האתגר הבא של טסלה - עודף היצע
כלי הרכב החשמליים צפויים להפוך לאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר, מה שאמור להיות חדשות טובות לטסלה TESLA INC נכון? אז מסתבר שלא בהכרח. מהצד השני של הביקוש נמצא ההיצע ויתכן שמשם יבוא האתגר הבא של טסלה, כאשר שאר יצרני ה-EV פועלים במלוא המרץ על מנת לייצר כמה שיותר רכבים.
מחלקת המחקר לאנרגיה מתחדשת של בלומברג עדכנה לאחרונה את תחזיתה לרכבים החשמליים לשנת 2023 כשהיא צופה כ-730 מיליון רכבים חשמליים בכבישים ברחבי העולם עד שנת 2040. כיום יש בערך 2 מיליארד כלי רכב בכבישים כשרק 1% מהם או כ-20 מיליון הם הרכבים החשמליים. בממוצע לרכב חשמלי יש אורך חיים של קצת יותר מ-15 שנים ואם נכלול בספירה גם את הרכבים שייפטרו מהם עקב גילם, בין 800 ל-900 מיליון רכבים חשמליים צפויים להימכר במהלך 17 השנים הבאות.
במחלקת המחקר צופים כי רק באמריקה הרכבים החשמליים יהוו 28% מהמכירות של מכוניות חדשות עד 2026, מה שאומר שהמכירות של החשמליות צפויות להגיע לבין 4 ל-4.5 מיליון רכבים, לעומת כ-800 אלף שנמכרו ב-2022. כאשר כל יצרניות הרכבים החשמליים פועלות במרץ על מנת להצליח לייצר כמה שיותר רכבים, זה עלול לגרום לעודף היצע בשוק. האנליסט מייק וורד אמר כי יצרניות ה-EV בצפון אמריקה יצליחו לייצר 2.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-4.5 מיליון עד 2030 וזה עוד בלי טסלה. עם טסלה הייצור יעמוד על 4.6 מיליון רכבים עד 2025 ו-7 מיליון עד 2030 וזה רק מייצור, אל תשכחו שיש גם ייבוא של רכבים.
בהשוואה לשאר המדינות בצפון אמריקה, ארה"ב אחראית ל-85% מהביקוש לרכבים חשמליים ואם נחבר את כל המדינות יחד, נראה כי היצע ה-EV יכול די בקלות לעלות על הביקוש עד 2026. עודף היצע בענף כולו יגרום לירידת מחירים ורווחים נמוכים יותר, לזמן ארוך יותר. טסלה שכבר הורידה מחירים בתחילת 2023, במטרה להגביר את הביקוש בעקבות התגברות התחרות, תעמוד בפניי אתגר חדש.
- איך הגיעו למסקנה שאנחנו זקוקים ל-60 אלף דירות בשנה ולמה המספר יגדל?
- המתווך דורש עמלה של 2% על הדירה? כך תוכלו למכור או לקנות בלעדיו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כרגע, מה שמעניין את המשקיעים זה ההווה, כשמניית טסלה בדרך ליום ה-13 ברצף של עליות. לאחרונה החברה דיווחה כי היא מתכננת לייצר 375 אלף רכבי סייברטראק, הרבה יותר ממה שצפו האנליסטים, בנוסף בטסלה פועלים על מנת להקים מפעל במקסיקו לייצור מכוניות מהדור הבא כשטסלה רוצה לשכפל את מערכת שרשרת האספקה הסינית המצליחה שלה במקסיקו. עוד דווח כי החברה תאפשר לשאר יצרניות הרכבים החשמליים להשתמש בעמדות הטעינה שלה, כש-GM הודיעה שתאמץ את סטנדרט החיבור של רכבי טסלה ותטמיע אותו בכל הרכבים שלה עד שנת 2025, מה שצפוי למשוך עוד יצרניות וכנראה להפוך את חיבור הטעינה של טסלה לסטנדרט הטעינה ברכבים חשמליים.
בדוחותיה האחרונים לרבעון הראשון של 2023 הכנסותיה הסתכמו ב-23.33 מיליארד דולר בעוד צפי האנליסטים בשוק עמד על הכנסות של 23.35 מיליארד דולר החברה דיווחה על רווח מתואם של 85 סנט למניה בעוד הצפי היה לרווח מתואם של 86 סנט למניה. הפספוס הגדול היה בתזרים המזומנים החופשי שעמד על 400 מיליון בלבד, הרבה מתחת הצפי ל-2.23 מיליארד דולר.
- 3.אחדש 14/06/2023 15:18הגב לתגובה זוטסלה יכולה להוריד משמעותית את מחיר הרכבים ועדיין תהיה רווחית כל שאר המתמודדים כבר עכשיו במחירי הפסד
- 2.רביב 14/06/2023 09:14הגב לתגובה זוכמו כל האנליסטים ויחידות המחקר שתמיד טועים כאשר מדובר בטכנולוגיה משבשת הביקוש לרכבים חשמליים גדל מעריכית ומכך גם כושר הייצור גדל ומחירי הרכבים החשמליים ירדו ומהצד השני הביקושים לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימי ימשיכו לרדת, מה שיגרום למחירי הרכבים בעלי מנוע בעירה פנימי לעלות מכיוון שעלויות הייצור יתחלקו על פחות רכבים וזה יהיה כמו מערכת שמזינה את עצמה ותאיץ את המעבר לרכב חשמלי.
- 1.תהיינה 14/06/2023 07:45הגב לתגובה זואך לא יהיה חשמל כנדרש ואז?? ,אה כן יסעו ברכבת לאילת
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.
מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.
המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.
נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.
.jpg)