אנרגיה מתחדשת
צילום: מרטין באודין, unsplash

המדינה תמשיך לסבסד חוות רוח בתחום האנרגיה המתחדשת עד יוני 2024 - אבל לא תסבסד יותר מתקני ביו-גז

רשות החשמל מאריכה את הסכמת המדינה לקנות חשמל מחוות רוח במחיר גבוה. במקביל היא לא תאריך את ההטבה למתקני ביו-גז; כרגע אין לכך השפעה על אנלייט ואנרג'יקס אבל בשוק מסבירים שזה עשוי להשפיע לטובה על האפשרות לקדם פרויקטים עתידיים
נתנאל אריאל | (3)

חברות האנרגיה המתחדשות הפועלות בשוק יוכלו להמשיך למכור למדינה חשמל ביוקר, כך החליטה רשות החשמל, זאת מכיוון שהמדינה טרם הגיעה למכסה הרצויה מבחינתה בתחום וכי החברות עדיין צריכות סבסוד כדי שבעתיד יוכלו להגיע לרווחיות. מדובר על הארכת התעריף הגבוה שאותו תשלם המדינה לחוות רוח בהספק העולה על 50 קילוואט שעה המחוברות לרשת החלוקה וההולכה.

על פי הרשות, החברות שיחתמו על חוזים מול המדינה בשנים הבאות יקבלו "מקדם הפחתה" (כלומר מחיר גבוה יותר ממחיר השוק) תמורת החשמל. התעריף ישתנה בהתאם למועד החתימה על החוזה מול המדינה. תשלום המחיר הגבוה ע"י המדינה היה אמור להסתיים ההסכם היה אמור להסתיים וברשות החשמל החליטו להאריך אותו כדי לאפשר לחברות 

במקביל החליטה הרשות לסיים את הסבסוד לחברות בתחום הביו-גז, כיוון שהתמלאה המכסה שקבעה הממשלה לטכנולוגיה זו, וחברות בתחום יקבלו מעתה תשלום במחיר השוק בלבד - שהוא נמוך יותר. ביו-גז הוא גז לחשמל מזבל של פרות. מדובר על פירוק ביולוגי של חומרים אורגניים בתנאים אנאירוביים, וניתן להשתמש בו כדי כדלק או הסקה. מאחר שה'מבצע' עבור החברות הללו הסתיים הן יוכלו למכור את החשמל לרשת החשמל במחיר השוק או למכור אותו לצרכנים פרטיים.

ברשות אומרים כי בשל העלויות הגבוהות של ייצור החשמל גם בטכנולוגיה הזו, הם יבקשו ממשרדי האנרגיה, האוצר, החקלאות והגנת הסביבה פתרון חדש לסבסוד החברות בתחום. 

מה ההשפעה של ההחלטה?

נכון לעכשיו, חברות האנרגיה המתחדשות כמו אנלייט אנרגיה אנלייט אנרגיה 0% ואנרג'יקס אנרג'יקס 0% לא יושפעו מכך. אין לכך השפעה על חוזים קיימים של החברות בתחום, אבל השאלה היא מה יהיה בהמשך. החברות בעצם מקבלות סבסוד לשנה וחצי נוספות לחוזים שייחתמו במהלך התקופה הזו, כלומר על פוטנציאל הקמת פרויקטים נוספים בתחום אנרגיית הרוח (זה לא ישפיע למשל על פרויקט אר"ן).

לדברי רשות החשמל, "הארכת האסדרה במתווה המוצע תקל את המימון של מתקני הרוח במהלך השנה וחצי הקרובות ותאפשר בעתיד את שילובם של המתקנים באסדרת השוק". עוד צופים ברשות כי הארכת ההסכם יוביל להגדלה של ההספק המותקן מחוות רוח ב-100 מגה-וואט בשנה הקרובה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אדגר דוידס 04/12/2022 10:51
    הגב לתגובה זו
    זו קדמה אמיתית!
  • 2.
    הון שלטון מאפשר את הפשע הזה נגד הסביבה. מנוולים. (ל"ת)
    ישראל 02/12/2022 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גולן 01/12/2022 21:46
    הגב לתגובה זו
    טורבינות רוח=אנרגיה אדומה. פוגעות בבריאות התושבים ובעופות הדורסים
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.

