טור

האלטרנטיבה להסברה מודרנית: ישראל ותוכן שיווקי

משרד הכלכלה סגר לאחרונה על סדרת כתבות באתר הכלכלי CNBC. אפיק התוכן השיווקי צפוי להתחזקות על חשבון פעילות יח"צ מסורתית, גם כשמצבה ההסברתי של ישראל נמצא בבעיה
גולן פרצר | (4)
נושאים בכתבה גולן פרצר

תחום ההסברה, כידוע, הוא נושא מורכב ולא קל עבור מדינת ישראל. מדינה שעל אף עצמאותה הקצרה יחסית, צברה מאז הקמתה מספר לא מבוטל של הישגים במגוון תחומים (למשל בטכנולוגיה, הייטק Uרפואה). עדיין, על אף הצלחותיה הרבות, ישראל מוצגת לרוב באופן שלילי ובעיקר בהיבטים פוליטיים וצבאיים. לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שהאופן בה מוצגת ישראל פוגע באופן קבוע בקשרי חוץ, מסחר, תרבות, תיירות ועוד.

 

ההסברה הישראלית הפורמלית אמנם מנוהלת על ידי משרד החוץ, משרד ההסברה והתפוצות, משרד התיירות וגם משרד ראש הממשלה, אך זה, כך נדמה דווקא מהווה סוג של עקב אכילס. נקודת התורפה העיקרית לריבוי המשרדים, הוא היעדר תיאום וחוסר יעילות במאמצי השיווק הישראלים בעולם.

 

גישה שבאחרונה השתנה במעט. הרוח החדשה הנושבת בכל הקשור למאמצי הסברה מעודדת ומגוון הפעילויות מרשים: הבאת סלבריטאים מקומיים מארה"ב ואירופה שיטיילו בארץ הקודש ויעלו תמונות למדיות החברתיות שונות, פרסום אתרי תיירות בשלטי חוצות בחו"ל, שימוש נרחב בנפלאות הרשת וכמובן השענות על סלבס ישראלים המצליחים בחו"ל לשם שיפור התדמית, הם רק מקצת הפעולות הנעשות בעניין זה.

 

ולצדם מתפתחת מגמה הסברתית-שיווקית נוספת, נפוצה בעולם, שהחלה באחרונה להיכנס כטקטיקה נוספת לארגז הכלים של המשרדים הישראלים - תוכן שיווקי בערוצי המדיה התקשורתיים הגדולים בעולם. תחום התוכן על גווניו השונים נמצא בגידול מתמיד, וכאמור, בתקופה האחרונה משרדים ממשלתיים אף עושים שימוש יזום בטקטיקה זו על מנת לחזק תדמית חיובית סביב כלכלת ישראל. לא רבים מודעים לעובדה שבאחרונה החלה סדרת כתבות מערכתיות באתר הכלכלה הגדול בעולם CNBC.

 

משרד הכלכלה, כחלק מרצון לקדם את ההשקעות בישראל חבר עם CNBC כך שעורכים בכירים יכתבו כתבות על נושאים שונים הקשורים לכלכלת ישראל - כשהרעיון להאיר זרקור על כלכלת ישראל. 

 

צריך להודות, בפריזמה מקומית, התפישה של הצרכנים הישראלים בכל הקשור לתוכן שיווקי מעט מבלבלות, רבים לא אוהבים ש"דוחפים" להם תוכן ממומן. מנגד, בפריזמה בינ"ל אמצעי זה הוכח כמוצלח; שילוב תוכן איכותי ומקצועי במסווה של תוכן מערכתי עושה פלאים. מה גם שכל הסימנים מראים שענף זה במגמת צמיחה מטאורית. על פי יפעת מחקרי מדיה, במחצית השנייה של 2017, צפויה מגמה של התחזקות משמעותית של התוכן השיווקי על חשבון פעילות יחסי ציבור מסורתית.

