אחרי שנים של ספקולציות - פרסומות בווטסאפ
מטא הודיעה כי תתחיל לשלב פרסומות במסך הסטטוטסים של אחת האפליקציות הפופולריות ביותר בעולם, שנים אחרי הצהירה על רצונה לבצע מהלך שכזה - מה שהוביל בזמנו לעזיבת מייסדיה. מדובר רק בתחילתו של מהלך רחב בהרבה. מעבר לפרסומות בסטטוסים, מטא פועלת להרחיב את השימושים העסקיים בוואטסאפ ולשלב את עולם המסחר הדיגיטלי בצורה עמוקה יותר בתוך חוויית המשתמש
לא מדובר רק בעדכון קטן, אלא בצעד שמסמן נקודת מפנה בתולדות אחת האפליקציות הפופולריות והמשפיעות בעולם. אחרי שנים של שמועות, ניסיונות פנימיים וקרבות מאחורי הקלעים, מטא, החברה האם של וואטסאפ, הכריזה על התחלת שילוב פרסומות באפליקציה. השלב הראשון יתמקד במסך הסטטוסים - אותו פיצ’ר שמאפשר למשתמשים לפרסם תמונות, סרטונים וטקסטים זמניים, בדומה לסטוריז של אינסטגרם וסנאפצ'אט. בין הסטטוסים הרגילים, יופיעו פרסומות ממומנות, בפורמט ויזואלי דומה מאוד לזה שמוכר מהפלטפורמות האחרות של מטא.
ואולם מדובר רק בתחילתו של מהלך רחב בהרבה. מעבר לפרסומות בסטטוסים, מטא פועלת להרחיב את השימושים העסקיים בוואטסאפ ולשלב את עולם המסחר הדיגיטלי בצורה עמוקה יותר בתוך חוויית המשתמש. במסגרת זו, החברה מתכננת לשלב כלי גילוי חדשים שיאפשרו למשתמשים להיחשף לערוצים של יוצרי תוכן, מותגים ועסקים - מה שיקדם את הפיכת האפליקציה לזירה מסחרית פעילה ולא רק אפליקציית הודעות. המשתמשים ייחשפו לתכנים ולמותגים חדשים מתוך האפליקציה עצמה, בין אם דרך חיפוש או דרך הצעות אוטומטיות מבוססות אלגוריתמים.
לפי ההכרזות האחרונות, הפרסומות לא ייכנסו בשלב זה לשיחות הפרטיות, אך המגמה ברורה: וואטסאפ מפסיקה להיות אזור סטרילי מפרסומות, ונהפכת לחלק בלתי נפרד ממכונת הפרסום המשומנת של מטא. המהלך הזה לא צץ משום מקום. במטא מתכננים את הכניסה לעולם הפרסום בוואטסאפ כבר שנים, מאז רכישת האפליקציה ב-2014 תמורת 19 מיליארד דולר - אחת העסקות הגדולות והמדוברות ביותר בתולדות עולם הטכנולוגיה. לאורך שנים ניסתה החברה למצוא דרכים להחזיר את ההשקעה באפליקציה, שנשארה עד כה כמעט חפה ממוניטיזציה ישירה, למעט שירותים עסקיים מוגבלים.
אלא שהכוונות לשלב בה פרסום נתקלו בהתנגדות עזה מצד מייסדי וואטסאפ, יאן קום ובריאן אקטון, שראו בכך הפרה של עקרונות הליבה שעליהם נבנתה האפליקציה. וואטסאפ נולדה מתוך מטרה לספק תקשורת חופשית, מוצפנת, נקייה מהפרעות פרסומיות או מסחריות - והרעיון להפוך אותה לפלטפורמה שמציגה מודעות לא רק שאיים על הפרטיות, אלא גם על האותנטיות של החוויה. ההתנגשות עם הנהלת מטא (שאז עוד נקראה פייסבוק) הגיעה לשיאה כשאקטון וקום עזבו את החברה, במחאה גלויה וברורה על כיוון ההתפתחות של האפליקציה. כעת, שבע שנים אחרי, ברור שהחזון של מטא ניצח. הפרסומות בוואטסאפ אינן רק שינוי תפעולי - הן הצהרה עסקית שלפיה אין אזורים חסינים מפרסום. הכל מחויב לשרת את המודל הכלכלי שמבוסס על דאטה, אלגוריתמים ומסחור הקשב של המשתמשים.
