אלקטרה צריכה דיווחה על תוצאות חלשות לרבעון השלישי

החברה הציגה צניחה של 18% בהכנסות ונפילה של כ-67% ברווח; המניה איבדה 40% השנה והמשקיעים מקווים שהמנכ"ל החדש יסמן היפוך מגמה
ערן סוקול |

חברת אלקטרה צריכה 0.5% , מקבוצת אלקו, דיווחה אתמול בבוקר (ב') על תוצאותיה לרבעון השלישי של שנת 2018 עם צניחה של 18% בהכנסות ונפילה של כ-67% ברווח הנקי. החברה הציגה ירידה בשולי הרווחיות ובהכנסות כל המגזרים, אולם לאחר שהמניה איבדה כ-40% מתחילת השנה, נראה שהמשקיעים מצפים כי המנכ"ל החדש יסמן היפוך מגמה - המניה זינקה ב-3.7%.

הכנסות החברה ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכמו בכ-691.2 מיליון שקל, ירידה של כ-18.4% לעומת כ-847.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות מיוחסת בעיקר לירידה בהכנסות מגזר מוצרי צריכה חשמליים ומגזר קמעונאות החשמל.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-13.2 מיליון שקל ברבעון השלישי של שנת 2018, ירידה של כ-67.6% לעומת רווח נקי של כ-40.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הגולמי ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכם בכ-169.5 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-14.5%, לעומת כ-228.8 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-27% ברבעון המקביל אשתקד.

 

גם ברמה התפעולית הציגה החברה נסיגה, עם שולי הוצאות תפעול של כ-19.7% ברבעון השלישי, לעומת כ-19.1% בתקופה המקבילה. הרווח התפעולי ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכם בכ-37.3 מיליון שקל לעומת רווח של כ-76.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

החדשות הטובות: קיצוץ בהוצאות ההנהלה

הוצאות ההנהלה וכלליות של החברה הסתכמו בכ-9.1 מיליון שקל, מדובר בירידה של כ-5.7 מיליון שקל (ירידה של כ-38%) ביחס לתקופה המקבילה.

 הוידאו צולם ביוני 2018

קיראו עוד ב"שוק ההון"

באוקטובר 2018 מונה צביקה שווימר למנכ"ל החברה במקום זאב קלימי (לכתבה המלאה). לדברי שווימר, "אנו בתקופה בה אנו נערכים מחדש לצמיחה בכלל המגזרים. בהתאם לכך, החברה נוקטת בפעולות שונות, ביניהן, שינויים במבנה הארגוני, שיפור תהליכים ומיקוד בכדי לחזק את הפעילויות השונות ולשפר את הרווחיות".

ההכנסות ירדו בכל המגזרים

במגזר מוצרי הצריכה החשמליים המכירות ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכמו בכ-318 מיליון שקל, לעומת סך של כ-458 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי ברבעון השלישי הסתכם בכ-6.5 מיליון שקל לעומת כ-40.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. החברה מייחסת את הקיטון ברווח המגזרי לירידה בהיקף המכירות ושינוי תמהיל המכירות, אשר גרר גם ירידה בשיעור הרווח הגולמי.

 

במגזר קמעונאות החשמל, במסגרתו מפעילה החברה את הרשתות מחסני חשמל ושקם אלקטריק, המכירות ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכמו בכ-305.7 מיליון שקל לעומת כ-329.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, הרווח המגזרי ברבעון הסתכם בכ-12 מיליון שקל לעומת כ-16 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההכנסה הממוצעת מלקוח של גולן טלקום המשיכה להתכווץ

במגזר תקשורת סלולרית, הכולל את פעילות גולן טלקום ונכלל בדוחות החברה מאז אפריל 2017, המכירות הסתכמו בכ-129.3 מיליון שקל לעומת סך של כ-138 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח המגזרי ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכם בכ-25 מיליון שקל, לעומת כ-29.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת החברה מציינת כי הרווח המגזרי, בנטרול הכנסות אחרות, הסתכם ברבעון השלישי של 2018 לסך של כ-21 מיליון שקל, לעומת סך של כ-20 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