רועי דגני מנכל אירודרום
צילום: יחצ

אירודרום: השורה העליונה זינקה בכ-60%

הקורונה עשתה טוב לחברה בתחום הכתב״מים ששואפת לשנע סחורות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים; המכירות זינקו ב-58% ברבעון השלישי; מנכ״ל אירודרום ״אנו מאמינים ומקווים שמגמה זו תימשך ואף תואץ בשנה הקרובה״ 
אור צרפתי | (2)
נושאים בכתבה איילון אירודרום

חברת אירודרום קבוצה 1.71% אשר מתמחה בפתרונות ושירותים בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים), פרחה בתקופת הקורונה וזינקה כ-190% מתחילת השנה. החברה פרסמה כי במהלך תשעת החודשים הראשונים לשנת 2020, זינקו המכירות ב-87% ל-10.2 מיליון שקל, לעומת 5.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לצורך השוואה המכירות של כלל שנת 2019 הסתכמו ב-8.65 מיליון שקל בלבד. 

 

ברבעון השלישי, החברה דיווחה על הכנסות בסך 3.94 מיליון שקל, זינוק של כ-58% לעומת 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה לא דיווחה על שיעורי הרווחיות, אך לפי נתוני המחצית הראשונה החברה עברה לרווח תפעולי מתואם. 

רועי דגני מנכ״ל אירודרום לביזפורטל ״החברה פועלת בשוק צומח, כאשר השימושים בכלי טיס בלתי מאוישים בדגש על הסקטור הבטחוני, צומחים לאין שיעור. אנו מצויים בפתחו של עשור בו נחזה בצמיחה מהירה וחדה, בעיקר בשכבת כלי הטיס המיני-טקטיים המשמשים למשימות במעגל הקרוב.״

״החברה זיהתה כבר לפני מספר שנים את הצרכים אצל הגופים הבטחוניים, שרק הולכים ומתעצמים, וזו אחת הסיבות לצמיחה שמציגה החברה, לצד השירותים הנוספים אותם החלה לספק ללקוחותיה״, הוסיף דגני. 

במהלך הרבעון השלישי, דיווחה אירודרום על כניסה לפעילות בתחום האזרחי, לאחר שזכתה במכרז שערכה חברת נתיבי איילון לצורך אספקת פתרונות שינוע טכנולוגיים באמצעות כטב״מים. ההסכם הינו לתקופה של שנתיים עם אופציה להארכה, ומעניק כניסה לתחום האזרחי שלא היה בהישג ידה עד כה, שכן החברה עסקה בתחום הביטחוני בלבד. החברה דיווחה כי היא פועלת מול מספר ספקים ליצירת שיתוף פעולה להקמת רשת הפצה מקומית בישראל לטווחי שינוע ארוכים. 

 

בתחום האזרחי, החברה רואה פוטנציאל צמיחה רב, כאשר יותר גופים ממשלתיים ופרטיים בוחרים לאמץ פתרונות שינוע באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. שינוע שכזה מפחית את הצפיפות תחבורתית בתשתיות התנועה , לצד מהירות ויעילות וכן, הפחתת זיהום אוויר. 

 

על פי הערכות החברה, היקף השוק בו היא פועלת, ביטחוני ואזרחי, מוערך בכ-19.3 מיליארד דולר, וצפוי לזנק לכ-45.8 מיליארד דולר עד שנת 2025. היקף השוק הביטחוני מתוך כלל השוק עומד על 8.84 מיליארד דולר, מתוכם ב-10% מהווים שוק פוטנציאלי לאירודרום. החברה מכוונת להוות לפחות 15% מהשוק הפוטנציאלי שלה בתוך 5 שנים. החברה הינה החברה היחידה בישראל בתחום זה, כאשר ישראל נתפסת כמובילת טכנולוגיות מתקדמות לביטחון.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לדברי דגני, ״המגמה על בסיסה צומחת החברה היא המעבר משוק ממוקד פלטפורמה לשוק ממוקד שירות ופתרונות. ככל שגופים בטחוניים ופרא-בטחוניים ימצאו יותר צורך בשימוש בטכנולוגיות אלו, כך ימשיך לצמוח הצורך בשירותים נלווים או שירותי חכירה אותם החברה מספקת.״

״לצד השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים בתחום הבטחוני, החברה צופה וכפי שפרסמה בעבר, כי צפויה בעשור הקרוב צמיחה משמעותית אף בתחום האזרחי, לצרכים מגוונים, כאשר כידוע, החברה פועלת בתחום זה ואף צפויה להגביר את פעילותה.״ אמר דגני.

כיצד אתם רואים את זרזי הצמיחה שלכם? 

