למה ריטה וטל פרידמן? המדינה רוצה שסלבס ידליקו המשואות
ריטה (צילום: גיא כושי ויריב פיין)
.
היום התבשרנו כי הקומיקאי טל פרידמן סירב להצעת משרד התרבות והספורט להדליק משואה בערב יום העצמאות הקרוב. אתמול הייתה זו ריטה שזכתה לכבוד הזה - והיא לא סירבה. החוט המקשר בין השניים: שניהם פיגורות מוכרות בציבוריות הישראלית, כוכבי על כל אחד בתחומו.
במרכז ההסברה - המטרה לאירועים וטקסים ממלכתיים, אמרו כי לוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות הוגשו כ-5,600 המלצות. מכל אותם אלפי מומלצים, נבחרים בסופו של דבר 12 אנשים שתרמו תרומה ייחודית לעם ולמדינה. הבחירה באותם האנשים מתחלקת לפי מגדר, גיל, אזורי מגורים (מרכז ופריפריה), עולים, מיעוטים, נציג צה"ל ועוד. השנה כותרת הטקס היא "תרומה יוצאת דופן לבנייתה של חברה ישראלית טובה יותר, ושמקדמים שוויון הזדמנויות".
עד כה פורסמו שמותיהם של מספר מדליקי משואות, בהם הוריה של שירה בנקי ז"ל מיקה ואורי בנקי, שהקימו את עמותת "דרך שירה בנקי"; מייסד עמותת "שלווה" שהולידה מתוכה את להקת שלווה, קלמן סמואלס; יו"ר "מרכז מורשת יהדות אתיופיה" ד"ר שמחה גתהון; ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליימן.
לצד שמות אלה, רובם אנונימיים יחסית, רוצים במרכז ההסברה לקשט את הרשימה עם סלבס. השאלה היא האם סלבריטאיות הפכה לאחת הסיבות להענקת הכבוד להדליק משואה בערב יום העצמאות? "ריטה היא דוגמה ומופת בכך שהיא משלבת בין שורשים עמוקים לכנפיים פרושות", נמסר מלשכתו של שר התרבות והספורט חילי טרופר. "מי שעלתה כילדה מטהראן, פילסה את דרכה בעבודה קשה ובהתמדה עד שהפכה לאחת הזמרות המצליחות בישראל אי-פעם. באמצעות הכישרונות הנדירים שבהם התברכה בשירה, במשחק ובכתיבה, ריטה מחברת בין השורשים הפרסיים לסיפור הישראלי המורכב והיפה. לצד כל אלה, היא גם מקפידה להתנדב ולפתוח את ליבה הרחב בשורה ארוכה של מעשי חסד ונתינה. לתפארת מדינת ישראל".
על הבחירה בפרידמן, שוויתר על הכבוד, אמרו במרכז ההסברה: "טל פרידמן היה בין אלו שהוועדה הציבורית המליצה עליהם להדליק משואה, אך לאחר שיחה מקדימה שהתקיימה, ולבקשתו של פרידמן עצמו, הוחלט כי לא יהיה בין מדליקי המשואות". הבחירה בו נבעה בין היתר מכך שהוא ואשתו אימצו לפני שנים רבות שני ילדים, אחת מהן עם אוטיזם ופיגור קל, ובשנים האחרונות שיתף את חיי משפחתו בסדרת הטלוויזיה "אבא משתדל".
ב-2021 למשל נבחרה שירה איסקוב, שכמעט נרצחה על ידי בעלה לשעבר, וניצלה בזכות שכנתה עדי גוזי, שנבחרה אף היא להדליק את המשואה במשותף עם איסקוב. איסקוב היא אישה מרשימה של אישה ששרדה תופת בחייה, ומהווה השראה לנשים רבות. ולמרות זאת הבחירה בה הובילה לביקורת ציבורית - על תרומתה לחברה ולמדינה ונטען כי הבחירה בה היא פופוליסטית.
נחזור לריטה ופרידמן. אבל האם קריירת זימרה מכובדת ככל שתהיה, עטופה בסיפור עלייה לא קל, כמו גם קריירת משחק ואימוץ ילדים, מספיקים כדי להדליק משואות? האם לא מדובר בניסיון של המדינה לרכב על הפופולריות של שני המכובדים הללו, בניסיון לקושש נקודות רייטינג?
