תחנת רדיו מקרופון מיקרופון
צילום: צילום: אלכסנדר כץ
פרסום ראשון

אפקט 'צוק איתן': תחנות הרדיו האזוריות הפסידו כ-15 מיליון שקלים בחודשיים

עפ"י הערכות, חלה ירידה של 35% בפרסום. לאחר הפרסום באייס על הבקשה להתערבות הרשות ה-2, התבקשו מנהלי התחנות לפרט את ההפסדים שספגו
אלכסנדר כץ |

לאחר קול הזעקה, הרשות השנייה נעתרת לפניות: לאייס נודע כי מנכ"ל הרשות שי באב"ד פנה לאחרונה לתחנות הרדיו האזוריות בבקשה לקבל מהן פירוט על הפסדיהן מאז החלה ההתדרדרות במצב הביטחוני עם חטיפת 3 הנערים, ובהמשך מבצע צוק איתן. על פי הערכות, הפסידו 16 התחנות האזוריות כ-15 מיליון שקלים בחודשיים האחרונים.

במכתב שנשלח ב-14 באוגוסט, כתב באב"ד: "החל מ-8 ביולי ובפרט לאחר הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה ביום 17 ביולי, התחיל מבצע 'צוק איתן'. הפניות שהגיעו אליי עד כה, עולה כי בוטלו מסעות פרסום מתוכננים רבים". הדד-ליין בו התבקשו מנכ"לי התחנות האזוריות לפרט את פירוט הפסדיהן, היה אתמול (יום ב').

ב-6 באוגוסט שלח באב"ד מכתב למנכ"לי הערוצים המסחריים - קשת, רשת וערוץ 10, בו ביקש מהם לפרט את ההפסדים בתקופה מ-13 ביוני, פירוט ההכנסות ביחס לתקופה המקבילה, ועוד. ואולם, ברשות לא פנו לטלוויזיה החינוכית שאף היא ספגה הפסדים בשל ביטול שעות שידור רבות בערוץ 2, וגם תחנות הרדיו האזוריות, שאיבדו קמפיינים רבים בתקופה זו.

כעבור 4 ימים החליטה מועצת הרשות השנייה לאשר לזכייניות הטלוויזיה לנייד דקות פרסום לשעות הפריים-טיים, שם מותר להן על פי חוק לשדר עד 40 דקות פרסום. החלטה זו הובילה את גדי קסטיאל, מנכ"ל רדיו ירושלים, לפנות לבאב"ד בבקשה - כפי שנחשף באייס - להתנהלות דומה גם כלפי תחנות הרדיו האזוריות, שפועלות בפיקוחה של הרשות.

לתחנות הרדיו האזוריות מותר לשדר בכל מקבץ לא יותר מ-5 דקות פרסום, ובשעת שידור אחת לא יותר מ-3 מקבצים שכאלו. התחנות מבקשות להגדיל את דקות הפרסום במקבץ בהיקף של בין 20% ל-40%, דהיינו 6-7 דקות פרסום בכל מקבץ. קסטיאל אף ביקש מהרשות להוציא לפועל את החלטתה מלפני כחצי שנה להחזיר לתחנות הרדיו את הערבויות אותן הפקידו בידיה, בך של כ-250-300 אלף שקל לתחנה.

על פי גורמים בשוק התקשורת, נתח הפרסום של תחנות הרדיו האזוריות עומד על כ-200 מיליון שקלים בשנה. גורם אחר אמר כי מאז החלה ההתדרדרות הביטחונית, חלה ירידה ממוצעת של 35% בהכנסות מפרסום, לצד גידול בהוצאות התחנות, כגון הוספות עובדים כוננים. במצב כזה, הערכה היא ההפסד של כלל התחנות עומד על כ-15 מיליון שקלים.

כאמור, לאחר הפרסום באייס, ברשות החליטו לפנות לתחנות הרדיו האזוריות ולבקש פירוט על ההפסדים, "על מנת שנוכל לבחון את הצור בהתאמות ולפעול בהתאם בהקדם", כדברי מכתבו של באב"ד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

דוד בן בסט, יו"ר תחנות הרדיו האזוריות והבעלים של רדיוס ורדיו לב המדינה, מעריך כי ההפסדים של התחנות אף גדול מ-15 מיליון שקלים. "המלחמה הזאת הרגה אותנו", אמר בשיחה עם אייס. "הפרסום בתחנות בדרום ירד ביותר מ-60%, במרכז פחות, אבל יש ירידה דרסטית בהכנסות".

-ואיך הרשות השנייה יכולה לעזור לכם?

"הרשות - עם כל הרצון הטוב - לא באמת יכולה לתת לנו. היא יכולה לאפשר לנו לשדר יותר דקות פרסום בכל מקבץ, אבל לא הרבה יותר מזה. הם באמת רוצים לעזור, שי באב"ד מאד רוצה לעזור לנו".

תגובתו של שי באב"ד טרם התקבלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.