מנכ"לית תלי, אופירה לובניצקי
צילום: יח"צ

בשורה משמחת לתסריטאים ולבימאים: ביה"ד להגבלים עסקיים אישר פעילות תלי

הסתיימו בהצלחה 15 שנות מאבק של הבמאים והתסריטאים בישראל לקבלת תמלוגים. מנכ"לית תלי: "חלק מתאגידי השידור עשו מאמצים כבדים לסכל את פעילותנו"
אלכסנדר כץ |

מאבקם של יוצרי הטלוויזיה והקולנוע בישראל לקבלת תמלוגים - זכה לאישור. ביום חמישי האחרון קבעה שופטת בית הדין להגבלים עסקיים תמר בזק רפופורט את תנאי הפעילות של תלי - חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל, כארגון המייצג במשותף את זכויות חבריו אל מול גופי השידור, אתרי האינטרנט וכל שאר המשתמשים ביצירות קולנוע וטלוויזיה בישראל.

 

התנאים הוגשו לבית הדין בנוסח מוסכם על ידי תלי והממונה על ההגבלים העסקיים, בתום שנתיים של משא ומתן בין הצדדים. תלי יוצגה במו"מ ומול בית הדין על ידי עו"ד דרור שטרום ומנכ"לית החברה אופירה לובניצקי.

 

כזכור, לקראת סוף שנת 2013, בהמשך לדרישה של גופי שידור המרכזיים והחזקים שלא לאשר את פעילות תלי, המליץ הממונה הקודם על ההגבלים, פרופ' דיוויד גילה להכריז על תלי כהסדר כובל ולא לאשר את פעילותה, בניגוד לחברות תמלוגים אחרות כאקו"ם ואשכולות. בעקבות כך יצאו התסריטאים והבמאים למאבק ציבורי שבשיאו חוקקה הכנסת בדצמבר 2014 תיקון לחוק הקולנוע על פיו חברת תמלוגים של תסריטאים ובמאים רשאית לפעול, בהתאם לתנאים שיקבעו על ידי הרשות להגבלים עסקיים.

 

בהמשך לתיקון החוק נפתח מו"מ בין תלי לממונה על נוסח התנאים שיאפשרו לבמאים ולתסריטאים לקבל תמלוגים הולמים על יצירתם. תנאי הפעילות של תלי עוסקים בין השאר במערכת היחסים שבין החברה לגופים השונים המשתמשים ביצירות, במתווה לפתרון מחלוקות כספיות באמצעות בוררות, במערכת היחסים שבין תלי לחבריה.

 

בתלי אומרים כי מאחורי פסק הדין של השופטת בזק רפופורט מקופל סיפור דרמטי שנמשך למעלה מ-15 שנה. בתחילת העשור הקודם לא הוכרה זכאותם של הבמאים ושל חלק גדול מהתסריטאים לקבלת תמלוגים. על רקע זאת בדצמבר 2000 פרשו 100 תסריטאים מאקו"ם וחברו לקבוצת במאים. הם החליטו להיאבק יחד על זכויותיהם והקימו חברת תמלוגים לתסריטאים ולבמאים בישראל. 15 שנה אחרי, עם קבלת האישור הסופי בהחלט לפעולת החברה, מונה תלי למעלה מ-2,000 חברים וגובה עבורם מדי שנה תמלוגים בגובה עשרות מיליוני שקלים מכל גופי השידור, מאתרי אינטרנט, מחברות הסלולר וממשתמשים נוספים.

 

לדברי לובניצקי, "הרעיון שלתסריטאי ולבמאי בקולנוע ובטלוויזיה יש זכות בסיסית להבטיח את השתתפותו בהצלחת היצירה שלו לכל ימי חייו וכן עבור יורשיו, עשה דרך ארוכה בעשור האחרון והגיע סוף סוף למימושו המלא". לדבריה, "חלק מתאגידי השידור וכן גורמים נוספים עשו מאמצים כבדים על מנת לסכל את פעילותנו, אבל הבמאים והתסריטאים נאבקו בנחישות ויכלו להם".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.