האינפלציה חוגגת: "בנק ישראל במלכודת - זה הזמן למנהיגות"

אומר היום שלמה מעוז. שי שרון מאלומות גורן ורונן מנחם מבנק מזרחי-טפחות מדברים על השלכות המדד הגבוה והצעדים בהם ינקוט פישר
אריאל אטיאס |

האינפלציה בישראל רשמית משתוללת, נמצאת הרחק מטווח היעד של בנק ישראל, ועומדת כעת על 4.7% במונחים שנתיים בהמשך לעלייה של 1.5% בחודש אפריל, עלייה שהשאירה את הכלכלנים הרחק מאחור. "זה הזמן למנהיגות", אומר היום שלמה מעוז הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "צריך להבין שראינו כאן גם אינפלציה מיובאת וגם אינפלציה מקומית כאשר עיקר ההפתעה מגיעה מסעיף הדיור".

העלייה שנרשמה במדד שירותי דיור בבעלות הדיירים בחודש אפריל 2008, בהשוואה לחודש מרס 2008, מבטאת את השינויים במחירי שכר דירה שנקבעו בחוזים שנחתמו בחודשים מרס 2008 – אפריל 2008, לעומת חוזים שנחתמו בחודשים פברואר 2008 - מרס 2008. מדד מחירי אחזקת הדירה עלה ב-0.7 אחוז בחודש אפריל, לאחר שחלה התייקרו חדה בנפט וסולר לחימום הדירה (ב-3.6 אחוזים), הוצאות זגגות (ב-2.0 אחוזים), הוצאות אינסטלציה ועוד.

"סעיף הדיור התחזק ב-3.1% במונחים דולרים, זאת למרות ייסוף של 3.5% באפריל. הסעיף השני החזק היה מחירי הטיסות והבראה - הבראה ונופש בארץ ובחו"ל עלתה ב-10.6%", אומר מעוז.

"בנק ישראל במלכודת, כי אם יעלה את הריבית בשיעור חד מידי יהיה לו יסוף של השקל שיגרור פגיעה בייצוא ובייצור, אך אם לא יעלה הוא יתמודד עם אינפלציה גבוהה מידי". אומר מעוז ומציין, כי הוא מאמין שפישר יעלה תחילה את הריבית ברבע אחוז ואולי אף יעשה זאת עוד החודש. בהחלטה הבאה, לאחר מכן, הוא צופה העלאה נוספת של חצי אחוז.

למרות זאת, אומר מעוז, כי "אם לא יהיו הפתעות גדולות מידי אני מאמין שנראה את האינפלציה חורגת מטווח היעד של בנק ישראל ועומדת על כ-4.5% בסוף השנה". מעוז צופה מדדים גבוהים גם במאי ויוני.

רונן מנחם: התוכנית של פישר בבעיה

"בנק ישראל לא יוכל להמשיך להחזיק ריבית נמוכה, אף כי הוא מאוד מעוניין לעשות זאת, שכן הוא חושש מכניסה של המשק להאטה בעקבות חו"ל", כך אומר היום רונן מנחם, מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי טפחות. "בנק ישראל צריך לקוות כעת, כי במחצית השנייה של השנה ישובו המדדים להיות נמוכים, כך ששיעור האינפלציה יחזור לתחום היעד, אך עד אז יצטרך להעלות את הריבית".

"מתברר כי לחצי המחירים בתוך המשק ומחוץ לו גוברים על השפעת התחזקות השקל. המדד ללא דיור וללא ירקות ופירות, המנכה את הסעיפים התנודתיים יותר במדד, עלה אף הוא בשיעור גבוה של 1.4% ובכך סיפק ראייה לכך שבזירה המקומית – לחצי המחירים הבסיסיים בהחלט מורגשים", אומר מנחם.

מנחם מעריך שבשלושת החודשים הקרובים יעלה המדד, במצטבר, לפחות ב-1%, או 4% בקצב שנתי. במחצית השנייה של השנה יפחת שיעור השינוי ל-2.5% בערך, בקצב שנתי. "בנק ישראל יצטרך לשקול האם הנתונים על מצב המשק חלשים דיים כדי להמשיך להחזיק ריבית נמוכה, תחת סביבת המחירים המאתגרת הניצבת מולו". מנחם מעריך, כי בנק ישראל שאף "לצלוח בשלום" את שלושת החודשים הקרובים, שכן בהמשך השנה ובתחילת 2009 הלחצים להעלאת ריבית עשויים לרדת משמעותית, אך כעת המדד הגבוה לא יאפשר לו לעשות כן.

גם הנתונים האחרונים, בדבר הנסיגה החריפה במדד מנהלי הרכש ובמדד אמון הציבור, יתקשו לסייע לו להצדיק מידה מסוימת של "הבלגה" מוניטארית על המדד הגבוה של אפריל ולהמתין למחצית השנייה של השנה, מסכם מנחם.

שי שרון: "צריך להבין שהאינפלציה כבר כאן ויש לשנות את צורת החשיבה"

"זוהי בשורה רעה למשק הישראלי ולשוק ההון. למרות הציפיות לעלייה בשיעור של 0.9%-1%, אנו נתקלים בעלייה עוצמתית וחריגה, מה שיחייב את הנגיד לעלות את הריבית בחודש הקרוב", אומר היום שי שרון, מנכ"ל אלומות גורן.

"אין ספק שנראה היחלשות של הדולר לרמה של 3.3 שקל כתוצאה מהציפיות להעלאת הריבית בארץ. האפיקים השקליים יחתכו לאורך כל העקום, כאשר השקליים הארוכים יפגעו בצורה הקשה ביותר", הוסיף שרון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?