״הנורמליזציה עם מדינות ערב עשויה להוות אחד ממנועי הצמיחה של השוק הבטחוני בו פועלת החברה בשנים הקרובות. כמו כן מצבה הפיננסי המצוין של החברה וגיוס ההון שביצענו לאחרונה מחזקים את מבנה ההון. אחד היתרונות של אירודרום הוא המוניטין שהיא הצליחה לצבור. אירודרום נתפסת בחברה מובילה בתחומה בעיני התעשיות הבטחוניות, הן בישראל והן בחו״ל.״

״ראיה לכך, פנייה של לקוחות זרים שפונים לחברה לקבל שירותים, דבר שממחיש את מיצובה של החברה בעולם הביטחוני אף מחוץ לישראל. חשוב להדגיש, כפי שגם בא לידי ביטוי בדוחות שפרסמה החברה למחצית הראשונה של שנת 2020, החברה רווחית מבחינה תפעולית, כאשר ההפסד הנקי נבע כתוצאה מרישומים חשבונאיים לא תזרימיים.״

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מארק 16/11/2020 19:44
    הגב לתגובה זו
    תפסיקו כבר להיות אנשים רעים תשמרו על עולם תעשו הפגנות שיסגרו את כל המפעלים שעושים זיהום וזה יקטן את C02
  • 1.
    דני 16/11/2020 11:05
    הגב לתגובה זו
    פוטנציאל מעולה לטווח.
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

פאנל השקעות, ארז מגדלי, מגדל, רונית הראל, S&P, ירון פרידמן, פועלים (שלומי יוסף)פאנל השקעות, ארז מגדלי, מגדל, רונית הראל, S&P, ירון פרידמן, פועלים (שלומי יוסף)
השוק לאן?

המניות בארץ ירדו או יעלו, ומה יקרה בוול סטריט? תובנות מפאנל השקעות בוועידת ביזפורטל

רונית הראל בן זאב, מנכ"לית S&P, ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים, ירון פרידמן מנהל המחקר של בנק הפועלים עונים על - מה לעשות בתיק ההשקעות שלכם? האם להוריד רכיב מנייתי, מה קורה בשוק החוב, מהם הענפים המעניינים והמניות המומלצות?

מנדי הניג |

"אנחנו מצפים להמשך שיפור בכלכלה הישראלית. יש פער, סוג של פיגור בהשקעות שצברנו בשנתיים האחרונות והוא יתממש בהמשך. יחד עם רוח גבית של הטק ומגמות צריכה של ישראלים, אני אופטימי יחסית", אומר ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים בפאנל בהנחיית עורך ביזפורטל, אבישי עובדיה, על כלכלה והשקעות בוועידת הכלכלה של ביזפורטל בה השתתפו גם רונית הראל בן זאב, מנכ"לית חברת הדירוג S&P מעלות וירון פרידמן מנהל יחידת המחקר של בנק הפועלים. 

ביחס לארה"ב מגדלי סבור שיהיו תעשיות שהצמיחה בהן תאט ותהיה מעט אכזבה מהכלכלה האמריקאית, אך לא בטוח שזה יוביל לירידות. "שווקים פועלים על פי ציפיות ומה שיכתיב יותר את הקצב זה הסייקל של ה-AI שזה הנושא המרכזי בשווקים ובכלכלה בכלל".


ירון פרידמן, מנהל יחידת המחקר של בנק הפועלים מצטרף לאופטימיות על הכלכלה המקומית, אבל - "השווקים לא מחכים לחברות הדירוג, עם כל הכבוד. ראינו את זה כבר במלחמה מול איראן שנפלו פה טילים והבורסה פה עלתה כי היא העריכה מה יהיה בהמשך. ה-CDS של ישראל השתפרו והמצב בבורסה השתפר מאוד. נפגשנו פה לפני פחות משנה ושאלת איך אנחנו רואים קדימה ואמרתי שאני מאמין מאוד בשוק הישראלי. לא חשבתי כמובן שנעשה 43% כפליים מ-S&P500

"עכשיו יש אופטימיות על הכלכלה, על שוק המניות קצת פחות. אנחנו נמצאים ברמות תמחור שעושות לא נעים בגב. אני עובד עם צוות נפלא של אנליסטים מוכשרים מאוד שמנתחים כל אחד את החברות שלו שאומרים אנחנו מאמינים במשק הישראלי, אבל אז עוברים על מחירי המניות ואתה מתחיל לעבור על וחברה אחרי חברה רואים שיקר, ויקר ויקר. 

"היקר יכול להיות יקר מאוד, אפילו יקר מאוד מאוד ואז הוא נהיה זול. אנחנו נמצאים היום בשלב של היקר - יקר מאוד. עדיין יש פה מקום לעליות על סמך מומנטום ואווירה, אבל כשמתבססים על לתמחור מבינים שיקר.


מתי יבוא התיקון?