דחיית ערעור בקשר לאי התרת הוצאות דמי ניהול בגין עסקאות מקרקעין
תקציר עמ 1209/07 אשטרום מרכזי מסחר ומלונאות בע"מ נ' פקיד שומה תל אביב 1
תקציר עמ 1209/07
אשטרום מרכזי מסחר ומלונאות בע"מ
נ' פקיד שומה תל אביב 1
בית המשפט בתל אביב דחה ערעור בנוגע לסירובו של המשיב שלא להתיר ניכוי הוצאות, דמי ייעוץ ודמי ניהול אשר לטענת המערערת הוצאו בקשר עם שתי עסקאות מקרקעין. בית המשפט פסק כי הסכומים אשר לטענת המערערת שולמו כדמי ניהול לא הוכחו על ידה, ובכל מקרה נראה כי סכומים אלה שולמו בעבור השבחת המקרקעין ולא כהוצאה שוטפת לפי סעיף 17 רישה לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה").
עוד נפסק כי אין למצוא בהסדר הפשרה שהושג עם שלטונות מיסוי מקרקעין אשר לפיו הותרו בניכוי רק חלק מההוצאות שנתבעו על ידי המערערת, כמאפשר לתבוע את יתרת ההוצאות שלא הותרו כהוצאות פירותיות.
השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים
בערעור דנן תוקפת המערערת את החלטת המשיב שלא להתיר ניכוי הוצאות, דמי ייעוץ ודמי ניהול אשר הוציאה לטענתה בקשר עם שתי עסקאות מקרקעין, כמפורט להלן.
בשנת 2003 מכרה המערערת את החזקותיה (50%) באשמורת תיכונה בע"מ, איגוד מקרקעין (להלן: "עסקת אשמורת"). בדיווח לרשויות מיסוי מקרקעין דרשה המערערת להכיר בהוצאה בסך 4,000,000 ש"ח, שלטענתה שילמה לאשטרום נכסים בע"מ המחזיקה ב-99% ממניותיה (להלן: "אשטרום") - כדמי ניהול. ביום 29.5.2005 נכרת הסכם פשרה בין המערערת לבין מנהל מיסוי מקרקעין, שלפיו הוכר לניכוי סך של 1,800,000 ש"ח בלבד. סמוך לאחר מכן הגישה המערערת דוח התאמה לשנת המס 2003, ובו כללה ניכוי נוסף בסך של 2,200,000 ש"ח במישור הפירותי.
בשנת 2004 מכרה המערערת את חלקה במגרש בבר אילן (להלן: "עסקת בר אילן"). בדוח התאמה לשנת המס 2004 דרשה המערערת להכיר בניכוי סכום של 5,000,000 ש"ח וסכום נוסף בסך 1,100,000 ש"ח, שלטענתה שולמו לאשטרום כדמי ייעוץ וניהול בקשר עם עסקת בר אילן.
לטענת המשיב, התשלומים בסך 5,000,000 ש"ח ו-1,100,000 ש"ח מתייחסים למכר זכויות במקרקעין, ועל כן היה על המערערת לדרוש להכיר בתשלומים אלה כהוצאה במסגרת הדיווח לרשויות מיסוי מקרקעין. באשר לתשלום בסך 2,200,000 ש"ח - משהסכימה המערערת להפחית את סכום הניכוי בשומת מס שבח לסך של 1,800,000 ש"ח, אין למתוח את הליכי השומה, ההשגה והערעור שבחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק") לדוח ההתאמה למס לשנת 2004. לטענתו, סכומים אלו הוצאו שלא לייצור הכנסתה של המערערת כנדרש בסעיף 17 רישה לפקודה.
מנגד טוענת המערערת כי בהיעדר עובדים משלה ולצורך קידום המיזמים שבהם עסקה וייצור הכנסה מפיתוח, מבנייה, מהשכרה וממכירה של נכסי מקרקעין, רכשה המערערת מאשטרום שירותי ייזום, תיווך ושיווק. לפיכך, יש לראות בתשלומים ששילמה לאשטרום בגין שירותים אלה הוצאה עסקית פירותית, הקשורה במישרין עם עסקה של המערערת והמותרת בניכוי לפי הוראות סעיף 17 לפקודה.
עוד נטען כי במהלך הדיונים מול רשויות מס שבח נקבע כי הסכום בסך 2.2 מיליון ש"ח הוא הוצאה בעבור הפעילות השוטפת של אשטרום לטובת אשמורת, ובשל כך מותר בניכוי לפי הפקודה, וכי קביעה זו מחייבת את המשיב. לפיכך החלטת המשיב שלא להתיר את ניכוי התשלומים מכוח הפקודה היא בבחינת טיפול בלתי הוגן, שתוצאתו - אי ניכוי הוצאות ותשלום מס שאינו מס אמת.
