פרסום ראשון

שינויים במדידת הרייטינג: מכרז חדש להפעלת המערכת, יותר משפחות בפאנל

כשברקע ביקורת על אמינות מדידת הרייטינג, הוועדה למדרוג תצא למכרז בו תתבקש החברה הזוכה להגדיל את פאנל המשפחות הנמדדות ולהוסיף מדידה באמצעות סלולר. הערכות: גם במדידה הבאה לא תיבדק הצפייה במובייל
אלכסנדר כץ |

האם הוועדה הישראלית למדרוג תבחר בגוף מדידה אחר לבחינת הרייטינג בטלוויזיה? לאייס נודע כי מליאת הוועדה, בה נציגים מגופי שידור שונים החברים בוועדת המדרוג, הצביעה בעת יציאה למכרז חדש.

המדידה הרשמית החלה ב-1999, אולם הוועדה החלה לפעול כבר בשנת 1998, ומי שמבצעת לה מאז את מדידת הרייטינג בקרב פאנל המכיל 580 משפחות, היא חברת קנטאר מדיה (עד 2011 היא נקראה TNSטלגאל), שהמכרז בו זכתה ב-2007, יסתיים בספטמבר 2015. במליאת הוועדה חברים גופי שידור שונים: קשת, רשת, הרשות השנייה, רשות השידור (ערוצים 1 ו-33), ערוץ 10, הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 9, ערוץ 24, איגוד השיווק ואיגוד הפרסום.

ביום חמישי התכנסה מליאת הוועדה למדרוג לישיבה אחרונה תחת היו"ר זליג רבינוביץ', ובה נבחר ליו"ר חדש אלדד קובלנץ, מנכ"ל החינוכית. חברי המליאה קבעו כי במכרז הקרוב שיינהל לכל המאוחר בינואר 2015, ימדדו מעל 800 בתי אב בישראל, גידול של 40% ביחס למצב הנוכחי. כמו כן, החברה שתזכה במכרז תתבקש גם לכלול פאנל של עד 2,000 איש שמדידת הרייטינג שלהם בביתם תתבצע באמצעות הסמארטפון שלהם, ולא באמצעות מכשיר מדידה רגיל.

על פי הערכות, למעט 'קנטאר מדיה', במכרז שייצא לפועל בשנה הקרובה, יתמודדו חברות זרות שמבצעות מדידת רייטינג במדינות בחו"ל. עם חלק מאותן חברות נפגשה כבר המנכ"לית היוצאת של הוועדה, ד"ר יפעת בן-חי שגב.

ואולם, על פי הערכה, גם במכרז הקרוב לא צפויה להיות דרישה למדידת רייטינג של צריכת תכנים באמצעי הסמארטפונים, ואולם במסגרת מדידת 800 המשפחות, ימדדו גם הצפיה שלהן במחשבים ניידים, נייחים ובטאבלטים. הסיבה לכך היא שאין עדיין אפשרות טכנולוגית לבצע מדידה גם של סלולר. גורם המכיר את הפרטים, מציין מאידך כי לא מן הנמנע כי בשנה-שנתיים האחרונות הטכנולוגיה תתפתח כך שתאפשר מדידת גם בכל עולמות הדיגיטל.

למרות שהצפייה בתכנים טלוויזיוניים זולגת בשנים האחרונות גם לעולמות הדיגיטל - מחשבים, טאבלטים וסמאטפונים, אלה לא נמדדים כלל על ידי הוועדה, שממשיכה למדוד רק 580 בתי אב (כשבכל שנה רבע מהם מתחלפים), מבלי להגדיל את פאנל הנמדדים. זאת אחת הביקורת על אמינות הנתונים של הוועדה, לצד אמינות השתתפותם של בתי האב המשתתפים, כפי שפורסם בתחקיר של ידיעות אחרונות לפני מספר שבועות.

ושוב: הוועדה וערוץ 9 על סף פיצוץ ביחסים?

ביקורת קשה הגיע בשנים האחרונות מצידו של ערוץ 9. כבר לפני שנתיים - בעקות טורניר היורו בכדורגל, טענו בערוץ שהיה אז בשליטת לב לבייב, כי הנתונים שהוועדה מפרסמת מקפחים אותו.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לאחר שנראה היה אז כי חלה הפשרה ביחסים, נראה כעת כי הם שוב על סף פיצוץ: מנכ"לית הערוץ ויקטוריה גורדין מאשימה את הוועדה במדידה בעייתית. "אין זה סוד שהטכנולוגיה המשמשת את הוועדה למדרוג כעת היא טכנולוגיה מיושנת, המבוססת על שיטת פיפל-מיטר שאינה מאפשרת מדידה מדויקת, ובוודאי שאינה מאפשרת את מדידת הצפייה במכשירי דיגיטל ו/או ניידים וכדומה. המדובר במדגם קטן באופן כללי, וכאשר אנו מדברים על מדגם ''עולים 18'', מדובר ב-94 בתי-אב בלבד. אין ספק שאין כל אפשרות לקבל נתונים אמינים במדגם כל-כך קטן".

גורדין כתבה עוד כי "אי-הגדלת המדגם נובעת מסירוב מתמשך של חברי הוועדה שאינם מעוניינים בהגדלתו (אלה שטעות סטטיסטית פועלת לטובתם) וכן מהעלויות הגבוהות של השיטה האמורה".

מנכ"לית הוועדה למדרוג, יפעת בן-חי שגב, אישרה את הפרטים לאייס.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.