רועי דגני מנכל אירודרום
צילום: יחצ

אירודרום: השורה העליונה זינקה בכ-60%

הקורונה עשתה טוב לחברה בתחום הכתב״מים ששואפת לשנע סחורות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים; המכירות זינקו ב-58% ברבעון השלישי; מנכ״ל אירודרום ״אנו מאמינים ומקווים שמגמה זו תימשך ואף תואץ בשנה הקרובה״ 
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה איילון אירודרום

חברת אירודרום קבוצה -3.75% אשר מתמחה בפתרונות ושירותים בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים), פרחה בתקופת הקורונה וזינקה כ-190% מתחילת השנה. החברה פרסמה כי במהלך תשעת החודשים הראשונים לשנת 2020, זינקו המכירות ב-87% ל-10.2 מיליון שקל, לעומת 5.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לצורך השוואה המכירות של כלל שנת 2019 הסתכמו ב-8.65 מיליון שקל בלבד. 

 

ברבעון השלישי, החברה דיווחה על הכנסות בסך 3.94 מיליון שקל, זינוק של כ-58% לעומת 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה לא דיווחה על שיעורי הרווחיות, אך לפי נתוני המחצית הראשונה החברה עברה לרווח תפעולי מתואם. 

רועי דגני מנכ״ל אירודרום לביזפורטל ״החברה פועלת בשוק צומח, כאשר השימושים בכלי טיס בלתי מאוישים בדגש על הסקטור הבטחוני, צומחים לאין שיעור. אנו מצויים בפתחו של עשור בו נחזה בצמיחה מהירה וחדה, בעיקר בשכבת כלי הטיס המיני-טקטיים המשמשים למשימות במעגל הקרוב.״

״החברה זיהתה כבר לפני מספר שנים את הצרכים אצל הגופים הבטחוניים, שרק הולכים ומתעצמים, וזו אחת הסיבות לצמיחה שמציגה החברה, לצד השירותים הנוספים אותם החלה לספק ללקוחותיה״, הוסיף דגני. 

במהלך הרבעון השלישי, דיווחה אירודרום על כניסה לפעילות בתחום האזרחי, לאחר שזכתה במכרז שערכה חברת נתיבי איילון לצורך אספקת פתרונות שינוע טכנולוגיים באמצעות כטב״מים. ההסכם הינו לתקופה של שנתיים עם אופציה להארכה, ומעניק כניסה לתחום האזרחי שלא היה בהישג ידה עד כה, שכן החברה עסקה בתחום הביטחוני בלבד. החברה דיווחה כי היא פועלת מול מספר ספקים ליצירת שיתוף פעולה להקמת רשת הפצה מקומית בישראל לטווחי שינוע ארוכים. 

 

בתחום האזרחי, החברה רואה פוטנציאל צמיחה רב, כאשר יותר גופים ממשלתיים ופרטיים בוחרים לאמץ פתרונות שינוע באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. שינוע שכזה מפחית את הצפיפות תחבורתית בתשתיות התנועה , לצד מהירות ויעילות וכן, הפחתת זיהום אוויר. 

 

על פי הערכות החברה, היקף השוק בו היא פועלת, ביטחוני ואזרחי, מוערך בכ-19.3 מיליארד דולר, וצפוי לזנק לכ-45.8 מיליארד דולר עד שנת 2025. היקף השוק הביטחוני מתוך כלל השוק עומד על 8.84 מיליארד דולר, מתוכם ב-10% מהווים שוק פוטנציאלי לאירודרום. החברה מכוונת להוות לפחות 15% מהשוק הפוטנציאלי שלה בתוך 5 שנים. החברה הינה החברה היחידה בישראל בתחום זה, כאשר ישראל נתפסת כמובילת טכנולוגיות מתקדמות לביטחון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לדברי דגני, ״המגמה על בסיסה צומחת החברה היא המעבר משוק ממוקד פלטפורמה לשוק ממוקד שירות ופתרונות. ככל שגופים בטחוניים ופרא-בטחוניים ימצאו יותר צורך בשימוש בטכנולוגיות אלו, כך ימשיך לצמוח הצורך בשירותים נלווים או שירותי חכירה אותם החברה מספקת.״

״לצד השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים בתחום הבטחוני, החברה צופה וכפי שפרסמה בעבר, כי צפויה בעשור הקרוב צמיחה משמעותית אף בתחום האזרחי, לצרכים מגוונים, כאשר כידוע, החברה פועלת בתחום זה ואף צפויה להגביר את פעילותה.״ אמר דגני.

כיצד אתם רואים את זרזי הצמיחה שלכם? 

״הנורמליזציה עם מדינות ערב עשויה להוות אחד ממנועי הצמיחה של השוק הבטחוני בו פועלת החברה בשנים הקרובות. כמו כן מצבה הפיננסי המצוין של החברה וגיוס ההון שביצענו לאחרונה מחזקים את מבנה ההון. אחד היתרונות של אירודרום הוא המוניטין שהיא הצליחה לצבור. אירודרום נתפסת בחברה מובילה בתחומה בעיני התעשיות הבטחוניות, הן בישראל והן בחו״ל.״

״ראיה לכך, פנייה של לקוחות זרים שפונים לחברה לקבל שירותים, דבר שממחיש את מיצובה של החברה בעולם הביטחוני אף מחוץ לישראל. חשוב להדגיש, כפי שגם בא לידי ביטוי בדוחות שפרסמה החברה למחצית הראשונה של שנת 2020, החברה רווחית מבחינה תפעולית, כאשר ההפסד הנקי נבע כתוצאה מרישומים חשבונאיים לא תזרימיים.״

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מארק 16/11/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו כבר להיות אנשים רעים תשמרו על עולם תעשו הפגנות שיסגרו את כל המפעלים שעושים זיהום וזה יקטן את C02
  • 1.
    דני 16/11/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל מעולה לטווח.
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.