אירודרום: השורה העליונה זינקה בכ-60%
חברת אירודרום קבוצה 3.32% אשר מתמחה בפתרונות ושירותים בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב"מים), פרחה בתקופת הקורונה וזינקה כ-190% מתחילת השנה. החברה פרסמה כי במהלך תשעת החודשים הראשונים לשנת 2020, זינקו המכירות ב-87% ל-10.2 מיליון שקל, לעומת 5.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לצורך השוואה המכירות של כלל שנת 2019 הסתכמו ב-8.65 מיליון שקל בלבד.
ברבעון השלישי, החברה דיווחה על הכנסות בסך 3.94 מיליון שקל, זינוק של כ-58% לעומת 2.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. החברה לא דיווחה על שיעורי הרווחיות, אך לפי נתוני המחצית הראשונה החברה עברה לרווח תפעולי מתואם.
רועי דגני מנכ״ל אירודרום לביזפורטל ״החברה פועלת בשוק צומח, כאשר השימושים בכלי טיס בלתי מאוישים בדגש על הסקטור הבטחוני, צומחים לאין שיעור. אנו מצויים בפתחו של עשור בו נחזה בצמיחה מהירה וחדה, בעיקר בשכבת כלי הטיס המיני-טקטיים המשמשים למשימות במעגל הקרוב.״
״החברה זיהתה כבר לפני מספר שנים את הצרכים אצל הגופים הבטחוניים, שרק הולכים ומתעצמים, וזו אחת הסיבות לצמיחה שמציגה החברה, לצד השירותים הנוספים אותם החלה לספק ללקוחותיה״, הוסיף דגני.
- המבוטחת הודתה ששיקרה - וזכתה בכיסוי ביטוחי
- בזק מוותרת על רכישת אקסלרה טלקום של קרן אלומה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך הרבעון השלישי, דיווחה אירודרום על כניסה לפעילות בתחום האזרחי, לאחר שזכתה במכרז שערכה חברת נתיבי איילון לצורך אספקת פתרונות שינוע טכנולוגיים באמצעות כטב״מים. ההסכם הינו לתקופה של שנתיים עם אופציה להארכה, ומעניק כניסה לתחום האזרחי שלא היה בהישג ידה עד כה, שכן החברה עסקה בתחום הביטחוני בלבד. החברה דיווחה כי היא פועלת מול מספר ספקים ליצירת שיתוף פעולה להקמת רשת הפצה מקומית בישראל לטווחי שינוע ארוכים.
בתחום האזרחי, החברה רואה פוטנציאל צמיחה רב, כאשר יותר גופים ממשלתיים ופרטיים בוחרים לאמץ פתרונות שינוע באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים. שינוע שכזה מפחית את הצפיפות תחבורתית בתשתיות התנועה , לצד מהירות ויעילות וכן, הפחתת זיהום אוויר.
על פי הערכות החברה, היקף השוק בו היא פועלת, ביטחוני ואזרחי, מוערך בכ-19.3 מיליארד דולר, וצפוי לזנק לכ-45.8 מיליארד דולר עד שנת 2025. היקף השוק הביטחוני מתוך כלל השוק עומד על 8.84 מיליארד דולר, מתוכם ב-10% מהווים שוק פוטנציאלי לאירודרום. החברה מכוונת להוות לפחות 15% מהשוק הפוטנציאלי שלה בתוך 5 שנים. החברה הינה החברה היחידה בישראל בתחום זה, כאשר ישראל נתפסת כמובילת טכנולוגיות מתקדמות לביטחון.
- נאייקס: ההכנסות והרווח מתחת לציפיות - אבל התחזית מעודדת
- שפיר הנדסה: עלייה של 15% בהכנסות, הרווח הנקי קפץ ל-60 מיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
לדברי דגני, ״המגמה על בסיסה צומחת החברה היא המעבר משוק ממוקד פלטפורמה לשוק ממוקד שירות ופתרונות. ככל שגופים בטחוניים ופרא-בטחוניים ימצאו יותר צורך בשימוש בטכנולוגיות אלו, כך ימשיך לצמוח הצורך בשירותים נלווים או שירותי חכירה אותם החברה מספקת.״
״לצד השימוש בכלי טיס בלתי מאוישים בתחום הבטחוני, החברה צופה וכפי שפרסמה בעבר, כי צפויה בעשור הקרוב צמיחה משמעותית אף בתחום האזרחי, לצרכים מגוונים, כאשר כידוע, החברה פועלת בתחום זה ואף צפויה להגביר את פעילותה.״ אמר דגני.
כיצד אתם רואים את זרזי הצמיחה שלכם?
