תחנת רדיו מקרופון מיקרופון
צילום: צילום: אלכסנדר כץ
פרסום ראשון

אפקט 'צוק איתן': תחנות הרדיו האזוריות הפסידו כ-15 מיליון שקלים בחודשיים

עפ"י הערכות, חלה ירידה של 35% בפרסום. לאחר הפרסום באייס על הבקשה להתערבות הרשות ה-2, התבקשו מנהלי התחנות לפרט את ההפסדים שספגו
אלכסנדר כץ |

לאחר קול הזעקה, הרשות השנייה נעתרת לפניות: לאייס נודע כי מנכ"ל הרשות שי באב"ד פנה לאחרונה לתחנות הרדיו האזוריות בבקשה לקבל מהן פירוט על הפסדיהן מאז החלה ההתדרדרות במצב הביטחוני עם חטיפת 3 הנערים, ובהמשך מבצע צוק איתן. על פי הערכות, הפסידו 16 התחנות האזוריות כ-15 מיליון שקלים בחודשיים האחרונים.

במכתב שנשלח ב-14 באוגוסט, כתב באב"ד: "החל מ-8 ביולי ובפרט לאחר הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה ביום 17 ביולי, התחיל מבצע 'צוק איתן'. הפניות שהגיעו אליי עד כה, עולה כי בוטלו מסעות פרסום מתוכננים רבים". הדד-ליין בו התבקשו מנכ"לי התחנות האזוריות לפרט את פירוט הפסדיהן, היה אתמול (יום ב').

ב-6 באוגוסט שלח באב"ד מכתב למנכ"לי הערוצים המסחריים - קשת, רשת וערוץ 10, בו ביקש מהם לפרט את ההפסדים בתקופה מ-13 ביוני, פירוט ההכנסות ביחס לתקופה המקבילה, ועוד. ואולם, ברשות לא פנו לטלוויזיה החינוכית שאף היא ספגה הפסדים בשל ביטול שעות שידור רבות בערוץ 2, וגם תחנות הרדיו האזוריות, שאיבדו קמפיינים רבים בתקופה זו.

כעבור 4 ימים החליטה מועצת הרשות השנייה לאשר לזכייניות הטלוויזיה לנייד דקות פרסום לשעות הפריים-טיים, שם מותר להן על פי חוק לשדר עד 40 דקות פרסום. החלטה זו הובילה את גדי קסטיאל, מנכ"ל רדיו ירושלים, לפנות לבאב"ד בבקשה - כפי שנחשף באייס - להתנהלות דומה גם כלפי תחנות הרדיו האזוריות, שפועלות בפיקוחה של הרשות.

לתחנות הרדיו האזוריות מותר לשדר בכל מקבץ לא יותר מ-5 דקות פרסום, ובשעת שידור אחת לא יותר מ-3 מקבצים שכאלו. התחנות מבקשות להגדיל את דקות הפרסום במקבץ בהיקף של בין 20% ל-40%, דהיינו 6-7 דקות פרסום בכל מקבץ. קסטיאל אף ביקש מהרשות להוציא לפועל את החלטתה מלפני כחצי שנה להחזיר לתחנות הרדיו את הערבויות אותן הפקידו בידיה, בך של כ-250-300 אלף שקל לתחנה.

על פי גורמים בשוק התקשורת, נתח הפרסום של תחנות הרדיו האזוריות עומד על כ-200 מיליון שקלים בשנה. גורם אחר אמר כי מאז החלה ההתדרדרות הביטחונית, חלה ירידה ממוצעת של 35% בהכנסות מפרסום, לצד גידול בהוצאות התחנות, כגון הוספות עובדים כוננים. במצב כזה, הערכה היא ההפסד של כלל התחנות עומד על כ-15 מיליון שקלים.

