המלחמה הקרה בין ארה"ב לסין עולה שלב - זה עלול להשפיע על השווקים
ארה"ב מודאגת מההשקעות הסיניות בתחומה. על פני עשרות שנים גופם סינים רכשו אלפי חברות וטכנולוגיות אמריקאיות ולהן מרכזי פעילות ופיתוח גדולים ברחבי ארה"ב. אז, זה היה נוח - כסף סיני נכנס למדינה, שיפר את הכלכלה והיה חלק ממערכת היחסים ההדוקה בין שתי המדינות. אבל הסינים הפכו בהדרגה למעצמה כלכלית ששולטת על רוב הייצור בעולם ומה שמפחיד את אמריקה - שולטת גם בחלקים רחבים בעולם הטכנולוגי. זו לא סין שהיא המפעל הגדול ביותר בעולם וספקית הסחורה בעלויות נמוכות, זו סין חזקה גם טכנולוגית.
ואז גם נזכרו שמדובר בעצם בשלטון לא דמוקרטי, סוג של דיקטטורה-שלטון בידי בודדים, שלטון שרחוק מלהיות נאור. בוקר טוב אמריקה, השאלה אם זה לא מאוחר מדי.
המתיחות הגדולה בין המדינות עלתה ובעצם נוצרה מול הנשיא דונלד טראמפ שהפך את גישת הפיוס של ברק אובאמה ורצה לגישתו להחזיר את ארה"ב למקום הטבעי לה - המובילה. החלה אז מלחמת מכסים על סחורות וזה היה כמה פעמים על סף פיצוץ, אבל האמת שטראמפ הצליח לרסן מעט את הכוח של הסינים. בזמנו זו היתה הפעם הראשונה שארה"ב לא נתנה לסינים יד חופשית לעשות בעצם מה שהם רוצים.
מאז, ג'ו ביידן נכנס לשלטון, ולמרות שהוא נראה אומנם רך יותר מקודמו, הוא מעביר תקנות והוראות שאמורות לפגוע בסינים. בשבוע האחרון החליט ביידן על החמרה והקשחה נוספת של עסקאות עם סינים.
הממשל האמריקאי מנסה לבלום את הגישה של סין לטכנולוגיה ולהשקעות וזאת למרות החשש הברור שמהלך כזה עלול להשפיע מאוד על השווקים. בשבוע שעבר, ביידן חתם על צו שמורה לבחון טוב יותר השקעות זרות בארה"ב הכוללות טכנולוגיות קריטיות שעשוי להוות איום על ביטחון לאומי למדינה, במיוחד בתחומים כמו בינה מלאכותית, ביוטכנולוגיה ואנרגיה נקייה. זה כולל לראשונה הנחייה מאוד חשובה לוועדה להשקעות זרות בארה"ב. הוועדה בוחנת השקעות סיניות ועד כה היא היתה בודקת כל עסקה לגופה. כעת, קבע הממשל כי על הוועדה לבחון את העסקאות כמכלול, כך שאולי הן עלולות להיראות בטוחות במנותק - אך הן מדאיגות יותר כשהן מקובצות יחד.
- סין וארה"ב פותחות סבב שיחות חדש - המאמץ להימנע מהסלמה לפני מפגש הפסגה
- המתיחות בין ארה"ב לסין משפיעה על שוק הסחורות והקדמה הטכנולוגית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ורק לצורך המחשה - דמיינו שיש שתי עסקאות: אחת לרכישת אורנים מועשר והשנייה לפיתוח כור גרעיני אזרחי. שתי העסקאות בנפרד יכולות לעבור, אבל שתיהן ביחד הן כמובן פצצה (גרעינית). זה לא המקרה אבל יש הרבה מאוד עסקאות תמימות שאם מחברים אותן, הופכות להיות בעייתיות מאוד.
כמו כן, הוועדה וגורמי ממשל ישימו דגש על אבטחת סייבר וכל סיכונים סביב הנתונים האישיים של אזרחי ארה"ב. המטרה היא למנוע את הגישה של סין לטכנולוגיות ומידע קריטיים. כמו כן, המהלכים נועדו להחזיר את הייצור הקריטי הביתה ולהחזיר את חוזקה של ארה"ב ולנסות שלא להיות תלויה בסין ומדינות נוספות.
