ראיון

"ביתילי, אורבן ו-ID יצורפו למועדון שלנו; מכירות האונליין יגדלו"

רגע אחרי עסקת מאה מיליון השקלים לרכישת רשתות הריהוט ע"י מולטי ריטייל בעלת אייס, המנכ"ל איציק אוזנה מספר לביזפורטל על הסינרגיה עם מערך הלוגיסטיקה והגישה לצרכן. לפי גורמים בשוק מדובר בתוספת מיידית לשורה התחתונה של הרוכשת, שתוך שנה-שנתיים תגדל ב-25% רק מהפעילות הנרכשת
איתי פת-יה | (1)

"האג'נדה שלנו בסופו של יום היא שכל עוד אנשים גרים בבתים יש לשוק הריהוט ועיצוב הבית פוטנציאל, בטח עם קצב הבנייה המטורף בישראל וכשהמדינה ניצבת לקראת אכלוסי דירות חדשות בהיקפים רחבים, ולבטח אנחנו חושבים ש מולטי ריטייל 0.82% הולכת להיות חלק משמעותי מזה – לשם כיוונו כל הזמן": חברת האחזקות שבבעלותה נמצאים כבר אייס ואוטו דיפו, קונה עכשיו את ביתילי, אי.די דיזיין ואורבן מידי משפחת איתני במאה מיליון שקל, ובראיון לביזפורטל מספר איציק אוזנה מנכ"ל הרוכשת על הפוטנציאל.

אוזנה אולי לא מחדש, אבל זה גם אומר שהדברים שלו נכונים וידועים: בלי קשר למה שמכונה מצוקת הדיור, ובין שמדובר בבעלות על נכס ובין על מגורים בשכירות, וללא תלות באם הביקושים מרוכזים במרכז או בפריפריה – אדם שנכנס לדירה זקוק לריהוט. מי מבטיח שהחלק של רכישות מיד שניה או מסירות בחינם לא יגרע מהפוטנציאל הזה? אף אחד, אבל מולטי ריטייל מבחינתם מנסים לכסות עצמם מכל הכיוונים דרך הרכישה ולפנות לכל מיני סוגי לקוחות.

כבר בפתח הראיון אוזנה מבהיר שישמרו על שלוש המותגים עצמאיים, ולא יאחדו אותם תחת שם אחד, שהסינרגיה לא תהיה בין ביתילי, אי.די דייזיין ואורבן הנרכשות – אלא עם הפעילות הקיימת אצל הרוכשת, כלומר אחסנה, יבוא, הובלה, שיווק ועוד. עד כמה באמת יש בידול וכל מותג חזק דיו? אוזנה משיב:

"כל אחד מהמותגים מוכר בקרב הצרכן הישראלי. הבידול הוא כזה שאורבן פונה לפלח שוק ספציפי תחת הגישה של 'דיזיין פור לס' (כלומר תמחור נמוך – א.פ) שרלוונטי ליותר צעירים, שוכרי דירות, זה מותג יותר עממי. ביתילי פונה לשוק האמצע, ואי.די דיזיין פונה לעיצוב היותר גבוה, שיפוץ או כניסה לבית שמצריכים ליווי של אדריכל – והרבה מהם עובדים לצד הרשת".

שוק העיצוב חווה פריחה בתקופת הקורונה, ובכל זאת מדובר בחברה פרטית שהמספרים שלה לא מוכרים – האם זו הייתה עסקת דיסטרס של המוכרים שהיו זקוקים למזומן?

"לא. אנחנו עובדים על העסקה הזו לא מעט זמן, און-אוף בעצימות כזו או אחרת. גם בלי ה'בוסט' הזה שאתה מתאר דיברנו על אותו המחיר מתחילת המגעים ועד לסופם. אנחנו מרגישים פנטסטי עם העסקה הזו, ולגבי השאלה למה מוכרים לנו – כל אחד וסיבותיו. משפחת איתני בנו עסק עם מותגים נפלאים ועשו עבודה פנטסטית. אני מניח שהם הגיעו לנקודה שבה הם רוצים לעשות דברים אחרים. נבהיר שהם עדיין איתנו בכל העצימות. הם בנו עסק לפני יותר מ-30 שנה וחשוב להם כמו לנו שהרשתות יצליחו גם תחת הבעלות שלנו".

איך בעצם תיראה הסינרגיה? מועדון לקוחות, גיפט קארדים מאוחדים וכו' זה דבר שמעניין אתכם?

"ראשית כל המותגים האלה ללא ספק ידחפו את אייס שלנו למעלה, שנית ההנהלה שלנו היום במצב כזה שהיא יכולה לתרום גם מבחינת משאבים ניהוליים להצמחת הפעילות הנרכשת. כבר היום יש לנו מועדון לקוחות שהוא אחד הגדולים בארץ – יותר ממיליון איש, כשהוא כולל רק את אייס ואוטו דיפו. יש לנו ידע בהפעלת אתרי סחר, כשאנחנו סופרים מעל שלושה מיליון כניסות בחודש. תחבר לזה את הפעילות הלוגיסטית שלנו בתור יבואנים גדולים עם יכולות הפצה מתקדמות, שכוללות ארבעה מרכזים לוגיסטיים להם יצטרף אחד נוסף בשכירות של המותגים שקנינו, והמפעל שלהם שיעבור אלינו ויוכל 'לדבר' עם זה הקיים שלנו, ותבין את הסינרגיה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כלומר המפעל שקניתם יוכל לייצר גם לאייס?

"לא. מדובר בייצור ברמות אחרות. אבל הפצה לבתי לקוח ותיאומים של אספקות גם כן יכולים להיעשות דרך כח האדם הקיים שלנו".

ולגבי המרכזים הלוגיסטים? למה כדאי להמשיך לשלם שכירות על זה שמשמש את המותגים החדשים, ולא להשתמש בשטחים הקיימים שלכם? יש בהם מקום פנוי?

"היום אין לנו מקום פנוי, אבל זה בנקודת הזמן הנוכחית ומשום שהצטיידנו במלאים ורצינו להמנע מחוסרים כמו מה שקורה אצל אחרים. מה יהיה בעתיד? מוקדם לומר עדיין".

מנכ"ל מולטי ריטייל איציק אוזנה (צילום: נמרוד גנישר)

"המיזוג לא ידאיג את רשות התחרות"

את שלוש המותגים האמורים קונה מולטי ריטייל מאיקו עיצובים, חברה בת של כרמל אחזקות של אביב ועופר איתני. השניים חתמו על הסכם אי תחרות ואי-שידול עובדים, ספקים ולקוחות לתקופה של ארבע שנים מול מולטי ריטייל.

הרוכשת עצמה נמצאת מאז 2017 בשליטת (64%) קרן קדמה של גלעד הלוי, גלעד שביט ואורי עינן, המכהן כיו"ר מולטי ריטייל. קדמה קנתה 98% מאייס מידי מ אלקטרה צריכה 0.5% ב-145 מיליון שקל. האחרונה קנתה אותה ב-2014 אחרי שנקלעה לקשיים. בתחילת 2021 הנפיקה קדמה את אייס בתל אביב לפי שווי של 400 מיליון שקל. קדמה ביצעה בהנפקה הצעת מכר של 25% מהמניות, והמוסדיים השקיעו 50 מיליון שקל. מאז תחילת המסחר בה המניה עלתה 12%.

בדיווח לבורסה לא פורט האם שלוש המותגים הנקנים צומחים, מי יותר ומי פחות, ומי מהווה את המשקל הגדול יותר מבחינת המחזור. גורמים בשוק מעריכים את ההכנסה של הפעילות הנרכשת כולה בכ-200 מיליון שקל בשנה, וצופים שבשנה-שנתיים הקרובות ניתן יהיה להביא להשבחה שתביא לרווח של מעל ל-10 מיליון שקל. לפיהם, כבר כיום מדובר בפעילות רווחית ברמה כזו או אחרת.

לפי דוחות מולטי ריטייל לרבעון השלישי, קצב ההכנסות השנתי שלה מסתכם בכ-800 מיליון שקל וקצב הרווחים כ-40 מיליון שקל. לפי חישוב זה, המשמעות היא תוספת 25% לשורה העליונה, תוספת מיידית כלשהי לזו התחתונה, שתגיע בטווח הזמן הבינוי לכדי רווח הגבוה לפחות ב-25% מזה המשתקף כיום, וכל זאת על בסיס הסינרגיה עוד קודם להצמחת המותגים הקיימים של מולטי ריטייל.

לביתילי 11 סניפים, לאורבן 17 ול-איי.די דיזיין 4 - 6 סניפים של מותגים אלה מופעלים על ידי זכיינים. איך מסתכלים במולטי ריטייל על מודל הזכיינות, האם ירחיבו אותו או שמא יצמצמו אותו? בשלב זה אוזנה לא ממהר להשיב.

ההשבחה אמורה להיות רק באמצעות הסינרגיה, או שתפתחו לאיזו מהרשתות סניפים חדשים?

"התחלנו להסתכל על פרישת הסניפים ויש מספר מוקדים שכנראה נחשוב באופן חיובי להרחיב אותם – בעיקר בביתילי. עוד לפני פתיחת חנויות חדשים נרצה להעצים את המכירות באפיק המקוון. כיום אצלנו מדובר ב-17% מכלל המכר, וזה דבר שקיים אולי רק ב שופרסל -1.09% ".

מה יגידו ברשות התחרות על העסקה הזו ועד כמה שוק העיצוב לבית הוא ריכוזי?

"זה שוק עצום שמגלגל מיליארדי שקלים בשנה עם מלא שחקנים – איקאה למשל הוא שחקן מפלצתי. הנתח שלנו יגדל אבל לא לרמה שתדאיג מישהו. לא מדובר באותה רמת ריהוט, לאוטו דיפו בכלל אין קשר, וריהוט הוא רק חלק מהפעילות של אייס, שיש לה 15 קטגוריות שונות".

ובכל זאת, אייס היא לא מתחרה בקטגוריה של אורבן, גם אם לא בהיי-אנד של איי.די דיזיין?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד שמבין 05/02/2022 11:42
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שיש הרבה כסף פנוי. הקורונה עשתה טוב לרשתות הקמעונאיות, גם הגדילו מכירות באופן משמעותי וגם נהנו מהטבות מהמדינה של פטור מארנונה והשתתפות בשכר עובדים במליוני שח ואף יותר. עכשיו מבזבזים...
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?