הרי לא חסרים אמנים שסבלו מקשיי קליטה קשים, ובכלל - איפה שלא נזרוק אבן, נמצא ישראלי שסבל מכך, עם הקמת המדינה, העלייה מתימן ומרוקו, העליות המוקדמות והמאוחרות מברית המועצות, עולי אתיופיה והרשימה לא נגמרת. כן, ישראל קולטת עלייה, אבל לא תמיד מקבלת אותם בשמחה.
ואימוץ ילדים היא זכות מדהימה ופעולה אנושית מחממת לב. אבל פרידמן אינו הראשון שעושה זאת. כן, הוא מוכר. זה מספיק?
כנראה שהרייטינג משחק תפקיד, הרי טקס הדלקת המשואות הוא מהטקסים המכובדים בציבוריות הישראלית, הפנים היפות של ישראל, ועל הדרך - גם מגרש משחקים לפוליטיקאים. היוש מירי רגב. אז בדקנו את הרייטינג בשנים האחרונות. בשנה שעברה הטקס הניב כמעט 30% בשני הערוצים המסחריים (19.3% בקשת, 10.3% ברשת), ירידה חדה ביחס לשנה שלפני כן - אז התקיים הטקס לראשונה ללא קהל בשל מגבלות הקורונה. כמה צפו אז? 43.1% (22.2% בקשת, 15 ברשת, 5.9% בכאן 11). הרייטינג המצרפי בערוצים המסחריים עמד על 37%, כאשר הישראלים נאלצו לציין את יום הזיכרון ולחגוג את יום העצמאות בביתם במהלך הסגר הראשון שהוטל בישראל בין מרץ למאי 2020. נלך עוד טיפה אחרונה: ב-2019 הרייטינג המצרפי עמד על 34.1% (18.3% בקשת, 8.7% ברשת, 7.1% בכאן 11). בערוצים המסחריים הרייטינג המצרפי עמד על 27%. שנה לפני כן - הרייטינג המצרפי עמד על 32.7% (13% לקשת, 7.7% לערוץ עשר – אפיק 14, 7.4% לרשת ו-4.6% לכאן 11). שלוש הערוצים המסחריים רשמו 28.1% מצרפית. אז אחרי הזינוק של 2020 בגלל סגר הקורונה, שנה לאחר מכן כבר נרשמה ירידה במספר הצופים. אולי אנחנו קונספירטיבים, אבל יכול להיות שאצל מארגני הטקס עלה החשש שהמגמה הזו תמשיך גם השנה, וחייבים לפעול כדי לבלום אותה?. אנחנו לא אומרים שריטה ופרידמן לא תרמו, אבל ישראל מורכבת מפסיפס שלם של אנשים שתרמו מעל ומעבר לציבור, חלקם מאחורי הקלעים ובלי שאחרים ידעו. הם היו בצל, נראה שבטקס מתחילים לחפש דווקא את אלה שבאור הזרקורים.
- 7.עוד מעט יתנו להדליק לכוכבי טיק טוק (ל"ת)אני 20/04/2022 10:13הגב לתגובה זו
- 6.שלי 18/04/2022 21:19הגב לתגובה זוביזיוןבכיינית
- 5.? 18/04/2022 18:07הגב לתגובה זוהיום נותנים להדליק למי יש יותר עוקבים ברשתות .וחשוב שיהיה מהשמאל כך מהנדסים אותנו תצביעו שמאל
- 4.טל פרידמן ? למה מגיע לו ,הזוי. טוב שויתר (ל"ת)טל 18/04/2022 17:00הגב לתגובה זו
- Yl 18/04/2022 18:41הגב לתגובה זותתחיל לבדוק מה תרומתו למען ילדים חריגים .....לא אוסיף זה עלול להביך או להכאיב
- 3.מיקי קרעי 18/04/2022 16:07הגב לתגובה זוהמדינה מתפרקת מערכיה ומוכרת את מורשתה בנזיד שמפניות, דולרים, מכלופים וסיגרים
- 2.מנקה מדרגות 18/04/2022 16:01הגב לתגובה זואני תורם תרומה ניכרת לניקיון המדינה
- 1.טל 18/04/2022 15:48הגב לתגובה זוהכל טירלול. ריטה מצדדת בממשלה קקיונית ובתמורה חילי הליצן עם הכיפה של בנט , מעניק פרס בזוי לריטה.
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?
קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.
ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.
לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק.
כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?
סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.
מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס?
הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים.
המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים.
פריים טיים
גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב
תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורות המוקדמות לאורך אחר
הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם
6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף
צופים.