עוד נודע כי מחלקת המסחר מתכוונת להרחיב את איסור היצוא המגביל את מכירת השבבים הקשורים לבינה מלאכותית לסין על ידי חברות כמו Nvidia (NVDA) ו-Advanced Micro Devices (AMD) ללא רישיון. זה כבר התחיל וזה צפוי להימשך ואף להחמיר. החשש שמכירות של טכנולוגיות כאלו יעזרו לסין במוצרים ופיתוחים אחרים.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ממשל ביידן גם שוקל להגביר את הבדיקה של ההשקעות היוצאות של משקיעים וחברות אמריקאיות בסין. כלומר, תהיה יד נוקשה על הוצאת כספים מארה"ב לסין. זאת הסלמה במלחמה הקרה בין ארה"ב וסין והבעיה שסין לא תשב בחיבוק ידיים. היא יכולה להפעיל סנקציות במקביל, כשבסופו של דבר הפעולות ההדדיות האלו גורמות לירידה בהיקף הפעילות בין המדינות ולהאטה. האטה כזו כבר מורגשת בדוחות הכספיים של הפירמות, וזה יכול להחמיר. וגם, צריך להתייחס לסיכון הגדול מכל:
- 7.דויד - הצבר 19/09/2022 10:18הגב לתגובה זוארה"ב, מדינות אירופה, ישראל ועוד כמה דמוקרטיות חשבו שאם ייתנו מקום לדיקטטורה ולטרור המוסלמי וארגוני הטרור קצת כסף ומקום לדת האיסלאם אז יהיה שקט ונחמד בעתיד. הסינים לא פראיירים האיסלם אצלם ימחק ויושמד כליל. במדינות שציינתי יהיה קשה וכואב ואף אכזרי אך הכרחי לחיסול הערבים והאיסלם.
- 6.לא מזיז לביידן שוולסטריט תתרסק .אסון (ל"ת)H 18/09/2022 23:33הגב לתגובה זו
- 5.אנשים מעדיפים ל גור בדירה ולא ברחוב (ל"ת)אנשים מעדיפים ל 18/09/2022 19:05הגב לתגובה זו
- 4.רן 18/09/2022 17:33הגב לתגובה זובוקר אחד תתעוררו עם איראן גרעינים ועם יכולת שיגור טילים בין יבשתיים שיסייעו לאייתוללות לממש את קריאתם ל "מוות לאמריקה"
- 3.נ.ש. 18/09/2022 16:21הגב לתגובה זונכון שבדרך גם ארה"ב תקרוס. הסיבה היא שאין לה באמת את היכולת לפתח אלא יכולת לשכפל פיתוח. גם מה שהיא מנצחת בו בתחרות זה בעיקר מלחמות על גודל של שוק שהיא משיגה בו נתח אבל את היכולת לפתח את הדור שאחרי אין לה לכן ביום שארה"ב תקרוס היא תקרוס יחד איתה. בינתיים נקווה שארה"ב לא תקרוס כי אנחנו עדיין צריכים אותה
- מ 18/09/2022 22:15הגב לתגובה זוהדמיונות האלה "ארה"ב תיקרוס" תמימות לשמה,העולם מסדר מחדש את סדר מעצמות העל,ארה"ב ראשונה רוסיה רחרונה סין קצת לפניה,מי ניצח את פוטין?ברור ארה"ב! סין לא תעז לפלוש
- 2.גולדפינגר 18/09/2022 15:09הגב לתגובה זואו באנגלית: penny short and a day late
- 1.יובל 18/09/2022 14:51הגב לתגובה זוכמו-כן עדיף למכור טכנולוגיה מאשר לא למכור בכלל, המערב עושה טעות אסטרטגית בשביל נצחון טקטי, סין תגנוב מידע על פיתוח שבבים בעזרת מתקפות סייבר ותייצר שבבים בעצמה ואז המערב ייתפס עם המכנסיים למטה. לכן עדיף למערב כן להמשיך למכור שבבים לסין ולשמור על עליונותו. האמריקאים עיוורים למתרחש?
- ל 18/09/2022 15:23הגב לתגובה זואלא בגלל זיוף המוצרים שהם מבצעים זה שנים ראו "עלי אקספרס",בגלל הקורונה ש"יצרו" במעבדה ושיחררו על רקע מלחמתם הכלכלית עם טראמפ,ואם ישחררו את האג"ח האמריקאי כאמצעי מלחמה לא הייתי רוצה להיות במקומם,סה"כ הם מבודדים כמו אירן קוריאה הצפ.ורוסיה הצארית טוטליטרית
- אבל תרוויח מילארדים משליטה עולמית בשבבים (ל"ת)יוסי 18/09/2022 15:03הגב לתגובה זו
- לא 18/09/2022 22:17כי לא תעז לפלוש לוויטנאם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.

