אשליה דיגיטלית: הצרכן מקבל תוכן בלתי סופי בלי תשלום - אבל יש מי שנפגע
שיעור ראשון במיקרו כלכלה: מטע עגבניות אחד בתפוקה מקסימלית, היצע, ביקוש, מחיר. כשהביקוש עולה, המחיר עולה, והמרוויח הוא מגדל העגבניות. במעבר למקרו, הנוסחה, כמובן, משתנה ואל המשוואה נוספים נעלמים רבים. אך ההיגיון הבסיסי הזה שמקיים קשר ישיר בין העלייה בביקוש והמחיר לרווחתו של יוצר המוצר, בדרך כלל נשמר.
העידן הדיגיטלי, לעומת זאת, הצליח ליצור מוטציה כלכלית. מצד אחד, הריבוי, הנגישות והזמינות של אמצעי המדיה החדשים הפכו את העולם לכפר והיצירות הטלוויזיוניות, הקולנועיות והמוזיקליות זוכות לחשיפה עצומה בזמן קצר וללא השקעה גבוהה בהפצה, אם בכלל. מצד שני, עידן הניו-מדיה יצר עולם וירטואלי שבו הצרכן הסופי מקבל, כביכול, את כל התוכן ללא תשלום, נהנה ממנו יום-יום, שעה-שעה, כאשר יוצרי התוכן לא נהנים מהפירות של הצלחת יצירתם.
האם כל השפע הזה הוא באמת בחינם? ואם לא, היכן הכסף ומי נהנה ממנו? בפועל, הצרכן הסופי משלם עבור התוכן, והרבה - אלפי שקלים בשנה לספקיות הסלולר, האינטרנט והתשתית. למעשה, תעשיית התוכן הדיגיטלית מגלגלת סכומי עתק שעוקפים, באופן מתסכל, את יוצרי התוכן ועוברים לגורמים אחרים ברשת, בהם, האחראים על התעבורה (ספקי אינטרנט, תשתית, מנועי החיפוש) ורכזי התוכן (למשל יוטיוב). אם נחזור לדוגמה של מגדל העגבניות, אז באופן בלתי מתקבל על הדעת, מי שייהנה מרווחי היבול יהיו בעלי הכבישים, הנהגים שמובילים את הסחורה, והשוטרים שמכוונים את התנועה, בזמן שמגדל העגבניות יפשוט יד מחוץ לגדרות המסיבה.
כמות התוכן האדירה שנמצאת ברשת, הקושי במעקב אחר השימוש ביצירות והקלות בביצוע ההפרה של זכויות היוצרים, מצביעים על צורך בפיתוח מודל כלכלי יציב שיתעל חלק מהכנסות ליוצר הבודד. זאת ועוד, מספר השימושים ביצירות גדל כל הזמן, ההכנסה מתפצלת לרסיסים ונדרשות עלויות הולכות וגדלות על מנת לעקוב אחר הזירה הדיגיטלית הדינמית. תנאי הפתיחה האלה לא משאירים כמעט דבר ליוצר היחיד וליצירה הבודדת.
בעולם הישן שבו ההבדל בין המסך הגדול למסך הקטן היה חד משמעי, הכסף התרכז אצל מספר מצומצם של גורמים חזקים. אמנם ליוצר הבודד תמיד היה קשה לנהל מול אותם גורמים דיאלוג שוויוני, אך עדיין היה כיס שאפשר היה (וכך היה) לבוא אליו בדרישות לתמלוגים. כיום, בעולם שמתגאה באינספור פלטפורמות תוכן - אין כיס מרכזי, יש הרבה כיסים; ונדרשת השקעת משאבים משמעותית כדי לאתר למי שייכים הכיסים, ואז לשכנע אותם לשתף אחרים במצבורי ההכנסות שגרפו הודות לשימוש ביצירות.
הפיתוחים הטכנולוגים, שמציבים כל תוכן כמעט במרחק מקלדת מכל דורש, מעמידים את זכייניות הטלוויזיה ובעלי בתי הקולנוע באותה סיטואציה בעייתית יחד עם היוצרים. במשך עשרות שנים, "הבלעדיות" הייתה חלק מהותי מהמודל הכלכלי של היצירה הטלוויזיונית והקולנועית, דבר שאפשר צריכה מבוקרת של היצירות. כך למשל, לאחר שהופק סרט, הוא הוקרן קודם בקולנוע, משם עבר לספריות הווידאו/DVD, רק אחר כך שודר בערוץ מסחרי ולבסוף בטלוויזיה הרב ערוצית. כיום, מספר שעות אחרי שסרט חוגג טרום-בכורה באחד הפסטיבלים, עותק שלו כבר נמצא ברשת ללא תשלום. כדי לא להישאר מאחור, גופי השידור נאלצים להעלות בעצמם את תכניהם לספריות ה-VOD ו/או לאתרי האינטרנט שלהם, ללא גביית תשלום ומבלי היכולת להמשיך ולמסחר את היצירה.
תעשיית התוכן בעידן הדיגיטלי מתעתעת. מדובר אמנם בגן עדן של יצירה מגוונת, עשירה וחוצת גבולות, אך המודל הכלכלי לחלוקת ההכנסות מכל העושר הזה טרם גובש במלואו. ליוצרים, חלק מהפתרון הוא קיומן של חברות תמלוגים שתפקידן להשקיע במעקב אחר השימוש ביצירות, לנהל מו"מ מול עשרות (ובעתיד מאות) הגורמים הרלוונטיים, לייצג את היוצרים ולאכוף את גביית התמלוגים. ללא חברות תמלוגים, אותו גן עדן של תוכן עשוי להפוך ל'סווט-שופ" וירטואלי המתייחס ליוצרים כפועלים משוללי זכויות.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
הפגיעה ביכולתם של היוצרים להתפרנס מהצלחת יצירותיהם אינה בעיה שצריכה להטריד רק את היוצרים, או את זכייניות הטלוויזיה, חברות התקליטים ובעלי בתי הקולנוע; זו בעיה שאמורה להטריד את כולנו. יוצרים בישראל - כמו בכל מדינה - צריכים שתהיה להם האפשרות להתפרנס לאורך זמן ולהשקיע את המאמץ הלא כלכלי ביצירות תרבות חדשניות. אם זה לא יקרה, המחיר החברתי והתרבותי יהיה גבוה. תרומתן של יצירות קולנועיות, טלוויזיוניות ומוזיקליות אינה מסתכמת בבידור גרידא, אלא מספקת אתוס משותף, מרחיבה את השיח החברתי, מאירה נקודות אפלות בתרבות המקומית, מעניקה משמעות למונח "ישראליות" ומהווה את אחד מכרטיסי הביקור האפקטיביים שיש לנו להציג בפני העולם. מאחר ושיטת חלוקת התמלוגים ליוצרים מבוססת על תגמול דיפרנציאלי - כלומר, לפי הצלחה - היא ממשיכה לתמוך ולעודד מצוינות בקרב היוצרים.
נכסי התרבות שלנו משקפים את פרצופינו כחברה - כפי שאנחנו נראים עכשיו וכפי שנראה בעיני הדורות הבאים. אם נדאג שהיוצרים יתוגמלו עבור עבודתם ויוכלו להמשיך ליצור, נראה הרבה יותר טוב.
אופירה לובניצקי היא מנכ"לית תלי - חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.