אקספנג
צילום: טוויטר

אקספנג עם תחזית חזקה לרבעון הבא; המניה קופצת בטרום

יצרנית הרכב החשמלי הסינית צופה למסור בין 102-108 אלף רכבים ברבעון הבא, זינוק של כ-238%-258%; החברה גם צופה הכנסות של בין 17.5-18.7 מיליארד יואן, האנליסטים ציפו ל-16.85 מיליארד יואן

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אקספנג רכב חשמלי

יצרנית הרכב החשמלי הסינית אקספנג Xpeng Motors -7.92%  הפתיעה את השוק עם תחזית חזקה לרבעון השני של השנה. החברה צופה הכנסות של 17.5 עד 18.7 מיליארד יואן (כ-2.4 עד 2.6 מיליארד דולר), לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-16.85 מיליארד יואן בלבד. גם התחזית לכמות המסירות מרשימה, בין 102 ל-108 אלף רכבים, עלייה שנתית של 238% עד 258%. המשקיעים לא נותרו אדישים והמניה קופצת ב-5% במסחר המוקדם.


החברה גם מציינת כי הביקושים לרכבים חשמליים זולים יותר נמצאים במגמת עלייה, ובזכות כך היא מעריכה שתספק בין 102 ל-108 אלף רכבים ברבעון השני, זינוק של 238% עד 258% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר במספר שיא חדש ששם את XPeng בראש רשימת היצרניות הצעירות המובילות את שוק הרכב החשמלי בסין.


ברבעון הראשון של 2025 מסרה החברה 94,008 רכבים, זינוק של 330.8% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. גם שיעור הרווח הגולמי הציג שיפור, ועלה מ-12.9% ל-15.6%, מה שמעיד על התייעלות תפעולית מסוימת. עם זאת, החברה עדיין לא רושמת רווח נקי, בין היתר בשל הוצאות גבוהות על פיתוח טכנולוגיות חדשות והתרחבות גיאוגרפית.


אחת הסיבות המרכזיות לצמיחה היא הדגם החדש MONA M03, רכב סדאן בגודל בינוני שמציע אלטרנטיבה נגישה לדגמים כמו Seagull ו-Dolphin של BYD, כמו גם ל-Model 3 של טסלה. הדגם החדש מציע מחיר תחרותי, תוך שמירה על טכנולוגיה מתקדמת ועיצוב מודרני, מה שהופך אותו לאטרקטיבי במיוחד עבור צרכנים שמחפשים פתרון חשמלי אמין מבלי לשלם את פרמיית המחיר של טסלה. 


במקביל, XPeng גם לא מוותרת על השוק היוקרתי: החברה השיקה לאחרונה את דגם X9, מיני-וואן פרימיום שמחירו מתחיל בכ-49 אלף דולר. מדובר ברכב שמיועד למשפחות אמידות, עם מערכות נהיגה אוטונומית מתקדמות, עיצוב מרווח ויכולות טכנולוגיות שלא מביישות מתחרות מערביות.


אחד היעדים המרכזיים של XPeng לשנת 2025 הוא להתחיל בייצור המוני של רכבים עם נהיגה אוטונומית ברמה 3, טכנולוגיה שמאפשרת לרכב לנהוג את עצמו ברוב המצבים מבלי צורך בהתערבות נהג אנושי. מדובר בקפיצה משמעותית לעומת מערכות רמה 2 שנפוצות כיום בשוק, ו-XPeng שואפת להיות מהראשונות שמביאות את הטכנולוגיה הזו לייצור סדרתי בסין.


לפי הודעת החברה, המערכות יפותחו בעיקר לשוק המקומי, אך לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב היא תנסה לחדור בעזרתן גם לשווקים באירופה ובמזרח התיכון, במיוחד לאור ההתקרבות בין יצרניות סיניות לשווקים זרים נוכח מלחמת המחירים המתפתחת במדינת האם.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


למרות הצמיחה המרשימה של XPeng, השוק הסיני עדיין נשלט בידי שתי שחקניות עיקריות: BYD, שממשיכה להוביל במספר המסירות הודות למגוון רחב של דגמים בטווח מחירים רחב, וטסלה. המהלך האחרון של החברה, השקעת מאמצים במערכות נהיגה אוטונומית מתקדמות ודגמים חדשים בזול וביוקרה, ממקם אותה כמועמדת רצינית להפוך לשחקנית גלובלית משמעותית בשנים הקרובות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו). 

ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה