אפקט המוטציה: הבורסה צריכה לאפשר להשקיע ב"מדד הפחד" הישראלי
מדד ה-VIX האמריקני, זינק אתמול בשעות המסחר הראשונות של וול סטריט בכ-25%. המדד, שמכונה מדד הפחד, הביע בצורה נאמנה את התחושות ששררו באותן שעות בניו יורק לנוכח הידיעות על גילוי מוטציה (מדבקת יותר) לנגיף הקורונה. לאחר מכן, ככל שהתקדם המסחר והחלו לזרום ידיעות מרגיעות על יכולת החיסונים לטפל גם במוטציה, מדד הפחד החל במסעו דרומה עד שסגר בירידות של 1.6%.
גם מדד הפחד הישראלי VIX 35 זינק אתמול, אבל בניגוד לאמריקנים, למשקיע המקומי אין אפשרות להשקיע בו. מתחילת השנה, מדד תל אביב 35 ירד 13.4% בעוד המדד זינק ב-86%. בדיקת הנתונים על ידי ביזפורטל מראה שבשנה האחרונה קיים קשר הופכי בין שני המדדים של 1.66%. כלומר ירידה של 1% במדד תל אביב 35 גרמה לעלייה של 1.66% במדד הפחד ועלייה של תל אביב 35 ב-1% תביא לירידה של 1.6% במדד.
ב-2019, כחלק ממאמצים לשכלל את המסחר בבורסה, החלה הבורסה לניירות ערך לפרסם את מדד התנודתיות בשם VTA35. המדד בודק את רמת התנודתיות הגלומה באופציות על מדד ת"א 35 הנסחרות בבורסה.
מדד הפחד מחושב על בסיס מחירי קניה ומכירה של אופציות call ו-put ובודק את התנודתיות של האופציות, שעולה באופן משמעותי כאשר למסחר מתלוות בשורות רעות עם פוטנציאל לירידות בשווקים, כך שרכישתו הוא למעשה פעולת גידור.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- פאניקה: טראמפ מקפיץ את מדד הפחד ב-18%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר התיק בסכנת ירידה או שוויו יורד בפועל המדד יתחיל לעלות ויקזז את התשואה השלילית של תיק ההשקעות. זה עובד גם הפוך, בתקופות רגועות של עליות בשווקים, המדד ירשום ירידה משום שרוב הסוחרים אינם משנים פוזיציות באופציות.
גם ההיסטוריה מראה שהמדד עובד: משבר הקורונה שפרץ בעולם בתחילת 2020 הכניס פרופורציות חדשות לשיאי המדד, כאשר באמצע חודש מרץ נגע מדד הפחד ברמה של 85.47 נקודות. בתקופות רגועות יותר בשוק, המדד נע בין 10 ל-15 נקודות. מדובר באפשרות גידור זולה למשקיע הישראלי באופן משמעותי לעומת האלטרנטיבה שהיא רכישת אופציות בבורסה על המדד, או השקעה במטבעות שלהן יש לעיתים השלכות נלוות על תיק ההשקעות.
כאמור כרגע אין אפשרות מקומית להשקיע במדד הפחד. הכלי היחידי שניתן להשקיע דרכו בטווח הקצר יהיה באמצעות נגזרים. אך נכון להיום הבורסה עדיין לא השיקה נגזרים על המדד. אין גם קרנות סל או קרנות עוקבות על המדד. עד אז, המשקיעים יצטרכו להשקיע במדד הVIX האמריקני.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מהבורסה נמסר בנושא זה כי: "זהו מדד אינדיקטיבי שנותן אינדיקציה על הסיכון בשוק, לשירות המשקיעים. אם נראה בהמשך שיש ביקוש לנגזרים נשיק בהתאם. אנחנו עוד לא שם".
לסיום נזכיר כי מדובר בכלי לגידור והוא אינו מומלץ לאחזקה כהשקעה עיקרית - לא משנה כמה אתם בטוחים בתחזיותיכם. דוגמה טובה להשלכות של השקעה במדד התנודתי יכולה להילקח ממקרה הביש של בית ההשקעות איביאי בתחילת 2018, שהפסיד כ-12.5 מיליון דולר עקב משקיעים שהשקיעו בשורט על מדד הפחד בארה"ב.
לאחר שמדד הפחד עלה, פוזיציות השורט עליו נמחקו בשיעור של 95% והמשקיעים מחקו כמעט את כל השקעתם. המשקיעים נכנסו לחריגת אשראי שבית ההשקעות נאלץ לשלם ולאחר מכן לתבוע את הפערים בבית המשפט.
- 3.זמבלה 23/12/2020 23:21הגב לתגובה זויא!!! איזה פחד!!!!
- 2.Z 23/12/2020 06:43הגב לתגובה זוגם בראהב אי אפשר להשקיע בויקס . אפשר להמר בחוזה עליו אבל בגלל שאי אפשר להשקיע אז אין קשר בין החוזה והויקס גם בקניה ובטח בגלגול...
- 1.פיני 22/12/2020 13:57הגב לתגובה זולפעמים יש לזה יתרונות.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