סאטיה נאדלה מנכל מיקרוספט
צילום: מיקרוסופט

מיקרוסופט בדוחות טובים; המניה עלתה 5% אחרי סגירת המסחר. אבל - שיחת הוועידה של מיקרוסופט מחקה את האופטימיות

החברה הרוויחה 2.32 דולר למניה, בעוד האנליסטים ציפו ל-2.29 דולר למניה; ההכנסות עמדו על 52.7 מיליארד דולר - בתחתית טווח הציפיות; בשיחת הוועידה סיפקה הנהלת החברה תחזית פושרת, המניה עברה לירידה של 1%  

תומר אמן | (10)

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט MICROSOFT (סימול: MSFT) פרסמה דוחות טובים לרבעון הרביעי של השנה. לאחר פיטורים של כ-11 אלף עובדים, דבר אשר לא פעם גורם למניה לעלות, החברה מדווחת על רווח של 2.32 דולר למניה, בעוד האנליסטים ציפו ל-2.29 דולר למניה.

ההכנסות עמדו על 52.7 מיליארד דולר – עלייה של 2% ביחס לרבעון מקביל. הרווח התפעולי המתואם עמד על 21.6 מיליארד דולר – ירידה של 35 ביחס לשנה קודמת. הרווח הנקי המתואם הסתכם ב-17.4 מיליארד דולר – ירידה של 7% ביחס לתקופה המקבילה. הרווח למניה המתואם עמד על 2.32 דולר למניה, כאמור מעל ציפיות האנליסטים. אלא שהאופטימיות חלפה אחרי כמה שעות בודדות.

בשיחת הוועידה ניתנו מספרים לגבי הרבעון הראשון של 2022 והוא מאכזב. המניה עשתה סיבוב פרסה ועברה מעלייה של 5% לירידה של 1%. ההכנסות יסתכמו ברבעון בין 50.5 ל-51.5 מיליארד דולר, לעומת תחזית ל-52.5 מיליארד דולר.

 

"הגל הגדול הבא של המחשוב נולד, כאשר הענן של מיקרוסופט הופך את דגמי הבינה המלאכותית המתקדמים בעולם לפלטפורמת מחשוב חדשה", אמר סאטיה נאדלה, יו"ר ומנכ"ל מיקרוסופט. "אנחנו מחויבים לעזור ללקוחות שלנו להשתמש בפלטפורמות ובכלים שלנו כדי לעשות יותר עם פחות ולחדש ולהוסיף מערכות שיתרמו להם בתחום הבינה המלאכותית".

 

 "אנחנו מתמקדים וממשיכים להשקיע כדי להניע צמיחה. הכנסות הענן שלנו עמדו על 27.1 מיליארד דולר, עלייה של 22% משנה לשנה"

האנליסטים ציפו להכנסות של בין 52.4 ל-53.4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. האנליסטים העריכו כנסות של כ-16.8 מיליארד דולר בענף הפרודוקטיביות, כ-21.5 מיליארד בענן, וכ-15 מיליארד דולר עבור ענף הגיימינג. נראה שההכנסות בפועל בתחום הענן היו בשורה חשובה למשקיעים שמעלים כעת את המניה ב-5%.

מוקדם יותר החודש פיטרה מיקרוסופט מעל ל-11 אלף עובדים, קצת פחות מ-5% מכלל כוח העבודה שלה. "כפי שראינו את הלקוחות שלנו מאיצים את השימוש שלהם בענף הענן בתקופת הקורונה, כעת אנחנו רואים אותם מאטים את השימוש בזה", מסר מנכ"ל החברה סאטיה נאדלה בפוסט. "כמו כן, אנו רואים כיצד חברות אחרות ממשיכות לנהוג בזהירות כלכלית כאשר אלו, וגם אנחנו, חוששים ממיתון שעלול להגיע בכל רגע", הוסיף.

החברה כבר הודיעה כי תשקיע סכום של כ-1.2 מיליארד דולר עבור פיצויים לאותם עובדים שפוטרו, וכמו כן תגדיר שינויים בתיק הפורטפוליו של החברה עם אותם כספים, דבר אשר ככל הנראה יפגע בתזרים המזומנים ובהון הנזיל של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אתמול, ממש כמה ימים לאחר שמיקרוסופט הודיעה כי תפטר מספר גבוה כזה של עובדים, הודיעה החברה כי תשקיעה סכום של כ-10 מיליארד דולר בענף ה-AI, כאשר תשקיע את הסכום בחברת OpenAI, אשר מפתחת בין השאר את הכלי ChatGPT.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    לרון 25/01/2023 11:19
    הגב לתגובה זו
    כל ענקיות הטכנולוגיה מתכווצות ויקח להן שנים לחזור ל"מוטב" עיזבו את תחזיות גרינברג שלא אטרח להגדירן
  • 8.
    יריב 25/01/2023 10:26
    הגב לתגובה זו
    מכפיל של כמעט 24 הוא גבוה מדי לחברה כל כך גדולה שתתקשה לצמוח בקצב של סטארטאפ. זה דומה להכפיל של אפל וגם שם המחיר יקר מדי.
  • 7.
    אריה 25/01/2023 10:24
    הגב לתגובה זו
    הריבית נותנת אלטרנטיבה טובה מאוד למניות - אגח מדינה מכניס תשואות יפות. או לסחור באופציות שזה תמיד רווחי אם יודעים להתנהל נכון ועוקבים כמו שצריך אחרי המדד והמגמה. יש סימולטור bestoptionsimulator אני עובד רק איתו כי הוא עושה בשבילי את כל העבודה, אני מרוויח בממוצע 30% על הכסף בשבוע. אי אפשר להגיע לרווחים כאלה במניות כמו מיירקוסופט.
  • אבא 25/01/2023 11:14
    הגב לתגובה זו
    וואו אתה ממש אלוף! אם היית שם 100K אתה יודע כמה זה יהיה אחרי שנה? 84 מיליארד! כל הכבוד לך, בטח אתה נורא עשיר.
  • 6.
    ראלי 25/01/2023 08:45
    הגב לתגובה זו
    מחיר מנופח כמו הבורסות .... היזהרו . לא המלצה
  • 5.
    לדעתי 25/01/2023 08:38
    הגב לתגובה זו
    התחרות גדולה ומתרחבת.במקביל הביקושים יורדים בגלל האינפלציה.יום טוב לכולם
  • 4.
    שנה קשה מאוד בפתח (ל"ת)
    אסף555 25/01/2023 08:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 25/01/2023 07:50
    הגב לתגובה זו
    מיד אחרי הדוח עלתה חמישה ולאחר שיחת המשקיעים וצפי נמוך להמשך השנה ירדה בשישה אחוזים וסיימה במינוס 1
  • 2.
    המניה ירדה 1% ולא עלתה (ל"ת)
    lazar01 25/01/2023 07:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ש 24/01/2023 23:25
    הגב לתגובה זו
    https://il.investing.com/news/stock-market-news/article-263875 כאן כתוב ציפיות אחרות לגמרי ותמונה אחרת לגמרי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.