טופספין תבדוק את הטכנולוגיה שלה מול סרטן הערמונית

הניסוי שתערוך החברה בטכנולוגיית ה-MRI שלה כולל הדמיה של בלוטות ערמונית שנכרתו מחולים בסרטן הערמונית. בנוסף לביצוע הניסוי החלה החברה גם בתכנון ראשוני של מוצר יעודי בהתבסס על טכנולוגית ה-MRI
חזי שטרנליכט |

טופספין מוסרת הבוקר (ג') כי החלה בניסוי לבחינת הרחבת השימוש בטכנולוגית ה- MRI שפיתחה להדמית גידולים סרטניים בערמונית. הניסוי כולל הדמיה של בלוטות ערמונית שנכרתו מחולים בסרטן הערמונית, והוא מבוצע בשיתוף עם המחלקה האורולוגית של המרכז הרפואי רבין.

בנוסף לביצוע הניסוי החלה החברה גם בתכנון ראשוני של מוצר יעודי בהתבסס על טכנולוגית ה-MRI שפיתחה להדמית הערמונית ובכוונתה לבחון אפשרות לשיתוף פעולה עם חברות מובילות בעולם בתחום האורולוגיה לפיתוחו.

סרטן הערמונית הנו הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים. אחד מכל שישה גברים מאובחן כחולה בסרטן הערמונית וכ-600,000 מקרים חדשים של סרטן הערמונית מאובחנים בעולם המערבי מדי שנה. ל-MRI קונבנציונלי יכולות מוכחות בהדמיית סרטן הערמונית, אלא שגודלה ומחירה של מערכת MRI קונבנציונלית אינם מאפשרים לאורולוגים להשתמש בה במרבית המקרים.

הטכנולוגיה של טופספין מאפשרת ביצוע MRI מקומי ללא צורך במערכת חיצונית יקרה ומסורבלת ועל כן עשוייה להביא את יכולות ה-MRI למשרדו של האורולוג. טכנולוגיית ה-MRI של טופספין תוכל באופן פוטנציאלי לאפשר הנחייה מדוייקת של ביופסיה בערמונית, קביעת שלב הגידול (Staging) והנחיית טיפולים מקומיים כגון הקפאה. גודל השוק לאבחון סרטן הערמונית, קביעת השלב שלו והטיפול בו בארה"ב בלבד מוערך ביותר מלמעלה מ- 5 מיליארד דולר בשנה.

מנהל האגף האורולוגי במרכז רפואי רבין- קמפוס בילינסון, פרופ' ג'ק בניאל, מסר: "אבחון סרטן הערמונית לוקה היום בחסר וכתוצאה מכך לא כל החולים מאובחנים מוקדם מספיק וחלקם אינם מקבלים טיפול מיטבי. דרוש לנו אמצעי אבחון מדויק יותר מהקיים בשוק והטכנולוגיה של טופספין עשויה להיות הפיתרון לכך".

מנכ"ל טופספין, ארז גולן, הוסיף: "טופספין מתקדמת בתכניתה האסטרטגית לפיתוח יישומים נוספים של הטכנולוגיה בנוסף ליישום המרכזי לצנתורי לב. בתחום האורולוגיה זיהינו בעיות ללא פיתרון נאות באבחון, קביעת השלב והנחיה טיפול בסרטן הערמונית, ומטרתנו היא להביא מוצר לשוק גדול זה המשווע לפתרון יעיל וכלכלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".