״הנורמליזציה עם מדינות ערב עשויה להוות אחד ממנועי הצמיחה של השוק הבטחוני בו פועלת החברה בשנים הקרובות. כמו כן מצבה הפיננסי המצוין של החברה וגיוס ההון שביצענו לאחרונה מחזקים את מבנה ההון. אחד היתרונות של אירודרום הוא המוניטין שהיא הצליחה לצבור. אירודרום נתפסת בחברה מובילה בתחומה בעיני התעשיות הבטחוניות, הן בישראל והן בחו״ל.״
״ראיה לכך, פנייה של לקוחות זרים שפונים לחברה לקבל שירותים, דבר שממחיש את מיצובה של החברה בעולם הביטחוני אף מחוץ לישראל. חשוב להדגיש, כפי שגם בא לידי ביטוי בדוחות שפרסמה החברה למחצית הראשונה של שנת 2020, החברה רווחית מבחינה תפעולית, כאשר ההפסד הנקי נבע כתוצאה מרישומים חשבונאיים לא תזרימיים.״
- 2.מארק 16/11/2020 19:44הגב לתגובה זותפסיקו כבר להיות אנשים רעים תשמרו על עולם תעשו הפגנות שיסגרו את כל המפעלים שעושים זיהום וזה יקטן את C02
- 1.דני 16/11/2020 11:05הגב לתגובה זופוטנציאל מעולה לטווח.

מיטב סוגרת עשור של תביעות - ומציגה רבעון שיא
הסדר הפשרה הוסיף 375 מיליון שקל לרבעון, הרווח הנקי זינק ב־57% והנכסים המנוהלים מתקרבים ל־400 מיליארד שקל - לצד שינוי בצמרת הדירקטוריון
מיטב מיטב השקעות 1.88% הציגה רבעון חזק. אחרי שנים ארוכות שבהן נגררה בתביעות הייצוגיות בבתי המשפט, ההסדר שאושר סופית תרם לרבעון הנוכחי הכנסה חד-פעמית של 375 מיליון שקל וסיים פרק משפטי שארך יותר מעשור. עם הסרת הערפל הזה, התוצאות הכספיות של מיטב מציגות צמיחה מהירה, יציבה ורחבה. במצטבר לתשעת החודשים הראשונים של השנה, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות זינק ב-57% בנטרול השפעות משפטיות, וה-EBITDA המנוטרלת עלתה ב-47%. בקצב שנתי, מיטב מתקרבת ל-EBITDA של כ-876 מיליון שקל והכנסות של יותר מ-2 מיליארד שקל. בתוך זה החברה ממשיכה במדיניות חלוקת הדיבידנדים וצפויה לחלק 79 מיליון שקל נוספים לבעלי המניות.
הצמיחה הזו ניכרת גם בנכסים המנוהלים. נכון לנובמבר, מיטב מתקרבת לרף של 400 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים אחרי גיוסים מתמשכים בכל מוצרי החיסכון. במבט מגזרי, שלוש הפעילויות המרכזיות של מיטב רשמו רבעון שיא. מגזר החיסכון לטווח ארוך קפץ ב-55% ברווחיות, חבר הבורסה עלה ב-24%, ומגזר האשראי החוץ בנקאי המשיך להתרחב ורשם עלייה של 33% ברווח המגזרי. תיק האשראי של החברות בקבוצה הגיע ל-3.6 מיליארד שקל.
ברמת המאקרו, מיטב מציגה שיפור רוחבי בהכנסות בכל המגזרים. חיסכון ארוך טווח עלה ל-206 מיליון שקל ברבעון לעומת 161 מיליון שקל אשתקד, בזכות גידול בנכסים ודמי ניהול גבוהים יותר. החיסכון השוטף צמח ל-122 מיליון שקל לעומת 107 מיליון שקל, חבר הבורסה עבר את רף 112 אלף לקוחות והגדיל הכנסות ל-57 מיליון שקל, ואילו מגזר האשראי החוץ בנקאי עלה ל-99 מיליון שקל הודות לתיקי אשראי מתרחבים.
לצד התוצאות, בעלי השליטה הודיעו על רוטציה בהנהלת הדירקטוריון. אבנר סטפק ימונה ליו״ר הדירקטוריון במקום אלי ברקת שיישאר דירקטור פעיל. המהלך מגיע בתקופה שבה החברה נמצאת בעמדת כוח, אחרי הרחבת פעילות, רצף גיוסים ושיפור ניכר ברווחיות.
- "המניות בתל אביב לא זולות, אבל זו לא בועה; השוק נתמך באופטימיות גבוהה"
- החברה שזינקה פי 9 ורוצה עכשיו להיות בנק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אילן רביב, מנכ"ל מיטב בית השקעות: "מיטב עומדת באופן עקבי ביעדי הצמיחה השאפתניים שהצבנו לעצמנו. אנחנו ממשיכים להתרחב בכל אחד מתחומי הפעילות שלנו, מנצלים את יתרון הגודל ועל ידי כך משפרים בצורה משמעותית ומתמשכת את התוצאות הכספיות שלנו. אישור הסדר הפשרה בתובענות הייצוגיות על ידי בית המשפט העליון ויישומו על ידי החברה, מסיים הליך משפטי ארוך של למעלה מעשור ומאפשר לראות היטב את התוצאות הכספיות ללא הפרשות והחזרי הפרשות בגין תביעות אלו."

היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון
תרכוש את InductEV האמריקאית, ותקצה לבעלי מניותיה 4.1% ממניות אלקטריאון, בתמורה ל-6 מיליון דולר בלבד כלומר המוכרים מקבלים דיסקאונט של 50% על אלקטיראון; השאלות כאן רבות: האם טכנולוגיית הטעינה כבר קיימת אצל אלקטריאון? האם כל זה הוא תירוץ לגייס עוד 60 מיליון
שקל ולדלל? והאם כל זה ביחד הוא בכלל "רמז עבה" לתוצאות חלשות לרבעון השלישי?
אלקטריאון אלקטריאון 2.34% הודיעה על חתימת מזכר הבנות לרכישת InductEV, חברה אמריקאית פרטית שפיתחה טכנולוגיית טעינה אלחוטית סטטית לרכב חשמלי. העסקה, לפי ההודעה לבורסה, צפויה לחזק את היצע המוצרים ולהרחיב את הנוכחות בצפון
אמריקה. בפועל, זה מהלך שמעורר הרבה סימני שאלה, הן בנוגע להיגיון האסטרטגי שלו והן מבחינת ההשפעה שלו על בעלי המניות שראו את השווי של המניות שלהן נחתך בכמעט 70% מתחילת השנה.
העסקה תעבוד ככה: אלקטריאון תיצור חברה ייעודית חדשה שתקבל לידיה 100% מהנכסים של InductEV וזאת לאחר שזו תעבור הליך ABC (מעין פירוק מסודר תחת פיקוח משפטי). בתמורה, תקצה אלקטריאון למוכרים מניות בשיעור של כ-4.1% מההון שלה, כשהם מצידם יזרימו 6 מיליון דולר לאלקטריאון שיוחזקו בנאמנות עד להשלמת ההליך. במקביל, אלקטריאון הודיעה כי תקדם הקצאת הון פרטית בהיקף של עד 60 מיליון שקל.
ננסה לפשט מה קורה בעסקה הסיבובית הזאת. כבר בהתחלה אנחנו יכולים ללמוד לא מעט על מצבה של החברה הנרכשת, עוד לפני שנכנסים לעומק הטכנולוגיה שלה (ועל כך בהמשך). אלקטריאון "משלמת" למוכרים כ-4.8 מיליון דולר תמורת מלוא הבעלות בחברה, וזאת דרך הקצאת 4.1% מההון שאם נחשב לפי שווי שוק של כ-850 מיליון שקל, זה הקצאה של כ-10.8 מיליון דולר. שזה אומר שהמוכרים מקבלים את המניות בדיסקאונט של יותר מ-50% מהשווי הנוכחי, בתקופה שבה מניית אלקטריאון ממילא איבדה מעל 60% מערכה.
מי שמסכים להפוך לבעל מניות בתנאים כאלו ועוד עם תקופת נעילה של כ-120 יום שחושפת אותו לירידת ערך נוספת) זה מסמן גם על המצב העסקי של InductEV, הם לא היו אמורים להתלהב להיפטר מהקניינים הרוחניים והפעילות העסקית אם זו הייתה אכן "פורחת". מה גם שהעסקה הזאת נחתמת בלי שום פירוט כספי על תוצאות החברה הנרכשת, כמקובל ברכישות בהן ההנהלה מעדכנת על הפרמטרים של הישות הנרכשת. ההנהלה של אלקטריאון, שהובילה בשנה האחרונה להתרסקות הערך של החברה ולשורת גיוסים שכבר דיללו אותכם מבקשת שתאמינו לשיקול דעתה גם במקרה הזה.
- מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״
- אלקטריאון: עסקה בשווי 21.8 מיליון שקל בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שכפול או סינרגיה?
אבל בואו נדבר גם על המוצר של החברה הנרכשת כי גם פה יש סימני שאלה. InductEV מתוארת בהודעה כחברה שפיתחה פתרון לטעינה אלחוטית סטטית מהירה לציי רכב, והדגש הוא על "אולטרה-מהירה", כאילו מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך. אלא שלפי הדיווחים של אלקטריאון עצמה לרבות בתיאור עסקי התאגיד כבר קיימת לה טכנולוגיית טעינה סטטית, לצד טעינה דינמית וסמי-דינמית. כלומר, לא מדובר בהשלמה טכנולוגית למה שאין לחברה, אלא לכל היותר בשכפול של פתרון שאמור כבר להתקיים בפיתוח הפנימי. אם זה באמת המצב, השאלה המתבקשת היא מדוע נדרש לרכוש טכנולוגיה מקבילה במקום להאיץ את המסחור של מה שכבר קיים. זה נכון גם עסקית וגם תקציבית, במיוחד עבור חברה שצמצמה פעילות והצהירה לאחרונה על מיקוד במשאבים קיימים.