- מטא מהמרת על המשקפיים החכמים החדשים שלה
- מטא תשקיע לפחות 600 מיליארד דולר בתשתיות AI עד 2028
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינה כלכלית, מדובר בצעד שצפוי להיות משתלם במיוחד. וואטסאפ נחשבת אחת האפליקציות הפופולריות בעולם, עם יותר מ-2 מיליארד משתמשים פעילים חודשיים. שילוב פרסומות אפילו באחוז קטן מתוכם צפוי לייצר הכנסות של מיליארדי דולרים בשנה. לא פלא אם כן שמניית מטא זינקה בעקבות ההודעה ב-2.8% בנאסד"ק, והמשיכה לטפס גם לאחר סגירת המסחר שם. המשקיעים רואים במהלך הזה ניצול פוטנציאל עסקי אדיר שהיה רדום במשך שנים.
אבל עם ההצלחה הפוטנציאלית מגיעות גם שאלות מטרידות. האם שילוב פרסומות יפגע באמון המשתמשים? האם הפרות פרטיות - גם אם עקיפות - ייהפכו לעניין שבשגרה? לא מדובר רק ברעש חזותי. הפרסומות שמוצגות למשתמשים בוואטסאפ מבוססות על דאטה. גם אם מטא טוענת שהן לא נגזרות מתוכן ההודעות הפרטיות, עצם ניתוח ההתנהגות והאינטראקציה של המשתמשים עלול לעורר ביקורת בנוגע לשקיפות ולגבולות המעקב הדיגיטלי. בנוסף, קיימת שאלה עקרונית יותר: האם וואטסאפ יכולה להישאר מה שהיא - פלטפורמה אישית, פרטית ואינטימית - כשהיא מציגה תכנים פרסומיים באופן מובנה? האם האינטראקציה בין אנשים, שעד כה התקיימה ללא רעשי רקע מסחריים, לא תיהפך לאותנטית פחות?
מבחינת מטא, אין דרך חזרה. החברה מאותתת בבירור שכל נכס דיגיטלי שברשותה צריך לייצר רווח. ההצלחה של פייסבוק ואינסטגרם במכירת מודעות, שנהפכו למנועי צמיחה עצומים, מדרבנת את החברה להחיל את אותו מודל גם על וואטסאפ - גם אם זה אומר למחוק את הקווים שהבדילו את האפליקציה הזו מהשאר. למשתמשים נותר להחליט אם לקבל את השינוי או לחפש חלופות. נכון לעכשיו, הרוב הגדול ככל הנראה ימשיך להשתמש בוואטסאפ כרגיל. אבל האיזון בין נוחות לפרטיות, בין שירות חברתי לכלי פרסומי נשחק והולך. השאלה הגדולה היא לא רק איך זה ישפיע על החברה, אלא איך זה ישפיע על כולנו.
- 2.אם יהיו פרסומות כולם יעברו לאפליקציה אחרת ולא חסר כאלה (ל"ת)מנחם 17/06/2025 11:45הגב לתגובה זו
- כמה תמימות (ל"ת)אנונימי 18/06/2025 02:02הגב לתגובה זו
- 1.תעברו לSignal. מספק פונקציונליות דומה חינמי ללא פרסומות ומתחייב על פרטיות (ל"ת)מה שהכי טוב לי 17/06/2025 11:36הגב לתגובה זו

איב סקיוריטי הישראלית מגייסת 3 מיליון דולר
הסטארט אפ הישראלי, שעוסק במענה לאתגרי אבטחת הארגונים בעידן ה-Agentic AI הודיע היום על גיוס סיד בהיקף של 3 מיליון דולר והשקה של EveGuard
חברת איב סקיוריטי הישראלית הודיעה היום על גיוס סיד בהיקף של 3 מיליון דולר והשקה של EveGuard, פלטפורמת נראות ואכיפת מדיניות ל-Agentic AI שמאבטחת פעילות AI Agents בממשק עם המערכות הרגישות ביותר של ארגונים. את הסבב הובילה קרן LiveOak Ventures בהשתתפות Tau Ventures.