דוראד
צילום: צילום מסך אתר החברה

אדלטק נסוגה מהתביעה נגד דוראד הדרך להרחבת התחנה נפתחה

שינוי תקנון החברה ניטרל את עילת התביעה; השותפים האחרים יוכלו לקדם את פרויקט דוראד 2



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה דוראד

המאבק המשפטי סביב הרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון הגיע לנקודת הכרעה - אדלקום, זרוע האנרגיה של קבוצת אדלטק, הודיעה לבית המשפט על מחיקת התביעה שהגישה נגד דוראד והשותפות בה, לאחר שהתברר כי שינוי תקנון החברה ניטרל בפועל את עיקר הסעדים שביקשה. מבחינת השותפים האחרים קבוצת אלומיי-לוזון וקצא"א, מדובר בהסרת החסם המרכזי שעמד בדרכו של פרויקט "דוראד 2", הרחבה בהיקף של מאות מגה-ואטים לתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל והשבחת ערך משמעותית בהמשך. 

הסכסוך בין השותפים בדוראד נמשך שנים, אך בשנה האחרונה עלה מדרגה. בלב המחלוקת עמדה פרשנות תקנון החברה והסכם בעלי המניות: האם הרחבת התחנה מחייבת אישור פה אחד של האסיפה הכללית, כפי שטענה אדלטק, או שמספיק רוב בדירקטוריון. אדלטק ניסתה לבלום את קידום הפרויקט באמצעות בתי המשפט, אך במהלך השנה שינו בעלי השליטה את תקנון דוראד, כך שהחלטות מהותיות, ובהן הרחבת תחנת הכוח, אינן מחייבות עוד הסכמה מלאה. מהלך זה הפך את התביעה לצעד הגנתי חסר תוחלת, והוביל לנסיגה של אדלטק מההליך.

מבחינה עסקית, זהו הפסד ברור לאדלטק. החברה מחזיקה ב-18.75% ממניות דוראד, אך מתנגדת להרחבה לא משיקולים הנדסיים או סביבתיים, אלא מסיבות אסטרטגיות. הרגולציה בישראל מגבילה יזמים לנתח של עד כ-20% מכושר ייצור החשמל במשק, והרחבת דוראד "מבזבזת" לאדלטק חלק ניכר מהמכסה הזו,  מבלי להעניק לה שליטה או תשואה עודפת. מבחינתה, השקעה בתחנה שבה היא שותפת מיעוט פוגעת ביכולת שלה לקדם תחנות כוח אחרות, שבהן הייתה יכולה ליהנות מחלק גדול יותר מהערך הכלכלי.ולכן, לא מן הנמנע שנפתחה הדרך לעסקת מכירה. 

אלומיי ולוזון - השבחה עתידית בעקבות דוראד 2

לעומת זאת, עבור אלומיי-לוזון וקצא"א, התמונה הפוכה. השתלטותן על המניות שהוחזקו בעבר בידי זורלו הטורקית יצרה רוב שמאפשר להן להניע את הפרויקט קדימה. מבחינתן, דוראד 2 הוא נכס אסטרטגי: הרחבת תחנה קיימת, עם תשתיות פעילות, חיבור לרשת ולקוחות קיימים, נחשבת מהלך מהיר וזול יותר ביחס להקמת תחנת כוח חדשה מאפס.

רשות החשמל מגבילה את מספר תחנות הכוח החדשות שיכולות להתחבר לרשת עד סוף העשור. המשמעות היא משחק סכום אפס: כל פרויקט שמתקדם ותופס "מקום" ברשת, חוסם פרויקטים אחרים. אם דוראד 2 תגיע לסגירה פיננסית ותבטיח את מקומה, היא תצמצם באופן ניכר את מרחב הפעולה של יזמים מתחרים ותשפיע על מפת הייצור של החשמל בישראל לשנים קדימה.