תאוריות פסיכולוגיות מעניינות
האם קרה לכם בעבר שאמרתם משהו מבלי לחשוב וחשתם חרטה לאחר מכן? ככל הנראה חוויתם פליטת פה פרוידיאנית. חשים שרגשות אפלים משפיעים על דפוסי האכילה וההתמכרויות היום יומיות? תאוריית הקרחון של פרויד תספק את התשובה מדוע זה קורה? האם אתם נוטים לשכנע אנשים ורוצים להשפיע? בתאוריית הצרכים של מקללנד חבויה התשובה. למתעניינים בלימודי פסיכולוגיה - תאוריות פסיכולוגיות בחיי היום יום מחכות לכן ממש כאן.
פליטת פה פרוידנית
בשמה האחר ידועה גם כ"טעות פרוידנית" ומתארת שגיאה בדיבור, פעולה או זיכרון שמקורו בתת מודע. בתרבות המודרנית, מייחסים לשגיאה זו חשיפה של כוונות או רצונות סמויים. לדוגמה: טעויות הקלדה ופליטות פה שיוצאות מהקשרן ומרמזות על "האמת" מאחורי הדברים. קריאה לחבר או חברה - "אימא" או "אבא" וכדומה. התופעה רווחת מאוד וניתן לקרוא עליה עוד בספרו של פרויד "תורת הפרעות הנפש של חיי היום יום". ספר שעליו ממליצים רבות במסגרת לימודי פסיכולוגיה.
תאוריית הקרחון
תאוריות פסיכולוגיות משפיעות על חיי רבים ומעצבות את הבחירות ההתנהגותיות והיום יומיות שלנו. אחת מהתאוריות הרווחות והמרכזיות שבאה לידי ביטוי בהתמכרויות והפרעות אכילה הינה: "תאוריית הקרחון". התאוריה מבוססת על מטאפורת הקרחון בה מה שנראה לעין (קרי ההתנהגות החיצונית) היא רק חלק קטן מאוד מעולם סמוי של רגשות, פחדים, רצונות ובעיות עמוקות יותר שנמצאות בתחתית הקרחון. ביניהן: טינה, שנאה עצמית, נוקשות, שקר לאחרים ושקר לעצמי, שיפוטיות, אשליית שליטה, ריכוז עצמי, חוסר ערך ועוד. הבעיות הללו מביאות לבחירה של מערכות יחסים הרסניות, התמכרויות לעבודת יתר, אכילה כפייתית, בולימיה, אנורקסיה, אלכוהול, סמים, הימורים ובזבזנות. פעמים רבות קיימת החלפה של התמכרות אחת בשנייה. כל עוד לא תינתן התייחסות לשורש הבעיה, ימשיך הרצף של החלפת ההתמכרויות. על כן, הדרך לריפוי עוברת דרך התייחסות לאותן בעיות "תת קרקעיות" באמצעות שיחות וטיפול נפשי מקצועי.
תאוריית הצרכים של מקללנד
על תאוריית חמשת הצרכים של מסלאו בוודאי שמעתם, אך קיימת תאוריה נוספת שלומדים במסגרת לימודי פסיכולוגיה שמעניינת לא פחות. תאוריית הצרכים של מקללנד. לבני האדם יש צרכים רבים: חלקם משפחתיים, חלקם אישיים וחלקם חברתיים. הצרכים הללו מבוססים על ערכים ומחולקים לשלוש קבוצות מרכזיות: הצורך בכח, הצורך בהישגים והצורך בהשתייכות. אנשים המעוניינים להשפיע על התנהגותו של הזולת חווים צורך בכח. אנשים הנוטים להצטיין בכל מבחן או אתגר מחשבתי הם בעלי צורך בהישגים. ואילו אנשים הנוטים לבלות עם חברים או קרובי משפחה זמן רב חווים צורך בהשתייכות. לכל אדם יש צורך דומיננטי שמסייע לו לקיים את עולם הערכים שלו. בעולם הייעוץ הארגוני נעזרים בתיאוריה כדי לתאר סגנונות ניהול וכן על מנת ליישב את הקונפליקט בין שילוב קריירה למשפחה.
- רפורמת השכר בפסיכולוגיה הציבורית יוצאת לדרך - עלייה של עד 40% בשכר
- איך לבחור את תחום ההתמחות המתאים ביותר לפסיכולוגים מתחילים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לסיכום, כפי שניתן לראות הפסיכולוגיה היא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום, תופעות רווחות כמו פליטת פה פרוידנית, תאוריית הקרחון של פרויד ותאוריית הצרכים של מקללנד מגדירות לא רק את ההתנהגות שלנו אלא גם את הבחירות שנעשה בחיי היום יום. המתעניינים בתחום לימודי פסיכולוגיה יוכלו להעמיק אף יותר בנושא.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