איב סקיוריטי נוסדה ברבעון השני של 2025 על ידי המנכ"ל נדב קורנברג, ה-CRO שרון אילון וה-CTO עמית אליאב. החברה מעסיקה כ-10 עובדים והיא מתמקדת במענה לאתגרי אבטחת הארגונים בעידן ה-Agentic AI. לחברה מרכז מו"פ פעיל בישראל והיא מרחיבה כעת את צוותי הפיתוח והאבטחה. לחברה מספר לקוחות בטא הבודקים את המוצר בענפי הביטוח, פינטק, תוכנה ואד-טק.
ה-EveGuard מציב סוכן אבטחה חכם בין סוכני ה-AI למערכות הרגישות, אשר מגן מפני חשיפת נתונים רגישים וביצוע פעולות לא מורשות בנתונים ובמערכות ארגוניות על ידי סוכני AI. הפלטפורמה מאפשרת נראות (Visibility) של מצב סוכני ה-AI בארגון ובקרה עליהם מקצה לקצה, זיהוי חריגות והתנהגות מסוכנת לפני שנגרם נזק, הערכת סיכונים בזמן אמת ואישור או בלימה של פעולות קריטיות, תוך אכיפת מדיניות מבוססת כוונה (Intent Aware) המבינה לא רק טקסט, אלא את הכוונה מאחוריו.
הפלטפורמה של Eve יכולה לצפות בסוכני ה-AI, באינטראקציות ביניהם, עם בני אדם ועם מערכות עסקיות קריטיות, ולנקוט בפעולה נדרשת במידה וסוכן ה-AI מבצע פעולה או החלטה שגויה כמו לדוגמא, העברת כספים שאינה מורשית או חשיפה של פרטים אישיים. זהו למעשה ה-AITL) Agent-in-the-Loop) הראשון בתעשייה, סוכן AI הבודק ואוכף מדיניות אבטחה של סוכנים אחרים. ה-AITL מזהה אנומליות, מקבץ בקשות, מעריך סיכונים ומנהל אינטראקציות עם סוכנים אחרים ובכך, חוסך עומס ממנהלי אבטחת המידע וראשי מחלקות.
- חצי מהסיד: IMMA גייסה 2.5 מיליון דולר לאולטרסאונד ביתי לנשים בטיפולי פוריות
- גיוס סיד ל-Daylight: סטארטאפ הסייבר הישראלי שמציע מודל היברידי לאבטחת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
להבדיל, במקרי Human-in-the-Loop מתן המענה לפניות בבקרה אנושית יוצר עומס, ואילו ב-AITL לסוכן ה-AI יש יותר אוטונומיה לקבלת החלטות וביצוע משימות תוך שהוא מכמת סיכון, והדבר צפוי לשנות את כללי המשחק באבטחת Agentic AI, וכך יפנה לאת המנהלים כך שיוכלו לטפל רק בסוגיות הדורשות התערבות אנושית.

בין אקזיטים ענקיים לקיפאון: תמונת המצב של ההייטק הישראלי
הדו"ח השנתי של רשות החדשנות משקף שוק שנמצא בצומת דרכים: שיאים באקזיטים כמו המכירה של Wiz לגוגל ב-32 מיליארד דולר וצמיחה בדיפטק מתנגשים עם קיפאון בתוצר, ירידה ביזמות וצניחה של 80% בגיוסי קרנות הון סיכון - לאן ממשיכים מכאן?