דיון
התשלומים בקשר עם עסקת בר אילן - לא נמצא כל פירוט באשר לשירותים שלכאורה העניקה אשטרום למערערת, אשר בגינם חויבה המערערת בחמשה מיליון ש"ח. גם בתצהירו של רו"ח דולה מטעם המערערת לא נמצאו פרטים אודות היקף השירותים, שלכאורה העניקה אשטרום למערערת בקשר עם המגרש בבר אילן. המסמך שהגישה המערערת בקשר עם ההוצאות שהוציאה בעסקת בר אילן לא נתמך בתצהיר, ולא הוצגו חשבוניות לאימותו. מכל מקום, ככל שיש במסמך זה כדי ללמד על הוצאות שהיו למערערת או לאשטרום בקשר עם המגרש בבר אילן, נראה כי לכאורה מדובר בהוצאות תכנון ומדידה שנועדו לקידום התב"ע (תוכנית בניין עיר) - הוצאות אשר אינן בגדר פעולות עסקיות שוטפות של המערערת, אלא פעולות להשבחת המקרקעין.
בהתחשב בכל אלה, נראה כי התשלומים ששילמה המערערת לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן - קשורים לכל היותר לשירותים שהעניקה אשטרום למערערת בקשר עם רכישת המגרש בבר אילן ומכירתו, ולא עם ביצוע המיזם העסקי שתוכנן על מגרש בר אילן ולא יצא אל הפועל. לפיכך נדחתה טענת המערערת, שלפיה התשלומים אשר שילמה לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן היו קשורים במישרין עם עסקה של המערערת.
התשלום בקשר עם עסקת אשמורת - לטענת המערערת, במסגרת הסדר פשרה עם שלטונות מיסוי מקרקעין הוכר רק חלק מההוצאה ששימשה להכנת הסכם המכירה, ולצורך כך נקבע סכום שרירותי של 1.8 מיליון ש"ח. זאת מכיוון שבמסגרת הסכם הניהול צוין כי דמי הניהול משולמים בין היתר בעבור הפעילות השוטפת של אשטרום לטובת אשמורת - לפיכך לטענת המערערת, אף על פי ששלטונות מיסוי מקרקעין אינם מתכחשים להסכם ולסכום שחושב בהתאם לו, הם מוכנים להכיר רק בחלק מההוצאה ששימשה להכנת הסכם המכירה, ואילו את שאר הסכום עליה לתבוע בדוח המס כהוצאה פירותית - כך לטענתה נאמר לה על ידי נציגת המשיב. בשל כך תבעה החברה בדוחותיה את ההפרש בסך 2.2 מיליון ש"ח, כאמור לעיל.
רו"ח דולה מטעם המערערת לא צירף לתצהירו את הסכמי הפשרה שנכרתו בין המערערת לבין רשויות מיסוי מקרקעין. הסכמי הפשרה צורפו לתצהירו של עו"ד עיקאב זחאלקה, המצהיר מטעם המשיב. בהסכמים האמורים לא נמצאה תמיכה לגרסת רו"ח דולה באשר לדברים שנאמרו על ידי נציגת המשיב. מכל מקום, אין באמור לעיל קביעה של נציגת המשיב כי יתרת התשלום שלא הותרה לניכוי מותרת בניכוי לפי הפקודה, ואין באמירה המיוחסת לנציגת המשיב כדי לחייב את המשיב להתיר בניכוי תשלום ששילמה המערערת לאשטרום בקשר עם עסקת אשמורת.
לטענת המערערת אין ספק ש"הוצאות ההשבחה" בעניינה אכן הוצאו, וכי הקרקע בבר אילן כמו גם מניות אשמורת אכן זכו להשבחה על ידה, ולפיכך אין ספק ש"הוצאות ההשבחה" (ההוצאות אשר תרמו לעליית ערך המקרקעין, להשבחתם, להבשלתם וכדומה) נכנסות לגדר סעיף 39(1) לחוק. למרות עמדה חד משמעית זו לא נקטה המערערת בהליך הערר הקבוע בחוק, כדי לשנות את החלטת המנהל להתיר בניכוי רק חלק מהתשלום ששילמה לאשטרום בקשר עם עסקת אשמורת (במקום זאת התקשרה עם רשויות מיסוי מקרקעין בהסכמי פשרה). נוסף על כך בחרה המערערת שלא לדווח לרשויות מיסוי מקרקעין על התשלומים ששילמה לאשטרום בקשר עם עסקת בר אילן.
בהתנהלות זו מנעה המערערת אפשרות להתיר בניכוי את התשלומים ששילמה לאשטרום מהשבח שנצמח לה בעסקאות אשמורת ובר אילן, על פי הוראות סעיף 39 לחוק. בחינה כזו לא ניתן לבצע במסגרת הליך זה, משוויתרה המערערת על הליכי השומה והערר לפי החוק, ונוכח המסקנה שלפיה לא ניתן לראות בתשלומים ששולמו לאשטרום בקשר עם עסקאות אשמורת ובר אילן - הוצאה הניתנת לניכוי לפי הוראות סעיף 17 לפקודה.
תוצאה
הערעור נדחה.
בבית המשפט המחוזי בתל אביב
לפני כב' השופט מגן אלטוביה
ניתן ב-6.2.2012


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.