הישג ליוצרים: "סעיף תלי" ייכלל בכל החוזים בין ערוץ 1 לבמאים ותסריטאים
השידור הציבורי מיישר קו עם המתחרים המסחריים. רשות השידור ותלי הגיעו להסכמה כי מעתה בכל החוזים מול יוצרים, ייכלל "סעיף תלי" שמכיר בזכותם הקניינית של היוצרים ביצירתם ומבטיח להם תשלום תמלוגים על הפקות שישודרו בערוץ 1. על ההחלטה קיבל העורך הראשי של הרשות, יונה ויזנטל.
רשות השידור נמנעה במשך שנים ארוכות, גם לאחר הקמת תלי לפני כ-15 שנה, מתשלום תמלוגים ליוצרים ומהכרה בזכותם הקניינית על יצירתם. ב-2007, ביוזמתו של יו"ר הרשות לשעבר משה גביש, התקיים הליך גישור בין תלי לרשות על ידי שופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר. בעקבות הגישור, החלה הרשות לשלם לחברת התמלוגים של הבמאים והתסריטאים סכומים שוטפים אך סירבה בתוקף לאפשר ליוצרים לשמור זכויות ביצירתם, כפי שמאפשרים כל גופי השידור האחרים בישראל.
משמעות שמירת הזכויות ביצירה היא הכרה בזכותו הקניינית של היוצר ביצירתו ושותפות מינימאלית שלו בהצלחתה. פועל יוצא של הכרה קניינית זו הוא שתשלום התמלוגים בגין השימוש ביצירה, אינו מעשה של "נדיבות לב" אותו ניתן לשנות או להפסיק בכל עת. לאורך כל השנים דרשה תלי מהרשות להשלים את המהלך שהחל ב-2007 - להכניס את סעיף תלי לחוזים, להבטיח תשלום תמלוגים ולעגן זאת משפטית, אבל כל ההנהלות הקודמות סירבו.
בשבועות האחרונים, מרגע שכונס הנכסים הראשי התחיל לטפל בענייני הרשות, ויונה ויזנטל נכנס לתפקידו, התחדשו המגעים בין הצדדים. לאחרונה התקיימה פגישה בין ויזנטל לבין ראשי תלי, היו"ר רן טל והמנכ"לית אופירה לובניצקי. כבר בראשית הפגישה הודיע ויזנטל מיוזמתו שהרשות תכיר בזכותם הקניינית של היוצרים, ותכלול מעתה והלאה את סעיף תלי בחוזים מולם. ההכרה של הרשות בסעיף תקפה החל מספטמבר 2014, ואילו לגבי החלה רטרואקטיבית של הסעיף בחוזים שנחתמו בשנים עברו, נמשכים המגעים בין הצדדים.
"זה ציון דרך חשוב מאוד עבור היוצרים החברים בתלי", אומרת מנכ"לית החברה אופירה לובניצקי, "אני מודה ליונה ויזנטל, שהשכיל לזהות מיד את העיוות, ותיקן אותו מיוזמתו במהירות ובנחרצות. זו התנהלות מרשימה, שנוסחת הרבה אופטימיות ביחס לעתיד הצפוי לשידור הציבורי החדש, מבחינת היוצרים ובכלל".
מרשות השידור טרם התקבלה תגובה.
- 5.חברת תלי 07/10/2014 22:29הגב לתגובה זוהיא רק לא הסכימה, משום מה, להתחייב לכך בחוזים. המהלך הזה לא יעלה לרשות שקל נוסף.
- 4.קוקי 07/10/2014 16:45הגב לתגובה זוכל הכבוד יוזמה מבורכת!!!
- 3.מתי 07/10/2014 16:45הגב לתגובה זוההחלטה על כך לא תעלה לרשות השידור שקל נוסף. לכל יוצר מגיע להתפרנס בכבוד
- 2.יורם 07/10/2014 16:36הגב לתגובה זורשות השידור כמו רשות השידור שילמה את הכסף לתלי כל השנים, אבל בשביל ההנאה המוזרה שלהם מנעה מיוצרים זכויות שמגיעות להם - למה? ככה. כי הם היו יכולים. כל הכבוד לויזנטל שקם ועשה מעשה. והכסף, כן כמה שזה ישמע מוזר הוא אותו כסף...
- 1.נתנאל ג. 06/10/2014 18:44הגב לתגובה זום כל הכבוד למר ויזנטל - מאיפה יבוא הכסף?? כלומר - מלכתחילה ברור שיהיה צורך לתקן את החוק ולחדש או להמשיך את תשלומי האגרה-הזכורה-לרע, כדי לממש את תשלומי התמלוגים הנ"ל. שמישהו יסביר את זה בעדינות גם למשלמי האגרה, שממילא עדיין ממשיכים לשלם אותה.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?
איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.
אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.
דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT, חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.
בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.
- פטריק דרהי מסתבך - עלול לאבד את השליטה בענקית התקשורת, אלטיס
- אאוטבריין פספסה את צפי האנליסטים בהכנסות אך הכתה אותו ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7