השנה האחרונה קצרה הישגים חסרי תקדים בהייטק. עסקת הענק של מכירת Wiz ל־Google, בהיקף של כ־32 מיליארד דולר, הייתה אבן דרך היסטורית בשוק האקזיטים המקומי. לצידה, נרשמו עסקאות משמעותיות נוספות כמו Run:AI שנמכרה לאנבידיה בכ־700 מיליון דולר, ו־V-Wave שנרכשה
על ידי Johnson & Johnson תמורת 600 מיליון דולר.
גם בגיוסים נרשמה התאוששות משמעותית. הרבעון השני של 2025 היה הרבעון החזק ביותר מאז 2022, וישראל חזרה להיות ההאב החמישי בגודלו בעולם מבחינת היקפי גיוסים לסטארטאפים
אחרי סן פרנסיסקו, ניו יורק, לונדון ובוסטון.
אבל בתוך מה שנראה כמו אופוריה יש מגמות פחות מזהירות. לפי הדו"ח של רשות החדשנות, התוצר של ההייטק עומד על כ־317 מיליארד שקל - כ־17% מהתמ"ג ונשאר כמעט בלי שינוי זו השנה השנייה ברציפות. כלומר, המנוע שעד לאחרונה משך את כלכלת ישראל קדימה, נמצא בקיפאון. גם התעסוקה בענף משקפת את זה, מספר המועסקים בענף עלה ל־403 אלף, אבל מספר עובדי המו"פ צנח ב־6.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מצד אחד, אנחנו בשנת שיא באקזיטים וגם אפשר לראות צמיחה משמעותית בתחום הדיפטק אבל מצד שני, סימני ההאטה האלו - בתעסוקה וביזמות חדשה מדאיגים.
פחות יוזמים ופחות מסכנים הון
מה שעומד מאחורי כל הענף הזה שאנחנו קוראים לו הייטק, אלו האנשים. אלו שקופצים למים ולוקחים סיכון. הרוח היזמית הישראלית היא שם דבר בעולם כולו אבל הדוח מספר שהיא הולכת
ודועכת. אפשר לראות בשנה האחרונה האטה בשכבת היסוד של ההייטק - היזמות. בשנת 2024 קמו בישראל כ־500 סטארטאפים בלבד, לעומת למעלה מאלף בשנים קודמות. הירידה במספר החברות החדשות היא לא רק מספרית, אלא גם איכותית: מרבית היוזמות והחברות החדשות שקמות מתרכזים בתחומים מוכרים
ו'מכוסים' כמו סייבר, פינטק ותוכנה ארגונית אבל פחות בתחומי עומק חדשים או דיסרפטיביים. אלו תחומים שבהם כבר פועלות מאות רבות של חברות, יש ידע נצבר, השוק גם יודע איך לתמחר אותם (יחסית) והם נתפסים כ"בטוחים" יותר להשקעה ולפיתוח. קל יותר לגייס הון, לשכנע לקוחות ראשונים,
ולגייס עובדים בתחום. לעומת זאת תחומים חדשים לגמרי כמו שבבים, קוונטום, ביוטק למיניהם, פחות קורצים ליזמים, שמעדיפים ללכת על בטוח או פשוט לפרוש ולהקים חברה שתתחרה בבוס לשעבר.
- רשות החדשנות תשקיע רבע מיליארד שקל בקרנות דיפ־טק במסגרת קרן יוזמה
- האם הרשות להגנת הפרטיות תשתק את החדשנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום קרנות ההון סיכון, הנתונים אפילו יותר מדאיגים: מאז 2022 נרשמה ירידה
של 80% בהיקף הגיוסים לקרנות ישראליות, והקרן הממוצעת הצטמצמה מכ־90 מיליון דולר בשנים הטובות, ל־60-65 מיליון דולר כיום. מעבר לכך, הדו"ח מציין כי ההאטה בישראל חריפה אפילו יותר מהירידות שנרשמו בארה"ב ובאירופה, מה שמעיד על בעיה מבנית ולא רק מגמה עולמית חולפת.