פורנוגרפיה של פיגוע: כשהתקשורת מנסה לבלום את התבוסה לרשתות
איש כוחות הביטחון במהלך סריקות, חדשות 12 צמודים (צילום באדיבות ישי ירושלמי, אתר בחדרי חרדים)
בחמישי בערב עברנו עוד שלב בדברי הימים של תפקוד התקשורת הישראלית בימי לחימה. בשנות ה-90 היו אלה תמונות התקריב של נהג האוטובוס צלאח עובדיה ז"ל שנהרג בפיגוע ברחוב דיזנגוף ב-1994, בהמשך סיקור ההודעה לבני משפחות ההרוגים (עם המקרה המהדהד של נפילתו בתאונת אימונים של הטייס אסף רמון ז"ל), וכעת המרדף של התקשורת אחרי לוחמים במהלך פעילות מבצעית בליבה של עיר.
.
- אוויר הרים: תדיראן מאמצת את מטפסת ההרים, דניאל וולפסון, בדרכה לכבוש את 7 הפסגות הגבוהות ביותר
- מה לא עושים כדי לרגש עוד יותר את קהל צופי הספורט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שער ידיעות אחרונות מהפיגוע בקו 5 ב-1994. גופת הנהג מטושטשת כאן, אבל במקור היא הופיעה במלואה
.
העיתונאים צריכים לבדוק את עצמם מדי יום ביומו, האם פעלו כנדרש, האם עברו על חוקי האתיקה, האם בכלל פעלו בניגוד לצו מצפונם? האם צריך לרגע לעצור ולחשב מסלול מחדש?
כן, פיגוע ברחוב הומה אדם כמו דיזנגוף של חמישי בערב, כשהאירוע מתגלגל ולא מסתיים, שואב אליו את התקשורת באופן טבעי ולא מפתיע. טבעי שהכתב ירוץ לכיוון הירי - הרי הסקרנות העיתונאית שלו מחייבת אותו לכך. קבוצת שוטרים רצה לכיוון מסוים - טבעי שהוא ירוץ אחריהם. אבל רגע אחי, לעלות אחריהם בחדר המדרגות כשהלוחמים שלופי נשק עם כדור בקנה? לתקוע להם מיקרופון כשהם צריכים להיות מרוכזים במחבל שעשוי לזנק לעברם בירי בעוד רגע?
האם התחרות בין גופי התקשורת השונים הולידה את המראות שראינו בחמישי בלילה? פעם בטוח שכן, היום פחות. התחרות היא בכלל בזירה שלתקשורת המסורתית אין יכולת להתמודד איתה - הרשתות החברתיות. בדיזנגוף של חמישי ב-21:17, היו אלפי אנשים. חלקם ישבו בבתי הקפה ובבארים, אחרים התהלכו לאורכו של הרחוב הארוך הזה שהמציא את עצמו מחדש בשנים האחרונות. מזג האוויר היה נעים, סוף השבוע בפתח, זמן לנקות את הראש. עם השמע הירי, מאות החלו לברוח לכל הכיוונים כדי לא להיפגע. אבל לא מעטים גם שלפו - אחרי שעיכלו את מה שקרה - את הסמארטפונים שלהם והחלו לצלם. הודעות החלו לרוץ בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, כמו גם בוואטסאפ. חלק מהמידע היה אישי - "אנחנו בסדר", אחרים העלו תמונות מהרחוב והבהלה שאחזה בו. אבל גם הדיסאינפורמציה חגגה, שלא לדבר על כמויות הפייק-ניוז, על מיקום המחבל, אחד או יותר מחבלים.
- האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
במערכות נחשפים לכל בליל המידע הזה ברשתות. מיד נשלפים קטעי וידאו ותמונות ומשולבים בעדכונים השוטפים. לאחרונה ההיסטריה הזו בסיקור אירועים גדולים ויוצאי דופן, הפילה בכמה מקרים מערכות עם פייק-ניוז. בשטח הכתבים נדרשים למצוא זוויות נוספות לאירוע המתגלגל, להמציא עוד נפח לאולפן הפתוח, להביא עוד צבע, כאן ועכשיו. העורכים דורשים חומרים עכשיו!!!
למה? כי הכל כבר ברשתות החברתיות: צילומים מהאירוע, הבריחה של המבלים, הריצה של כוחות הביטחון, שמות ההרוגים, הדם, הזכוכיות המנופצות, האימה, הבהלה. הסכר נפרץ, חייבים את החומרים אצלנו.
לאחר הביקורת בשנות ה-90, קיבלו כלי התקשורת החלטה לא לפרסם תמונות הרוגים. בהמשך החליטו לא להמתין ליד ביתה של משפחה שאחד מבני ביתה נפגע באירוע ביטחוני, כדי שהם לא יגלו זאת כך. ועכשיו? הרשות השנייה התכנסה בבהילות ביום שישי בצהריים, אחרי שקיבלה נו-נו-נו משר התקשורת יועז הנדל (שלא ברורה סמכותו בנושאי אתיקה), כדי לגבש נהלים לאירועים מסוג זה. בחדשות 12 ו-13 כבר הצהירו כי הם בהליכי הפקת לקחים. גורמים בכאן 11 אומרים אף הם כי הם בוחנים עצמם אחרי אירועים בסדר גודל שכזה.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר
לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש
סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות
12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים,
מספר מכובד ותחרותי.
הריאליטי אוכל את כולם
בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד.
ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים
מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.
- התאגיד תחרותי מתמיד עם "בואו לאכול איתי"
- המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