 

בהתחשב בחלוקה החדשה בעוגת הפרסום והמעבר החד של תקציבים לרשתות חברתיות ולרשת, נדמה כי בעידן הנוכחי - ארגון אשר באמת מבין עניין, הוא זה שמשקיע משאבים דווקא בייצור תוכן טקסטואלי ותוכן וידאו, ושילובו באמצעי המדיה המסורתיים באמצעות פעולות יחסי ציבור ולא פחות חשוב באמצעות תשלום לגופים עצמם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

צריך להבין, ברמה הסברתית, אחד הקשיים הוא לגרום לעיתונאים זרים לחבב את ישראל, בהינתן לחצים מצד גורמים אינטרסנטיים, התפישה של גורמי מדיה זרים על ישראל לאו דווקא חיובית. כתוצאה מכך - התוכן שהם יוצרים בעצם נוטה לצד הפחות זוהר ומציג את ישראל באור חד ממדי. כאמור, לעניין קידום ישראל באמצעות תוכן שיווקי, הערך המוסף הוא בכך שהמסרים הפרו-ישראלים יקודמו תחת כל עץ רענן ברחבי הגלובוס, ויסייעו בבניית המותג בצורה מוצלחת. במרוצת שנים ותוך הסתכלות שנים קדימה, מסרים אלה לבטח יוכלו להבטיח שהצרכנים בעולם יקבלו ממד חדש על ישראל. משרדי ממשלה אחדים אמנם החלו להפנים כי אפיק זה הוא לגיטימי, ותעשייה זו כבר מגלגלת סכומי עתק, רק שכעת ראוי שיתר המשרדים והשלוחות הישראליות ילכו בעקבותיהם.

 

גולן פרצר הוא מנכ"ל בית התוכן Peach תוכן שאוהבים 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דבי 14/08/2017 19:36
    הגב לתגובה זו
    תנו לי תוכן טוב מענין איכותי רלוונטי מה אכפת לי מי משלם עליו
  • 2.
    מדוייק (ל"ת)
    מושיק 14/08/2017 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רדיו טלוויזיה אצטרה 14/08/2017 08:27
    הגב לתגובה זו
    התוכן השיווקי נולד והתפתח כבר בשנות ה-50 בארצות הברית. תוכן שיווקי הינו פרסום יעיל מאוד, אשר מביא בדרך כלל לתוצאה פרודוקטיבית. שם המשחק הוא, לדעת כיצד לכתוב את התוכן השיווקי ולהגישו בצורה חכמה, יעילה ומרתקת. חברות לייצור סבונים ודטרגנטים באמריקה, מצאו דרכים להעביר את המסרים השיווקיים שלהם בצורה ייחודית, תוך שילוב מוצריהם בתכניות לכל המשפחה, ולכן הסדרות העממיות הללו נקראו - אופרות סבון. לימים התוכן השיווקי התפתח בארה"ב גם בסרטים, בתכניות אקטואליה ובסדרות טלוויזיה נוספות, וכיום הוא נמצא במדינות רבות בעולם. תוכן שיווקי המשולב בחדשות, באמצעות ראיונות, או בתכניות הבידור השונות, הוא אפקטיבי מאוד ומסייע להגדלת המכירות וההכנסות. המאזינים והצופים, אוהבים ליהנות מבידור וחדשות מרתקות ומעניינות ורבים לוקחים חלק בראיונות, בשילוב שאלות ותשובות עם מומחים בנושאים שונים. ידוע וברור, שמה שמעניין באמת את המאזינים לרדיו והצופים בטלוויזיה, זה תכניות בידור, חדשות עם תכנים מעניינים וטריים. מנכ"לים ובעלי עסקים קטנים, בינוניים כגדולים, הפנימו מזמן את הרעיון מאחורי הראיון של תוכן שיווקי איכותי, אשר מקשר בין החברה המפרסמת א
  • רדיו טלוויזיה אצטרה 15/08/2017 08:36
    הגב לתגובה זו
    מנכ"לים ובעלי עסקים קטנים, בינוניים כגדולים, הפנימו מזמן את הרעיון מאחורי הראיון של תוכן שיווקי איכותי, אשר מקשר בין החברה המפרסמת אותו, לבין צופי הטלוויזיה ומאזיני הרדיו, שהם למעשה הלקוחות הפוטנציאלים. תוכן שיווקי נערך בשילוב שיתופי פעולה והסכמים מסחריים, בין החברות המפרסמות לבין יוצרי התכניות, וכל זאת על מנת להרחיב את מגוון אפשרויות הפרסום. פרסום ישיר בטלוויזיה וברדיו, משמש גיבוי מעולה לתוכן שיווקי מעניין, וכל זאת באמצעות תשדירי הנעה לפעולה, המזמינים את ציבור מאזיני הרדיו וצופי הטלוויזיה, להתקשר ישירות למוקד של המפרסם - בזמן שידור הפרסומות. לפרטים נוספים ולקביעת פגישה התקשרו עכשיו 0507928679
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.