פורנוגרפיה של פיגוע: כשהתקשורת מנסה לבלום את התבוסה לרשתות
איש כוחות הביטחון במהלך סריקות, חדשות 12 צמודים (צילום באדיבות ישי ירושלמי, אתר בחדרי חרדים)
בחמישי בערב עברנו עוד שלב בדברי הימים של תפקוד התקשורת הישראלית בימי לחימה. בשנות ה-90 היו אלה תמונות התקריב של נהג האוטובוס צלאח עובדיה ז"ל שנהרג בפיגוע ברחוב דיזנגוף ב-1994, בהמשך סיקור ההודעה לבני משפחות ההרוגים (עם המקרה המהדהד של נפילתו בתאונת אימונים של הטייס אסף רמון ז"ל), וכעת המרדף של התקשורת אחרי לוחמים במהלך פעילות מבצעית בליבה של עיר.
.
- אוויר הרים: תדיראן מאמצת את מטפסת ההרים, דניאל וולפסון, בדרכה לכבוש את 7 הפסגות הגבוהות ביותר
- מה לא עושים כדי לרגש עוד יותר את קהל צופי הספורט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שער ידיעות אחרונות מהפיגוע בקו 5 ב-1994. גופת הנהג מטושטשת כאן, אבל במקור היא הופיעה במלואה
.
העיתונאים צריכים לבדוק את עצמם מדי יום ביומו, האם פעלו כנדרש, האם עברו על חוקי האתיקה, האם בכלל פעלו בניגוד לצו מצפונם? האם צריך לרגע לעצור ולחשב מסלול מחדש?
כן, פיגוע ברחוב הומה אדם כמו דיזנגוף של חמישי בערב, כשהאירוע מתגלגל ולא מסתיים, שואב אליו את התקשורת באופן טבעי ולא מפתיע. טבעי שהכתב ירוץ לכיוון הירי - הרי הסקרנות העיתונאית שלו מחייבת אותו לכך. קבוצת שוטרים רצה לכיוון מסוים - טבעי שהוא ירוץ אחריהם. אבל רגע אחי, לעלות אחריהם בחדר המדרגות כשהלוחמים שלופי נשק עם כדור בקנה? לתקוע להם מיקרופון כשהם צריכים להיות מרוכזים במחבל שעשוי לזנק לעברם בירי בעוד רגע?
האם התחרות בין גופי התקשורת השונים הולידה את המראות שראינו בחמישי בלילה? פעם בטוח שכן, היום פחות. התחרות היא בכלל בזירה שלתקשורת המסורתית אין יכולת להתמודד איתה - הרשתות החברתיות. בדיזנגוף של חמישי ב-21:17, היו אלפי אנשים. חלקם ישבו בבתי הקפה ובבארים, אחרים התהלכו לאורכו של הרחוב הארוך הזה שהמציא את עצמו מחדש בשנים האחרונות. מזג האוויר היה נעים, סוף השבוע בפתח, זמן לנקות את הראש. עם השמע הירי, מאות החלו לברוח לכל הכיוונים כדי לא להיפגע. אבל לא מעטים גם שלפו - אחרי שעיכלו את מה שקרה - את הסמארטפונים שלהם והחלו לצלם. הודעות החלו לרוץ בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם, כמו גם בוואטסאפ. חלק מהמידע היה אישי - "אנחנו בסדר", אחרים העלו תמונות מהרחוב והבהלה שאחזה בו. אבל גם הדיסאינפורמציה חגגה, שלא לדבר על כמויות הפייק-ניוז, על מיקום המחבל, אחד או יותר מחבלים.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
במערכות נחשפים לכל בליל המידע הזה ברשתות. מיד נשלפים קטעי וידאו ותמונות ומשולבים בעדכונים השוטפים. לאחרונה ההיסטריה הזו בסיקור אירועים גדולים ויוצאי דופן, הפילה בכמה מקרים מערכות עם פייק-ניוז. בשטח הכתבים נדרשים למצוא זוויות נוספות לאירוע המתגלגל, להמציא עוד נפח לאולפן הפתוח, להביא עוד צבע, כאן ועכשיו. העורכים דורשים חומרים עכשיו!!!
למה? כי הכל כבר ברשתות החברתיות: צילומים מהאירוע, הבריחה של המבלים, הריצה של כוחות הביטחון, שמות ההרוגים, הדם, הזכוכיות המנופצות, האימה, הבהלה. הסכר נפרץ, חייבים את החומרים אצלנו.
לאחר הביקורת בשנות ה-90, קיבלו כלי התקשורת החלטה לא לפרסם תמונות הרוגים. בהמשך החליטו לא להמתין ליד ביתה של משפחה שאחד מבני ביתה נפגע באירוע ביטחוני, כדי שהם לא יגלו זאת כך. ועכשיו? הרשות השנייה התכנסה בבהילות ביום שישי בצהריים, אחרי שקיבלה נו-נו-נו משר התקשורת יועז הנדל (שלא ברורה סמכותו בנושאי אתיקה), כדי לגבש נהלים לאירועים מסוג זה. בחדשות 12 ו-13 כבר הצהירו כי הם בהליכי הפקת לקחים. גורמים בכאן 11 אומרים אף הם כי הם בוחנים עצמם אחרי אירועים בסדר גודל שכזה.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.