ששילמה לאשטרום מהשבח שנצמח לה בעסקאות אשמורת ובר אילן, על פי הוראות סעיף 39 לחוק. בחינה כזו לא ניתן לבצע במסגרת הליך זה, משוויתרה המערערת על הליכי השומה והערר לפי החוק, ונוכח המסקנה שלפיה לא ניתן לראות בתשלומים ששולמו לאשטרום בקשר עם עסקאות אשמורת ובר אילן - הוצאה הניתנת לניכוי לפי הוראות סעיף 17 לפקודה.

תוצאה

הערעור נדחה.

בבית המשפט המחוזי בתל אביב

לפני כב' השופט מגן אלטוביה

ניתן ב-6.2.2012

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: