אקספנג
צילום: טוויטר

אקספנג עם תחזית חזקה לרבעון הבא; המניה קופצת בטרום

יצרנית הרכב החשמלי הסינית צופה למסור בין 102-108 אלף רכבים ברבעון הבא, זינוק של כ-238%-258%; החברה גם צופה הכנסות של בין 17.5-18.7 מיליארד יואן, האנליסטים ציפו ל-16.85 מיליארד יואן

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אקספנג רכב חשמלי

יצרנית הרכב החשמלי הסינית אקספנג Xpeng Motors -0.8%  הפתיעה את השוק עם תחזית חזקה לרבעון השני של השנה. החברה צופה הכנסות של 17.5 עד 18.7 מיליארד יואן (כ-2.4 עד 2.6 מיליארד דולר), לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-16.85 מיליארד יואן בלבד. גם התחזית לכמות המסירות מרשימה, בין 102 ל-108 אלף רכבים, עלייה שנתית של 238% עד 258%. המשקיעים לא נותרו אדישים והמניה קופצת ב-5% במסחר המוקדם.


החברה גם מציינת כי הביקושים לרכבים חשמליים זולים יותר נמצאים במגמת עלייה, ובזכות כך היא מעריכה שתספק בין 102 ל-108 אלף רכבים ברבעון השני, זינוק של 238% עד 258% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר במספר שיא חדש ששם את XPeng בראש רשימת היצרניות הצעירות המובילות את שוק הרכב החשמלי בסין.


ברבעון הראשון של 2025 מסרה החברה 94,008 רכבים, זינוק של 330.8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. גם שיעור הרווח הגולמי הציג שיפור, ועלה מ-12.9% ל-15.6%, מה שמעיד על התייעלות תפעולית מסוימת. עם זאת, החברה עדיין לא רושמת רווח נקי, בין היתר בשל הוצאות גבוהות על פיתוח טכנולוגיות חדשות והתרחבות גיאוגרפית.


אחת הסיבות המרכזיות לצמיחה היא הדגם החדש MONA M03, רכב סדאן בגודל בינוני שמציע אלטרנטיבה נגישה לדגמים כמו Seagull ו-Dolphin של BYD, כמו גם ל-Model 3 של טסלה. הדגם החדש מציע מחיר תחרותי, תוך שמירה על טכנולוגיה מתקדמת ועיצוב מודרני, מה שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור צרכנים שמחפשים פתרון חשמלי אמין מבלי לשלם את פרמיית המחיר של טסלה. 


במקביל, XPeng גם לא מוותרת על השוק היוקרתי: החברה השיקה לאחרונה את דגם X9, מיני-וואן פרימיום שמחירו מתחיל בכ-49 אלף דולר. מדובר ברכב שמיועד למשפחות אמידות, עם מערכות נהיגה אוטונומית מתקדמות, עיצוב מרווח ויכולות טכנולוגיות שלא מביישות מתחרות מערביות.


אחד היעדים המרכזיים של XPeng לשנת 2025 הוא להתחיל בייצור המוני של רכבים עם נהיגה אוטונומית ברמה 3, טכנולוגיה שמאפשרת לרכב לנהוג את עצמו ברוב המצבים מבלי צורך בהתערבות נהג אנושי. מדובר בקפיצה משמעותית לעומת מערכות רמה 2 שנפוצות כיום בשוק, ו-XPeng שואפת להיות מהראשונות שמביאות את הטכנולוגיה הזו לייצור סדרתי בסין.


לפי הודעת החברה, המערכות יפותחו בעיקר לשוק המקומי, אך לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב היא תנסה לחדור בעזרתן גם לשווקים באירופה ובמזרח התיכון, במיוחד לאור ההתקרבות בין יצרניות סיניות לשווקים זרים נוכח מלחמת המחירים המתפתחת במדינת האם.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


למרות הצמיחה המרשימה של XPeng, השוק הסיני עדיין נשלט בידי שתי שחקניות עיקריות: BYD, שממשיכה להוביל במספר המסירות הודות למגוון רחב של דגמים בטווח מחירים רחב, וטסלה. המהלך האחרון של החברה, השקעת מאמצים במערכות נהיגה אוטונומית מתקדמות ודגמים חדשים בזול וביוקרה, ממקם אותה כמועמדת רצינית להפוך לשחקנית גלובלית משמעותית בשנים הקרובות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולסטויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולס

טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית

הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב

פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק

ציון מסכם 4.2 במדד פולס

יואב פולס |

הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.

רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.

 

טויוטה קורולה קרוס  אדוונצ'ר          
קטגוריה                        קרוסאובר C-Suv
מימדים (מטר)                    אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64
מספר מושבים                חמישה
הנעה                היברידית, קדמית
הספק                140 כ"ס
מיכל דלק                36 ליטר
צריכת דלק                    20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024
מחיר                 180.0 אש"ח / 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח

עיצוב חיצוני ופנימי

הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.

גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.