הרשות להגבלים עסקיים מתנגדת לעסקת סלקום-גולן: מניות הסלולר משתוללות

גיא ארז | (7)
נושאים בכתבה סלקום

לפני מספר דקות החליטה הרשות להגבלים עסקיים להתנגד לעסקת סלקום-גולן: לפיכך, העסקה - שעמדה במוקד המסחר במניות והייתה עלולה לטלטל את שוק התקשורת - לא תצא לפועל, ולפי שעה שוק התקשורת יישאר כשהיה.

הרשות מתנגדת למיזוג זה בשל החשש כי תתרחש פגיעה בתחרות בין החברות, היות ואינה רואה בהוט מובייל את הגורם שיכול להוות תחרות בשוק במקום גולן טלקום. הרשות נימקה את החלטה בכך שאישור המיזוג יביא להיעלמות אחד הגורמים העיקריים שמגבירים את התחרות בשוק, וכתוצאה מכך עלול שוק הסלולר לחזור למצב שבו לחברות הגדולות אין תמריץ להתחרות אחת בשניה - מה שיביא להעלאת המחירים לצרכן.

לפי ניתוח הרשות, היעלמות גולן טלקום עלולה להשפיע לרעה גם על התנהגותה של הוט מובייל, שהיא החברה הנוספת שמגבירה את התחרות בשוק הסלולר, זאת משום שהלחץ עליה להתחרות ייפחת משמעותית.

תגובת המניות הרלוונטיות היא ריכוז מחזורי מסחר גבוהים - ותנודתיות חדה גם כן: נכון לשעה 14:15 פרטנר, שעברה תכופות בין עליות לירידות, נסחרת בעליות של 1.25%. סלקום, שהגיבה בזינוק לעלייה של מעל 1%, ועברה לירידות של 1.8%, נסחרת בירידות קלות בלבד. נציין כי בהקשר של האחרונה - מדובר בביטול ההוצאה הכספית האדירה שתוכננה - במידה ואכן הייתה רוכשת את גולן טלקום. 

עוד נציין - כי בשל התנודתיות הגבוהה - נראה כי גם הסוחרים טרם בטוחים בדבר השלכות החלטת הרשות לגבי חברות הסלולר הוותיקות.

סלקום -0.37%

פרטנר 0.52%

התנודתיות במניית סלקום:

תגובת גולן טלקום: "זהו יום אבל שחור בהיסטוריה של הכלכלה והמשק בישראל אנו מצרים על ההחלטה שהתקבלה שהיא כל כולה כנגד המשך התחרות. ההחלטה בנושא הינה פוליטית בלבד ללא הקשר כלכלי, הרפורמה של שר התקשורת כחלון  מעולם לא הייתה שלמה, השר ארדן לא אישר מעולם את הסכם איחוד הרשתות וראש הממשלה בנימין נתניהו באי אישור ההסכם חותם את הגולל על עתידה של החברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"בגלל שיקולים קטנוניים ואישיים, הפוליטיקאים, אינם פועלים לטובת האינטרס הציבורי ולמען קהל הצרכנים. הפוליטיקאים בחרו בגולן טלקום כשעיר לעזאזל וכקורבן למרות היותה הדוגמה היחידה בהיסטוריה של מדינת ישראל לתחרות אמתית החוסכת בכל שנה 5 מיליארד שקל ולכל משק בית עשרת אלפים שקל מאז הקמתה. מעבר לפגישה האישית בכל משק בית ובכל צרכן בישראל, ההשפעה הרחבה והדרמטית יותר תהיה בעצירת השקעות זרות במשק בישראל בעקבות התנהלות כושלת של ישראל ובניגוד גמור לכללי ההתנהגות של ה- OECD".

רבים יצאו בביקורת כנגד מיכאל גולן, הבעלים של גולן-טלקום, בדבר "הסיבוב" שביצע עם חברת הסלולר שלו: גולן לא עמד בתנאי המכרז שהיה אליהם התחייב כלפי המדינה - ותכנן למכור את החברה במעין "אקזיט" מטורף - יחד עם מאות אלפי לקוחותיה, ובאופן זה לפגוע בתחרות.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עופר 12/04/2016 13:35
    הגב לתגובה זו
    לתמרץ את הלוביסט נתניהו, לו השכיל לעשות את זה היה הלוביסט הכי חזק במדינה עוזר לו, היה מזיז שר או שניים, מפטר את הממונה על ההגבלים ועוד צעדים כמיטב שיטות נתניהו.
  • 6.
    גולן תמים 12/04/2016 13:28
    הגב לתגובה זו
    אבל זאת בדיוק הבעיה. למדינה אין הכנסה ממיסים . ולכן אין לו סיכוי. יש פה הזדמנות פז של ביבי. להראות שכחלון בלון נפוח וגם להעלות מחיר לסלולר ולהכניס מיסים לעוד מבצע ועוד טילים ומטוסים. כל מה שגולן אומר על המדינה נכון מאוד הוא צודק. ואף משקיע לא יתקרב לישראל כל עוד ביבי מרשה ליחימוביץ לנהל לו את המדינה
  • 5.
    גולן טלקום נמכרת לחברת FREE בצרפת (ל"ת)
    גזביה ניאל 12/04/2016 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יואב 12/04/2016 12:40
    הגב לתגובה זו
    גולן .. פה זה לא צרפת או ארופה . שם ההיתה יכול לעשות את הסיבוב . פה לא פראיירים .
  • 3.
    חברת גולן טלקום תמכר לחברת FREE בצרפת (ל"ת)
    תמר 12/04/2016 12:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עופר 12/04/2016 12:16
    הגב לתגובה זו
    רק את הסלולריות חייבו להחכיר תשתיות בזול ואילו בבזק היה כבר החלטה שהיא צריכה להחכיר תשתיות ב10 שח לחודש קו ו300 דקות שיחה.אבל ביבי ופילבר מנכל משרד התקשורת נותנים מתנות לאלוביץ על חשבוננו 50 שח לחודש מהכיס של כול משפחה הולך לאלוביץ
  • 1.
    שפוי 12/04/2016 12:00
    הגב לתגובה זו
    גם שברו את השם הטוב של גולן וגרמו לנטישת לקוחות וגם בסוף לא הוציאו שקל כי היה ברור שהדבר לא יאושר בין כל הגורמים... זה הזמן לקנות...
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.