רועי דגני מנכל אירודרום
צילום: יחצ

אירודרום: השורה העליונה זינקה בכ-60%

הקורונה עשתה טוב לחברה בתחום הכתב״מים ששואפת לשנע סחורות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים; המכירות זינקו ב-58% ברבעון השלישי; מנכ״ל אירודרום ״אנו מאמינים ומקווים שמגמה זו תימשך ואף תואץ בשנה הקרובה״ 
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה איילון אירודרום

חברת אירודרום קבוצה 0.68% אשר מתמחה בפתרונות ושירותים בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים), פרחה בתקופת הקורונה וזינקה כ-190% מתחילת השנה. החברה פרסמה כי במהלך תשעת החודשים הראשונים לשנת 2020, זינקו המכירות ב-87% ל-10.2 מיליון שקל, לעומת 5.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לצורך השוואה המכירות של כלל שנת 2019 הסתכמו ב-8.65 מיליון שקל בלבד. 

 

ברבעון השלישי, החברה דיווחה על הכנסות בסך 3.94 מיליון שקל, זינוק של כ-58% לעומת 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה לא דיווחה על שיעורי הרווחיות, אך לפי נתוני המחצית הראשונה החברה עברה לרווח תפעולי מתואם. 

רועי דגני מנכ״ל אירודרום לביזפורטל ״החברה פועלת בשוק צומח, כאשר השימושים בכלי טיס בלתי מאוישים בדגש על הסקטור הבטחוני, צומחים לאין שיעור. אנו מצויים בפתחו של עשור בו נחזה בצמיחה מהירה וחדה, בעיקר בשכבת כלי הטיס המיני-טקטיים המשמשים למשימות במעגל הקרוב.״

״החברה זיהתה כבר לפני מספר שנים את הצרכים אצל הגופים הבטחוניים, שרק הולכים ומתעצמים, וזו אחת הסיבות לצמיחה שמציגה החברה, לצד השירותים הנוספים אותם החלה לספק ללקוחותיה״, הוסיף דגני. 

במהלך הרבעון השלישי, דיווחה אירודרום על כניסה לפעילות בתחום האזרחי, לאחר שזכתה במכרז שערכה חברת נתיבי איילון לצורך אספקת פתרונות שינוע טכנולוגיים באמצעות כטב״מים. ההסכם הינו לתקופה של שנתיים עם אופציה להארכה, ומעניק כניסה לתחום האזרחי שלא היה בהישג ידה עד כה, שכן החברה עסקה בתחום הביטחוני בלבד. החברה דיווחה כי היא פועלת מול מספר ספקים ליצירת שיתוף פעולה להקמת רשת הפצה מקומית בישראל לטווחי שינוע ארוכים. 

 

בתחום האזרחי, החברה רואה פוטנציאל צמיחה רב, כאשר יותר גופים ממשלתיים ופרטיים בוחרים לאמץ פתרונות שינוע באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. שינוע שכזה מפחית את הצפיפות תחבורתית בתשתיות התנועה , לצד מהירות ויעילות וכן, הפחתת זיהום אוויר. 

 

על פי הערכות החברה, היקף השוק בו היא פועלת, ביטחוני ואזרחי, מוערך בכ-19.3 מיליארד דולר, וצפוי לזנק לכ-45.8 מיליארד דולר עד שנת 2025. היקף השוק הביטחוני מתוך כלל השוק עומד על 8.84 מיליארד דולר, מתוכם ב-10% מהווים שוק פוטנציאלי לאירודרום. החברה מכוונת להוות לפחות 15% מהשוק הפוטנציאלי שלה בתוך 5 שנים. החברה הינה החברה היחידה בישראל בתחום זה, כאשר ישראל נתפסת כמובילת טכנולוגיות מתקדמות לביטחון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לדברי דגני, ״המגמה על בסיסה צומחת החברה היא המעבר משוק ממוקד פלטפורמה לשוק ממוקד שירות ופתרונות. ככל שגופים בטחוניים ופרא-בטחוניים ימצאו יותר צורך בשימוש בטכנולוגיות אלו, כך ימשיך לצמוח הצורך בשירותים נלווים או שירותי חכירה אותם החברה מספקת.״

״לצד השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים בתחום הבטחוני, החברה צופה וכפי שפרסמה בעבר, כי צפויה בעשור הקרוב צמיחה משמעותית אף בתחום האזרחי, לצרכים מגוונים, כאשר כידוע, החברה פועלת בתחום זה ואף צפויה להגביר את פעילותה.״ אמר דגני.

כיצד אתם רואים את זרזי הצמיחה שלכם? 

״הנורמליזציה עם מדינות ערב עשויה להוות אחד ממנועי הצמיחה של השוק הבטחוני בו פועלת החברה בשנים הקרובות. כמו כן מצבה הפיננסי המצוין של החברה וגיוס ההון שביצענו לאחרונה מחזקים את מבנה ההון. אחד היתרונות של אירודרום הוא המוניטין שהיא הצליחה לצבור. אירודרום נתפסת בחברה מובילה בתחומה בעיני התעשיות הבטחוניות, הן בישראל והן בחו״ל.״

״ראיה לכך, פנייה של לקוחות זרים שפונים לחברה לקבל שירותים, דבר שממחיש את מיצובה של החברה בעולם הביטחוני אף מחוץ לישראל. חשוב להדגיש, כפי שגם בא לידי ביטוי בדוחות שפרסמה החברה למחצית הראשונה של שנת 2020, החברה רווחית מבחינה תפעולית, כאשר ההפסד הנקי נבע כתוצאה מרישומים חשבונאיים לא תזרימיים.״

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מארק 16/11/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו כבר להיות אנשים רעים תשמרו על עולם תעשו הפגנות שיסגרו את כל המפעלים שעושים זיהום וזה יקטן את C02
  • 1.
    דני 16/11/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל מעולה לטווח.
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.