כאמור, לאחר הפרסום באייס, ברשות החליטו לפנות לתחנות הרדיו האזוריות ולבקש פירוט על ההפסדים, "על מנת שנוכל לבחון את הצור בהתאמות ולפעול בהתאם בהקדם", כדברי מכתבו של באב"ד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

דוד בן בסט, יו"ר תחנות הרדיו האזוריות והבעלים של רדיוס ורדיו לב המדינה, מעריך כי ההפסדים של התחנות אף גדול מ-15 מיליון שקלים. "המלחמה הזאת הרגה אותנו", אמר בשיחה עם אייס. "הפרסום בתחנות בדרום ירד ביותר מ-60%, במרכז פחות, אבל יש ירידה דרסטית בהכנסות".

-ואיך הרשות השנייה יכולה לעזור לכם?

"הרשות - עם כל הרצון הטוב - לא באמת יכולה לתת לנו. היא יכולה לאפשר לנו לשדר יותר דקות פרסום בכל מקבץ, אבל לא הרבה יותר מזה. הם באמת רוצים לעזור, שי באב"ד מאד רוצה לעזור לנו".

תגובתו של שי באב"ד טרם התקבלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

מי הזיז את מדורת השבט שלי?

המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על  5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג. 

גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר. 

פריים טיים

לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

שר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיותשר התקשורת, שלמה קרעי. קרדיט: רשתות חברתיות

שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית

במהלך לחיבור בין הפריפריה והמרכז, לראשונה בישראל יתאפשר שידור רדיו מסחרי ארצי; משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל

רן קידר |

משרד התקשורת מפרסם את תזכיר חוק התקשורת (רדיו) ובו מודל חדש לשידורי הרדיו המסחריים בישראל. מטרת הרפורמה היא להסיר חסמי כניסה לשוק הרדיו ולעבור לתצורת מכרז פתוח, שקוף ושוויוני, שיאפשר את הסבתן של תחנות רדיו אזוריות לשידורי רדיו בפריסה ארצית וכן את הקמתן של תחנות רדיו חדשות, כך שהציבור ייהנה ממגוון רחב יותר של אפשרויות, ויוכל להאזין לכל תחנה מכל מקום בארץ. 

התזכיר שפורסם להערות הציבור יאפשר לראשונה לגופים עסקיים לשדר שידורי רדיו FM מסחריים ללא הגבלות גיאוגרפיות, וכך תינתן גמישות מלאה לתחנות בבחירת מודל השידור שלהם, לרבות האפשרות של שידור במודל האזורי הקיים. כיום ישנו "נתק" בין אזורי הנגב, יהודה ושומרון והגליל לבין מרכז הארץ וירושלים, מאחר שתחנה פרטית אינה רשאית לשדר באופן רחב למאזינים במספר אזורים.

הרפורמה המוצעת עתידה לשנות זאת ולאפשר לכולם להאזין לתחנות האהובות עליהם מכל מקום, לפי בחירת התחנה. במסגרת הרפורמה המוצעת, ייערך מכרז פתוח, שקוף ושוויוני להקצאת תדרי FM, בו יוכלו להתמודד הן שחקנים חדשים והן בעלי זיכיונות קיימים. המעבר למודל החדש יבוצע באופן הדרגתי, כך שתדרים פנויים חדשים יועמדו למכרז. 

בעלי זיכיון קיים יוכלו להתמודד במכרז עוד לפני פקיעת זיכיונו, ואם יזכה במכרז יוכל לעבור לשידור במתכונת החדשה ואף לשדר בפריסה ארצית רחבה. המכרז יתבסס על מחיר, במטרה להבטיח שהמשאב הציבורי של תדר הרדיו יוקצה לגורם היעיל ביותר, כשכל גורם יוכל להחזיק ב-3 אפיקי תדר לכל היותר. 

הזוכים במכרז יידרשו להירשם במרשם ספקי הרדיו, ויוכלו לשדר ללא מגבלות של אזורי כיסוי וללא מעורבות בתוכן, מה שיאפשר ניצול יעיל יותר של משאב התדרים הציבורי ואף יביא לצמצום משמעותי בנטל הרגולטורי הקיים.