נקודות זיכוי בגין ילדים
במאמר קצר זה ננסה לסקור האם נקודות זיכוי בגין ילדים צריכות להינתן, במקרה של זוגות נשואים, רק לאמא. המחשבה המועלית כאן היא לשינוי חקיקה בנושא נקודות זיכוי בגין ילדים, וזאת כדי ליצור עידוד אמיתי בתא המשפחתי, שבמסגרתו אם המשפחה תצא לעבוד.
חקיקה
סעיף 40 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), מעניק זיכוי כדלהלן:
"40(ב)(1) בחישוב המס של יחיד תושב ישראל שהוא הורה במשפחה חד-הורית, שהיו לו ילדים..."
לשון הסעיף קובעת - רק במקרה של הורה במשפחה חד-הורית. הסעיף אינו מגביל הענקת נקודות זיכוי לאם, ואף האב יכול לקבלן בגין ילדים, אם הילדים אצלו וכלכלתם עליו. האב אפילו יכול לקבל נקודת זיכוי נוספת בשל היותו הורה במשפחה חד-הורית.
סעיף 66 לפקודה קובע מהן נקודות הזיכוי שלהן זכאי נישום בעריכת חישוב נפרד:
"66(ג)(3).. האישה תהא זכאית..., ובנוסף וכנגד המס החל על הכנסתה מיגיעה אישית - לנקודות זיכוי בגין ילדיה כדלהלן: ..."
משמע, בחישוב נפרד רק האם זכאית לנקודות זיכוי בגין ילדיה (ובהערת אגב נדגיש כי בזוגות נשואים תקבל האם נקודות זיכוי בגין ילדים, והזיכוי יינתן רק מול הכנסה מיגיעה אישית).
האם זכאית לנקודות זיכוי בגין ילדיה מכוח סעיף 66 לפקודה החל בשנת 1975, עקב תיקון 22 לפקודה.
כעת ננסה לבחון האם יש מקום לטענה שהתא המשפחתי בכללותו אמור ליהנות מנקודות זיכוי בגין ילדים, בהנחה שבני הזוג נשואים.
היסטוריית החקיקה
עד תיקון 22 לפקודה, בעקבות ועדת בן שחר, סעיף 40 לפקודה איפשר ניכוי בסכום מסוים מהכנסת ההורה. מטרתו של תיקון 22 היא לעודד נשים נשואות לצאת לעבודה. טיעון זה הועלה גם בע"א 4243/08 פקיד שומה גוש דן נ' ורד פרי, על ידי בא כוח המדינה. לטענתו, אם המטרה בהענקת הזיכוי היא לעודד נשים נשואות לצאת לעבודה, היו צריכים למצוא פתרון שיעזור לתא המשפחתי כדי שהאישה הנשואה תוכל לצאת לעבוד.
פתרון כאמור יכול להתבצע על ידי העברת עודפי נקודות הזיכוי בגין ילדים לזיכוי מחבות המס של הבעל במגבלת קיזוז מול הכנסה מיגיעה אישית.
נכון להיום, כפי שפורסם בעיתונים, 70%-60% מהנשים אינן מגיעות לחבות המס, ומשכך הוא - אין עידוד בזיכוי מהמס של הנשים בגין הילדים.
הדבר מבוצע בפועל במקרה שבו ההורים גרושים והילדים גדלים אצל האב, שהרי אז האב מקבל נקודות זיכוי בגין ילדיו אפילו אם נישא בשנית.
יישום בפועל
היישום בפועל יכול להיות פשוט. המעביד לא יוכל להעניק לבעל נקודות זיכוי בגין ילדיו. הזיכוי יינתן רק אם שני בני הזוג עובדים, ורק אם יוגש דוח אישי. בטבלה של הזיכויים בדוח האישי (טופס 1301) יש לציין סכום לזיכוי לאישה וסכום לזיכוי לבעל בגין הילדים. תחילה האישה תזוכה מהמס בגין ילדיה. אם יישאר סכום לזיכוי בגין הילדים שהאישה לא ניצלה, אזי יעבירו את הזיכוי הנותר לבעל.
על המייצג או מגיש הדוח לוודא שהזיכוי שיינתן להורים בגין הילדים לא עולה על הכפלת נקודות הזיכוי בגין הילדים בסכום הזיכוי בגין כל נקודת זיכוי.
הכותב: עורך ירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המיסים בחברת חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ


המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.