כוחות הביטחון במרדף אחרי המחבל
צילום: מסך כאן 11
דעה

פורנוגרפיה של פיגוע: כשהתקשורת מנסה לבלום את התבוסה לרשתות

כשהתמונות כבר באינסטה ובוואטסאפ, במערכות לא יכולים להישאר מאחור והכתבים רודפים אחרי הדרמה שמתחוללת לנגד עיניהם. הסערה סביב סיקור הפיגוע בת"א הובילה את קשת ורשת להכריז שיבדקו עצמם אך כדאי שגם יישמו במהירות את המסקנות - לפני שהפוליטיקאים יתערבו
אלכסנדר כץ |

איש כוחות הביטחון במהלך סריקות, חדשות 12 צמודים (צילום באדיבות ישי ירושלמי, אתר בחדרי חרדים)

.
המיקרופון נשלח לפרצופו של הלוחם בדיוק כשהוא בין כוונות לעבר כניסה של דירה. באמצע אירוע ביטחוני, כשיש מחבל ברחן עם נשק, אל הלוחמים בשטח נורות צרורות של שאלות. ואנחנו בבית - פעורי פה. 

 

בחמישי בערב עברנו עוד שלב בדברי הימים של תפקוד התקשורת הישראלית בימי לחימה. בשנות ה-90 היו אלה תמונות התקריב של נהג האוטובוס צלאח עובדיה ז"ל שנהרג בפיגוע ברחוב דיזנגוף ב-1994, בהמשך סיקור ההודעה לבני משפחות ההרוגים (עם המקרה המהדהד של נפילתו בתאונת אימונים של הטייס אסף רמון ז"ל), וכעת המרדף של התקשורת אחרי לוחמים במהלך פעילות מבצעית בליבה של עיר.

.

שער ידיעות אחרונות מהפיגוע בקו 5 ב-1994. גופת הנהג מטושטשת כאן, אבל במקור היא הופיעה במלואה 

.

העיתונאים צריכים לבדוק את עצמם מדי יום ביומו, האם פעלו כנדרש, האם עברו על חוקי האתיקה, האם בכלל פעלו בניגוד לצו מצפונם? האם צריך לרגע לעצור ולחשב מסלול מחדש?

 

כן, פיגוע ברחוב הומה אדם כמו דיזנגוף של חמישי בערב, כשהאירוע מתגלגל ולא מסתיים, שואב אליו את התקשורת באופן טבעי ולא מפתיע. טבעי שהכתב ירוץ לכיוון הירי - הרי הסקרנות העיתונאית שלו מחייבת אותו לכך. קבוצת שוטרים רצה לכיוון מסוים - טבעי שהוא ירוץ אחריהם. אבל רגע אחי, לעלות אחריהם בחדר המדרגות כשהלוחמים שלופי נשק עם כדור בקנה? לתקוע להם מיקרופון כשהם צריכים להיות מרוכזים במחבל שעשוי לזנק לעברם בירי בעוד רגע?

 

האם התחרות בין גופי התקשורת השונים הולידה את המראות שראינו בחמישי בלילה? פעם בטוח שכן, היום פחות. התחרות היא בכלל בזירה שלתקשורת המסורתית אין יכולת להתמודד איתה - הרשתות החברתיות. בדיזנגוף של חמישי ב-21:17, היו אלפי אנשים. חלקם ישבו בבתי הקפה ובבארים, אחרים התהלכו לאורכו של הרחוב הארוך הזה שהמציא את עצמו מחדש בשנים האחרונות. מזג האוויר היה נעים, סוף השבוע בפתח, זמן לנקות את הראש. עם השמע הירי, מאות החלו לברוח לכל הכיוונים כדי לא להיפגע. אבל לא מעטים גם שלפו - אחרי שעיכלו את מה שקרה - את הסמארטפונים שלהם והחלו לצלם. הודעות החלו לרוץ בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, כמו גם בוואטסאפ. חלק מהמידע היה אישי - "אנחנו בסדר", אחרים העלו תמונות מהרחוב והבהלה שאחזה בו. אבל גם הדיסאינפורמציה חגגה, שלא לדבר על כמויות הפייק-ניוז, על מיקום המחבל, אחד או יותר מחבלים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

במערכות נחשפים לכל בליל המידע הזה ברשתות. מיד נשלפים קטעי וידאו ותמונות ומשולבים בעדכונים השוטפים. לאחרונה ההיסטריה הזו בסיקור אירועים גדולים ויוצאי דופן, הפילה בכמה מקרים מערכות עם פייק-ניוז. בשטח הכתבים נדרשים למצוא זוויות נוספות לאירוע המתגלגל, להמציא עוד נפח לאולפן הפתוח, להביא עוד צבע, כאן ועכשיו. העורכים דורשים חומרים עכשיו!!!

 

למה? כי הכל כבר ברשתות החברתיות: צילומים מהאירוע, הבריחה של המבלים, הריצה של כוחות הביטחון, שמות ההרוגים, הדם, הזכוכיות המנופצות, האימה, הבהלה. הסכר נפרץ, חייבים את החומרים אצלנו.

 

לאחר הביקורת בשנות ה-90, קיבלו כלי התקשורת החלטה לא לפרסם תמונות הרוגים. בהמשך החליטו לא להמתין ליד ביתה של משפחה שאחד מבני ביתה נפגע באירוע ביטחוני, כדי שהם לא יגלו זאת כך. ועכשיו? הרשות השנייה התכנסה בבהילות ביום שישי בצהריים, אחרי שקיבלה נו-נו-נו משר התקשורת יועז הנדל (שלא ברורה סמכותו בנושאי אתיקה), כדי לגבש נהלים לאירועים מסוג זה. בחדשות 12 ו-13 כבר הצהירו כי הם בהליכי הפקת לקחים. גורמים בכאן 11 אומרים אף הם כי הם בוחנים עצמם אחרי אירועים בסדר גודל שכזה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.