תחנת רדיו מקרופון מיקרופון
צילום: צילום: אלכסנדר כץ
פרסום ראשון

אפקט 'צוק איתן': תחנות הרדיו האזוריות הפסידו כ-15 מיליון שקלים בחודשיים

עפ"י הערכות, חלה ירידה של 35% בפרסום. לאחר הפרסום באייס על הבקשה להתערבות הרשות ה-2, התבקשו מנהלי התחנות לפרט את ההפסדים שספגו
אלכסנדר כץ |

לאחר קול הזעקה, הרשות השנייה נעתרת לפניות: לאייס נודע כי מנכ"ל הרשות שי באב"ד פנה לאחרונה לתחנות הרדיו האזוריות בבקשה לקבל מהן פירוט על הפסדיהן מאז החלה ההתדרדרות במצב הביטחוני עם חטיפת 3 הנערים, ובהמשך מבצע צוק איתן. על פי הערכות, הפסידו 16 התחנות האזוריות כ-15 מיליון שקלים בחודשיים האחרונים.

במכתב שנשלח ב-14 באוגוסט, כתב באב"ד: "החל מ-8 ביולי ובפרט לאחר הכניסה הקרקעית של צה"ל לרצועה ביום 17 ביולי, התחיל מבצע 'צוק איתן'. הפניות שהגיעו אליי עד כה, עולה כי בוטלו מסעות פרסום מתוכננים רבים". הדד-ליין בו התבקשו מנכ"לי התחנות האזוריות לפרט את פירוט הפסדיהן, היה אתמול (יום ב').

ב-6 באוגוסט שלח באב"ד מכתב למנכ"לי הערוצים המסחריים - קשת, רשת וערוץ 10, בו ביקש מהם לפרט את ההפסדים בתקופה מ-13 ביוני, פירוט ההכנסות ביחס לתקופה המקבילה, ועוד. ואולם, ברשות לא פנו לטלוויזיה החינוכית שאף היא ספגה הפסדים בשל ביטול שעות שידור רבות בערוץ 2, וגם תחנות הרדיו האזוריות, שאיבדו קמפיינים רבים בתקופה זו.

כעבור 4 ימים החליטה מועצת הרשות השנייה לאשר לזכייניות הטלוויזיה לנייד דקות פרסום לשעות הפריים-טיים, שם מותר להן על פי חוק לשדר עד 40 דקות פרסום. החלטה זו הובילה את גדי קסטיאל, מנכ"ל רדיו ירושלים, לפנות לבאב"ד בבקשה - כפי שנחשף באייס - להתנהלות דומה גם כלפי תחנות הרדיו האזוריות, שפועלות בפיקוחה של הרשות.

לתחנות הרדיו האזוריות מותר לשדר בכל מקבץ לא יותר מ-5 דקות פרסום, ובשעת שידור אחת לא יותר מ-3 מקבצים שכאלו. התחנות מבקשות להגדיל את דקות הפרסום במקבץ בהיקף של בין 20% ל-40%, דהיינו 6-7 דקות פרסום בכל מקבץ. קסטיאל אף ביקש מהרשות להוציא לפועל את החלטתה מלפני כחצי שנה להחזיר לתחנות הרדיו את הערבויות אותן הפקידו בידיה, בך של כ-250-300 אלף שקל לתחנה.

על פי גורמים בשוק התקשורת, נתח הפרסום של תחנות הרדיו האזוריות עומד על כ-200 מיליון שקלים בשנה. גורם אחר אמר כי מאז החלה ההתדרדרות הביטחונית, חלה ירידה ממוצעת של 35% בהכנסות מפרסום, לצד גידול בהוצאות התחנות, כגון הוספות עובדים כוננים. במצב כזה, הערכה היא ההפסד של כלל התחנות עומד על כ-15 מיליון שקלים.

כאמור, לאחר הפרסום באייס, ברשות החליטו לפנות לתחנות הרדיו האזוריות ולבקש פירוט על ההפסדים, "על מנת שנוכל לבחון את הצור בהתאמות ולפעול בהתאם בהקדם", כדברי מכתבו של באב"ד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

דוד בן בסט, יו"ר תחנות הרדיו האזוריות והבעלים של רדיוס ורדיו לב המדינה, מעריך כי ההפסדים של התחנות אף גדול מ-15 מיליון שקלים. "המלחמה הזאת הרגה אותנו", אמר בשיחה עם אייס. "הפרסום בתחנות בדרום ירד ביותר מ-60%, במרכז פחות, אבל יש ירידה דרסטית בהכנסות".

-ואיך הרשות השנייה יכולה לעזור לכם?

"הרשות - עם כל הרצון הטוב - לא באמת יכולה לתת לנו. היא יכולה לאפשר לנו לשדר יותר דקות פרסום בכל מקבץ, אבל לא הרבה יותר מזה. הם באמת רוצים לעזור, שי באב"ד מאד רוצה לעזור לנו".

תגובתו של שי באב"ד טרם התקבלה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.